08 ספטמבר 2022 | 09:24 ~ תגובה אחת | תגובות פייסבוק

"שר הטבעות: טבעות הכוח" באמזון פריים וידיאו: שובו של שובו של המלך

"שר הטבעות: טבעות הכוח" בשירות הסטרימינג פריים וידיאו של אמזון. יפה לעין, אבל נסחב נורא

בפודקאסט הקולנוע של סינמסקופ ברדיו הקצה הקדשתי את הפרק השבוע לסרטי פנטזיה. האזינו בספוטיפיי או כאן

אמזון התקנאו בהצלחת "משחקי הכס" ורצו לעצמם להיט דומה. זה כל מה שעומד מאחורי מאות מיליוני הדולרים שהחברה השקיעה, ומאות המיליונים שעוד יושקעו, במה שעשויה להפוך לסדרת הטלוויזיה היקרה בכל הזמנים: "שר הטבעות: טבעות הכוח" שעולה לצפייה בשירות הסטרימינג של אמזון פריים וידיאו החל מיום שישי (2.9).

"כמו מסעות לחלל גם סרטי וספרי 'שר הטבעות' הם אובססיה אישית ופרטית של ג'ף בזוס", נכתב בכתבה על הסדרה ב"וניטי פייר". ולכן, מרגע שמשפחת טולקין העמידה ב-2017 למכירה את הזכויות לנספחים של 'שר הטבעות', בזוס רצה להבטיח שזה יגיע אליו, ושהוא ינצח את מתחריו – HBO ונטפליקס בכל מחיר. כך שעבור בזוס אין כאן עניין של חישובי עלותתועלת או שיקולי רווח, אלא משחקי יוקרה. הוא רצה את טולקין אצלו.

יש כאן בהחלט אקט של טירוף, כי בזוס ואמזון לא קנו סיפור, אלא את האירועים והדמויות המוזכרים בנספחים המופיעים בסוף הכרך השלישי של "שר הטבעות". אם תרצו, זהו ספר "דברי הימים" של התנ"ך של טולקין, רשימות גניאולוגיות, וראשי פרקים לאירועים שקרו לפני שפרודו וסאם יצאו עם גנדלף ושאר חברי אחוות הטבעת למסע לעבר סאורון והר הקללה שלו. זה אקט של טירוף, כי מדובר בנספחים שאמנם מתרחשים ביקום של "שר הטבעות" ו"ההוביט", אבל ללא הדמויות המוכרות. וזה טירוף, כי אנשי אמזון היו צריכים למצוא צוות תסריטאים שיוכלו לארוג את ראשי הפרקים לסיפור אחד שלם, עצום ואפי, שייראה כאילו טולקין בעצמו כתב אותו. אמזון הציעה את הפרויקט לפיטר ג'קסון אבל הוא סרב, והיה ניסיון לגייס את דיוויד בניוף וד"ב וייס, יוצרי "משחקי הכס", שכבר היה להם ניסיון ביצירת עולם טלוויזיוני בנפח כזה, אבל גם המו"מ הזה לא צלח. וכך, הגיעו אל אמזון שני יוצרים אלמוניים שהציגו רעיון איך לספר סיפור שייתפרס על פני 50 שעות. חפשו את שמם של ג'יי.די פיין ופטריק מקיי בגוגל, לבדוק מה הם עשו קודם, ותגלו שכלום. זה הקרדיט הראשון שלהם (הם אמנם כתבו תסריטים לפני כן, אבל הם לא הופקו), העובדה שפיין הוא מורמוני ושהרזומה שלו כולל שנה במיסיון המורמוני ברומא אמנם נראית חריגה בתוך הוליווד, אבל נדמה שזה בדיוק החינוך שמתאים למי שעתיד לנסות להיכנס לנעליו של ג'.ר.ר טולקין.

עלילת הסדרה מתרחשת בימי העידן השני של הארץ התיכונה, אלף שנה לפני עלילות "ההוביט" ו"שר הטבעות", שהתרחשו בימי העידן השלישי. במרכז הסדרה ניצבת גלדריאל (מורפית' קלרק, "מוד הקדושה"), נסיכת האלפים, אשה צעירה באלף שנים מזו שהיכרנו כשגילמה אותה קייט בלנשט בטרילוגיית "שר הטבעות".

הימים הם, לכאורה ימי שלום. חלפו אלף שנים מאז שנראו אורקים בסביבה ואין זכר לסאורון. במבנה עלילתי הדומה לזה של "משחקי הכס" העלילה עוברת מממלכה לממלכה מהאלפים לגמדים לבני האדם ולשבט הארפוט, שיתגלגלו אלף שנים אחר כך להיות ההוביטים. אבל למרות שהכל נראה תקין, גלדריאל חשה שמשהו נורא עומד לקרות. לוקח לסדרה שני פרקים מלאים ושעתיים של נופים עוצרי נשימה כדי להגיע למאורע המחולל: האורקים חוזרים, סאורון בשטח, האדמה נהיית מקוללת, מלחמה עומדת לפרוץ. כפי שסופר בפרולוג של הסרט הראשון בטרילוגיית "שר הטבעות", אלה היו הימים האחרונים שבהם שררה אחווה בין האלפים ובין בני האדם, ובינם ובין הגמדים, והם חברו יחד כדי להילחם בסאורון ולצקת את טבעות הכוח, שחולקו בין בני האדם, האלפים והגמדים. אפרופו הגמדים: אחד הדברים שיסקרנו את מעריצי ספריו של טולקין הוא להיחשף לראשונה לממלכת חאזאדדום, עיר הגמדים החצובה בתוך ההר. הסדרה מציגה אותה בשיא תפארתה, אלפי שנים לפני שנפגוש את הריסותיה ב"ההוביט" וב"שר הטבעות" של ג'קסון.

בעוד אמזון יוצאת לדרך עם חמש שנות הכתיבה וההפקה של הפרויקט הזה שצילומיו הופסקו מיד עם תחילתם בגלל סגר הקורונה הראשון מעריציו של טולקין התחילו להשתגע ברשתות החברתיות. בתחילה הם לא חיבבו את החוצפה לכתוב סיפור המבוסס על דמויות של טולקין אבל שלא הוא עצמו כתב. ואז, כשהתפרסמו התמונות והטריילרים הראשונים, לא מעט מעריצים גזעניים נזדעקו למראה העובדה שהליהוק בסדרה מכיל גם גמדים, אלפים והוביטים שחורים. אנשים שחורים?! בארץ התיכונה?! בעולם הלבן והמושלם שברא לנו טולקין?! לא יעלה על הדעת טרלול פרוגרסיבי שכזה. וכך, כשהסדרה מתחילה את מסעה עם תגובות צוננות מצד הפנאטיים היא תצטרך להוכיח שהיא יכולה ליצור ליקום הזה מעריצים חדשים, או לשבות לפחות את ליבם של מעריצי הסרטים. למעט גלדריאל, אין בסדרה לפחות לא בתחילתה אף אחת מהדמויות שמופיעות בסרט, אבל קווי עלילה ומקומות אמורים להתחבר למה שכבר סופר ומוכר (העלילה, למעשה, חופפת לאירועים המוזכרים בחמש דקות הפרולוג שבפתיחת "שר הטבעות: אחוות הטבעת" של ג'קסון). גם העובדה שיוצרי הסדרה בחרו ללכת בעקבותיו של ג'קסון ולצלם את כולה בניו זילנד, אמורה לגרום ל"טבעות הכוח" להיראות כאילו היא קשורה איכשהו לסרטיו של ג'קסון (הצילומים בניו זילנד גם הצילו את ההפקה בכל הקשור להתנהלות בימי קורונה, שכן חוקי הבידוד הנוקשים של המדינה איפשרו להם לחזור לעבודה יחסית במהירות).

שני הפרקים הראשונים שהוצגו לתקשורת על ידי אמזון פריים וידיאו מוכיחים דבר ברור אחד: מדובר בהפקה עצומה ומרהיבה לעין. שני הפרקים הראשונים גורמים ל"בית הדרקון", הסדרה המתחרה מבית "משחקי הכס", להיראות כמו הפקה נזירית ודלת תקציב. ולהבדיל מ"בית הדרקון" – שמיד נפתחה עם אורגיות, כריתות איברים וסצינת לידה מדממת וקטלנית במיוחד – "שר הטבעות: טבעות הכוח" היא סדרה שתהיה חפה מסקס ואלימות ומתאימה לצפייה לכל המשפחה (מילא טולקין, היוצר הרי מורמוני). אבל בכל זאת יש מה שמחבר את הסדרות האלה: דרקונים. דרקונים, חרבות ונסיכות בלונדיניות זה מה שהטלוויזיה מאמינה שהעולם רוצה ב-2022.

ובמקביל מתברר שלצלוח את הסדרה הזאת תהיה עבודה קשה ומפרכת. שני הפרקים הראשונים בוימו על ידי הבמאי הספרדי חואן אנטוניו באיונה ("הבלתי אפשרי", "עולם היורה 2"), בן טיפוחיו של גיירמו דל טורו. הפרקים מציגים בזה אחר זה את הממלכות והדמויות לפחות 22 מהן שמתישהו איכשהו עלילותיהן ישולבו אלה באלה כשיגיע העת לשלב כוחות. מהבחינה הזאת הסדרה שומרת אמונים לספריו של טולקין ויש לזכור שכמה מהמומחים המובילים בעולם לכתבי טולקין משמשים כיועצים לסדרה בכך שהיא מעדיפה פולקלור ובניית עולם על פני הנעת עלילה. הסדרה גם סובלת מדרגה גבוהה של מלאכותיות מלכותית זה ניכר בעיקר בעולם האלפים, שמלוהק בשחקנים מצוחצחים המדברים במבטאים מלוטשים ובגינונים מאופקים כאילו מדובר בדרמה תקופתית משנות הארבעים ודיקציה היא הוראת הבימוי היחידה.

אבל כמעשה פלא, אחרי שעתיים שבהן העלילה שטה מעולם לעולם, ממבטא למבטא, מסעודה לסעודה, הדמויות מתחילות להתיידד על הצופה. עוד לא ברור מה הן רוצות מהעולם ומה האתגר שיהיה מנת חלקן, אבל דורין השלישי, מלך הגמדים (בגילומו של פיטר מולן, שהרחיק לכת מאוד מסרטיו של קן לואץ'), נורי ופופי ההוביטיות (ההארפוטיות, למעשה), ארונדיר האלף והאלברנד, בן האנוש, עדיין נעים במעגלים נפרדים – אבל עם הופעתו של אורק ראשון, כבר מתחשק לעבור לפרק שלוש, בתקווה שסיפוריהם יתמזגו במהרה, ולמשך חמש השנים הבאות.

(גרסה מורחבת לטקסט שפורסם ב"כלכליסט", 1.9.2022)

נושאים: ביקורת

תגובה אחת ל - “"שר הטבעות: טבעות הכוח" באמזון פריים וידיאו: שובו של שובו של המלך”

  1. Shecman 10 ספטמבר 2022 ב - 10:58 קישור ישיר

    אלרונד הוא דמות טולקינית נוספת בסדרה, שמופיעה גם בסרטים מלבד גלדריאל.


השאירו תגובה