10 אוגוסט 2014 | 16:44 ~ תגובה אחת | תגובות פייסבוק

המורשת ההוליוודית של מנחם גולן

התותחים

התותחים

ברגעים אלה מובא מנחם גולן לקבורה, וביממה האחרונה חשבתי עליו לא מעט, אחרי מילות ההספד הראשונות שכתבתי עליו אמש. למרות שגולן נפטר ממש במלאת חמישים שנה ל״סלאח שבתי״, חשבתי דווקא על המורשת ההוליוודית שלו.

קודם כל, תראו את הטוויט של רוג׳ר קורמן, ואת רצף הטוויטים המרשים שזרם מהוליווד לזכרו של גולן:

ואת הטוויט של גייל אן הרד, אשתו לשעבר של ג׳יימס קמרון ומי שהפיקה איתו את סרטי ״שליחות קטלנית״:  

עורכי האתר של רוג׳ר איברט, שכתב על מנחם גולן וביקורו בקאן ב-1987:

במאי סרטי האימה אלברט פיון, שעבד עם קאנון:  

ריצ׳רד ברודי, אחד המבקרים של ״הניו יורקר״:

סקוט פאונדס, המבקר הראשי של ״וראייטי״:  

פתאום הבנתי שבמידה רבה הוליווד של 2014 היא הגשמת החזון של מנחם גולן בקנון בתחילת שנות השמונים. כל מה שהוא רצה לעשות אז בזול, נעשה היום ביוקר. כיום יש מלחמה גדולה בין מארוול ודי.סי קומיקס סביב מותגי הקומיקס שלהם. אבל בשנות השמונים, כשגיבורי על וסרטי קומיקס נחשבו לרעל בקופות, מנחם גולן האמין בהם: הוא הפיק את ״סופרמן 4״, וקנה את הזכויות להפיק את ״ספיידרמן״ (זו תמיד אנקדוטה שצריך לזכור, שלכל אורך שנות התשעים, כשג׳יימס קמרון חלם לעשות את ״ספיידרמן״ וגם כבר כתב תסריט, הוא לא היה יכול לעשות את הסרט כי הזכויות היו בידיים של מנחם גולן, ולכודות בתור רשת של בעלי אינטרס שונים ובעלויות משותפות שהפכו את הפקת הסרט לבלתי אפשרית). וכיום, כשמייקל ביי מביים את ״רובוטריקים״ על פי צעצועי האסברו ולגו מפיקים סרט על פי הצעצועים שלהם, הראשון שהפיק סרט המבוסס על ליין של צעצועים היה גולן עם ״Masters of the Universe".

חברת ניו-אימג׳, שהפכה לאולפני מילניום, היא בעצם שכלול של אולפני קנון, על ידי האנשים שהיו שם בתפקידי משנה: דני דימבורט, שהיה מנהל ההפצה של סרטי נוח בתל אביב והיה בקנון, ובועז דוידזון, שהיה הטאלנט של גולן-גלובוס בארץ ובחו״ל. כמו שקנון התגאו בכמות הסרטים שהם מפיקים, ולאו דווקא באיכות, כך גם אולפני מילניום.

וגם המעבר של מארוול מחברת הוצאה לאור לאולפן קולנוע נעשה בצלמו ובדמותו של מנחם גולן על ידי אבי ארד, שעמד בראש מרוול כשהא התחילה גם להפיק סרטים בעצמה ולא רק למכור זכויות להפקת סרטים על ידי אחרים. אבי ארד היה לגמרי מין מנחם גולן כזה (קווין פייגי, שירש את מקומו של ארד בראשות מארוול, כבר מגיע ממנטליות ניהול תוכן שונה לחלוטין).

בקיצור, מנחם גולן כתב את הטיוטה בשנות השמונים, והוליווד מיישמת – אבל עם המון כסף, כוכבים (קצת יותר כשרון) וכוחות שיווקיים עצומים – 30 שנה אחר כך.

נושאים: בשוטף

תגובה אחת ל - “המורשת ההוליוודית של מנחם גולן”

  1. Erik 10 אוגוסט 2014 ב - 17:58 קישור ישיר

    יהי זיכרו ברוך!


השאירו תגובה