09 מאי 2017 | 02:59 ~ תגובה אחת | תגובות פייסבוק

אפשר להתחיל לדבר על אוסקר 2018?

״בלייד ראנר 2049״. טריילר ראשון

מאי הגיע, ושלושה טריילרים מהשבועיים האחרונים גרמו לי להתחיל לחשוב לא רק על האוסקרים הבאים, אלא גם על רשימת סיכום השנה בקולנוע. שלושה סרטים אמריקאיים, ששניים מהם בוודאי יהיו מועמדים לאוסקר בקטגוריית הסרט הטוב ביותר, ושניים מהם – הלוואי הלוואי – יהיו בין עשרת סרטי השנה שלי (ושוב, הלוואי הלוואי. רק שלא נתאכזב). והם:

״דנקרק״ של כריסטופר נולן (21.7)

לכריסטופר נולן יש כבר שלוש מועמדויות לאוסקר: שתיים על תסריט מקורי (״ממנטו״ ו״התחלה״) ואחד על סרט (״התחלה״). אפס מועמדויות על בימוי, ואפס מועמדויות על שלושת סרטי באטמן שלו. המסקנה: לנסות סרט מלחמה תקופתי, המתרחש במלחמת העולם השנייה. נולן, עדיין עובד עם פילם, צילם את ״דנקרק״ עם מצלמות איימקס 65 מ״מ, ושיחזר את אחד האירועים המפורסמים והידועים לשמצה של מלחמת העולם השנייה, כשמטוסים גרמניים תקפו את חוף הים הצרפתי בדנקרק, בו היו 400,000 חיילים בריטיים. תזכורת: האירוע הזה עמד במרכזה של הסצינה הנפלאה בשוט אחד באמצע ״כפרה״ של ג׳ו רייט. ועכשיו נולן מציג את מבצע ההצלה שנועד לחלץ תחת אש את מאות אלפי החיילים האלה מהחוף. שתי הדקות של הטריילר השני, אחרי טריילר ראשון בדצמבר, נותנים לנו סדר גודל לכמה עצום מימדים זה הולך להיות:

בחלומי, זהו סרט הפתיחה של פסטיבל ירושלים, שמתחיל שבוע קודם.

מה יעצור אותו? מועמדות נראית לי ודאית, אבל נולן בוודאי שם לב שאנחנו נמצאים בתקופה שהפקות ענק לא זוכות יותר באוסקר. זה העידן של הסרטים העצמאיים הקטנים והזולים.

״דטרויט״ של קתרין ביגלו (4.8)

קתרין ביגלו זכתה בשני אוסקרים על ״מטען הכאב״: סרט ובימוי. והיא היתה מועמדת על ״כוננות עם שחר״. היא  ממשיכה את שיתוף הפעולה שלה עם התסריטאי מארק בואל בפעם השלילית עם סרט המבוסס על אירועים אמיתיים: המהומות שהתרחשו בדטרויט ב-1967 ושהציתו גל של התקוממויות אזרחיות ברחבי ארצות הברית במאבק לשיוויון זכויות ובמחאות נגד מלחמת וייטנאם.

מה יעצור אותה? זו טענה שכבר נשמעה ברשתות החברתיות, מצד אקטיביסטים אפריקאים-אמריקאים, כשהטריילר הזה הופץ לפני שבועיים: מה פתאום אשה לבנה מביימת סרט על מאבק שיוויון הזכויות של השחורים? עד כדי כך פוליטיקת הגזע יורדת לרזולותציות של מי רשאי לעסוק בנושאים בקולנוע. יש סיכוי שביגלו, האשה הראשונה שזכתה באוסקר על בימוי (מבלי שהיתה חיילת בעירק), תהיה עכשיו בחירה לא פוליטיקלי קורקט?

״בלייד ראנר 2049״, דניס וילנב (6.10)

דניס וילנב היה מועמד לאוסקר פעמיים: על ״המפגש״ ועל ״האשה ששרה״ (בקטגוריית הסרט הזר). אני לא רואה סיכוי שהסרט הזה יהיה מועמד לאוסקר מעבר לקטגוריות הצילום והעיצוב (אולי סוף סוף אוסקר ראשון לצלם רוג׳ר דיקינס?), אבל זה בהחלט אחד הסרטים שאני הכי מחכה להם השנה, לאו דווקא בגלל ״בלייד ראנר״, שהייתי שמח שהיו מניחים לו, ויותר בזכות העובדה שהבמאי, דניס וילנב, ביים כמה מהסרטים הכי מעניינים של השנים האחרונות ו״המפגש״ שלו היה סרט השנה שלי לפני שנה. שני סרטי מדע בדיוני ברציפות? אני מחבב את האיש.

בחלומי, זה סרט הפתיחה של פסטיבל חיפה, שמתחיל כמה ימים לפני כן.

נושאים: בשוטף

תגובה אחת ל - “אפשר להתחיל לדבר על אוסקר 2018?”

  1. אור 9 מאי 2017 ב - 6:08 קישור ישיר

    בנושא אחר לגמרי – אשמח מאוד אם תוכל להתייחס בהזדמנות לעונה החדשה של "הנותרים" קצת יותר בהרחבה. אני לא הייתי מחסידיה עד כה, אבל לטעמי העונה החדשה היא הדבר הכי מסעיר שמשודר השנה בטלוויזיה, והפרק האחרון ששודר מתחנן לניתוח מעמיק ורציני, מה שאני עצמי לא מצליח לעשות כי נקברתי תחת הררי הרגש שהוא עורר בי.
    וזו, דרך אגב, הזדמנות לומר תודה רבה על הבלוג ועל התכנית ב"קצה", כיף גדול.


השאירו תגובה