16 מרץ 2014 | 09:00 ~ 3 תגובות | תגובות פייסבוק

השיגור לחלל של ״קוסמוס״

"קוסמוס״. מסע בין כוכבים

"קוסמוס״. מסע בין כוכבים

אני תוהה אם יהיה לי זמן וחשק להרחיב אבל אזרוק את זה כראשי פרקים לפיתוח עתידי: ״קוסמוס״ החדש, אחרי פרק אחד בלבד (שישודר הערב ב-21:00 בערוץ נשיונל ג׳יאוגרפיק, והלילה ישודר בארה״ב הפרק השני), ממש מוצלח, לא מעט בזכות אוסף מצוין של בחירות קריאטיביות והמון ריספקט למקור וליוצרו. הייתי סקפטי וחשדן. אחרי הכל, ״קוסמוס״ המקורית מלפני 34 שנים, היתה סדרה ששינתה את חיי – עם המוזיקה של ונגליס ועם הנוכחות של קרל סייגן, אחד האנשים המרתקים שצעדו על כוכב הלכת הזה. הלכתי לחוג אסטרונומיה ואסטרופיזיקה לנער שוחר מדע בגלל הסדרה הזאת והאיש הזה. ״קוסמוס״ מ-1980 היתה מבחינתי לא רק תיעוד של היקום והחלל, אלא גם מסע אל תוך מוחו של סייגן (והיא אכן נקראה ״מסע אישי״), כך שהרעיון לעשות לה סדרת המשך/רימייק נשמע פושע. איך אפשר לעשות ״קוסמוס״ בלי סייגן? אבל אן דריאן, אלמנתו של סייגן (הם נפגשו והתאהבו תוך כדי העבודה על ״קוסמוס״ המקורי), קיבצה סביבה כמה אנשים מוצלחים מאוד, שבאו כנראה בדיוק עם הגישה הנכונה: הערצה לסדרה המקורית (ולסייגן) אבל הבנה שהטכנולוגיה הקולנועית, כמו גם הגילויים החדשים בתחום חקר היקום מ-34 השנים האלה, מצדיקים סדרת המשך. היא גייסה את ברנון בראגה, איש ״מסע בין כוכבים״, כבמאי; את אלן סילווסטרי, המלחין הקבוע של רוברט זמקיס (בין השאר של ״קונטקט״, המבוסס על רומן מאת סייגן); את ביל פופ, הצלם של ״מטריקס״; וסת מקפרלן שכנע את רשת פוקס לשדר סדרה תיעודית על החלל בפריים-טיים (הסדרה המקורית שודרה ב-PBS). ולבסוף, החלק הכי מסובך: היא ליהקה את ניל דגראס טייסון לתפקיד המגיש. כמעט ליהוק כפוי טובה. טייסון הוא אסטרונום, מנהל ההיידן פלנטריום במנהטן ומרואיין פופולרי בתוכניות אירוח. אבל האם זה מספיק? בזכות קטע יפה שבו טייסון מציג את עצמו כמי שהושפע מסייגן, אחרי שפגש אותו בגיל 17, הטון של הסדרה התבסס: רוחו של סייגן מרחפת על פני המים של ״קוסמוס״ החדשה. ובפרק הפתיחה זה עובד יפה.

והכי מפתיע: אם נדמה ש״קוסמוס״ החדשה מחקה את ״קוסמוס״ הישנה, הרי שאז מגיעים קטעי אנימציה באמצע הסדרה, איתם מתוארים אנשים מההיסטוריה של המדע, ופתאום ההשראה האמיתית נחשפת: ״קוסמוס״ החדשה מושפעת דווקא מ״ואלס עם בשיר״.

נושאים: בשוטף

3 תגובות ל - “השיגור לחלל של ״קוסמוס״”

  1. אידנס 16 מרץ 2014 ב - 9:26 קישור ישיר

    מה עם לציין איפה הסדרה משודרת? החל מהיום ב-21:00 בערוץ נשיונל ג'יאוגרפיק.

    ===========
    רוה לאידנס: לא ידעתי! ככה יצא לי פרומו מפרגן ומתוזמן. מוסיף את העדכון.

  2. arikool 16 מרץ 2014 ב - 9:49 קישור ישיר

    גם Mashable רקמו השוואה מכובדת (http://goo.gl/4es9et) בין גרסת המקור לגרסא החדשה. גם לפיה, למרות חסרונו של וואנגליס בפס הקול (המהווה חלק מהותי מאופי הסדרה המקורית), מצליחה הגרסה החדשה לעשות את הבלתי ייאמן ולעורר עניין בנושא קונספטואלי לא פשוט, מבלי לשכוח או להעליב את המקור, שהיווה השראה לילדי סבנטיז רבים בכל העולם. האם זו תחילתו של רנסנס סדרות חלל ומדע מתקדם ? ומה תרומתו של Gravity לעניין ?

  3. הירנוט 16 מרץ 2014 ב - 13:14 קישור ישיר

    "היא ליהקה את ניל דגראס טייסון לתפקיד המגיש. כמעט ליהוק כפוי טובה. טייסון הוא אסטרונום, מנהל ההיידן פלנטריום במנהטן ומרואיין פופולרי בתוכניות אירוח"

    למה כפוי טובה? טייסון אינו ״סתם״ דמות פופולארית. הוא אסטרופיזיקאי עם דוקטורט בתחום.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Neil_deGrasse_Tyson

    ===============
    רוה להירנוט: הישגיו ותאריו של טייסון הוזכרו בטקסט והוא בהחלט מוכר לגיקים שבינינו וצופי תוכניות האירוח. הליהוק הוא כפוי טובה כי להיכנס לנעליו של קרל סייגן כמעט אוטומטית מעלה תחושה של משימה בלתי אפשרית.


השאירו תגובה