12 ספטמבר 2013 | 23:30 ~ 0 תגובות | תגובות פייסבוק

פרובידנס, חיפה

ג'ון גילגוד ב"פרובידנס" של אלן רנה. סרט צרפתי על סופר אנגלי שחי באמריקה ושנכתב בחיפה

זה הולך להיות אחד האירועים המסקרנים ביותר בפסטיבל חיפה, ועבור חורחה גורביץ זה גם מעין חלום שהתגשם. כבר כמה שנים שגורביץ, צלם קולנוע ("אושר ללא גבול", "שלג באוגוסט", "חימו מלך ירושלים") ובמאי ("בדרך אל החתולים"), חלם להביא ארצה את ידידו והמנטור שלו, הצלם הארגנטינאי ריקרדו ארונוביץ, יחד עם עותק של הסרט "פרובידנס" (1977), שצילם ארונוביץ לאלן רנה. אבל הסרט הזה, סרט צרפתי דובר אנגלית על שחקן בריטי שחי בארצות הברית, היה תקוע בתוך תסבוכת משפטית שלא איפשרה את הקרנתו. השנה, התסבוכת הזו סודרה ועותק דיגיטלי מחודש ומשופץ של "פרובידנס" הוקרן בפסטיבל ונציה. וביום שישי הבא (20.9) ב-14:00 יגשים גורביץ סוף סוף את החזון שלו: עותק חדש של הסרט יוקרן, בנוכחות הצלם, ריקרדו ארונוביץ (מי שבהמשך הקריירה שלו צילם לאטורה סקולה את סרטיו המפוארים ביותר: "הנשף" ו"המשפחה". אגב, גם סרטו החדש של סקולה – מחווה דוקומנטרית למנטור שלו, פדריקו פליני – יוקרן בפסטיבל חיפה בסמוך לבכורתו בוונציה).

גורביץ וארונוביץ, שניהם צלמי קולנוע ילידי ארגנטינה, הכירו בארץ, כשארונוביץ צילם את "חנה ק." של קוסטה גווראס. מאז הם נשארו בקשר, ובשבוע הבא גורביץ יארח את ארונוביץ לשיחה ולכיתת אמן על צילום. זה יקרה ביום שישי הבא ב-10:00 בבוקר (הנה האירוע בתוכניית פסטיבל חיפה, יש להירשם אליו מראש במייל של איגוד טכנאי הקולנוע: act@act.org.il), וב-14:00 יוקרן הסרט בסינמטק.

אבל ההפתעות לא נגמרות. מתברר שהגעת הסרט דווקא לחיפה היא ככל הנראה לא פחות מפרובידנס. כלומר, השגחה שמימית. הסרט נכתב על ידי התסריטאי והמחזאי הבריטי דיוויד מרסר (אלה הימים שבהם התחיל אלן רנה להתעניין יותר במחזאות בריטית מאשר בגל החדש הצרפתי), שכתב תסריט שיש בו משהו בין "תותי בר" ל"הדוד וניה" על סופר בריטי מזדקן שחי בפנסיה בפרובידנס, רוד איילנד, ועסוק בסיכומי חיים ושכתוביהם. מרסר היה בשנות ה-40 לחייו כשכתב את התסריט, והתסריט הזה – מתברר לנו כעת – נכתב בחיפה. מרסר מוכר כמחזאי בריטי, אבל בשנותיו האחרונות, לפני מותו בגיל 52 בשנת 1980, הוא חי בחיפה, אליה עבר בעקבות נישואיו לישראלית. אלמנתו, דפנה מרסר, תהיה גם היא נוכחת בהקרנה החיפאית של הסרט, ואולי תוכל לשפוך אור על ההשפעות החיפאיות על הסרט הזה, אם יש כאלה. בתם, רבקה, שהיתה רק בת 5 כשאביה הלך לעולמו, לא תגיע להקרנה. מרסר קבור בחיפה.

לפני "פרובידנס" מרסר כתב תסריטים לדרמות טלוויזיה מהוללות מסוף שנות הששים ותחילת שנות השבעים, ביניהם "מורגן" של קארל רייז ו"חיי משפחה" של קן לואץ'. הוא גם עיבד את "בית הבובות" של איבסן בבימויו של ג'וזף לוסי (עם ג'יין פונדה).

תוספת: חורחה גורביץ שולח את התמונה הנ"ל, אוצר שנמצא בחיפה. התסריט המקורי של "פרובידנס" (עם התאריך 1.1.1976) ומכונת הכתיבה עליה נכתב:

 

נושאים: בשוטף

השאירו תגובה