24 סרטים עלילתיים מתחרים השנה על פרס אופיר
הקרנות סרטי האקדמיה הישראלית לקולנוע יתחילו ב-12.5 ויימשכו עד 1.7, בתום ההקרנות יתקיים שלב ההצבעה הראשון, בו ייבחרו חמשת המועמדים בכל קטגורייה. השנה, עם 24 סרטים בתחרות, שברה האקדמיה שיא חדש. ב-2004 התמודדו 23 סרטים. שיא נוסף: לפחות ששה סרטים אינם דוברי עברית כשפה עיקרית, אבל ככל שאני יודע רק "הבוגד הקטן", "חיי אהבה" ו"חסר מנוחה" הם ברובם באנגלית (למי שחושש למקרה "ביקור התזמורת" 2 השנה). "חומר למחשבה" ו"שלום ולהתראות" הם בצרפתית, "חיי אהבה" בגרמנית, ו"גחלים לוחשות" ו"עץ לימון" הם בערבית ועברית.
הנה רשימת 24 הסרטים המתמודדים (לפי סדר הא-ב):
"איים אבודים" בבימוי רשף לוי
"אנטרקטיקה" בבימוי יאיר הוכנר
"אצבע אלוהים" בבימוי יגאל בורשטיין
"בדרך אל החתולים" בבימוי חורחה גורביץ'
"ברוריה" בבימוי אברהם קושניר
"בשביל אבא שלי" בבימוי דרור זהבי
"ג'וליה מיה" בבימוי יובל גרנות
"גחלים לוחשות" בבימוי עלי נסאר
"דלת מול דלת" בבימוי חיים בוזגלו
"הבוגד הקטן" בבימוי לין רות'
"ואלס עם באשיר" בבימוי ארי פולמן
"חומר למחשבה" בבימוי עמנואל נקש וסטפן בלאיש
"חיי אהבה" בבימוי מריה שריידר
"חסר מנוחה" בבימוי עמוס קולק
"כמו אבא שלך" בבימוי מרקו כרמל
"מפטיר" בבימוי דוד דזאנאשוילי
"נימפות בערפל" בבימוי יורם זקס
"סוף שבוע בגליל" בבימוי משה מזרחי
"עץ לימון" בבימוי ערן ריקליס
"רחמים" בבימוי יניב אמודאי
"שבע דקות בגן עדן" בבימוי עמרי גבעון
"שבעה" בבימוי רונית אלקבץ ושלומי אלקבץ
"שלום ולהתראות" בבימוי גראהם גיט
"שני דגלים" בבימוי ליאור מולכו
כמה נתונים מסקרנים: 11 סרטים מה-24 הם סרטי בכורה. ומולם, כמה מוותיקי הבריגדה עושים קאמבק: משה מזרחי, עמוס קולק, חיים בוזגלו ויגאל בורשטיין. שלושה מהסרטים בוימו על ידי נשים. והכי מסקרן: "ואלס עם באשיר" מקוטלג כסרט עלילתי ולא תיעודי. ובפינת הדאגה: לאן נעלמו "אדם בן כלב" של פול שריידר, "לבנון" של שמוליק מעוז ו"הבודדים" של רנן שור?
ולמרות שבשלב זה ראיתי רק שבעה מ-24 הסרטים המועמדים, תכל'ס התחרות די מצומצמת, לא? זה "איים אבודים" נגד "ואלס עם באשיר". "באשיר" יזכה. (אבל "איים אבודים" ימכור יותר כרטיסים).
מז"ט על ה-1000…
אבל כמה מאלה יוקרנו בהקרנות מסחריות, שגם אנחנו נוכל לראות אותם?
האם זה רק אני, או שככל שעושים בישראל יותר סרטים, התחושה היא שפחות ופחות יש משהו מעניין לראות? "ואלס עם באשיר" נשמע הכי מבטיח, הסרטים החדשים של מזרחי ובורשטיין קצת מסקרנים (אפילו שהתחושה המוקדמת לא כל-כך טובה), "איים אבודים" אולי מסקרן בהנחה שרשף לוי יודע לביים (וזה ממש לא בטוח).
בסך הכל התחושה היא שהמשעמם מתחרה עם האיזוטרי, לא?
רתם – נראה לי שזה רק אתה. בשנות ה-90, 24 סרטים היה יבול של בערך 4 שנים, וזו בערך היתה גם תקופת הזמן שעברה בין להיט קופתי אחד למישנהו. יאיר אמר כבר פעם (ואני מסכים איתו) שהשנה תהיה פחות טובה מהשנה שעברה, אבל עדיין ניתן לצפות להפתעות מכיוון רשף לוי ומיאיר הוכנר. ממה שראינו מ"ואלס עם באשיר", זה נראה יפהפה, אבל זה יצטרך תסריט מהודק בשביל להחזיק סרט שלם. ואני גם מצפה לסרט של האלקבצים (אהבתי את הקודם).
ולפינת הדאגה אני רוצה להוסיף : לאן נעלם הפרויקט הבלתי נגמר של דורון צברי (בשמו הקודם : " הקרב על האגרה") ?
ואם אני לא טועה, "רחמים" הוא סרט שכבר יצא לאקרנים בשנת 2007?
ומצטרפת לסטיבי, האם יהיו הקרנות מסחריות בקרוב?
דרורית – את טועה. את "רחמים" ראיתי בפסטיבל חיפה בשנה שעברה (בקצרה – סרט לא טוב עם רעיון חביב, פוסטר יפהפה, ועם אחד, שלום אסייג, שדווקא מפתיע לטובה בתפקיד הראשי. ועם אחד, דרור קרן, שמפתיע מאוד לרעה בתפקיד משנה), והוא לא יצא לאקרנים. אם להסתמך על שנים קודמות, מספר הסרטים הישראלים שנגנזים שואף לאפס, ואלו שכן נגנזים, ראויים לכך. מה שכן, ישנם מקרים שבהם יציאת הסרטים לאקרנים מתעכבת בשנה ואף יותר (ומצד שני, אלו בדרך כלל הסרטים שהיה עדיף שייגנזו).
פאק מן! 24 סרטים! למייש זמן לעזאזל לראות את כל זה? לא נעים לא לראות הכל אבל מנגד – ממש בלתי אפשרי. זה, כמו כל שנה, הופך את התחרות הזו לעצובה. כולם ילכו לראות את החשודים המידיים. אף אחד לא יילך לראות סרטים קטנים או כאלה עם וייב גרוע. שום הפתעות מגניבות.
נמאס קצת מהאקדמיה
שוב השאלה היא מתי מי שהוא לא חבר אקדמיה יוכל לראות את הסרטים האלה?
חלק כבר הוקרנו לפני יותר מחצי שנה בחיפה, חלק כבר הוקרנו בי-ם בקיץ האחרון. בנוסף, על רב הסרטים יש מעט מאוד מידע זמין, חוץ מהמידע שיש עליהם באתר של הקרן (שם הסינופסיסים בד"כ גם מגלים את סוף הסרט, עזבו אתכם, אל תקראו).
שני דגלים נשמע כמו סרט מעניין, אבל כמעט ואי אפשר למצוא עליו מידע. משום מה באתר הסרט צריך איזה שם משתמש וסיסמא כדי לקרוא על ההפקה והשחקנים. את הסרטים של בורשטיין אני בד"כ מחבב, מעניין לראות איך משה מזרחי מעדכן את הסרטים שלו למאה ה-21. לדעתי גם "שבעה" יהיה אחד הסרטים הבולטים בתחרות, לפחות בקטגוריות המשחק ואולי גם צילום.
ב- YNET ציינו שיש השנה הרבה קו-פרודוקציות, אבל איכשהו זה לא נראה לי כזה סימן טוב. לא מעט מעלילות הסרטים נשמעות "ישראליות" במובן כזה שיענין יותר את ה"קו" בקו-פרודוקציה, יותר מדי "עץ לימון". אולי זה רק נשמע ככה.
והערה לסיום – אני מציע למרקו כרמל או דרור זהבי, במאי הסרטים "כמו אבא שלך" ו"בשביל אבא שלי" בהתאמה, לשנות את שם הסרטים שלהם. נדמה לי שלסרט של זהבי קראו בעבר "שבת שלום מארדונה" ועוד לא מאוחר לשנות בחזרה. חבל על כל הבלבול הזה שיוביל לטוקבקים מעוצבנים, כשאנשים יכתבו שהקולנוע הישראלי הוא לא כמו אבא שלהם, לא בשביל אבא שלהם ולא מעניין ת'סבתא שלהם. בואו נמנע את זה, טוב?
ושתהיה שנה קולנועית מוצלחת, אמן!
יאיר יא חביבי, איך אתה יכול להגיד על איים אבודים שהוא כנראה סרט טוב, אם לא ראית עדין משהו, רשף עדין לא ביים, ורמת התסריטאות שלו היא של ילד בן 14 לא חכם, להזכיר לך שהוא כתב את הבורר המעפן ולוויה בפארק דה פראנס האיום. שלא לדבר על בחירת השחקנים הנוראית שלו, בקיצור – מאיפה לך?
יאיר, אתה ידוע כנביא דיי טוב, ועל כן אני קצת משקשק לקרוא תיגר על קריאת המציאות שלך, אבל בכל זאת:
אם "איים אבודים" יהיה פיינאליסט באוסקר הישראלי, אני מוכן לאכול כובע או כל פריט לבוש אחר שתרצה להגיש לי. הסרט יקבל מועמדויות על משחק (למרות שלמעט זילברשץ, לא מגיע שם לאף אחד) ועל עיצוב וכו'. אם מישהו יעמיד אותו על תסריט, בימוי או סרט – זה יהיה בזיון (ויסלח לי מר לוי).
אגב, ראית את הסרט? או שאתה מהמר על סמך באז ומוניטין?
אגב 2, עם 11 במאים חדשים, לך תדע מאיפה יצוץ לך הערן קולירין הבא.
אהלן
אני יודע שבארץ כמעט אף אחד לא ראה את "אנטארקטיקה"
כולל רווה, אבל אני מבטיח לכם שבקרוב יהיו כמה חדשות מפתיעות. בינתיים אתם מוזמנים לבקר באתר.
http://www.antarcticathemovie.com/
עלו כמה תמונות באיכות גבוהה מתוך הסרט, טריילר בסוף מאי תחילת יוני יהיה מוכן.
יאיר הוכנר
אתה חושב שמאוחר מדי לספר לפולמן או למעצבים שלו שהשם "בשיר" הוא שם במשקל של הרבה שמות אחרים שאנחנו מכירים בערבית (ח'ליל, רפיק, אמין וכו') ובעצם גם בעברית (תמיר, שגיא, אדיר וכו') ושאין שום סיבה להוסיף לו א' (אין א' בכתיב הערבי המקורי, ההברה לא מוטעמת, ונדמה לי שזה אפילו לא האופן שבו רוב אמצעי התקשורת בארץ כותבים את השם הזה, אם משום מה הוא מאלה שהולכים לפי הרוב)? אם נראה לך שעוד אין לסרט כותרות בעברית, אולי נוכל פעם לתקן טעות לפני שהיא מונצחת בסרט ואז משוכפלת בפוסטרים, מודעות, לוחות שיבוצים, ידיעות על הצלחתו בקאן (אמן) וביקורות. אם מאוחר מדי בשביל זה, אני אמשיך כרגיל להציק רק לך ולקוראי בלוגך ולהפציר בכם לא לשתף פעולה עם הכתיב השגוי.
אני מזכיר לכם שבשנה שעברה אף אחד לא הימר על "ביקור התזמורת" לפני שראו אותו. תזמורת מצרית שמגיעה לישראל ? נשמע כמו מאות סרטים משעממים שכבר נעשו פה, מי האמין אז שזה יהיה סרט כ"כ טוב ?
יאיר, אילו סרטים ראית מתוך הרשימה?
פוסט מעצבן מאוד. ראית רק חלק ואתה כבר יודע. ככה אנשים יוצרים בון טון, יוצרים אווירה, יוצרים באז, ויוצרים מציאות. זה מקצועי זה ? זה הופך את הבלוג שלך לחלטורה של רכילות. שום דבר שקשור לתפיסה מקצועית של האמנות.
למרות ש"חיי אהבה" סרט גרמני הוא כולו דובר אנגלית ולא גרמנית
ענבל קידר צודקת בגדול – ואלס עם *בשיר*.
עופטופיק:
איך מ-Forgetting Sarah Marshall
הגיעו ל-"קח את זה כמו גבר"?
(זו שאלה רטורית, לתוהים)
רשימת המועמדים לסרט התיעודי:
http://www.mouse.co.il/CM.articles_item,392,209,22631,.aspx
דרור שאול זכה אחרי מבצע סבתא הקאלטי, וסימה ועקנין מכשפה הפחות מוצלח, עם סרט אישי באוסקר. יכול להיות שרשף לוי עם איים אבודים יעשה את אותו המהלך, אחרי אהבה קולומביאנית הקאלטית, והבורר הבעייתי, אולי איים אבודים הוא הסרט האישי שלו ילך עד הסוף.
כמפיק הסרט "בשביל אבא שלי" ההיתי מצפה מאנשי קולנוע או חובבי קולנוע או "מביני" קולנוע באשר הם להמתין בסבלנות ולצפות בסרטים ואז להביע דעה ובעיקר דעות נחרצות ולא להיגרר למסעי יחסי ציבור שחלקם מטרתם היא גניבת דעת ,
אני מזמין אותכם להיכנס לאתר החברה שלי ולצפות בשלושת סרטי 2008 שלנו,אביב 41 של אורי ברבש,בשביל אבא שלי של דודו זהבי וגחלים לוחשות של עלי נאסר אשמח לתגובות
לא ראיתי את כל הסרטים , ראית את השלושה שהיו בחיפה: 'מפטיר', 'רחמים' ו'הבוגד הקטן', ואני חייב לציין ש'מפטיר' היה חזק ביותר, עוצמתי, מעט מורכב ויומרני אבל חוויה מטלטלת עם קאסט אדיר, צילום שזכה בצדק בפרס ולוק של סרט לא מכאן.
מי שמעוניים לראות את הטריילר יכול להיכנס לקישור flix:
http://www.flix.co.il/tapuz/showVideo.asp?m=2542007
אביתר,
אם אתה מתכוון במקרה לתגובה שלי, אנא דע שאני לא קשור לאף אחד מהסרטים ולא מנסה לקדם או חלילה לחבל בהצלחה של אף אחד מהם. רק חשבתי שכשיוצאים שני סרטים ישראלים עם שם דומה זה עלול ליצור בלבול. אני גם לא חושב שמישהו כאן הביע דעה נחרצת על הסרטים, אלא רק העלה השערות לגבי סיכוי ההצלחה ואיזה סרטים מעניין אותו לראות, תוך כדי הכרה שהכל מאוד פתוח ואין שום דבר בטוח.
זה הכל.
אני מאוד מקווה שכל הסרטים, וגם אלה שאתה הפקת, יזכו להצלחה והכרה.
ואני אמשיך לדבר עם עצמי –
בכתבה שהתפרסמה הבוקר ב"וואלה!" יש כמה דברים נכונים (והתעלמות מכמה דברים נכונים אחרים), רק חבל שהיא כתובה רע עם נסיונות מעצבנים להתחכם.
http://e.walla.co.il/?w=/221/1273371
כמה דברים:
1. נקווה שהרשימה אכן תישאר על 24 סרטים, למרות שניסיון העבר מלמד שתמיד ברגע האחרון יש סרט או שניים שפורשים מהתחרות כי הם לא הושלמו ["הבוגד הקטן" היה כזה בשנה שעברה] ובמידה שזה יקרה לא ישבר שיא הסרטים לשנה אחת.
2. "כמו אבא שלך" גם הוא דובר צרפתית לחלוטין. אני קצת מתבאס שיש הרבה קופרודקוציות, ברובם הבמאי/ת אינו/ה ישראלי/ת.
3. נכון של"איים אבודים", "שבעה" ו"ואלס עם בשיר" יש יותר באזז וסביר להניח שהם יהיו מועמדים חזקים, אבל כפי שכתב דן ברזל אין לדעת מהיכן יבוא היוצר המעניין הבא. גם אם רוב השמות אנונימיים בטח חלקם יפתיעו אותנו לטובה.
4. בפינת הסרטים שנעדרים מהרשימה אני יכול לקושש כ10 סרטים שתיאורתית יכלו להתחרות אבל משום מה לא נרשמו. עמוס גיתאי ומנחם גולן ויתרו על ההשתתפות, חיים בוזגלו שלח רק סרט אחד למרות שביים השנה שלושה,
ואל "לבנון" ו"הבודדים" שחסרים באופן מוזר אני יכול להוסיף גם את הסרטים של איתי לב, איתן גרין, סלבה ולינה צ'פלין ואת "סיפור גדול".
5. מעניין לדעת כמה מהסרטים צולמו בפילים או בוידאו. ניסיתי לספור ומתוך 18 סרטים שאני יודע את פורמט הצילום יש 9 בפילים ו9 בוידאו. בזמן האחרון סרטי קולנוע מקומיים בפילים הם מצרך נדיר וחבל. השנה הקופרדוקציות מאזנות לטובת הפילים.
6. מסרטי הרשימה הסרט הבא שייצא לקולנוע יהיה כנראה "סוף שבוע בגליל" של משה מזרחי. מיד אחריו אמורים לצאת גם "חסר מנוחה", "ואלס עם בשיר", "חיי אהבה" ו"איים אבודים" וכל זה עוד לפני פסטיבל ירושלים.
7. מיכאל מושונוב, לוסי דובינצ'ק, איבגי ואלון אבוטובול מופיעים כל אחד בשלושה סרטים שונים. עמוס לביא, נטע גרטי, עמנואל הלפרין, פיני טבגר ועופר שכטר הם בין השחקנים שמופיעים בשני סרטים.
נזכרתי בעוד דבר: נכון שבגדול רוב הסרטים שמתחרים על פרס אופיר יוצאים לקולנוע בסופו של דבר, אבל עדיין יש לא מעט גניזות:
1999 – סרט בשם "זאיה" מועמד לפרס הצילום [עופר ינוב] והתלבושות. לדעתי לא יצא מעולם בשום צורה שהיא.
2001 – סרט בשם "שנייה אחת יותר מדי" מתחרה. לא יצא מעולם.
2005 – סרט של חיים בוזגלו בשם "ג'אנם ג'אנם" מועמד ל4 קטגוריות חשובות, הסרט יוצא בצרפת אבל לא בישראל.
2006 – "ילדי sssr" מוקרן ישר בטלויזיה, "סינדרום ירושלים" ו"סרט חתונה" נעלמים.
ויש עוד כמה דוגמאות, אבל לא נלאה אתכם.
לסיכום, צריך להיות איזה חוק בתקנון שאומר שאם הסרט אחרי שנה מהתחרות לא יוצא לקולנוע , המפיקים יצטרכו לשלם לאקדמיה איזה קנס. ככה כל מפיק שירשם לתחרות אכן יוציא את סרטו ונמנע מסרטים גנוזים שתופסים מקום וקולות בתחרות במקום סרטים שאכן יוצאים לקולנוע.
והרגע גילתי שמר שניצר היקר בדיוק כתב נושא ההפצה כתבה היום במעריב:
http://www.nrg.co.il/online/5/ART1/728/140.html
למרות שהוא מציע פתרון קצת בעיייתי צריך לשקול אותו.
אני לא בטוח שולס ייקח. ולס נראה סרט פרינג, אישי וחזק, אבל לא מספיק שלם. הוא מאד אקספרימנטלי, במובן טוב אולי, אבל יוצר רתיעה אצל הקהל. היתה לו הקרנה מול עובדי סינמה סיטי והתגובות היו שליליות. התלונה המרכזית היתה שהוא משעמם. ההפצה של ולס תהיה במעט מאד בתי קולנוע. האקדמיה בסופו של דבר לא הולכת לגמרי נגד הקהל. לשבעה יש יותר סיכוי לדעתי.הסרט נראה שילוב של אומנות ומסחריות, של יוצרת מאד מעניינת שהאקדמיה אוהבת.
אני לא מבין לפי מה אתם קובעים מה יקח ומה לא , ועוד אתם אומרים שמתוך ה 24 סרטים לפחות חצי לא ראיתם.
פשוט חבל ששופטים ככה לפני שרואים תסרטים.
תצפו להפתעות.
/m
Well written blog post, and i also currently learned that some groups are more likely than others (since we are all unique) would share the same idea. I hope you bare this blog functioning well.