נשיכות קטנות
מדהים. הטוויטריה והבלוגיה האמריקאית מתמלאים ביממה האחרונה בדיווחים של מבקרים מהקרנות "טרון: המורשת": חלקם כבר ראו את הסרט פעמיים, פעם בהקרנה רגילה ופעם באיימקס. חלקם נשפכים מהתלהבות, אחרים פחות. אבל בארץ? כלום. דממה. כאילו הסרט לא יוצא. כאילו "טרון" זה "הארי פוטר", סרט שמוכר את עצמו ללא כל תיווך. משונה כל כך. הקרנת העיתונאים (למי שלא מוחרם על ידי פורום פילם) תתקיים רק ב-14.12, יומיים לפני צאת הסרט להקרנות מסחריות, כלומר שאף ביקורת דפוס לא תוכל להתפרסם עליו. אני באמת לא מבין אותם ואת אסטרטגיית השיווק שלהם. למה להפקיר ככה סרט?
================
אני מוריד את הכובע בפני אורי קליין שהיה המבקר הבכיר היחיד שנכנע לקסם החינני של "כלבת" וזיהה את המשחק המטה-קולנועי של הסרט. עד ביקורתו של קליין נדמה היה ש"כלבת" מפצל את הביקורות בארץ ל"צעירים" נגד "זקנים" (אמנם, דובדבני ואני בני אותו גיל, אבל… נו… שיהיה).
ב"העיר" הקדישו ל"כלבת" פרויקט מיוחד – מסכנים, יש להם עוד עיתון אחד לעשות ש"העיר" מתקפל סופית וזהו. ובפרויקט אני רואה ש"כלבת" הוא רק סנונית אימה ראשונה ויש עוד חמישה פיצ'רים בדרך: "עולם אחר" של איתן ראובן, "חתולים על סירות פדלים" של נדב הולנדר ויובל מנדלסון, "מורעלים" של דידי לובצקי ו"השקה" של אלעד זכאי. איתן ראובן מספר בכתבה ב"העיר" שהסרט שלו מושקע – עם תקציב של שני מיליון שקל – להבדיל מהסרטים האחרים המופקים באופן עצמאי/מחתרתי/זול (לא דבר רע, אגב. בסרטי אימה "זול" אינה מילה גסה. שלא לדבר על זה ששני מיליון שקל זה לא ממש "יקר"). "כלבת" יצא לצילומים עם מאה אלף דולר מכיסו של המפיק חיליק מיכאלי ולבסוף קיבלו מענק השלמה מקרן רבינוביץ'. "חתולים על סירות פדלים" יצא להפקה כמעט בלי כסף וקיבל באחרונה מאה אלף שקל מקרן הקולנוע הישראלי.
אבל שיהיה ברור: כדי ש"כלבת" יהיה לא סתם סרט כיפי, שנון ומשעשע אלא סרט בעל משמעות וחשיבות הוא צריך גם קהל. עצם הפקתו בלבד אינה מספקת. אם יבואו אליו 5,000 צופים הוא יישאר אנקדוטה בתולדות הקולנוע הישראלי. אם יוכח שהפקת סרטי אימה ישראליים היא לא רק מענה למחסור מצד יוצרים אלא גם מצד הקהל, רק אז יתחיל כאן עידן חדש של סרטי ז'אנר. ואז גם נוכל לרדת לרזולוציות הדקות ביותר של הז'אנר, וכל סרט יוכל להיות חלוצי: סרט הערפדים הישראלי הראשון, סרט הזומבים הישראלי הראשון, וכו'.
אני מבין שיום שישי היה חלש למדי בבתי הקולנוע: העם היה דבוק לדיווחי הטלוויזיה מהשריפה בכרמל. אבל איך היו המכירות בשבת? אני מחכה לעדכונים.
אני יכול להעיד רק על ההקרנה של "כלבת" שהייתי בה ביס פלאנט, והיא הייתה מלאה כמעט עד אפס מקום. כמובן ש-99% מהנוכחים בהקרנה דיברו בלי הפסקה אחד עם השני או בסלולרי, אבל לפחות הם שילמו על הכרטיסים. אולי זה אפילו הולם את הבי-מובי-ות של הסרט.
כנ"ל, הייתי בשני הקרנות ובכל אחת מהן האולם היה מלא עד אפס מקום.
אני הייתי בשישי בערב בהקרנה בלב המפרץ (!), והאולם היה מלא למדי.
!ס פ ו י ל ר ל ס ר ט !
בסצנה עם הדליקה נשמעו רחשים ותזוזות חזקות של חוסר נוחות בקהל. זה היה מאוד לא נעים. אני חושב שקשלס ופפושדו, בלי להתכוון, נגעו בעוד סוג של אימה שהם לא ניחשו את מידת הרלוונטיות שלה.
בכל הקרנה שהייתי בלב הקהל דיבר זה עם זה ובפלאפון. זה הולם לא את האופי של סרט לבן או הנביא, אלא את הקהל הישראלי.
והביקורת של אורי קליין היא אחד מהדברים היותר יפים שנכתבו על קולנוע ישראלי בשנים האחרונות. לא רק ניתוח מבריק של הסרט אלא של הקולנוע שלנו.
ההקרנה החודשית של ״הטרמפיסט״ הייתה ביום שישי בחצות, ולמרות שהרחובות היו ריקים, האולם היה מלא פרקטיקלי עד אפס מקום.
"טרון" לא יצליח בארץ ואני בספק אם הוא גם יצליח בעולם למרות הבאזז שיש לו. כמה אנשים בארץ זוכרים או מכירים בכלל את "טרון" המקורי?
===============
רוה לעמית: "טרון" יעשה המון כסף באמריקה, גם בזכות הפרסום האימתני של דיסני אבל גם בזכות העובדה שהתקשורת הבלוגית/גיקית יוצרת לקראתו הכנה מצוינת שמשלימה את המיתוס של "טרון" המקורי לטובת מי שפיספס. בארץ, פורום פילם מתעבים עיתונות ותקשורת וזורקים סרטים לקהל רק עם פרסום. לפעמים זה עובד (סרטי אנימציה) אבל יש סרטים שצריכים איזשהו בילד-אפ תקשורתי/ביקורתי שפורום פילם פשוט לא יודעת (או לא מוכנה) לעשות. אני כמובן סקרן אימים מהסרט (אסביר למה בביקורתי עליו, אבל אין ספק שזה הסרט שאני מגיע אליו עם הכי הרבה ציפיות השנה) ואני מקווה שאם הוא יהיה מספיק טוב אולי הקהל יגלה אותו גם בלי עיתונות/ביקורת/באזז. אבל אני מסכים: בארץ אין לו הרבה סיכויים להגיע לאנשהו.
לעמית – זה לא משנה כי למרות שהסרט החדש הוא המשך הוא גם עומד בפני עצמו ולא חייבים לראות את הסרט הראשון כדי להבין אותו, ככה לפחות המפיקים אמרו.
שמת לב לאיזו שריפה קטנה שהתחוללה בימים האחרונים?
זה גזל טיפה תשומת לב של התקשורת.
עמך הסליחה.
enter the void של גספר נואה הגיע לדיוידי והעולם שותק
ההערכות לגבי Tron 2 מדברות על סופשבוע ראשון פושר למדי של כ-35 מיליון דולר בלבד. אני את הכרטיסים שלי כבר קניתי ל-18 בחודש ב-3:30, באימקס בלינקן סנטר. ואגב, הסרט מתחיל ב-2D ועובר ל-3D רק כשפלינט ג'וניור עובר מהעולם האמיתי לעולם הקיברנטי.
ערן – אלו רק תחזיות מוקדמות והן לא אומרות כלום.
על "אווטאר" אמרו שיכניס בסופ"ש הראשון שלו 50 מיליון, על "פלונטר" אמרו 30 והוא הכניס 69.
בקיצור, הסרט יצליח מאוד. קשה לי להאמין שלא.
קיברנטי, נו באמת. התכוונתי לכתוב סייבר-ספייס.
לדני
צודק. גם לי קשה להאמין שהוא לא יעשה לפחות כפול מההערכות המוקדמות הללו. מדובר, אולי, בהנמכת ציפיות של דיסני. הנה:
http://www.collider.com/2010/12/01/tron-legacy-featurette-box-office-tracking/
כתבים תמיד יודעים לכתוב בדרך הנוחה להם ושמשרתת אותם בצורה הטובה ביותר. הכתבה ב"העיר" הציגה אותי בצורה שמזלזלת בשאר הסרטים, בעיקר בגלל התקציב, הציוד הטכני ואנשי המקצוע שהיו לנו.
הנסיון לבצע השוואה בין הסרטים הוא שגוי ואת זה ניסיתי להעביר לכתב. התקציבים שונים ואפילו הזאנרים שונים. כלבת הוא סרט אימה שכולל אלמנטים של הבהלות. חתולים בסירת פדלים הוא קומדיה שצוחק על זאנר האימה ולכן "לא לוקח את עצמו ברצינות" ומורעלים הוא סרט זומבים קלאסי (האיטיים, סגנון רומרו).
"עולם אחר" הוא אינו סרט אימה (!) ואינו מתיימר להיות כזה. הוא סרט מד"ב פוסט אפוקליפטי.
כנסו לאתר וצפו בטיזר ששחררנו התרשמו :
http://www.anotherworldthemovie.com/
התחושה שעוברת לקהל בסרט אימה מאוד מושפעת מהאיך שהוא נראה ולכן אני חושב שבצד הטכני חשוב מאוד להשקיע.
למרות שעולם אחר מושקע מאוד בבצד הטכני והוויזואלי – בסופו של דבר זה לא מה שקובע, אלא תוכן הסרט, המשחק, התסריט ואם הקהל אוהב או לא.
סרטים דלי תקציב כמו המכשפה מבלייר ופעילות על טבעית הוכיחו כי אפילו סרטים דלי תקציב יכולים להצליח בגדול ולכן דלות תקציב היא לא סיבה לא להפיק סרטים מסוג זה.
מכאן אני רוצה להצדיע לכל חברי לתעשיה שלקחו יוזמה והפיקו סרטים כגון כלבת, חתולים ומורעלים ומאחל להם המון הצלחה 🙂
אגב,
בהתחשב בעובדה שבפעם האחרונה שפרסמת כמויות כרטיסים, התגנבות יחידים הביא רק 10,000 איש. אם כלבת יביא 5000 או 10000 איש, זאת הצלחה. אם יביא יותר, מבורך.
הצלחת הזאנרים החדשים תלוים רק בקהל אז לכו לראות את כלבת !
הייתי בהקרנה של כלבת בשבת בסינמה סיטי, ונכון הרבה אנשים דיברו בפלפונים וזה מעצבן – מה נסגר?
אבל מצד שני גם הרבה אנשים הגיבו למסך ודיברו עם הדמויות, שזו חוויה שזכורה לי רק מכמה גיחות לניו יורק וצפייה שם בסרטים.
אני חייב להודות שלמרות שהיה מדובר בחוויה מאד מוזרה לנוף הישראלי – די נהניתי.
לא זוכר מתי הייתי בהקרנה שהקהל היה כל כך שותף לחווית הצפייה.
תודה לאיתן על התגובה המפורטת.
והנה התיאוריה שלי על למה אנשים מדברים בסלולרי בזמן "כלבת"(לא שצריך, הם הרי ישראלים… ובכ"ז):לא ראיתי את הסרט, אבל כנראה שזה מאוד מאוד מפחיד לראות – לראשונה – שחקנים ישראלים נטבחים בהמוניהם, בטח כשבמקביל ישראלים אמיתיים מתים כמעט בשידור חי, גם כן בהמוניהם. לדבר בסלולרי תוך כדי פוגע בחווית הצפיה, ובכך מעמעם את עוצמת הפחד. אפשר היה לומר: "אז אם זה קשה לכם -אל תבואו לצפות בסרט", אבל נראה לי שזו ברירה פחות טובה, בטח ליוצרי הסרט. מה שמסקרן אותי, זה באיזו מידה ריבוי סרטי האימה הישראלים ירגיל את הצופה הישראלי לז'אנר?
הי שלומי,
קודם כל מצער לשמוע שיש חצופים שמשוחחים בטלפון במהלך הסרט. אני מניח שההרגל המגונה הזה הוא פשוט חלק מהחוצפה שיש לנו כחלק מהיותנו ישראלים ואל בהקשר ישיר לסרט. עוד סיבה למה לראות סרט בקולנוע ביתי….
לגבי הרגלי הצפיה :
רוב המפיקים בארץ לוטשים עיניים אל כלבת, שהפקתו זולה משמעותית מההפקות הגדולות בארץ. במידה ויביא לדוגמא 50,000 צופים מול סרטים כמו משאבי אנוש והדקדוק שעלו פי כמה והביאו אותה כמות צופים יניע את המפיקים לכיוון של סרטים מסוג זה. (משתלם כלכלית כמובן)
אם הסרט יביא רק 5000 צופים, עם כל ההיסטוריה והרעש שהוא עושה – בשורה התחתונה זה כשלון כלכלי שירחיק מפיקים מהזאנר הזה.
המבחן של עולם אחר הוא דומה, המפיקים בארץ יבחנו האם הפקת סרט ישראלי באנגלית בסטייל "הוליוודי" עובד. (הסרט דובר אנגלית ולכן פונה גם לקהל העולמי)
חתולים בסירת פדלים תקוע מסיבותיו שלו וקשה לי לראות אותו מקבל הפצה כרגע, בטח אם כלבת יכשל כלכלית.
מורעלים – לא ידוע לי איפה ההפקה עומדת כרגע אבל כנ"ל.
השקה – נמצא רק שלב התסריט ככה הזה עוד רחוק משלנות את הרגלי הצפיה שלנו 🙂
בדיוק מהסיבות הנ"ל חשוב ליוצרים הצעירים שהקהל יתמוך ויצביע ברגליים כדי שתיהיה סיבה להפיק עוד סרטים מזאנרים אלו.
פתאום אני מרגיש צורך להבהיר שאין לי שום אינטרס מסחרי לגבי טרון. אולי אני סתם פרנואיד.
רוה, בלונדון בוודאי ראית שגם בבריטניה יש באזז על "טרון". הסרט ממלא את שערי המגזינים (לא רק כאלה של קולנוע, גם כאלה של טכנולוגיה, ולא רק).
בקופות? אין לי שמץ.
(אגב, אפרופו עונת הסקרינרים שחביבה עליך – rabbit hole)
אויש באמת כמה שאתם משעעעעעממים.
אנשים דיברו בטלפון. כי הסרט גרוע.
אני לא מבינה את כל ההיסטריה סביב 'כלבת'.בסדר!אז הסרט נגרר אחר החדשות.ומציג פיקשן אימה של משחטה.אז זה
לא הופך אותו לסרט טוב. הסרט עלוב.
אין בו שום הברקה.והוא ממחזר חמרים ישנים,הפעם אלה שוטרים ולא חיילים.
הסרט מביך בסרבול שלו.ובחוסר המקצועיות שלו. סורי. אתם יכולים להתפעל עד מחר.
ציון 0 . בלתי מספיק בעליל.
יש כמה בנרים של טרון באתר וואלה. רוב הסיכוים שזה בא על חשבון האולפנים ולפי דרישתם. בכל העולם משקיעים הון בשווק ורק בישראל מקסימום מפרסמים הודעה נוסח "10 איש כבר ראו". חבל מאד. שווק בישראל באמת צולע.
Would you be thinking about exchanging hyperlinks?
very good put up, i actually love this web site, keep on it