01 מרץ 2018 | 17:04 ~ 0 תגובות | תגובות פייסבוק

שלושה ימים לאוסקר: איזו קבוצה תזכה באוסקר?

ככה הסתיים טקס האוסקר לפני שנה. מה יקרה השנה?

הגיגי אוסקר, הימורים ראשונים וקטעי המוזיקה המועמדים עכשיו בפודקאסט הקולנוע של סינמסקופ ברדיו הקצה. לחצו על הנגן בטור הצד משמאל או האזינו/הורידו כאן

ההצבעה לאוסקרים ננעלה שלשום (יום שלישי). למעלה מ-7,000 חברי האקדמיה האמריקאית לקולנוע בעלי זכות הצבעה היו צריכים לבחור את הזוכה שלהם ב-24 קטגוריות הטקס. זו השנה האחרונה שבה אפשר היה עדיין להצביע באמצעות טפסים הנשלחים בדואר, מהשנה הבאה ההצבעה תהיה דיגיטלית לחלוטין. לחברת פרייסווטרהאוסקופרס יש עכשיו שלושה ימים לספור את הקולות, להכין שני סטים של מעטפות שיופקדו בידי שני רואי חשבון בכירים שיעמדו בצידי הבמה ורק הם יידעו את שמות הזוכים. בשנה שעברה, השיטה הזאת כמעט קרסה כשאחד משני רואי החשבון היה עסוק בלצלם את אמה סטון לאינסטגרם שלו ובהיסח הדעת נתן לוורן ביטי את המעטפה הלא נכונה. שמו של "לה לה לנד" הוקרא כזוכה, אבל "אור ירח" היה הזוכה האמיתי שהוכרז כחמש דקות אחר כך. זה היה לפני שנה. ומה יהיה השנה? ובכן, בשנה האחרונה קרו בהוליווד המון דברים, והם מן הסתם ישפיעו מאוד על אופי הטקס, ואולי אף על הזוכים בו.

טקס האוסקר, בהנחיית ג'ימי קימל (שהנחה גם בשנה שעברה), יתקיים בלילה שבין ראשון לשני, החל מ-3:00 לפנות בוקר (חצי שעה מוקדם מהרגיל) והסרט הטוב ביותר יוכרז ביום שני בערך ב-6:30 בבוקר שעון ישראל (שידור חי בערוץ הסרטים של יס). תשעה סרטים מועמדים לפרס הסרט הטוב ביותר, אבל בסופו של דבר רוב הפרסים יחולקו בין שלושה: “צורת המים", “שלושה שלטים מחוץ לאבינג מיזורי" ו"תברח". כך טקס האוסקר אמור לחשוף את מה שקרה השנה בהוליווד:

קשישים. האוסקר יציין השנה יום הולדת 90, ובאופן מפתיע יהיו לא כמה וכמה מועמדים כמעט בני גילו. כריסטופר פלאמר, המועמד כשחקן משנה על תפקידו כמחליף של קווין ספייסי ברגע האחרון ב"כל הכסף שבעולם", הוא בן 89. אנייס ורדה, המועמדת על הסרט התיעודי "אנשים ומקומות", בת 89. ג'יימס אייבורי, המועמד על התסריט המעובד של "קרא לי בשמך" הוא גם בן 89. ג'ון וויליאמס, המועמד על הפסקול של "מלחמת הכוכבים, אחרוני הג'דיי" (זו המועמדות ה-51 שלו) הוא הצעיר בחבורה: רק בן 86. לוורדה ולאייבורי יש סיכוי מצוין לזכות.

צעירים. זה אולי המהלך הכי גדול שקרה לאוסקרים בשנתיים האחרונות: הנשיאה היוצאת של האקדמיה, שריל בוןאייזקס (שסיימה את הקדנציה שלה באמצע השנה שעברה) הזמינה כ-1400 חבר אקדמיה חדשים להצטרף להצבעה בשנתיים האחרונות וניסתה לייצר רשימה מגוונת ככל האפשר. באמריקה חיפשו כמובן כמה מחברי האקדמיה החדשים הם שחורים ו/או נשים, אבל כמו נכבדת מחברי האקדמיה החדשים הם קולנוענים בינלאומיים. כלומר, האקדמיה האמריקאית הפכה בינלאומית ולכן אולי לא תואמת יותר לקהל המצביעים של הפרסים המקדימים. זה אולי מסביר את העובדה ש"אור ירח" זכה בשנה שעברה על פני "לה לה לנד", שנחשב למועמד המוביל. וזה עשוי להסביר את זה שאולי השנה לבסוף יזכה סרט שלא ציפינו. אם עד עכשיו דמיינתם את חבר האקדמיה הממוצע כמפיק הוליוודי, גבר, לבן (ולעיתים קרובות יהודי) תחשבו עכשיו שבין חברי האקדמיה נמצאים כיום גם ערן ריקליס וגל גדות הישראליים וכמה מהיוצרים הכי רדיקליים בעולם: לב דיאז הפיליפיני, אמט אקסלנטה המקסיקני ואפיצ'טפונג ויראסתקול התאילנדי. מעניין אם הם אהבו את "צורת המים" או את "תברח".

נשים. זה יהיה טקס האוסקר הראשון בלי הארווי וויינסטין, לשעבר מאסטר האוסקרים של הוליווד החדשה ומי שהפך באוקטובר לכדור השלג הכי גדול בעולם. תנועת metoo# היא ככל הנראה התנועה החברתית הגדולה ביותר שיצאה מהוליווד ושינתה את השיח העולמי גם מחוץ לעולמות הבידור והתקשורת. השפעותיה יהיו ללא ספק מורגשים מאוד בטקס, והם כבר נוכחים במועמדויות. הוליווד הגברית והסקסיסטית בברירת המחדל שלה גילתה קצת יותר רגישות מגדרית בבואה לבחור את מועמדיה: רייצ'ל מוריסון היא הצלמת הראשונה שמועמדת לאוסקר בתולדות הטקס (על "פרחים בבוץ" של נטפליקס, שבוים על ידי אשה). גרטה גרוויג היא בסך הכל האשה החמישית המועמדת לאוסקר על בימוי (על "ליידי בירד"). ולא מעט מהסרטים המדוברים בטקס הם כאלה שעוסקים בנשים (“צורת המים", “שלושה שלטים", “ליידי בירד", “אני, טוניה").

שחורים. איכשהו נדמה שהוליווד מצליחה להחזיק באוויר רק תנועה חברתית אחת. בשנה שעברה היה ניסיון להכליל במועמדים ובזוכים כמה שיותר מועמדים שחורים, כולל פרס הסרט שהלך ל”אור ירח”. מה יקרה השנה? שחורים או נשים? ג'ורדן פיל הוא בסך הכל הבמאי השחור החמישי המועמד לאוסקר ולסרט שלו, “תברח", יש סיכוי מסוים לזכות בפרס התסריט המקורי ובפרס הסרט.

לטיניים.קוקו" אמור לזכות בפרס סרט האנימציה ואולי גם בשיר, גיירמו דל טורו אמור לזכות בפרס הבימוי. בסופו של דבר נראה שהמקסיקנים יהיו הזוכים הגדולים באוסקר.

את ההימורים הסופיים שלי אפרסם ביום ראשון. בליל האוסקר, זו השנה ה-13, אקיים את הלייב-בלוג המסורתי שלי כאן וגם בערוץ הטלגרם החדש של "סינמסקופ".

פורסם ב"כלכליסט", 28.2.2018

נושאים: בשוטף

השאירו תגובה