כפרה עליו
תראו כמה נחמד: אחרי שרונה סגל הסכימה לתרגם את הפוסט של פרננדו מיירלס מפורטוגלית לעברית, התנדבה קוראת "סינמסקופ" הוותיקה מירי כהן לתרגם אותו מעברית לאנגלית עבור הבלוג השני שלי. הגיע לשם הכומר הבלוגר ריק אולסון, קרא, התלהב והפנה את תשומת ליבו של ג'ים אמרסון, מהבלוגרים המוצלחים ביותר על קולנוע באנגלית (ועורך האתר של רוג'ר איברט), שכתב על כך פוסט הלילה. כמה נעים.
==========
מתברר ש"כפרה" הולך לא רע בקופות בארץ. 46 אלף צופים כבר ראו אותו אחרי שלושה סופי שבוע.
אבל הסרט הכי קופתי בסוף השבוע האחרון בארץ היה דווקא – גאלפ – "מתים על החיים" של רוב ריינר. 27 אלף כרטיסים נמכרו לו בשלושת ימיו הראשונים באולמות.
"קלוברפילד", שריסק קופות באנגליה בסוף השבוע האחרונות, פיהק מול אולמות ריקים בישראל: רק 11 אלף צופים הגיעו לצפות בו בסוף האחרון. שזה עדיין יותר ממה שהגיעו ל"ארץ קשוחה". אחרי שפתח עם 17,000 צופים בסוף השבוע הראשון, סיים סרטם של האחים כהן את סוף השבוע השני עם סך כולל של 28,000 כרטיסים, כלומר הוא מכר 11,000 כרטיסים בשבוע.
============
ועוד אורחים: אדם גרינברג, צלם אדיר, יעביר סדנת צילום באוניברסיטת תל אביב ב-10 ב-17 בפברואר.
==============
הגיעה אליי שמועה שבימים אלה מוקם סינמטק חדש בחולון. יש למישהו פרטים?
================
האם מישהו שם לב שהחל מסוף השבוע האחרון הפסיקו לפרסם ב"עכבר העיר" את לוחות שידורי הטלוויזיה?
=================
יש לי חדשות טובות וחדשות רעות. החדשות הטובות: "קונטרול" של אנטון קורביין יעלה סוף סוף בסוף השבוע הבא, 14.2. החדשות הרעות: הוא יעלה לבסוף בקולנוע דיזנגוף. שימו לב: אם אתם מגיעים לקופות ומתברר לכם שהסרט מוקרן באולם 3, אל תיכנסו. אסור לראות שם סרטים. אם הוא מוצג באולם 1 או 2, היכנסו רק אם יש מקומות פנויים בשורות 3-5, כל שורה מאחורי זה והסרט ייראה על המסכים הפיצפונים של קולנוע דיזנגוף כאילו אתם מתבוננים בו מבעד למשקפת הפוכה: רחוק וקטן. באולמות 1 ו-2 יש סאונד דולבי דיג'יטל. בקשו מהמקרינה שתגביר את הווליום. לבשו שחור.
חחח..למה "לבשו שחור"?
רוה לבן של דניאל דיי לואיס ב"זה ייגמר בדם": כי אפשר ללבוש צבע אחר בעת האזנה לג'וי דיוויז'ן? מועדון הפינגווין לא קיבל את שמו לחינם.
אוף טופיק-
למה לא שמענו את דעתך בשום מקום על "רכבת לדארג'ילינג". במילא הסרט מוקרן בפרופיל נמוך. לא חבל? סרט מקסים בעיני.
רוה לבלתי: פשוט. עוד לא ראיתי אותו.
אדם גרינברג וגם דני שניאור.
רוה לסטיבי: אכן, גם דני שניאור. אחד הצלמים הכי טובים, וגם אחד הכי פחות מנוצלים משום מה, שיש בארץ (אלא שהוא לא אורח, הוא תמיד כאן).
ובאמת, למה כזה יחס ל'קונטרול'? אני מקווה שלפחות היחצ"נים שארגנו הקרנת עיתונאים די ברגע האחרון יטרחו לכבד את המוזמנים שלהם בעניין אולם ההקרנה (ואולי בעקבות כך גם את הצופים שיבואו אח"כ).
off topic:
How come u don't have a link to the English version of your site?.
That what happen when I don't read everything or don't pay attention the whole site.How stupid of me.
להבלתי נסלח- בקשר לאנדרסון חשבתי בדיוק אותו דבר.
ליאיר- אנא, פתח באז. נסלח לך גם אם לא נהנית, העיקר שתהיה תגובה. ידוע שאתה מחובבי כל אנדרסון בנמצא (ווס, פול ופול תומאס).
דרך אגב, האם משתמע ששני הסרטים האהובים ביותר השנה ע"י בעל הבלוג עולים באותו יום?
רוה למתנצל: ר' תגובה לבלתי. ואכן כך. ולנטיינז דיי מושלם לחובבי קולנוע.
איך אפשר להגיע לסדנא של אדם גרינברג?
פיתוח באז על הווס אנדרסון החדש והבהחלט מקסים, הוא משהו שרציתי לעשות בתגובה כלשהי שאני מאוד מתקשה למצוא עכשיו, בפוסט עלום כלשהו. מתישהו בסביבות יום שבת ה-29 לדצמבר אשתקד, אז צפיתי בו. נו, בלי התגובה ההיא כל העניין קצת מאבד מערכו…
מה שכן, הורדת הבאז סביב "מתים על החיים" הוא משהו שאשמח לעשות ממש כרגע. ולראייה הניק-לינק. כלומר, מצידי שכל מדינת ישראל תלך לצפות בסרט הזה, הכרטיסים יחטפו וכולם יהיו מרוצים (חוץ ממני, כי אצא דביל). אבל בתנאי שהצופים יודעים מראש לקראת מה הם הולכים.
לעודד.
בקן 25 אם אין לך מכונית משלך, או להגיע סתם לקמפוס אם אתה בעל רכב פרטי. אם תגיע, אף לא אחד יעצור אותך בכניסה! יותר ממה שאתה מעוניין להכנס הם שם מעוניינים שפשוט יכנסו.
יאיר – גם אני שמתי לב לניוון של מדריך הטלויזיה ב"עכבר העיר". שמת לב שהם לא ביטלו אותו לגמרי אלא השאירו אותו במתכונת של עאלק "המלצות" בלבד? באמת תודה לכם… בהחלט מרגיז אבל לא מפתיע. זהו עוד צעד קטן בהידרדרות הנמשכת של "העיר" בשנתיים האחרונות. (נראה לי שמאז עזיבתך הם לא מצליחים להתאושש…)
הבעיה עם זה “רכבת לדארג’ילינג” מקסים, הוא שגם "מתים על החיים" הוא די מקסים.
זה לא אומר הרבה.
הכי אופטופיק שבעולם. אתמול היה סופר-טיוזדי, ובשל חסר בMMM (ימי שני המוזיקליים שהיו פה פעם) הנה קליפ של להקה, שתומכת באובאמה (כמוני!) והסאונד שלה חביב ביותר (ולי אישית מזכיר משהו אייטיזי).
http://www.youtube.com/watch?v=F51pL4c52AA
"מתים על החיים" מקסים?
that's a first…
(לא שראיתי)
אבל "רכבת לדארג'ילינג" מקסים ברמות. וגם חכם ושנון ועם החותמת הכה ברורה של ווס אנדרסון שמתייצב לו כאחד היורים היותר יחודיים של התקופה. סרט שהוא תענוג צרוף.
ואגב, שמחתי לראות שלפחות בארץ מקרינים לפני הסרט גם את הסרט הקצר "מלון שאווליה" שעלילתו קשורה קשר עז לעלילת הסרט, ובעצם הוא מהווה את חלקו הראשון והקצרצר של "רכבת לדארג'ילינג". אנדרסון בראיון אמר שהסרט הקצר הזה לא יוקרן לפני הסרט בהקרנות המסחריות שלו, ולכן הופתעתי ושמחתי שזה לא כך בארץ. תודה למפיצים?
"מלון שאווליה" – אני די בטוח שמי שיראה את הסרט הארוך בלעדיו, לא ירגיש שחסר לו משהו. זה רק נותן למי שרואה יותר חיבור לדמותו של שוורצמן. מהסרט עצמו אתה די מבין שהוא פגוע וכו'.
ושני זקנים הולכים למות זה מקסים. שלושה אחים נוסעים להודו לחפש את עצמם זה מקסים עם יותר סגנון. אבל כתבתי את מה שכתבתי, זה כדי להגיד שאם כל מה שיש להגיד על סרט שהוא מקסים, זה אומר עליו די הרבה.
רותם, אם התייחסת אל התגובה שלי הרי שאתה מוציא דברים מהקשרם. ועוד יותר גרוע – מוציא את מבקר הקולנוע הקטן שבי. הרי בשביל לצאת דביל אני ממש לא זקוק לעזרה 🙂
אז במיוחד בשבילך, חיפשתי ומצאתי את אותה תגובה שלי מליל ההקרנה של הדארג'ילינג והרי היא כאן:
"…כמובטח – התרשמות ראשונה מהדארג’ילינג, כרגיל אצלי באיחור קל. אז בעניין השם, רשלנות אני מניח. על הרכבת כתוב מאוד בגדול, מאוד בבירור ויותר מפעם אחת – “The Darjeeling Limited”. תשאלו כל מי שהיה בהודו והוא מיד ייזכר בה בערגה.
בעניין הסרט – פשוט תענוג. זהו קודם כל סרט מצחיק מאוד, ששואב את ההומור שלו “מהחיים”. כל העת צומח לו בשקט רובד סמוי ועמוק יותר, עד שהרכבת יורדת מהפסים והסרט כמעט מתהפך על ראשו. וכמה סטייל יש לאנדרסון הזה, איך שום שוט אצלו לא משעמם, איך ההילוכים האיטיים שלו כאלה חמודים, מבדרים. בשורה התחתונה, זה סרט מדהים על יחסי אחים, הטוב ביותר שראיתי מזה המון זמן (גילוי נאות, לי יש שני אחים צעירים).
והמלצה: “הוטל שבלייה” מאוד כדאי לפני הצפייה. כמה בדיחות/חידודים התפספסו לרוב המוחלט של הקהל, ורק אני גיחכתי “בלי סיבה”…"
אפילו פעם אחת לא כתבתי "מקסים" אז, ולהגיד משפט כמו "שאם כל מה שיש להגיד על סרט שהוא מקסים, זה אומר עליו די הרבה" – זה פשוט לא נכון. זה לא מה שאמרתי, ולא ראוי להלביש את התיאוריה הזו דווקא על הסרט הזה. לא אכתוב עליו ביקורת, אז כנראה שזו דעתי, עד שיעלה פוסט בנושא.
ונראה אותך עומד מאחורי המקסים שלך לגביי "מתים על החיים", גם אחרי שתראה את הסרט.
אופ טופיק: כמו "בופור" בשנה שעברה, שנת הקולנוע הישראלי תחל בחודש מרץ עם "עץ הלימון". הוא יוקרן מחר בברלין ואצלנו יצא בסוף מרץ. ויש כבר אתר:
http://www.lemontreemovie.com/
תגידו מה שתגידו על ג"ג, ל"מתים על החיים" היה קמפיין מעולה.
אורון – הוטל שבלייה לא מוקרן תמיד לפני דארג'לינג? איך יכול להיות שחצי מהקהל פספס?
בהקרנה שבה נכחתי היחידים שהיו עלולים לפספס משהו מהסרט הקטן הם האבא והבת (בת 10 בערך) שיאו מהסרטון בהתפשטות של פורטמן וחזרו רק לסרט הארוך (וגם שם הורגשה מבוכה קטנה במה שהסתמן כהולך לסצינת סקס בשירותים.
הסרט טוב מאוד – קצת נמרח בסוף, אבל טוב מאוד.
דורון – כאמור, את הסרט ראיתי ביום שבת ה-29 בדצמבר, במה שהוגדר כהקרנת טרום-בכורה בסינמטק ירושלים. "הוטל שבאליה" לא הוקרן לפני הסרט, שגם כך החל באיחור קל עקב אנשים שלא הפסיקו לזלוג אל תוך האולם הגדול מבין השניים.
אני ארגנתי לי הקרנה פרטית כאן בסינמסקופ לסרט הקצר, אבל לפי התגובות של הקהל דאז, הייתי במיעוט.
את מתים על החיים ראיתי וכן הוא סרט מקסים. לפרקים הוא לא מקסים, וזה גם נכון לגבי רכבת. זה לא שאני חושב ש"מתים על החיים" הוא כזה סרט טוב. זה פשוט שלצערי, שרכבת הוא לא כזה טוב.
ולגבי הסרט הקצר, אז התייחסתי לא אליך ספציפית, אלא המחשבה ההיפוטית של: מה היה קורה אם לא היה סרט כזה?
מבחן המינוס כפי שהגדיר אותו המרצה שלי ללוגיקה בשנה א':
אם תוציא חוג מסוים באוניברסיטה, כלכלה לדוגמא, האם העולם ירגיש בחסרונו? האם הכלכלה תהיה אחרת?
מוזר. חשבתי ש"מלון שאווליה" הוא חלק אינטגרלי מהעותק של הסרט. בכל אופן, בפלאנט הוא מוקרן ממש לפני הסרט עצמו. מעניין אם זה כך גם בבתי הקולנוע האחרים שהסרט מוצג בהם. האם חלק מהעותקים הגיעו עם הסרט הקצר וחלק לא.
רותם – מדרך תיאורי הסרטים התמציתית שלך, נמהרתי להסיק שלא צפית בהם. טעות, וסליחה.
אני ממשיך ומצטער על כך ששני הסרטים הלחלוטין לא קשורים האלה התערבבו לנו יחדיו, אז אפריד ואומר:
לגביי "מתים על החיים" – כמובן שזכותך לחשוב שהוא מקסים, אבל אם לצטט חכמים ממני ולומר "שאם כל מה שיש להגיד על סרט שהוא מקסים, זה אומר עליו די הרבה" 🙂
לגביי הדארג'ילינג – לסכם שהוא "לא כזה טוב" זה לעשות בדיוק את מה שהאשמת אותי בו, במקום לנמק. אז בוא נמשיך את הדיון עליו, אם תרצה, כשיאיר יראה, יכתוב ויעלה פוסט/ביקורת רלוונטית. אני בטוח שיש לך עוד מה להגיד עליו.
לגביי השאלה ההיפותטית שלך – הלוואי שהייתי יכול להתווכח בעצמי עם המורה שלך ללוגיקה, זה סוג של תחביב אצלי. אבל אם להיות יותר ספציפיים, אני מניח שאם לא היה הסרט הקצר, אנדרסון לא היה מכניס כל-כך הרבה רמיזות אליו בארוך. מה שהיה משנה את הסרט הארוך, לדעתי. האם העולם ירגיש? לעולם לא נדע, כי זה יהיה סרט אחר.
ווס אנדרסון מנסה להסביר:
ואגב, קונטרול הוקרן באולם 2, אבל הסרט הופסק מיד (!) אחרי שהתחילו כותרות הסיום.
אאוץ'. למישהו יש מושג אם קונטרול יוקרן גם בפלאנט או בסינמה סיטי? החשק לראות אותו בדיזנגוף הולך ופוחת.