11 ינואר 2008 | 08:00 ~ 10 תגובות | תגובות פייסבוק

לא ארץ למפיצים

אני מאחל למפיצי "לא ארץ לזקנים" הצלחה בהפצת סרטם, שעשוי להיות זוכה האוסקר השנה. אבל עם שם כמו "ארץ קשוחה" ועם מועד יציאה דחוי-דחוי-דחוי יש לי תחושה שהם עושים את מיטב העבוד כדי להרחיק מהסרט את הקהל הראשון והנאמן ביותר של הסרט – מעריצי האחים כהן, ואנשים שיוכלו להתמודד עם סרט שמתחיל מורט עצבים ונגמר מסחרר מבחינה אינטלקטואלית ולגרום לחבריהם לרוץ לראות אותו. את הקהל הזה הם כבר איבדו. אם הם חושבים לשווק את סרטם לחובבי מערבונים/סרטי אקשן, הם הולכים לחטוף תגובות קשות מקהל שאמור להגיע בגל השני ולא בגל הראשון – נראה את חובבי המותחנים והאקשן, לא אנשי הסינמטקים ומעריצי הבמאים, מתמודדים עם עשרים הדקות הדיוויד-לינצ'יות של סוף הסרט. בקיצור, הרצון של ג.ג למכור את "לא ארץ של זקנים" כמותחן בלוקבאסטרי ולא כסרט ארט-האוס עם איכויות מיינטרימיות היא אחת ההחלטות הכי אומללות שנלקחו כאן. אני לא יכול שלא לתהות האם המפיצים באמת מבינים את הסרטים שהם מפיצים, ואת הקהל מולו הם עובדים. ג.ג יודעת להפיץ נהדר סרט כמו "כוורת בסרט", זה הפורטה שלהם. סרט שמיועד לכ-ו-ל-ם, שצריך לשווק אותו כחטיף, לדאוג לחשיפה מקסימלית, להביא כמה שיותר אנשים לקופות. אבל הם איומים בהפצת סרטים מתוחכמים יותר. הכי "לא ארץ לזקנים" מופץ בשאר העולם על ידי חטיבות סרטי איכות, חברות בוטיק – מיראמקס באמריקה, פרמאונט ונטאג' בשאר העולם – שאמורות לדעת איך לטפל בסרטים שלא מיועדים לקהל הרחב, ושבמקרה הטוב יעשו קרוס-אובר, יזלגו מהארט-האוס אל המולטיפלקסים. אבל זה לא עובד הפוך. (אני מת לראות את הפנים של האחים כהן כשיבשרו להם שבישראל הסרט שלהם הופץ על ידי אותם האנשים שהפיצו את "נורביט").

כאמור, את הקהל הקשה של חובבי האחים כהן הם איבדו.

זה קרה אתמול. עשרות מעריצי האחים כהן התגודדו במקום ציבורי – הם גייסו זה את זה בהזמנה בפייסבוק – הם היו הלהוטים בצופים, הסקרנים שבמעריצים, הנלהבים שבקהלים. במקום בו הם התכנסו יש מקרן וידיאו משובח – לא מהזן המעולה, אבל משהו שייתן פייט הוגן לאיכות ההקרנה בעזריאלי 2 ומישהו הוריד את העותק של "לא ארץ לזקנים" שכבר מסתובב באינטרנט. וכולם ישבו, כסוסי אצבעות, ליבם פועם בציפיה, וראו את הסרט.

למה זה היה צריך לקרות? איך הצליחה ג.ג לנכר את מעריצי האחים כהן, את הסקרנים ששומעים על הסרט הזה שבחים מאז פסטיבל קאן – לפני שמונה חודשים! – למה "לא ארץ לזקנים" יוצא בארץ באיחור כה מורט עצבים שהופך פעילות מחתרתית כזאת מעשה התשוקה האמיתי האחרון שנותר לסינפיל לעשות כדי להתמודד עם שלטון המפיצים ערל הלב?

לא הייתי באירוע הזה. נתבקשתי לכתוב עליו רק אחרי קיומו, כדי שאף מפיץ או עורך דינו לא ימנע את קיומו, ואני ממתין לשמוע תגובות ממה שקרה שם. אבל הבנתי שנחצה כאן קו: המפיצים מאבדים את הקהל שלהם. יכול להיות שבסך הכל נגרם לג.ג הפסד של 1000 שקלים, ואולי אפילו זה לא (לא אתפלא אם רוב שוחרי האחים יטרח וילך לראות את הסרט בשנית, באולם קולנוע אמיתי, ראוי, למשל ביס-פלאנט). אבל העניין אינו כלכלי, הוא עניין של הבעת אמון. לג.ג יש אוצר ביד והם זרקו אותו לפח.

===========

ואפרופו מפיצים: מה הסיפור של חברת "חמישה כוכבים", יש למישהו מושג? איך חברה אחת יכול לשחרר בזה אחר זה כזה רצף של בזיונות? "העדר" הוא הפיאסקו החדש שלהם, אחרי שלל הישגים כמו "איך להצליח בחיים ולהישאר נשוי" ו"בליינד דייט". כל תפילתי היא שלא אראה השנה סרט שיהיה יותר גרוע מ"העדר", אחד הדברים הכי איומים, חובבנים, חסרי משמעות (וחסרי רגישות), ומפגן מפעים של משחק איום מצד שני שחקנים סימפטיים, שראיתי כבר שנים.

נושאים: מפיצים

10 תגובות ל - “לא ארץ למפיצים”

  1. עופר ליברגל 11 ינואר 2008 ב - 9:11 קישור ישיר

    מעריצים של האחים כהן חעכברי סינמטקים מכחים לסרט כבר זמן רב ולכם הם ילכו לסרט גם אם יקראו לו "הזקן שתקע אותי". והקהל זה מנה יותר מעשרות מעריצים שראו אותו בדרך פיראטית (שזה לא נראה לי דבר יוצא דופן כל כך).

  2. דודי קינג 11 ינואר 2008 ב - 10:50 קישור ישיר

    שאלה: מי מיחצ"ן את ג.ג.?

  3. איתן 11 ינואר 2008 ב - 12:27 קישור ישיר

    ברק אובמה עושה גרסת כיסוי לרובין וויליאמס

    http://hollywood-elsewhere.com/archives/2008/01/red_states_blue.php

    שועשעתי

  4. רני 11 ינואר 2008 ב - 13:04 קישור ישיר

    היה עדיף שאת "לא ארץ לזקנים" היו מפיצים סרטי שני שקולנוע "לב" שלהם מתאים מאד לסרט מסוג זה, או אפילו פורום פילם שלפחות מחזיקים בבעלותם את קולנוע "גת" שהיה מתאים כמו יד לכפפה לסרט מסוג זה. אבל הבחירה היא לא של מפיץ זה או אחר. "לא ארץ לזקנים" מופץ בחלק זה של העולם על ידי יוניברסל ומה לעשות שמפיצהם המקומיים הם גג? אגב גג, נראה לי שהם מתחילים לשים לב שחסרים להם בתי קולנוע במרכז ת"א, כפי שחשבתי שיקרה לאחר שסגרו את "פאר" ואת "הוד" ונשארו רק עם עזריאלי כקולנוע התל אביבי היחיד שלהם. "כפרה" המופץ על ידם יוצג בנוסף לעזריאלי גם ב"לב" (זה סרט שהיה מתאים מאד לשיבוץ ב"פאר" ז"ל) וזאת לאחר ששיבצו גם את "אליזבט 2" ב"לב". "סוויני טוד" בהפצתם יוצג גם הוא ב"לב" (בנוסף לעזריאלי, אני מניח), ותמהני אם הם מצאו אולם מרכז תל אביב גם לאחרים כהן. אולי הם צריכים להתקשר עם תיאטראות ישראל ולשבץ אותו ל"גת". זה יעשה טוב לשני הצדדים: "גת" ימלא אולמות וחובבי האחרים כהן בת"א יזכו להקרנה משובחת של סרט שראוי לכך מאד.

  5. יוני 11 ינואר 2008 ב - 14:32 קישור ישיר

    מתי יוצא "לא ארץ לזקנים"?

  6. יניב אידלשטיין 11 ינואר 2008 ב - 16:44 קישור ישיר

    הייתי שם…
    קודם כל, אני לא יודע מה עם האחרים, אבל אני ללא ספק אלך לראות את הסרט הזה בקולנוע. קודם כל כי אני חייב צפייה שנייה, ושנית כי זה אחד הסרטים הכי עשויים היטב שראיתי מימיי. הצילום מפעים פשוט, ושום דבר פחות מ-35 מ"מ (או לכל הפחות היי דפינישן) לא יכול לעשות איתו צדק.
    שנית, מבחינתי האישית, ברגע שקוראים לסרט הזה בעברית "ארץ קשוחה", הכל אבוד.

  7. assafTV 11 ינואר 2008 ב - 17:29 קישור ישיר

    לג.ג. יש שני משרדי יח"צ. עטרה ישראלי מיח"צנת את הסרטים של וורנר (סרטי נח) וגלאי תקשורת, של יגאל גלאי (שמנוהל על ידי אשתו), מנכ"ל ג.ג. לשעבר, מיח"צן את השאר.

  8. יניב אידלשטיין 11 ינואר 2008 ב - 18:19 קישור ישיר

    אגב,
    למרות שעוד לא עיכלתי את מלוא המשמעויות של הסרט הזה, נראה לי עוול לדבר על 20 הדקות האחרונות בתור טוויסט בסגנון לינץ'. אנשים עלולים לפתח ציפיות לא מציאותיות ולהתאכזב. כן, חלה תפנית, אבל היא לא זורקת את הסרט למשהו אחר לגמרי. לא מדובר פה בבארטון פינק.

  9. יאיר הוכנר 11 ינואר 2008 ב - 22:47 קישור ישיר

    אני בדיוק מסיים את הספר, "לא ארץ לזקנים", פשוט ספר מעולה וכאילו נכתב בשביל האחים כהן.

    בכול מקרה הסרט רץ עם כתוביות בעברית ברחבי האינטרנט כך שלא ברור לי כיצד המוח של גלובוס פועל וכמעט כול מי שאני מכיר ראה אותו כבר. אני פשוט מתאפק ומחכה לקבל את ההזמנה להקרנת העיתונאים כדי לצפות בזה על המסך הגדול.

    מהתכתבות עם נציגת סרטי שפירא בקשר לסרט של הלן האנט הם טענו שחברת ההפצה מכריחה אותם להוציא את הסרט במאי למרות שהוא כבר באינטרנט והם רוצים לצאת איתו כבר עכשיו. אולי גלובוס נתקעו אם אותה בעיה אין לי מושג.

    אני גם רוצה להציע יוזמה לכול מבקרי הקולנוע ועיתונאי הקולנוע ואם משהו יצטרף אלי זה יהיה מדליק בואו פשוט נקרא לסרט בשמו המקורי ונתעלם מהשם הישראלי הקלוקל. אני אפילו מוכן לשנות את השם של הסרט בעמוד שלו באתר סרט. רווה? פישלר?

    בקשר לסרט הגרוע של שנת 2008 מסתבר ש"אהבה בימי כולרה" מתמודד על הכתר בכבוד. אבל לא נעים לי לפרט כי הסרט יוצא רק עוד שבועיים.

  10. אורון 12 ינואר 2008 ב - 23:40 קישור ישיר

    מודה, גם אני נשברתי. את "לא ארץ" ראיתי כבר היום, בדרך היחידה שיכולתי לראות אותו. יש גבול גם לדחיית סיפוקים. ובמקרה הזה צופי הקולנוע בישראל צריכים לבחור בין "אתיקה" או "מוסריות", לבין צפייה בסרט חודשיים אחרי שהעולם סיים לדבר עליו. ויש כל-כך הרבה דברים שיש לדבר עליהם…איזה סרט מטורף, עילאי, מורכב ומסוגנן. שאלוהים יעזור לי (להבין את המערכה האחרונה. לא ברצינות, יש לי חורים בתיאוריה).

    אז יאיר (רוה) – ככה אנחנו אוהבים אותך. אם כבר לבעוט אז מכל הלב, מאיפה שכואב.
    ויאיר (הוכנר) – אם זה שווה משהו, אני מוכן להשתתף בניסוי…

    נ.ב
    הייתי אמור לראות היום את "ג'ונו". לא יצא.


השאירו תגובה