27 אוקטובר 2013 | 11:57 ~ 7 תגובות | תגובות פייסבוק

הומואים למבוגרים בלבד. ומה עם הלסביות?

הסרט הצרפתי "זרים על שפת האגם", שזכה בפרס הבימוי של מסגרת מבט מסוים בפסטיבל קאן האחרון (והוקרן בפסטיבל חיפה), הוא כבר קרוב לחצי שנה מוגדר כאחד הסרטים הנועזים של השנה ("נימפומנית" של לארס פון טרייר כנראה ייצא רק בתחילת השנה הבאה, כדי להקטין תחרות). הפוסטר הישראלי שהכינו אנשי סרטי אורלנדו לסרט, שיוצא בקרוב בארץ, מכריז "הסרט הפרובוקטיבי של השנה!", כיאה לסרט המציג סצינות מין מפורשות. וכדי לעצבן את הפוריטניים עוד יותר: סצינות מין הומואי מפורשות. כמה מפורש? קולנוען גיי שראה את הסרט אמר לי שאפילו לטעמו זה יותר מדי. אני מניח שאיש לא הופתע כשהמועצה לביקורת סרטים החליטה לתת לסרט הזה סיווג "למבוגרים מגיל 18". וכדי להוסיף את הזעזוע שלהם ממה שהם ראו הוסיפו עוד סעיף החמרה בכתב יד (כי לא הומצאה לזה חותמת): להקרנה מהשעה 22:00 בלבד (כאילו שמישהו היה מקרין את הסרט הזה בהצגות יומיות, אבל טוב שהחלטות שיבוץ ניתנות גם ברמה הסטטוטורית). ההודעה לעיתונות שהגיעה עם הבשורה לא באה לזעוק חמס וגזל, אלא התכוונה לרוץ לספר לחבר'ה: אכן, צדקנו, זה הסרט הכי פרובוקטיבי של השנה! (ואליבא דצנזורה בארץ, הסרט הכי פרובוקטיבי מאז "שורטבאס", שגם הוא הוגבל כך). הידד, הרווחנו כותרת חינם בעיתונות. (במקרה הזה, הצנזורה עושה למפיצים עבודה שיווקית טובה: צופה שייכנס לסרט ולא יידע מה מצפה לו, ייצא מהסרט זועם, וכנראה גם באמצע, ובעידן פייסבוק זה יביא לביקורת מפה-לאוזן רעות).

אז אם מישהו רוצה לצעוק "שמרנות!" או "הומופוביה!" לגבי ההחלטה, אני לא מסכים. כשיש סקס מפורש ובוטה, הצנזורה מגבילה. מפיץ ידע את זה כשהוא קונה את הסרט להקרנה (וכנראה, בתוך תוכו, גם מקווה לזה).

אבל!

יש כאן בכל זאת פוטנציאל לתקדים מסוים שעשוי לבחון את מידת ההומופוביה של הצנזורה הישראלית. בקרוב חבריה יידרשו לצפות בסרט צרפתי נוסף מפסטיבל קאן: "כחול הוא הצבע החם ביותר" של עבדלאטיף קשיש. זוכה דקל הזהב השנה. וגם הוא מכיל סצינות מין מפורשות ובוטות מאוד. אבל של לסביות. כמה מתערבים שהצנזורים ההטרוסקסואלים הקשישים יזדעזעו מסקס בין לסביות (קטינות) פחות משהם הזדעזעו מסקס בין הומואים? כל סיווג של "כחול הוא הצבע החם ביותר" שהוא פחות חמור מהגבלה למבוגרים מגיל 18 וגם הקרנות מהשעה 22:00 הוא עדות לאפליה ולהומופוביה, ועילה לבג"ץ. אבל אין סיכוי שזה יקרה, נכון?

נושאים: בשוטף

7 תגובות ל - “הומואים למבוגרים בלבד. ומה עם הלסביות?”

  1. איתן 27 אוקטובר 2013 ב - 13:08 קישור ישיר

    קודם כל, טרם ראיתי את שני הסרטים (אני בספק אם אראה את "זרים על שפת האגם". אני בטוח אראה את "כחול הוא צבע חם").

    אבל אני חושב שאתה גוזר מכאן מסקנה לא נכונה. עד כמה שאני מבין, "זרים על שפת האגם" הוא סרט שמתרחש באוירה רוויית סקס (אם לשפוט על פי מה שאור סיגולי כתב, אז העירום בסרט הוא כל כך נפוץ עד שבאיזשהו שלב כבר מפסיקים להתרגש מעוד בולבול ועוד אחד).
    לפי הבנתי הסרט ההומואי הוא סרט סקס שתעלומת רצח או משהו כזה היא חלק ממנו.
    הסרט הלסבי הפוך ממנו. "כחול הוא צבע חם" הוא סיפור אהבה שסקס הוא חלק ממנו. עד כמה הסקס מפורש שם, ואיזה חלק מתוך שלוש השעות הוא תופס – זה לא ידוע עדיין (לפחות לי). אני לא חושב שאם ההומואים מוגבלים אבל הלסביות לא אז זה מעיד על הומופוביה. זה תלוי קונטקסט ועד כמה זה באמת מהווה חלק עיקרי בסרט עצמו.

    ====================

    רוה לאיתן: תאמין לי. הסקס בוטה מאוד-מאוד ומפורש מאוד בשני הסרטים בדיוק באותה מידה. האחד עם בולבולים, השני עם איברי מין נשיים. לצנזורים הטרוסקסואליים יותר נעים לראות נשים עושות סקס. עכשיו שיוכיחו שאני טועה.

  2. Shai 27 אוקטובר 2013 ב - 13:56 קישור ישיר

    A question of translations:How did Stranger(singular),is translated in Hebrew to Strangers(plural). I haven't seen the film, and it could be that the translation is accurate to what happens in the film,however the official English man talks about 1 person

  3. אורון 27 אוקטובר 2013 ב - 14:59 קישור ישיר

    משום מה זכרתי שסרטים עם לסביות זה אוטומטית 18+ מאז "ג'ו + בל", אבל אז בדקתי וראיתי שהוא דווקא הוגבל מגיל 14 ומעלה (ההגבלה החביבה עליי באבסורדיות שלה, כי אי אפשר לאכוף אותה. איך ילד יוכיח שהוא בן 15 אם תעודות זהות מנפיקים רק בגיל 16?)
    אז נחכה ונראה. אני מהמר ש"כחול" יקבל 14 או 16, אבל לא (רק) מהסיבות שנכתבו לעיל.

  4. Spartak 28 אוקטובר 2013 ב - 0:55 קישור ישיר

    ראשית, מסכים עם איתן, הכל שאלה של קונטקסט… שנית, תאמין לי, אם "זרים…" היה מקבל את דקל הזהב (מצב תיאורטי בלבד, כמובן) הוא היה מקבל הגבלה אחרת (או לפחות לא 22:00)… עכשיו, להגביל סרט בן 3 שעות, רק ל22:00 זאת יריקה בפנים של הצופים.

    נ.ב. לאורן, הבמצב עם "ג'ו…" היה שונה לחלוטין, הרי אין בסרט אפילו עירום (תקנו אותי אם אני טועה)…

  5. יאיר הוכנר 28 אוקטובר 2013 ב - 11:14 קישור ישיר

    שני הסרטים יוקרנו בהקרנות טרום בכורה, במסגרת מועדון הסרטים החודשי של פסטיבל הקולנוע הגאה "זרים על שפת האגם" ב-7 בנובמבר בשעה 21:30, "כחול הוא הצבע החם ביותר" ב-13 בנובמבר בשעה 21:00. לפרטים נוספים באתר הפסטיבל לקולנוע גאה: http://www.tlvfest.com

  6. ניר נ. 28 אוקטובר 2013 ב - 13:05 קישור ישיר

    לגבי ג'ו ובל, כבר שכחתם שהם פתחו בהגבלה של 18 ורק אחרי זה נרגעו?
    http://www.edb.co.il/blog/archives/10029

    לגבי זרים על שפת האגם,בחיי שלמרות שהסרט הזה עמוס בעירום יש בו משהו פחות סנסואלי. ובתור סרט חקירה, הוא מרתק.


השאירו תגובה