15 נובמבר 2015 | 13:54 ~ 5 תגובות | תגובות פייסבוק

האוסקר הראשון של ספייק לי

ספייק לי מקבל אוסקר על מפעל חיים, הלילה

ספייק לי מקבל אוסקר על מפעל חיים בגיל 58, הלילה בהוליווד

הלילה חולקו בהוליווד פרסי האוסקר-לשם-כבוד על מפעל חיים, מטעם ועד המנהלים של האקדמיה האמריקאית לקולנוע. מאז 2009, פרסי ההוקרה האלה – לאנשי קולנוע שעבודתם היתה חלוצית, או שהקדישו את מרצם ואת פרסומם לעשייה הומינטרית – נותקו מטקס האוסקר המרכזי בפברואר ועברו לנובמבר, לאירוע קטן יותר, שלא משודר בטלוויזיה. כך זה נראה, למשל, לפני שנה כשהיאו מיאזאקי והארי בלפונטה זכו.

הזוכים השנה היו ספייק לי, ג׳נה רולנדס ודבי ריינולדס. את עיקר כותרות הבוקר ותשומת הלב יצר ספייק לי, שהיה מועמד בעבר פעמיים לאוסקר (פעם אחת על התסריט ל״עשה את הדבר הנכון״ ופעם שנייה כבמאי דוקומנטרי על ״ארבע ילדות קטנות״). כמו בלפונטה בשנה שעברה, גם לי בן ה-58 – שביים כבר למעלה מ-20 סרטים באורך מלא ועוד המון סרטים קצרים – ניצל את הבמה אותה קיבל כדי להוכיח את הוליווד. במשך 15 דקות, בהן סקר את סיפור חייו, החל מהעובדה שאמא שלו היתה זו שחשפה אותו לקולנוע ולקחה אותו לראות את ״רחובות זועמים״ של סקורסזי, לי סיפר שבכל שנותיו בהוליווד הוא מעולם לא ראה אדם שחור בתפקיד בכיר באולפנים. ״השחור היחיד באולפן הוא זה שעומד בשער״, הוא אומר. ״בימינוֿ, כנראה יותר קל להיות נשיא שחור מאשר ראש אולפן שחור״. לי קרא להוליווד להתעורר ולהתפכח כי ב-2040, הלבנים יהיו המיעוט בארצות הברית. הנה נאום התודה של ספייק לי במלואו:

מי שהגישו ללי את הפרס היו דנזל וושינגטון, ווסלי סנייפס וסמיואל ל׳ ג׳קסון, כולם שיחקו בסרטיו המוקדמים (ג׳ון טורטורו הגיע בתור חבר ומוזמן וישב לידו בשולחן, אבל לא עלה על הבמה). ווסלי סנייפס – במה שהתחיל כסטנד-אפ מצחיק מאוד, ואז הפך מעט משונה, סיפר במבטא אפריקאי סיפור על ספייק לי באוסקרים (מצד שני, מתי בפעם האחרונה נזכרתם בווסלי סנייפס והתפקעתם בצחוק ממנו?).

 

=================

אבל כאמור, לא רק ספייק לי קיבל אתמול את פסלון האוסקר. גם ג׳נה רולנדס, שהיתה אשתו ושותפתו לעשייה של ג׳ון קסאבטס, קיבלה סוף סוף אוסקר. גם היא החתה מועמדת פעמיים בעבר: על ״אשה תחת השפעה״ ועל ״גלוריה״ (שניהם של קסאבטס). קייט בלנשט הציגה אותה:

 

ובנה, הבמאי ניק קסבטס (״היומן״), הצדיע לה:

 

והנה נאום התודה של רולנדס, שקיבלה את התשואות בעמידה שספייק לי הקונטרברסלי ממנה, לא קיבל:

 

דבי ריינולדס (כוכבת ״שיר אשיר בגשם״), ומי שהקימה בלאס וגאס מוזיאון לשימור חפצים ותלבושות מהסרטים הגדולים של הוליווד, קיבלה באותו טקס את פרס ג׳ין הרשולט לפעילות הומניטרית. הפרס ניתן לה על עבודת השימור שלה, ועל האוסף שלה שאומץ על ידי האקדמיה לטובת המוזיאון שהם מקימים בימים אלה. אלא שריינולדס חולה מדי מכדי להגיע, וגם בתה, קארי פישר, לא הגיעה. אז מריל סטריפ עשתה את העבודה במקומה והעניקה את הפרס לנכדתה:

נושאים: בשוטף

5 תגובות ל - “האוסקר הראשון של ספייק לי”

  1. דורון (אחר) 15 נובמבר 2015 ב - 14:31 קישור ישיר

    ניק קסווטס הוא כמובן הבן של ג'ינה רולנדס וג'ון קסבטס

    • דורון (אחר) 15 נובמבר 2015 ב - 14:33 קישור ישיר

      למרות שכתבתי קסווטס וקסבטס באותה תגובה…

  2. יואב 15 נובמבר 2015 ב - 15:10 קישור ישיר

    ג'ינה רולנדס. איטס אבאוט טיים.

  3. Shai 15 נובמבר 2015 ב - 15:30 קישור ישיר

    גם היא החתה מועמדת..=גם היא הייתה מועמדת..

  4. עמית איצקר 15 נובמבר 2015 ב - 20:37 קישור ישיר

    מריל סטריפ גילמה דמות המבוססת על קארי פישר בסרט "גלויות מהחיים"


השאירו תגובה