רשימת סאנדאנס #2
זו היתה הרשימה הראשונה.
קודם כל, הישראלים: "אדמה משוגעת" של דרור שאול זכה בפרס העלילתי במסגרת הקולנוע העולמי (הבמאית הנפלאה לין רמזי היתה אחת השופטות, כך שהריגוש כפול). "הבטחוניים" של שמעון דותן זכה בציון לשבח בקטגוריה התיעודית של סקציית הקולנוע העולמי. ציון לשבח לסרט דרמטי הוענק לסרט הגרוזיני "מורשת", שביימו האב ובנו, טימור בבלואני וגלה בבלואני ("13 – זאמטי").
ועכשיו לקטגוריות המרכזיות של התחרות: דיוויד פולנד מ-MCN, רוטן ששוב שופטי סאנדאנס נותנים את הפרסים הראשיים לסרטים הכי עלומים מהתחרות. או במילים אחרות, לסרטים שאף עיתונאי או אף קניין לא ייצר סביבם באז בעשרת הימים האחרונים. הסרט העלילתי הזוכה הוא "פדרה נואסטרו", שנשמע די דומה ל"מריה הלבנה" בתקציר שלו ועוסק בהברחת עובדים לא חוקיים ממקסיקו לניו יורק. הסרט התיעודי הזוכה הוא "מנדה באלה", על שחיתות פוליטית בברזיל.
פרס הבימוי הוענק לג'פרי בליץ על "Rocket Science". פרס הקהל בקטגורייה העלילתית הלך ל"Grace is Gone", עם ג'ון קיוזאק ובהפקתו. הסרט זכה גם בפרס התסריט. פרס הקהל בקטגורייה התיעודית הוענק ל"Hear and Now", העוקב אחר החלטתם של הוריה של הבמאית, שניהם חירשים בני 65, לעבור ניתוח להשבת שמיעתם. פרס הקהל העלילתי בסקציית הקולנוע העולמי הוענק לסרט האירי "Once", אחד הסרטים שזכו להכי הרבה שבחים בפסטיבל השבוע. פרס הקהל לסרט התיעודי בסקציית הקולנוע העולמי הוענק לסרט הבריטי "צילו של הירח", המציג צילומים שלא נראו קודם ממשימות כיבוש הירח של צוותי אפולו. הנה רשימת כל הפרסים.
רם ברגמן, המפיק הישראלי-אמריקאי (וקורא קבוע של הבלוג), שהביא לפני שנתיים את "בריק" לסאנדאנס, עידכן אותי במייל שהסרט האמריקאי-מקסיקני בהפקתו, "לה מיסמה לונה", נמכר במהלך הפסטיבל. אן תומפסון מוסיפה פרטים: הקונים הם פוקס סרצ'לייט והארווי וויינסטין (שהפיצו יחד בעבר את "גרדן סטייט" של זאק בראף) והסכום שהם שילמו הוא בין 5 ל-6 מיליון דולר. הרכישה של "לה מיסמה לונה" היתה הגדולה ביותר בפסטיבל נכון ליום שלישי שעבר, ואז הגיעו פרמאונט ואם.טי.וי ושילמו 7 מיליון דולר עבור "Son of Rambow" של גארת ג'נינגס (חצי מצמד הקליפאים האמר אנד טונגס, והבמאי של "מדריך הטרמפיסט לגלקסיה"). תזכורת: הסכום הגבוה ביותר ששולם על סרט בכל תולדות סאנדאנס הוא עשרה מיליון דולר, וזה היה בשנה שעברה ל"מיס סאנשיין הקטנה". סיכום כל רכישות סאנדאנס כאן.
ובעודי מחכה שמישהו מהוט או יס יעדכן אותי מה קורה בסאנדאנס, הגיע מייל מדפני ליסבונה, עורכת ב"סופשבוע" של "מעריב", שנמצאת בפסטיבל עד היום.
והיא מעדכנת מהסרטים שהיא ראתה (בתוספת פריימים):
rocket science – מצחיק ומתוק, אבל קצת קראוד פליזרי מדי".
zoo – סרטו התיעודי מעורר המחלוקת של Robinson Devor על זואופיליה –
בעקבות מותו הפתאומי מדימום במעי של גבר שבביתו נמצאו כ-30 שעות של צילומי וידיאו של מין עם סוסים – מצליח לטפל בנושא באופן לא ולגרי, רגיש, ומעורר מחשבה.
hounddog – חולל מיני סערה בארצות הברית בגלל סצינת האונס שבה משתתפת דקוטה פנינג בת ה-12. כצפוי, הסצינה עדינה למדי, והסרט לא מוצלח במיוחד. פנינג מעולה.
away from her של שרה פולי – "החיים בלעדיי", הפעם אלצהיימר במקום סרטן.
עדיין: מרגש ומבכיא.
הסרט האירי Once מרגש ממש. אולי צריך לחשוד בו שעשו אותו בעיקר כדי להשמיע את המוזיקה המקורית. אבל היא טובה ממש והסרט נהדר.
ויש גם: "הבטחוניים", "נשיקת מלח", "זידאן". ואיך "מלאכי שלג" של דיוויד גורדון גרין? אל תשאלו את דפני: "אגב, הבוקר העיפו אותי מסרט כי תפסו אותי מצלמת את המסך בשביל הפליקר. אז זה נגמר כנראה". צט..צט..צט.
והנה דיוויד פולנד מסכם את פסטיבל סאנדאנס.
Away From Her מביא הופעה שאמורה להיות יוצאת מן הכלל של ג'ולי כריסטי. אני מאוד מקווה שזה יצליח.
אגב לין רמזי: מאז מורבן קאלר כבר עברו כמה שנים, לא הגיע הזמן לעוד סרט?