24 יוני 2013 | 22:00 ~ 2 תגובות | תגובות פייסבוק

הזוכים בפסטיבל סרטי הסטודנטים 2013 (וגם: מי יזכה בתחרות הקצרים בירושלים?)

"וזר לא יבין זאת" של דוד טאובר (מעלה). ציון לשבח מהמבקרים

קודם כל, נתחיל עם פינת "אמרתי לכם". את תחרות הסרטים הקצרים העצמאיים הצלחתי פחות או יותר לסקר ב-70 אחוז, וכבר ממנה היה ברור שעם כל הערכתי לרוב הסרטים שראיתי, יש סרט אחד שפשוט עובד יותר טוב מהשאר וזה "ברוכים הבאים… ומשתתפים בצערכם", תיעוד הערב הטראומטי בו עלתה ארצה משפחתו של הבמאי. והוא אכן הסרט שזכה.

==================

פסטיבל סרטי הסטודנטים ננעל היום, כשבוע לפני פתיחת פסטיבל ירושלים, ויכול להיות שהפיכתו של פסטיבל הסטודנטים לאירוע שנתי תגנוב לפסטיבל ירושלים את הזרקור מהתחרות שלהם, שהיתה מבחינתי התחרות הבכירה בארץ לסרטים קצרים. כמה מהסרטים המוזכרים לעיל כזוכים פרסים בפסטיבל הסטודנטים יתחרו בתחרות הסרטים הקצרים בירושלים.

ולמען האמת, בעודי עדיין צופה בסרטים הקצרים, אני כבר יכול להמר שהתחרות האמיתית תהיה בין ארבעה סרטים, שונים מאוד זה מזה: "בשבחי היום" של אורן אדף, שזכה היום בפרס הגדול בפסטיבל התל אביבי (שצולם ב-16 מ"מ, במחוות רטרו לשנת 2009); "בבגה" של גן דה-לנגה, שזכה בפרס פורום המבקרים; "וזר לא יבין זאת" של דוד טאובר, סרט עם כתיבה יוצאת מן הכלל ובימוי כמעט האחים-כהני; ו"הנשכחים" של איהב טרבייה (שמשום מה לא להשתתף בתחרות הסרט הקצר בפסטיבל הסטודנטים אלא בתחרות הים תיכונית).

שלושה סרטים מסם שפיגל, סרט אחד ממעלה. ובכלל, זו שנה כבירה לסם שפיגל, שבאה לידי ביטוי בכך שזה אחד משני בתי הספר שהכי הרבה מסרטיו (ארבעה) משתתפים בתחרות הירושלמית, לצד בצלאל (ועוד: שלושה מהחוג לקולנוע, שניים ממנשר, ואחד ממעלה, מתל חי, מבית ברל, מאריאל, ועוד שניים עצמאיים). מה שמעניין הוא שגם "בבגה", גם "בשבחי היום" וגם "הנשכחים" הם סרטים עם מעט מאוד דיאלוגים, סרטים אווירתיים מאוד, שהסיפור אינו העיקר בהם. זו בעיניי מהפכה, מבחינת מה שאני תופס כמה שמייצג את סרטי הגמר של סם שפיגל: העלילה והסיפור. והנה, קולנוע אחר. שלושתם סרטים שבהם הטבע נוכח מאוד חזק. שלושתם סרטים שמתקיימים לאו דווקא בתוך עולם ריאליסטי. מביניהם, "הנשכחים" די הדהים אותי. "סטאלקר" ברמת הגולן (ככה "מייד אין איזראל" של ארי פולמן היה צריך להיראות! ככה!).

===================

אלה הזוכים בפרסים בפסטיבל הסטודנטים שננעל ברגע זה. הנה ההודעה המלאה לעיתונות כולל נימוקי השופטים:

פרס הסרט הקצר הטוב ביותר

בשבחי היום / אורן אדף (בית הספר סם שפיגל לקולנוע וטלוויזיה ירושלים)

מנימוקי חבר השופטים: סרט יוצא מגדר הרגיל החושף טפח מנשמתו של במאי בעל קול מקורי ואמיץ. "בשבחי היום" הוא סרט המצליח לתקשר עם צופיו באופן אינטימי ועדין תוך שימוש במבע קולנועי ייחודי וחף מכל בחירה שגרתית.

פרס הסרט העצמאי הקצר הטוב ביותר

ברוכים הבאים ומשתתפים בצערכם / לאון פרודובסקי

סרט מפתיע הפונה לכל קשת הרגשות של הצופה, ומשלב אמירה פוליטית, הומור מתוחכם ונוסטלגיה בהציגו מבט מקורי על העלייה הרוסית לישראל בתחילת שנות ה90 דרך נקודת מבטו של גיבור צעיר ולא צפוי.

פרס הסרט התיעודי הקצר הטוב ביותר

רחוב ההסתדרות / מתן פנקס (מעלה, בית הספר לטלוויזיה, לקולנוע ולאמנויות ירושלים)

מנימוקי חבר השופטים: סרט המצליח ללכוד את רוח התקופה, מבלי לקחת את עצמו ברצינות יתרה. "רחוב ההסתדרות" מהווה מודל לעשייה דוקומנטרית מקורית, מלאת אהבת אדם, הומור ויצירתיות.

פרס סרט האנימציה הטוב ביותר

בפה פעור ובאוזניים עצומות / תום מדר ואםלי נוי (המכללה האקדמית ספיר בית הספר לאמנויות הקול והמסך)

מנימוקי חבר השופטים: שיר אהבה לאמנות הקולנוע שנעשה בדיוק וליטוש החורגים הרבה מעבר לסטנדרטים של יצירה סטודנטיאלית. הסרט משתמש בשילוב ייחודי של טכניקות אנימציה אשר מעבירות סיפור קטן ומלא ברגש.

פרס התסריט הטוב ביותר

מגרש / דקל ניצן (החוג לקולנוע וטלוויזיה באוניברסיטת תל אביב)

מנימוקי חבר השופטים: סיפור התבגרות לא שגרתי. סרט פשוט ומדויק, אשר הולם את מידותיו. התסריט מצליח בזמן קצר וברגע אחד להעביר את הצופה חוויה מטלטלת בתארו קרע ביחסים בין אב לבנו.

פרס הצילום הטוב ביותר

סרגיי מיידין, כוכב ללא שם / במאי: אריאל כהן (מנשר לאמנות)

מנימוקי חבר השופטים: עבודת סינמטוגרפיה ייחודית בשחור לבן אשר מציגה את כתב ידו של צלם צעיר, דינמי ומלא חיות, אשר הצליח ללכוד רגעים קולנועיים עזי מבע בקרביה של התחנה המרכזית הישנה בתל אביב.

פרס העריכה הטובה ביותרסיון בן ארי, "יום הולדת" / במאי: זוהר קמינסקי, המכללה האקדמית בית ברל, בית הספר לאמנות "המדרשה", המחלקה לקולנוע.

מנימוקי חבר השופטים:עבודת העריכה מבליטה את עוצמתו הרגשית של הסיפור, מייצרת אווירה ייחודית לסרט אשר מתאר מציאות לא שגרתית של יחסים מורכבים בין אם לבתה.

פרס חביב הקהל

"חניה בצל" / אורי רום (החוג לקולנוע וטלוויזיה באוניברסיטת תל אביב)

פרס מיוחד מטעם חבר השופטים

"תורמוס" / סארי באשרת (בית הספר סם שפיגל לקולנוע וטלוויזיה ירושלים). חבר השופטים הוקסם מהסרט וביקש להעניק פרס מיוחד לכבודו, נוסף על הפרסים הרגילים המוענקים מדי שנה.

פרס ההפצה

"כתמים לבנים" / איתי נצר (בית ספר מעלה)

בציון לשבח מטעם חבר השופטים זכה הסרט "אלבינה 12" של הבמאי מיקי פולונסקי ממנשר לאומנות.

חבר השופטים ביקש לציין לשבח את הסרט המינימליסטי והמרגש, בעל המבע הייחודי רב המימדים המאפשר לצופה לבחור בסיפור המתאים לו.

=====================

ובפסטיבל הסטודנטים חולק בפעם הראשונה לראשונה פרס מטעם מבקרי הקולנוע בארץ – במסגרת פורום מבקרי הקולנוע שהוקם באחרונה וזו למעשה פעילותו הפומבית הראשונה.

פרס פורום מבקרי הקולנוע בישראל לסרט המצטיין מוענק ל:

"בבגה" / גן דה לנגה (סם שפיגל)

סיפורה של אישה בודדה מעוצב כאגדה יפה על מכשפה מכוערת. עולם קולנועי מקורי, שלם ומגובש והופעה נפלאה של הבמאית בתפקיד הראשי. סרט נדיר באיכויותיו.

ציונים לשבח מטעם פורום מבקרי הקולנוע בישראל מוענק לסרטים הבאים:

וזר לא יבין זאת – מעלה, דוד טאובר.
סרט שנון ונוגע ללב על תלמיד ישיבה המתמודד עם "משבר" – חיבור מקורי ומגניב בין דפי הגמרא העתיקים ובין מחשבה ושפה קולנועית שוטפת ורעננה.

בפה פעור ובאוזניים עצומות – ספיר, תום מדר ואםלי נוי.

בשילוב לא שגרתי של סוגי אנימציה שונים, נוצר סרט עדין ומרגש, עצוב והומוריסטי, ובעל חזות ייחודית, על אמנות הקולנוע כנחמתם של הבודדים.

ניושה – ספיר, לירן קפל ויעל דקל.

עדות מוקלטת של ניצולת שואה קמה לחיים באנימציה שובת לב, וזוכה לטיפול רב רבדים המציע נקודת מבט יוצאת דופן על זיכרון ילדות טראומתי.

ממחר – מנשר, רבקה ויזנפלד.

הבמאית מצליחה להוביל את הקהל דרך החוויה האישית הלא נוחה של בחורה המנסה לבצע שינויים בחייה ונכנעת. הסצנות כתובות ומשוחקות באופן מדויק וקולע, המייצר דרמה והומור.

=============

זוכים במסגרת התחרות הים תיכונית:

הסרט העלילתי הטוב ביותר: Elephant

במאי: פבלו לרקואן (ספרד)

הסרט נבחר פה אחד (!), בזכות עבודת בימוי יוצאת דופן, צילום עוצמתי ועריכה יעילה ומדוייקת. הוא מצליח לשלב חוש הומור ורגשות עמוקים כדי ליצור מטאפורה חברתית חשובה ונוגעת.  

הסרט התיעודי הטוב ביותר: The Strangers

במאי: אחמד ברגותי (הרשות הפלסטינית)

הבחירה להתמקד בקולם ובסיפוריהם של הילדים מהווה זווית התבוננות חדשה ומעניינת על המצב. הסרט עורר שאלות לגבי המציאות המורכבת שהוא מציג.

====================

 

נושאים: בשוטף

2 תגובות ל - “הזוכים בפסטיבל סרטי הסטודנטים 2013 (וגם: מי יזכה בתחרות הקצרים בירושלים?)”

  1. ניר נ. 25 יוני 2013 ב - 1:45 קישור ישיר

    ידעתי ! "בשבחי היום" של אורן אדף, זכה היום בפרס הגדול בפסטיבל התל אביבי (שצולם ב-16 מ"מ, במחוות רטרו לשנת 2009). את הסרט ראיתי במסגרת הסינון הראשוני לפסטיבל ירושלים. זו יצירת מופת בעיני, סרט שניפץ אותי לאלף חתיכות/ רק במורכבות התיאור שלו של גן העצמאות יש חשיבות חברתית אדירה, מורכבות ואיכות נדירה. יש בו רגע שזרק אותי ל"נוף בערפל" של אנגלופולוס וזו רק בחירה שלי לראות את הדברים כך. זה סרט חשוף ופוצע, וזה סרט בעל איכות קולנועית שאין כמותה. כבוד לצוות השופטים.

  2. איתי 25 יוני 2013 ב - 1:55 קישור ישיר

    בשבחי היום מזכיר את סיור מודרך שזכה בפסטיבל לפני שלוש שנים. שניהם מסמנים ניסיון (מבורך) של סם שפיגל לעודד קולנוע לא שגרתי ולא מבוסס תסריט כמו שהיה נהוג שם, אבל שניהם מרגיזים מאותן סיבות. כי למרות ששניהם סרטים אישיים, שיש בהם ניסיון של היוצרים להציג את העולם הפנימי שלהם בצורה חשופה ואמיצה ובאמצעות סגנון קולנועי לא שגרתי, בסופו של דבר אלה סרטים ריקניים, חסרי עומק רגשי ושונאי אדם אפילו במידה מסוימת. מה שיש בהם הוא לא אמירה מעניינת על הייאוש שהם מתארים או חוויה רגשית נדירה, אלא סדרה של פרובוקציות והתחכמויות שאמנם מטלטלות את הצופה אבל משאירות אותו עם חוויה עקרה למדי. הניכור והריקנות שהם מנסים לעורר נשארים ברמה של מניירות פוטוגניות, גם אם מקוריות ועוצמתיות. זה נורא לא מפתיע שהסרטים האלה זוכים בפרסים ומעוררים הערכה, אבל בסופו של דבר זוהי בדיוק הריקנות והשטחיות הסטודנטיאלית שבגללה סרטי סטודנטים זכו לסטיגמה שיש עליהם. והדבר הכי מטריד הוא שפרסים כאלה רק מעודדים עוד יצירות סטודנטיאליות כאלה, וזה באמת חבל.


השאירו תגובה