המורשת ההוליוודית של מנחם גולן
ברגעים אלה מובא מנחם גולן לקבורה, וביממה האחרונה חשבתי עליו לא מעט, אחרי מילות ההספד הראשונות שכתבתי עליו אמש. למרות שגולן נפטר ממש במלאת חמישים שנה ל״סלאח שבתי״, חשבתי דווקא על המורשת ההוליוודית שלו.
קודם כל, תראו את הטוויט של רוג׳ר קורמן, ואת רצף הטוויטים המרשים שזרם מהוליווד לזכרו של גולן:
I will greatly miss my friend Menahem Golan, who started as my ace assistant in 1963. Menahem knew he was going to the top and he did.
— Roger Corman (@RogerCorman) August 9, 2014
ואת הטוויט של גייל אן הרד, אשתו לשעבר של ג׳יימס קמרון ומי שהפיקה איתו את סרטי ״שליחות קטלנית״:
R.I.P. Producer Menahem Golan http://t.co/ozyHOmcrJD via @deadline He gave so many people their start, both in front of & behind the camera. — Gale Anne Hurd (@GunnerGale) August 8, 2014
עורכי האתר של רוג׳ר איברט, שכתב על מנחם גולן וביקורו בקאן ב-1987:
In the pre-Harvey days (@WeinsteinFilms ) MENACHEM GOLAN ruled the roost at Cannes. RIP Menachem: http://t.co/iEjTfMYDi1
— Roger Ebert (@ebertchicago) August 9, 2014
במאי סרטי האימה אלברט פיון, שעבד עם קאנון:
Heard some really sad news today. My mentor, producer and friend, Menahem Golan passed away. He loved movies more… http://t.co/X0BG1RXLHa — Albert Pyun (@AlbertPyunFilms) August 9, 2014
ריצ׳רד ברודי, אחד המבקרים של ״הניו יורקר״:
In memory of Menahem Golan, who produced the best film ever made http://t.co/1wSb0OxbNS and another that's close: http://t.co/6Z50bSkWXN
— Richard Brody (@tnyfrontrow) August 8, 2014
סקוט פאונדס, המבקר הראשי של ״וראייטי״:
RIP the legend, Menahem Golan. Privileged to have shared the stage with him and Yoram Globus at the 2010 @FilmLinc retro The Cannon Canon.
— Scott Foundas (@foundasonfilm) August 8, 2014
פתאום הבנתי שבמידה רבה הוליווד של 2014 היא הגשמת החזון של מנחם גולן בקנון בתחילת שנות השמונים. כל מה שהוא רצה לעשות אז בזול, נעשה היום ביוקר. כיום יש מלחמה גדולה בין מארוול ודי.סי קומיקס סביב מותגי הקומיקס שלהם. אבל בשנות השמונים, כשגיבורי על וסרטי קומיקס נחשבו לרעל בקופות, מנחם גולן האמין בהם: הוא הפיק את ״סופרמן 4״, וקנה את הזכויות להפיק את ״ספיידרמן״ (זו תמיד אנקדוטה שצריך לזכור, שלכל אורך שנות התשעים, כשג׳יימס קמרון חלם לעשות את ״ספיידרמן״ וגם כבר כתב תסריט, הוא לא היה יכול לעשות את הסרט כי הזכויות היו בידיים של מנחם גולן, ולכודות בתור רשת של בעלי אינטרס שונים ובעלויות משותפות שהפכו את הפקת הסרט לבלתי אפשרית). וכיום, כשמייקל ביי מביים את ״רובוטריקים״ על פי צעצועי האסברו ולגו מפיקים סרט על פי הצעצועים שלהם, הראשון שהפיק סרט המבוסס על ליין של צעצועים היה גולן עם ״Masters of the Universe".
חברת ניו-אימג׳, שהפכה לאולפני מילניום, היא בעצם שכלול של אולפני קנון, על ידי האנשים שהיו שם בתפקידי משנה: דני דימבורט, שהיה מנהל ההפצה של סרטי נוח בתל אביב והיה בקנון, ובועז דוידזון, שהיה הטאלנט של גולן-גלובוס בארץ ובחו״ל. כמו שקנון התגאו בכמות הסרטים שהם מפיקים, ולאו דווקא באיכות, כך גם אולפני מילניום.
וגם המעבר של מארוול מחברת הוצאה לאור לאולפן קולנוע נעשה בצלמו ובדמותו של מנחם גולן על ידי אבי ארד, שעמד בראש מרוול כשהא התחילה גם להפיק סרטים בעצמה ולא רק למכור זכויות להפקת סרטים על ידי אחרים. אבי ארד היה לגמרי מין מנחם גולן כזה (קווין פייגי, שירש את מקומו של ארד בראשות מארוול, כבר מגיע ממנטליות ניהול תוכן שונה לחלוטין).
בקיצור, מנחם גולן כתב את הטיוטה בשנות השמונים, והוליווד מיישמת – אבל עם המון כסף, כוכבים (קצת יותר כשרון) וכוחות שיווקיים עצומים – 30 שנה אחר כך.
יהי זיכרו ברוך!