14 מרץ 2017 | 23:50 ~ תגובה אחת | תגובות פייסבוק

ההשפעה של קורט וייל, ההצעה מאולפני וורנר, השאלות של ריצ׳רד גיר, האניגמטיות והשקרים של נורמן: שיחה עם יוסף סידר (פודקאסט קולנוע #120)

יוסף סידר ואני באולפן רדיו הקצה. צילמה: איבון סאבא

חגיגות ״נורמן״ עוד לא הסתיימו אצלי. חוץ מהפוסט הזה, אני מתכנן לפחות עוד פוסט נוסף על הסרט, אז הישארו איתנו.

היום אירחתי באולפן רדיו הקצה את יוסף סידר לשיחה בת שעה על סרטו. לפני הכל אתם מוזמנים ללחוץ על הנגן או להוריד כאן

נושאי השיחה שלנו (השיחה מתחילה בדקה 3:00):

7:30: איך התגלגל הפרויקט. ומה הקשר בין ״נורמן״ ובין הפרויקט הגנוז על ״היהודי זיס״ שסידר עבד עליו ב-2008. נורמן אופנהיימר כדמות היהודי. ״נורמן הוא טיפוס יהודי. לפעמים אני גאה בו, לפעמים אני מתבייש בו. הוא נושא על גבו שק של תכונות שמשויכות לנו. חלק מהתכונות טובות, חלק מהתכונות הן הסיבה לכך שיש אנטישמיות בעולם״.

15:54: ״יש משהו מאוד עצוב באיש הזה. הבדידות שלו נוגעת בי, היא מפחידה אותי. התחלתי להבין שרוב מה שהוא עושה, שאנשים סביבו רואים בעין שלילית, הוא עושה כי הוא לבד, והמניעים שלו באמת טובים. ברגע שהבנתי את זה והפסקתי להיות שיפוטי כלפיו, זה הפך להיות סרט״.

18:00: מה עושים בין הסרטים? שש שנים עברו מאז ״הערת שוליים״ ואת ארבע השנים האחרונות עשה סידר עם משפחתו בניו יורק בעבודה על הסרט הזה. מה קורה בשנים האלה, שבהן היוצר נמצא מחוץ לטווח הראייה של התקשורת? סידר מסביר על תהליך הכתיבה, הגניזה, הכתיבה מחדש, החלפת המפיקים, ועל הפרויקט ההוליוודי שהוצע לו לביים על חיי פונטיוס פילאטוס שאולפני וורנר ובראד פיט היו מחוברים אליו, אבל שלבסוף לא יצא אל הפועל. ״על כל רעיון אחד שאני מפתח, יש לא מעט פרויקטים שאני מתחיל ושלא מתפתחים. שום דבר לא מבוזבז, כל דבר שפיתחת באופן רציני ימצא את דרכו לפרויקט אחר״.

24:00: "יש לי תיאבון לעוד סרט אמריקאי. אני מפתח משהו״.

25:00: כמה זמן מוקדש להצעות מסוכנים ואולפנים לבוא לביים משהו כבמאי שכיר? ״מבזבזים המון זמן על זה, אבל לפעמים זה מועיל״.

28:00: על המוזיקה בסרט. בשלב העריכה השתמש סידר במוזיקה של קורט וייל כרפרנס, לקצב ולטון. בהמשך הוא התייעץ עם המפיק שלו, אורן מוברמן, שחיבר אותו עם המפיק המוזיקלי האל ווילנר, מומחה גדול לקורט וייל. ווילנר חיבר בין סידר ובין המלחין היפני ג׳ון מיאקה, ש״נורמן״ הוא אחד הפסקולים הבודדים שהוא הלחין. ווילנר הוא המפיק המוזיקלי של הפסקול והוא הגיע עם מיאקה להקלטת הפסקול עם הקאמרטה בירושלים לפני שנה. ״בעיני קורט וייל הוא דמות קצת נורמנית. לפסקול חיפשתי משהו שיש בו גם פאתוס דרמטי וגם קריצה והומור״.

את ג׳ון מיאקה, המלחין של ״נורמן״, אנחנו מכירים בזכות הנעימה הזאת שהופיעה בסרט ״פינה״ של וים ונדרס:

40:00: על העבודה עם ריצ׳רד גיר. מה הם עשו יחד במשך שמונה חודשים של עבודה משותפת שלהם על הדמות?

42:50: על השפה הקולנועית של ״נורמן״ ועל שיתוף הפעולה של סידר עם הצלם ירון שרף, המעצב ערד שאוואט והמעצבת מיכל וולף לבניית העולם הוויזואלי המורכב והמשוכלל מאוד של הסרט. ״יש לנו סיקוונס של בערך רבע שעה של מישהו שעושה רצף של שיחות טלפון שכל שיחה אמורה לפתור את הבעיה מהשיחה הקודמת ולהוליד את השיחה הבאה״.

52:00: לנורמן אין ביוגרפיה. אנחנו לא יודעים עליו כלום, יש רק שאלות לגביו, בלי תשובות. ״הדבר היחיד שאני יודע עליו״, אמרתי לסידר, ״זה שיש לו אחות, כי יש לו אחיין (עם שם משפחה שונה משלו)״.

יוסף סידר מתארח אצל יאיר רוה בסינמסקופ

יוסף סידר שביים את ההסדר, בופור ומדורת השבט, הגיע לסינמסקופ של יאיר רוה באולפן הקצה, לראיון מרתק על סרטו החדש נורמן , בכיכובם של שמות קטנים ולא מוכרים בכלל כמו ריצ'ארד גיר, שרלוט גינזבורג וסטיב בושמי. את התוכנית כולה כדאי ומומלץ לשמוע כאן: http://kzradio.net/shows/cinemascope-120/, והנה חתיכה קטנה מהראיון.

‎Posted by ‎KZradio הקצה‎ on‎ יום שלישי 14 מרץ 2017

 

55:00: על הקשר בין גיבורי סרטיו הקודמים. בשלושת הסרטים הראשונים – גיבורים שרק רוצים שיקבלו אותם, שמנסים לרצות את כולם, גם במחיר ויתור על האישיות שלהם. בשני הסרטים האחרונים, נורמן ושקולניק האב, דמויות מנותקות, ולא מודעות. דמות האדם שמנסה לרצות את האחרים עוברת לתפקיד המשנה, שבשני הסרטים מגלם ליאור אשכנזי.

ולסיום, גם כמה מילים על הפרויקט החדש שהוא עובד עליו ביחד עם חגי לוי ונוח סטולמן, סדרה ל-HBO, שמתרחשת בימים שבין חטיפת ורצח הנערים בגוש עציון בקיץ 2014, לרצח הנער מוחמד אבו חדיר לתחילת מלחמת צוק איתן.

תכננו אבל לא הספקנו לדבר על:

– הצפייה של רנדי ניומן בסרט ועל כך שהוא היה האיש הראשון שהם פנו אליו להלחין אותו.

– על כך שסידר רואה בשיר הזה, שמושר על ידי פייגין במיוזיקל ״אוליבר״ (ושממנו לקח דייל קרנגי את הכותרת לספרו ״איך לרכוש חברים ולהשפיע על אנשים״), שיר שהיה מתאים לנורמן:

 

נושאים: בשוטף

תגובה אחת ל - “ההשפעה של קורט וייל, ההצעה מאולפני וורנר, השאלות של ריצ׳רד גיר, האניגמטיות והשקרים של נורמן: שיחה עם יוסף סידר (פודקאסט קולנוע #120)”

  1. איילת 16 מרץ 2017 ב - 10:12 קישור ישיר

    שיחה מרתקת!
    תודה


השאירו תגובה