24 נובמבר 2011 | 13:04 ~ 8 תגובות | תגובות פייסבוק

איתן אבן מציג: חזון לאקדמיה

שלשום הופיע לראשונה איתן אבן בתור יו"ר האקדמיה מול האסיפה הכללית של חברי האקדמיה והציג את עצמו ואת חזונו לקדנציה שלו בתפקיד. ביקשתי מאבן רשות לפרסם את הדברים שהוא אמר באסיפה, את הסעיפים בהם הוא מציג את השינויים שכבר נעשו באקדמיה באחרונה, ואלה שהוא עוד רוצה לקיים בעתיד הקרוב. אבן הסכים, ואני מודה לו על שיתוף הפעולה. בסוף הפוסט אני מוסיף את הטוקבק שלי.

 

הנה דבריו של איתן אבן:

 

מה התחדש באקדמיה במהלך 2011:

 

1. בהנהלה המונה 22 חברים, התחלפו ונוספו 10 חברים חדשים. משמעות הדבר, כי בשנה האחרונה התקיימה תחלופה פרסונאלית של כ- 50 % מחברי הנהלה .

 

2. התחלף יו"ר.

 

3. נחתם הסכם לחמש שנים עם עיריית חיפה על תקציב משלים להפקת הטקס בתנאים כספיים נדיבים, מידי שנה.

 

4. התקיימו ישיבות רבות עם כל נציגי האיגודים, ממ"ה, עם נציגי הקרנות וקבלת קונצנזוס מלא על דרכי פעילותה של האקדמיה וכוונותיה בעתיד, כולל הסעיף המגדיר מחדש את מבנה האסיפה הכללית – דהיינו שינויים בתקנון אשר על סדר היום של אסיפה זו, עליהם נדון ונצביע בהמשך.

 

5. בשנת 2010 השתתפו בתחרות פרסי אופיר 18 סרטים עלילתיים ו-56 סרטים תיעודיים. בשנת 2011 השתתפו בתחרות 26 סרטים עלילתיים ו-47 סרטים תיעודיים, וכמות הסרטים צפוייה לגדול גם בשנת 2012 .

 

6. למרות כמות הסרטים הגדולה במיוחד בתחרות השנה, השכילה האקדמיה לארגן שתי הקרנות לכל סרט לנוחיותם של חברי האקדמיה, הקרנת אחה"צ והקרנת ערב, במקום הקרנת ערב אחת בלבד, כבשנים קודמות.

 

7. סרטים דוקומנטריים הוקרנו השנה לראשונה, בשיטת הצפייה און-ליין – "סטרימינג" צפייה ישירה לכל דורש, בנוסף להקרנות שהיו בסינמטק.

 

8. מספר חברי האקדמיה עומד כיום על 907 איש.

 

9. לנוחיותם של חברי האקדמיה, ניתן לשלם דמי חבר גם באמצעות כרטיסי אשראי.

 

10. אתר האקדמיה באינטרנט שודרג ומכיל מידע רחב על הקולנוע הישראלי העכשווי, הסרטים, היוצרים, והפעילויות. האתר מקיף וכולל את ארכיון כל סרטי האקדמיה ויוצריהם החל משנת 1990.

 

11. כמידי שנה, הפיקה האקדמיה קטלוג שנתי של הסרטים המשתתפים בתחרות. הקטלוג מתעד את כל הסרטים הישראליים ויוצריהם שהשתתפו בתחרות האקדמיה השנתית. הקטלוג משמש כלי עזר שיווקי, תדמיתי ואינפורמטיבי של הקולנוע הישראלי העכשווי. הוא מופץ לבאי הטקס ולמוסדות תרבות וקולנוע.

 

12. טקס הטלוויזיה – בנוסף לטקס הענקת פרסי אופיר בתחום הקולנוע העלילתי והתיעודי, אשר התקיים ב-22 בספטמבר 2011, בחודש הקרוב עומד להתקיים טקס הענקת הפרסים בתחום היצירה הטלוויזיונית אשר נדחה השנה בשל חוסר-שיתוף פעולה כלכלי כמעט מוחלט של הגופים המשדרים בהפקת הטקס. הטקס או קבלת הפנים תהיה בפורמט שונה מהמקובל. זו תהיה קבלת פנים, או מסיבה אם תרצו, שמיועדת למתחרים שנבחרו על ידיכם, חלקים נבחרים ישובצו בתכניות הטלוויזיה המתאימות ויוצגו בחדשות הערוצים. זה חוב שאנחנו מרגישים חייבים ליוצרי התכניות השונות הקטגוריות המתחרות.

 

אג'נדה – מטרות וכוונות בעתיד 2012

 

1. לאחר פגישות רבות של הנהלת האקדמיה ושלי עם ממ"ה ונציגי כל האיגודים הוחלט לקדם בעתיד הקרוב ובמהלך השנתיים הבאות שינויים במבנה הפנימי של ההנהלה שבעצם בא כבר לידי ביטוי לאחרונה עם חילופי היו"ר וכניסתם של 10 חברים חדשים להנהלה.

 

2. נידונה בהנהלה הצעה כי מעתה לכל איגוד שלושה נציגים. כמו כן, יבחרו שלושה נציגים מבין החברים שאינם חברים באיגודים או משוייכים לגוף המיוצג בהנהלה.

 

3. נידונה הסוגיה של הוספת שלושה נציגים מתוך חברי העמותה אשר אינם שייכים לשום איגוד או גוף מייצג. כבר החלנו באיתור חברים אלה, והם יוזמנו בקרוב להציג את מועמדותם.

 

4. הוחלט כי כל חברי ההנהלה יכהנו במשך תקופה קצובה עד שלוש שנים עם אפשרות הארכה לשנה נוספת.

 

5. הוחלט כי היעדרות רצופה של נציג מישיבות הנהלה ואי פעילותו תשמש עילה חד משמעית להחלפתו ע"י הגוף אותו הוא מייצג.

 

6. הנהלת האקדמיה תעדכן את החברים באופן שוטף בכל השינויים והתכניות ותהיה קשובה למשאלותיהן. ההנהלה רואה חשיבות רבה בהגברת תחושת השייכות, המעורבות וההשפעה של כלל חברי העמותה.

 

7. גם בזמנים קשים אלה, אנו שואפים לגייס משאבים נוספים שיאפשרו לשדרג את הטקסים השנתיים.

 

8. בקרוב נקיים דיון למינוי מפיק או חברת הפקה אשר תפיק את טקסי האקדמיה הבאים. הנכם מוזמנים להגיש הצעות עבר הגוף המתאים.

 

9. נעבור להצבעה בשיטה אלקטרונית כפי שנהוג כבר בארצות רבות. לכל חבר יהיה מספר וסיסמא עם רמת בטיחות גבוהה ביותר ויוכל לבחור בסרטים בתחרות וכך גם לערוך בחירות באסיפה הכללית בנושאים שיעלו לדיון. אני מאמין שבדרך זו תהיה השתתפות הרבה יותר מאסיבית מאשר בעבר.

 

 

שיווק תדמיתי בארץ ובעולם:

 

מדיניות הפנים:

 

1. תיקון התקנות והנושאים אותם הזכרתי,

 

2. הגברת הלויאליות והפרגון בין החברים.

 

3. החזרת חברים ותיקים וטובים הביתה.

 

4. חיבור הדוק יותר עם המועצה והזכיינים.

 

5. גיוסם של חברי הנהלה וחברי עמותה לפעילויות יותר אינטנסיביות בתחומי פעילות האקדמיה – אנו זקוקים לעזרתכם – להזכירכם שאת חוק הקולנוע הובילה האקדמיה.

 

6. יתקיים דיון בנושא הסרטים העצמאיים. לקראת התחרות השנתית יוחלט אם לפתוח מסגרת עצמאית לסרטים אלה שכן בשנתיים האחרונות היתה כמות גדולה של סרטים עצמאיים שהופקו.

 

7. הרחבת ארכיון הסרטים באתר האקדמיה לארכיון הקולנוע הישראלי לדורותיו.

 

מדיניות חוץ:

 

1. אתר האינטרנט האינפורמטיבי של האקדמיה יעלה בקרוב לאוויר גם בשפה האנגלית.

 

2. בימים אלה מתורגם ארכיון הסרטים הקיים באתר והמידע על כל הסרטים שהשתתפו בתחרויות האקדמיה מאז היווסדה בשנת 1990, לאנגלית.

 

3. באמצעות האתר בשפה האנגלית, יתאפשר לכל המתעניין בקולנוע הישראלי לקבל מידע רחב על המתרחש בו ועל יוצריו גם בחו"ל.

 

4. האקדמיה חברה ב- EFA – "האקדמיה הכלל אירופאית" שהיא ארגון גג לכל האקדמיות האירופאיות ומקיימת תחרות שנתית בין הסרטים והיוצרים האירופאים כולל ישראל.

 

5. בנוסף, האקדמיה הישראלית חברה בפורום האקדמיות האירופאיות FAN of Europe , ומקיימת שיתוף פעולה הדוק עם האקדמיות הארופיות. אחת לשנה, מתכנס פורום האקדמיות האירופאיות לדיונים בסוגיות משותפות בתחומי קידום יוצרים צעירים, ייעול מנגנוני התחרות וההצבעה, וחשיפת הסרטים הזוכים של החברות בפורום במשותף.

 

אני יכול להבטיח לכם שהנהלת האקדמיה עבדה ועובדת על פי אמות מוסר גבוהות ובשקיפות מלאה. למרות טענתם של קבוצת חברים המפרסמת לאחרונה כי היא "מתנהלת כמועדון חברים סגור ללא שקיפות" הנהלת האקדמיה קשובה לרחשי הלב של חבריה ולראיה יזמה את החזרת האספה הכללית לידי כלל החברים ולקיים דיאלוג שוטף, פתוח ונקי עם חברי העמותה.

 

מכאן אני עובר לחלק הבא של הדיון והוא הצבעה על מספר נושאים הדורשים שינוי בתקנון.

 

השינויים בתקנון:

 

סעיף 8.13 כיום הוא: "קבלת חברים חדשים עד 45 יום קודם לתחרות השנתית של סרטי הקולנוע הישראלי" הצעה לשינוי כדלקמן: "חברים חדשים העומדים בקריטריונים יתקבלו בכל זמן, אך זכות הצבעה תינתן אך ורק החל מהשנה הקלנדרית השנייה לחברות. חברים אשר לא שמרו על רצף חברות במשך שלוש שנים, גם עליהם תחול דחיית זכות ההצבעה לשנה השנייה מחידוש חברות".

 

סעיף 9.4.5 כיום הוא "החבר לא שילם את המגיע ממנו לעמותה במשך שנה רצופה ולאחר שקיבל התראה במכתב רשום על כך ולא תיקן את המעוות". הצעה לשינוי – יבוטל הצורך בשליחת מכתב רשום והשינוי יהיה כדלקמן: "החבר לא שילם את המגיע ממנו לעמותה במשך שנה רצופה ולאחר שקיבל תזכורת במייל או בדואר ולא תקן את המעוות, יאבד זכותו לחברותו".

 

סעיף 12.6.1 כיום הוא: "האסיפה הכללית תהיה מורכבת מכל מי שישמש כחבר הנהלה בעמותה מאז היווסדה ותמנה לפחות 20 חברים". הצעה כי תבוטל החלטה זאת שהתקבלה באספה הכללית של כלל החברים מתאריך 23.11.00 והסעיף ישונה כדלקמן: "האסיפה הכללית תהייה מורכבת מכלל חברי העמותה. האספה הכללית תדון ותאשר בעניינים כדלקמן: א. דו"ח ועד מנהל בדבר שנת הכספים שחלפה. (דו"ח כספי). ב. דו"ח פעילות הוועד המנהל על פעילותו בשנה שחלפה ותוכנית פעולה לשנה הבאה (דו"ח מילולי). ג. דו"ח ועדת ביקורת ובחירת ועדת ביקורת חדשה. ד. אישור רואה חשבון. ה. כל נושא שהוועד המנהל ימצא לנכון כראוי לדיון באסיפה הכללית".

 

סעיף 12.6.7: הצעה לבטל את האמור כדלקמן – "משנבחר לא יוכל האיגוד ששלח אותו להחליפו".

 

סעיף 14 כיום הוא "שינוי התקנון – ייעשה על ידי מליאת הוועד המנהל של העמותה בהחלטה של 13 חברים לפחות". סעיף זה יבוטל ובמקומו יבוא: "שינוי התקנון ייעשה ע"י האסיפה הכללית של כלל החברים".

 

סעיף 12.6.10 א' כיום הוא: "ועדת הביקורת תיבחר ע"י האסיפה הכללית מבין חברי העמותה ותמנה את חברי העמותה" ישונה כדלקמן: "ועדת הביקורת תיבחר ע"י האסיפה הכללית מבין חברי העמותה ותמנה שלושה חברים לכל היותר."

 

=================

 

עד כאן דברי איתן אבן, ואני מוסיף: זהו?!

 

מכיוון שאף פעם לא ממש הבנתי את המאבק של מורדי האקדמיה, אין לי מושג אם שינויי התקנון ומקטרות השלום שאבן מגיש לכיוונם מרצים אותם. אבן בהחלט מדגיש כאן שהוא מחפש קונסנזוס והסכמות (ומדגיש שהוא מחפש אותם בקרב האיגודים ופחות בקרב התאגדויות מחאתיות אד-הוקיות), ואני מניח שחלק מהדברים אמורים לרצות את המוחים ולפתוח דף חדש בתולדות האקדמיה.

 

אבל האישו שלי עם האקדמיה היה אחר לגמרי. אבן עונה לאלה שצעקו הקיץ הכי חזק, אבל מתעלם מאלה שמתמרמרים בשקט ובתסכול כבר שנים. אותם אלה שהיו חברי אקדמיה ופרשו, מתסכול. כשהוא מכריז שהוא רוצה לעודד לויאליות ופרגון בין החברים, אני מרים יד בתמיכה נלהבת, אבל שואל: איך? כשהוא אומר שהוא רוצה להחזיר חברים שפרשו, אני תומך, אבל שואל: איך?

 

ובעיקר, עם כל החזון הפנימי והחיצוני הזה נדמה לי – באופן אישי – שדבר אחד נשכח כאן: תחרות פרסי אופיר. תחרות שעדיין מתנהלת עם תקנון עבש ומיושן שהתאים לשנת 1990 אבל לא מתאים לשנת 2011 שמציגה מציאות קולנועית שונה לחלוטין. קטגוריה נפרדת לסרטים עצמאיים? זהו?

 

נתחיל עם זה: אין זכות קיום למוסד שנקרא אקדמיה וכל מה שהוא עושה זה לקיים שני טקסים בשנה, וגם הם בלתי ניתנים לצפייה ומתנהלים באיבה וברעות רוח. אין הגיון שאנשי קולנוע – כמו מנכ"לי קרנות קולנוע, או מנהלי סינמטקים או מפיצים או אנשי התאחדות הקולנוע, או כל מי שעוסק רק בקולנוע – יצביעו למען תוכניות טלוויזיה. ואין הגיון שתחקירנים, מפיקים, תאורנים וטאלנטים (שפים, למשל), שעובדים בטלויזיה יצביעו לסרטים. ואין הגיון לקיים שתי תחרויות בשנה שגם הן בקושי עומדות על הרגליים. שתתקיים תחרות אחת, גם לקולנוע וגם לטלוויזיה (לגלובוס הזהב זה עובד). ואת שאר האנרגיה תשקיע האקדמיה במה שאמורה להיות סיבת קיומה האמיתית: גוף העוסק בחינוך ושימור הקולנוע הלאומי. זה לא לובי הקולנוע הישראלי. אמת, מרק רוזנבאום הוא מגדולי הלוביסטים שיש לקולנוע הישראלי בארץ, ולכן יצא מן הסתם שהוא גייס את האקדמיה לצורך זה, למשל בימי ניסוח חוק הקולנוע, אבל זו לא תכלית קיומה. יש מספיק גופים לוביסטים, למשל ממ"ה (מטה מאבק הקולנוע, המחבר באופן נדיר בין כל איגודי היוצרים).

 

והרי יש כל כך הרבה עיוותים בתקנון של התחרות. למשל, עניין "המדריך למהפכה". למה הפרס הראשי לא יכול להיות פשוט "הסרט הטוב ביותר", "הסרט העלילתי טוב ביותר" הוא ציון מיושן של עידן אחר.

 

מה עם הפרדה בין פרס הסרט הטוב ביותר ובין נציג ישראל לאוסקרים? לפחות לקיים סביב זה דיון או הצבעה.

 

מה עם המצב העקום בו הטקס מתקיים מול סרטים שרובם כלל לא הופצו בבתי הקולנוע? חוץ מהעובדה שזה הופך את פרסי אופיר לטקס של סרטים שלאו דווקא יגיעו לקולנוע – חלקם ייגנזו, חלקם ילכו ישר ל-VOD. סרטי קולנוע הם כאלה המוקרנים בקולנוע, ולא באופן חד פעמי. הם כאלה שהקרנת הבכורה שלהם היא לא במסגרת הקרנות האקדמיה, אלה רק הקרנות הריענון. הם כאלה שהקהל בבית שמע עליהם ואולי אף ראה, ויכול להשתתף בדרמה של התחרות והמירוץ. וזה ישים את התחרות בין הסרטים הטובים, וינכש מהתחרות את הסרטים הקיקיוניים (שאולי יכולים באמת להסתפק בקטגורייה נפרדת, של סרטים נטולי הפצה, למטרות קידום ועידוד).

 

ומה עם המצב שבו חברי האקדמיה צריכים לראות כ-30 סרטים (עלילתיים) בפרק זמן מצומצם כשרובם מודים שאין להם זמן לזה. אם זה בסדר למנות ועדה שתמיין את התיעודיים, למה זה לא בסדר למנות ועדה למיין את העלילתיים כדי להקטין את מספרם בחצי לפחות? ואם כל מטרת האקדמיה היתה להפסיק עם הוועדות, מה פתאום יש ועדת מיון לסרטים התיעודיים?

 

בקיצור, זה תקנון מלא פרכות וחצאי מחשבות, ואיתו היה צריך להתחיל כי פרסי אופיר הם חזות כל המוסד הזה, וכשזה לא עובד, מה הטעם בכלל.

נושאים: בשוטף

8 תגובות ל - “איתן אבן מציג: חזון לאקדמיה”

  1. המיזם 24 נובמבר 2011 ב - 13:15 קישור ישיר

    ברכות לאיתן אבן ולאקדמיה.
    לעניין 5 שנים של ערבי אקדמיה בחיפה:
    כל עוד הסרטים המעומדים וכמובן
    הסרטים הזוכים צולמו בירושלים
    זה בסדר.

  2. אהרן פוירשטיין 24 נובמבר 2011 ב - 23:21 קישור ישיר

    ולמה לא לעשות הקרנות בעוד מקומות חוץ מתל אביב ? (ירושלים למשל?)

  3. נועה 24 נובמבר 2011 ב - 23:22 קישור ישיר

    ומה עם המצב בו חברי האקדמיה מצביעים עבור סרטים שלא ראו כלל? אולי אפשר להשתמש בקוד ובססמה גם כדי לבדוק נוכחות בהקרנות הסרטים…

  4. איתן 25 נובמבר 2011 ב - 15:31 קישור ישיר

    שאלה שלא קשורה:

    לא היה אמור לעלות אתמול על המסכים "הילד עם האופניים" של הדארדנים? לאן הוא נעלם?

  5. Spartak 25 נובמבר 2011 ב - 17:25 קישור ישיר

    לאהרן,למיטב ידעתי,יש הקרנות של חלק מהסרטים מחוץ לתל-אביב (אבל,לצערי,לא בירולשים).

  6. Spartak 25 נובמבר 2011 ב - 17:26 קישור ישיר

    ומילה בקשר לאתר…איך יתכן שאין בארכיון את רשימת המועמדים הספית לכל שנה (יש את הכל הסרטים שהשתתפו,אבל מי היה מועמד ולמה אין)?!

  7. אנקלסם 26 נובמבר 2011 ב - 1:48 קישור ישיר

    סתם כזה. שמונה חודשים. אין ספור מילים. אין ספור מיילים. אין ספור בלוגים. אין ספור תיגבוב לתיגבוב. אין ספור תחריר פייסבוקי. ועוד מה לא אין ספור ובכ"ז המגדיש הזה לא הצליח לרכז 90 חתימות של כאלה שיהיו מוכנים להודות שהם מבינים, או קמצ מבינים, על מה הוא מדבר או הוא מה הוא רוצה חוץ מלראות תשם שלו מתנוסס באוונטה של מישו שהוא כאילו משו. זו הבדיחה שצריך להתייחס אליה וכל השאר שטויות.

  8. משה זאבי 29 נובמבר 2011 ב - 17:13 קישור ישיר

    ואתה תיהיה בועדה שממיינת עלילתיים?
    לא הייתי מתערב כאן בבלוג שלך אלמלא היית חבר במועצת הקולנוע.אני כחבר באיגוד הבמאים לא חושב שאתה מתאים להיות שם. טעמך המוזר בקולנוע וקידומם של בני משפחתך או חברים שלך דרך הבלוג הזה לא רק שלא מוסיף לרמת הקולנוע העלילתי בישראל אלא חוטא למעמד היסוד של המונח אקדמיה.הקולנוע העצמאי למשל הוא קולנוע שמקבל כבוד בכל העולם הנאור דוקא כי יוצרים הפיקו בנחישות וירקו דם עלמנת להיות חופשיים מועדות מסדרות שאתה כל כך רוצה ליטול חלק בהם כנראה. האם מה שקיקיוני עבורך חופף לטעמם של חברי אקדמיה? אתה בעצמך מזגזג בפוסטים שונים ומודיע לקהל גולשי הבלוג שלך כי בסופה של צפיה סרטים שתוקצבו על ידי ועדות שאת חלקם קידמת כאן מסתבר כי היו קיקיונים יותר בעיני הקהל.הם היו קיקיונים גם ביחס קוטבי הפוך לטרררם והעזרה שאתה והקרנות וכל הפסטיבלים ביחד עשו להם. תפקידה של האקדמיה לתת הזדמנות שווה לכל הסרטים כי באמנות כמו באמנות את התוצאה הטובה לקידום הקולנוע והבאת ציבור הצופים לא עושים בועדות מסדרות.
    בנוסף אליך לבחור בין היותך מבקר קולנוע ישראלי בעיתונים בתשלום ובין היותך חבר במועצת הקולנוע .גם בבחירות לפרלמנט לא מוציאים מפלגות קיצוניות לא שמאל ולא ימין מהזכות להבחר אלא רק בית משפט עליון מחליט.הרי אתה ליברלי/ וגם שמאלן בהשקפותיך. או שזה מגיע רק עד לתחום הקולנוע מבחינתך.רק עלמנת שלא להעליב כאן מישהו מיוצרי הסרטים הלא קיקיונים מבחינתך שנכשלו בקופות כשלון מוחץ בישראל ואתה סינגרת עליהם פה לא אזכיר שמות.


השאירו תגובה