18 יולי 2012 | 07:47 ~ 10 תגובות | תגובות פייסבוק

האוויר האפל

ג'סטין צ'אנג, המבקר של "וראייטי" (ועורך הביקורות של העיתון), שהיה לי העונג לשבת איתו בעודו אוכל את השקשוקה הראשונה של חייו, עזב את תפקידו בחבר השופטים של פסטיבל ירושלים ביום שישי וטס לביתו בארצות הברית, שם הוא כבר הספיק לראות את "עלייתו של האביר האפל" ולפרסם אתמול את ביקורתו עליו. רק רפרפתי עליה, כדי שלא יקלקל לי שום דבר לפני הצפייה, אבל השורה התחתונה שלו היא שזה סרט טוב, אבל לא כמו "האביר האפל".

 

החל מיום שישי "עלייתו של האביר האפל" יהיה אחד משני סרטים שיוצגו בישראל באיימקס הדיגיטלי החדש שייפתח בחולות ראשון לציון ביום חמישי. השני הוא "ספיידרמן המופלא" בתלת מימד. אתר רכישת הכרטיסים נפתח אתמול סוף סוף ואני רואה שהקרנת שישי בערב של "עלייתו של האביר האפל" באיימקס הולכת ומתמלאת.

 

אני גם רואה שביס פלאנט התחילו עכשיו גם לגבות תשלום נוסף על משקפי התלת מימד (שלושה שקלים למשקפיים שלוקחים הביתה ולא מחזירים בסוף הסרט, ומצד שני גם לא משקפים חד פעמיים שחולקו שם בשבועות האחרונים). האמת, רעיון כביר. מעתה נביא את משקפי התלת מימד מהבית. לא רק חסכוני יותר, אלא הגייני יותר. ג'יימס קמרון הבטיח כבר מזמן שזה מה שיקרה. כלומר, מעכשיו בתיק שלנו צריך להקפיד לשים משקפי שמש, משקפי קריאה (למי שצריך) ומשקפי תלת מימד.

 

שלשום הוצג מתחם יס פלאנט החדש בפני התקשורת, ונחשו מי מודר מהאירוע. כן כן (אבל צפוי, אין תלונות). ריבונו של עולם, אפילו כתב "ראשון-נט" הוזמן! נברמיינד. אהיה שם כתייר כבר מחר. (אהבתי את הדיווח של דורון פישלר מהאירוע, בעיקר כי נראה שהוא מבין על מה הוא כותב. שאר הדיווחים השתמשו יותר מדי בסופרלטיבים הריקים והיחצניים שאמורים לתאר דברים שהם כבר בסטנדרט של בתי הקולנוע בארץ).

 

ברשותכם, אני חושב שאדלג על החוויה המפוקפקת שנקראת "אולם ארבעה מימדים" (כסאות רוטטים, מאווררים ושפריצרים בפרצוף). ראיתי פעם סרט כזה בעיר המלכים באילת וזו היתה חוויה די מזעזעת. זה הרי כל כך מעצבן כשטלפון סלולרי מאיר, רוטט ומצלצל באמצע סרט, אז למה להרוס את הצפייה גם על ידי רקיקה בפרצופו של הצופה והפעלת מאווררים ואורות מהבהבים? ואני מחובבי הקולנוע כלונה פארק, במקרה הזה נראה לי שזה לונה פארק שמתחזה לקולנוע. וגם פוטנציאל להתקפי אפליפסיה.

 

 

לא. אני מחכה לאיימקס. כל מי שעוקב אחר מה שמתפרסם תחת התגית "איימקס" בבלוג יודע כבר שאני מתלהב מאוד מהדבר הזה שהמציאה החברה הקנדית בשנות השבעים ושמאפשר הקרנה על גבי מסך ענק (ההמצאה של חברת איימקס היא צילום במצלמות 70 מ"מ אבל כשסרט הצילום מונח ב-90 מעלות לכיוון שבו הוא מצולם בדרך כלל, כלומר שפריים איימקס גבוה יותר משהוא רחב), וקראתם אולי גם שאני מבכה את העובדה שהאיימקס הנוכחי הנפתח בישראל הוא בעצם "איימקס מזויף", כלומר איימקס דיגיטלי, המוקרן על מסך קטן בהרבה ממסכי האיימקס האמיתיים (מפילם) שבהם ראיתי סרטים מדהימים (בימים הספורים לקיומו של איימקס פילם בקריון בקרית ביאליק הספקתי לראות שם את "האביר האפל" וכמעט התעלפתי מאקסטזה; בביקורכם הבא באילת, גשו לפירמידת האיימקס שם וצפו ב"תחנת חלל", סרט תיעודי מרשים של נאסא שצולם בחלקו בתחנת החלל הבינלאומית ובאפס גרביטציה).

 

אבל זהו. יותר לא אתלונן (נדמה לי) על "איימקס מזויף". זה מה שיש לנו כאן ממחר, ואין סיכוי שנוכל לשנות את זה. יתרה על כן, איימקס של פילם הוא פורמט שיילך ויעלם מהעולם בשנים הקרובות, כך שזה דבר שהולך ונכחד. תוך עשר שנים איש לא יידע יותר מה זה היה האיימקס מפילם.

 

איימקס, כעת, היא כבר לא חברה שעוסקת בפיתוח שיטות צילום, אלא בחברה שמספקת תקן לאיכות צפייה משופרת. איימקס היא בעצם THX החדשה (הזכירנו, מעולם לא היה בישראל אולם קולנוע בתקן THX, כך שאנחנו מקבלים כעת בעצם תו תקן של אולם שאיכות ההקרנה והסאונד בו אמורים להיות אופטימליים). מבחינת הקרנה מדובר במקרנות שאמורות להיות חזקות יותר (סרטי התלת מימד מוקרנים משתי מקרנות מסונכרנות, כך שכמות האור גבוהה יותר מהקרנת תלת מימד רגילה, דבר שהוא חיוני מכיוון שהמשקפיים מכהים את התמונה אחר כך).

 

אבל אני חושב שהדבר הכי חשוב במותג איימקס, והוא ככל הנראה לא השתנה בין ימי 70 המ"מ וימי הדיגיטל, וזו בעצם המהפכה שהמותג הזה יכניס לנו לארץ, אינו קשור לאיכות התמונה אלא לאיכות הסאונד. בסופו של דבר, דומני שאם אכן ראיתם את "האביר האפל" באיימקס (בקרית ביאליק, שכבר נסגר מאז, או בכל מקום), הדבר הכי זכור שם זה מה שקורה בסאונד. הסרט הזה מתפוצץ לנו בפרצוף ומעיף רסיסים. איימקס מבטיחים שאיכות הסאונד הזאת, עם מערכת הגברה בת 12,000 ואט (הרמקולים שלכם בבית הם בהספק של 100 ואט גג, אלא אם כן אתם אנשי סאונד מקצועיים, שאז תגיעו אולי ל-150 ואט), נשמרת גם בהקרנה הדיגיטלית (הגיוני, כי מהפכת הסאונד של איימקס היתה בכך שהם הפרידו את הקרנת התמונה מהקרנת הסאונד, והסאונד יצא מתוך דיסק שעליו קובץ סאונד לא מקומפרס, עם כמות עצומה של מידע אודיופוני שאי אפשר לדחוס לתוך פס הקול הדיגיטלי הסטנדרטי שמגיע מכווץ מאוד.

 

איפה תבחינו בהבדל? ראשית, בווליום (ובכך שווליום גבוה לא יוצר דיסטורשן. לפחות לא בשלב בו כל המכונות והרמקולים מכוילים כמו שצריך). שנית, בבסים. זו תמיד היתה התחמושת הכי חזקה של איימקס, הנשק הסודי שלה: הבסים. כולם מדברים על גודל התמונה, אבל בעצם חוויית האיימקס היא כמעט תת-הכרתית: הסרטים שלהם פוגעים לכם במעיים, בסרעפת, בבטן. אתם חווים אותם מבפנים.

 

זה הדבר שלו אני מחכה עת אראה (לראשונה בחיי) הקרנה של איימקס דיגיטלי מחר.

 

ואם תקפצו שניה לאתר של איימקס תוכלו לראות כבר עכשיו איך נראים סרטוני הפתיחה של ההקרנות שלהם, שאמורים לגרום לכם להגיד "וואו, זה גדול", ואיך נראית פרזנטציית תלת המימד והסאונד שלהם.

 

וכל זה קורה בראשון. עיר הולדתי. מי היה מאמין. ועוד באיזור שכשאני אני ילד היו בו רק נחשים, עקרבים ושכונת פואבלו אספניול. עד שחשבתי שיצאתי משם, הם גוררים אותי חזרה פנימה.

נושאים: בשוטף

10 תגובות ל - “האוויר האפל”

  1. מר קרפד 18 יולי 2012 ב - 8:40 קישור ישיר

    היזהרו! בפייסבוק של יס פלאנט הם מסבירים שמערכת הזמנת הכרטיסים באינטרנט היא ב"הרצה"(זה שם קוד להרבה באגים) ומזהירים שייתכן שייפלו טעויות בהזמנות (אבל מיד אומרים שאם לקוח ייפנה מיידית זה יטופל),אני הייתי מחכה לשבוע הבא להזמנת כרטיסים,(כבר בעין הדג אני ראיתי תגובות של "הזמנתי כרטיסים ליס פלאנט בראשון ויצא לי בחיפה)

  2. שלו 18 יולי 2012 ב - 8:43 קישור ישיר

    יום שישי, 18:30 אני שם.
    לפי מה שהצצתי, הסרט עומד עכשיו על 86 עגבניות רקובות. שזה טוב, אבל לא טוב כמו. מצד שני, גם "התחלה" עומד על ציון דומה וזה היה מבחינתי פאר יצירה קולנועי הוליוודי. אז ככה שאי אפשר באמת לדעת.
    מה שכן, הולכת להיות חוויה מטורפת לראות את זה בהכי קרוב לאיימקס שרק אפשר. כבר סופר דקות ושניות…

    • רון 18 יולי 2012 ב - 14:19 קישור ישיר

      שים לב – העגבניות הירוקות באתר שייכות למבקרים שהיללו את הסרט, אבל משום מה האתר מקטלג אותם כביקורת שלילית. בהתחשב בכך ובהתחשבות רק במבקרים החשובים, הסרט עומד על כמעט 100%

  3. איריסע 18 יולי 2012 ב - 8:56 קישור ישיר

    ראשון היא גם עיר הולדתי, ולכן שתי השורות האחרונות שלך גרמו לי לחייך ולהנהן בהסכמה… 🙂

  4. שולי 18 יולי 2012 ב - 10:11 קישור ישיר

    תיקון קטן, הם לא הזמינו כתב ראשון נט אלא קיבלו ידיעה של ליאור קורן כתב טכנולוגי ועורך DTOWN

  5. איתן 18 יולי 2012 ב - 10:31 קישור ישיר

    קצרצרים:
    1. ציוץ של אלברט ברוקס. צחקתי:
    Let's give The Dark Knight Rises a chance. If these small art films fail we all suffer.
    2. יש לך תוספת סיכון על העבודה שלך ב"פנאי פלוס", יאיר? כי קראתי שמבקר בארה"ב שלא כל כך אהב את באטמן החדש קיבל איומים על חייו.
    3. כל העולם ואחותו יהיו בבאטמן בסוף השבוע הזה. אני לא. אני הולך על "הדילרים". אמור להיות סבבה. (ואגב, לפי מה שהבנתי, "חיות הדרום הפראי" נדחה בשבוע, כנראה בגלל שהבאטמן יאכל את כל הקהל)
    4. אוף טופיק: מה זה אומר שסרטו החדש של פארק צ'אן ווק (והראשון שדובר אנגלית) מיועד להפצה בארה"ב במרץ 2013 (פח הזבל של ההפצה בד"כ)?
    תשובות אפשריות:
    א. הסרט לא עומד בציפיות
    ב. המפיצים האמריקאים נבהלו מהתוצאה שהבמאי הקיצוני הזה הביא להם (וזה לא מפתיע)
    ג. כל התשובות נכונות. יוחזר פארק צ'אן ווק לקוריאה.
    4A. האם תהיה לזה השפעה על הפרויקט הראשון באנגלית של במאי עילוי אחר מקוריאה, בונג ג'ון הו?

    • מיכאל גינזבורג 18 יולי 2012 ב - 13:59 קישור ישיר

      רייאהו קיאטמורה עבר לא מזמן לארה"ב ועשה ב2008 את 'רכבת הבשר הלילית' המצוין עם ויני ג'ונס ובראדלי קופר, יש מקרים יוצאי דופן!
      ואני מאמין כי בונג ג'ון הו ופארק צ'אן ווק יעשו חיל גם בהוליווד.

  6. סטיבי 18 יולי 2012 ב - 12:09 קישור ישיר

    רק מדגישה לרגע שיס פלאנט לא המציאו את רעיון התשלום החד-פעמי על משקפי תלת-ממד שהצופה אמור לשמור לצפיות הבאות במקום שהמונים מהם ייזרקו לאחר כל הקרנה.

  7. שיגפן 18 יולי 2012 ב - 18:14 קישור ישיר

    רכשית משקפי התלת מימד זה בדיוק מה שקיים היום באנגליה.

    כבר מעל שנה שאני הולך עם משקפי התלת שרכשתי כשהלכתי לאודאון בלונדון גם לסרטים בארץ (המשקפיים זהות לגמרי למשקפי התלת של גלובוס מקס רק יותר הגייניות") ובכל פעם אני צריך להתווכח מחדש עם הסדרנים ….


השאירו תגובה