טרי, טרי, רק היום (רק מחר)
ודאי הבחנתם שטרי גיליאם מסתובב כבר שבוע בארץ. אם עוד לא נתקלתם בו, יש לכם הזדמנות לעשות את זה מחר ב-17:00 בתיאטרון גשר. המפגש, אותו אני אנחה, פתוח לתלמידי קולנוע מרחבי הארץ, אבל גם קוראי האתר הזה מוזמנים אליו. הכניסה חופשית, אבל צריך קודם להירשם בכתובת המייל הזאת (אם אתם לא סטודנטים לקולנוע, כיתבו שאתם קוראי האתר הזה ותיכנסו לרשימה, ככל שתפוסת האולם תאפשר זאת).
אם אתם באים, הכינו שאלות. חלק מהאירוע יוקדש לשאלות הקהל. אל תחששו לשאול את השאלות הספציפיות ביותר, על שוטים או סצינות. במאים מתים על שאלות כאלה. אם אתם לא יכולים להגיע, ויש לכם שאלות לשאול, אתם מוזמנים להציע אותן כאן בתגובות ואת המוצלחות שביניהן אשאל מחר. נכחתי במפגש של גיליאם עם חובבי סרטיו לפני כמה שנים במוזיאון הגוגנהיים בניו יורק והוא היה משעשע להפליא, וניהל קשר בלתי אמצעי עם הקהל. אני בטוח שיהיה מבדר ומהנה.
קאר שם בחוץ
דיוויד קאר, עיתונאי קולנוע ב"ניו יורק טיימס" ואלוף הימורי האוסקר השנה, מציע תזה משלו לסיבות שגרמו ל"התרסקות" לזכות באוסקר ולא ל"הר ברוקבק". טענות ההומופוביה, שנשמעו מצד פרשנים הוליוודיים אחרים, נדחקות הצידה לטובת תיאוריה שאינה שונה ממש מזו שהצעתי שלשום בראיון שערך איתי ערד ניר ב"סדר עולמי". "התרסקות", טענתי (וכך גם קאר), נתפס כסרט לוס אנג'לסי מקומי, שצולם בעיר, עם צוותים מקומיים. לעומת "הר ברוקבק" שצולם בקנדה על ידי חברת הפקה ניו יורקית. זה היה קרב בין החופים, ולוס אנג'לס – שתושביה עדיין מהווים רוב מבין חברי האקדמיה – ניצחה.
טענה נוספת, שכדאי לחשוב עליה בבוא יום הבחירות בארץ (כשהעיתונאים ינסו להסביר איך "קדימה" הובילה בסקרים אבל הפסידה בבחירות), גורסת שמכיוון ש"הר ברוקבק" היה הזוכה הצפוי, חברי האקדמיה החליטו לתת את קולם ל"התרסקות", מתוך הנחה שכל שאר עמיתיהם יצביעו ל"ברוקבק".
יש עוד סיבה. אופרה ווינפרי. הוא מוכיחה כל פעם מחדש איזה כוח יש לה על התעשייה. יתכן והקמפיין המאסיבי שניהלה פשוט עקף את הקאובויים המנומנמים שהיו בטוחים שהניצחון בכיס?
אולי תשאל את גיליאם אם זה נכון שהוא עומד לביים פריקוול ל"סיוט ברחוב אלם"? כי אם זה נכון זה יהיה מגניב.
נכון שאני לא מבינה הרבה בקולנוע, בטח שלא בשוטים וסצינות (ואפילו אהבתי את האחים גרים), אבל אולי אפשר לשאול את גיליאם, אם ישאר זמן ואחרי שיגמרו כל השאלות, מה מעכב את העיבוד לקולנוע של "בשורות טובות"? בראיון במוסף הארץ לא מזמן הוא אמר שיכול להיות שחוזרים לעבוד על זה. אה, ואם מישהו מקוראי הבלוג (או כותבו) יודע משהו, גם טוב.
מכיוון שאני עובר מחר דירה (למה לא יכולים להודיע קצת יותר זמן מראש על המפגשים האלה…)
1. האם גיליאם באמת התכוון לעשות טרילוגיה משודדי הזמן, ברזיל והברון מינכהאוזן
2. האם בגרסת ה-DVD של האחים גרים נזכה לראות את הסרט כמו שהוא רצה שהוא יהיה
3. מה הפרוייקט הבא שלו (אחרי tideland)
*אני מקווה שגם תפרסם כאן את התשובות, או לפחות תשלח למייל
ואם נשאל על "שוטים" (אתה מבין מה זה שוטים, או סתתם אומר?) אתה תסביר לנו את המשמעות? תשכיל אותונו בעניין? ואם כן, עד כמה אפשר לסמוך עליך לעניין זה?
ואם שלחתי מייל, איך אני יודע שבאמת רשמו אותי?
המאמר של דיוויד קאר מופיע בעברית בגלריה של הארץ ביום
היום
קמצן, תן לינק:
http://www.haaretz.co.il/hasite/pages/ShArtPE.jhtml?itemNo=692139&contrassID=2&subContrassID=7&sbSubContrassID=0
המפגש עם גיליאם היום היה נפלא, אפילו יותר מהמפגש הקודם בסינמטק.
הקלטה של המפגש בסינמטק ניתן לשמוע כאן:
http://www.studiopolygon.com/gilliam_clean.mp3
ההקלטה של המפגש של היום, לצערי, היא בלתי שמיעה בעליל. לפחות על סמך הדקות הראשונות שלה.
תאוריית צוותי ההפקה נשמעת הגיונית למרות שזה ענין שאני לא מבין בו. ועדיין, לדעתי קשה לאמוד עד כמה זה השפיע בשל הסיבה שמדובר על סרטים עם הפקות בעלות קנה מידה קטן, לא מדובר פה על צוותי הפקה ענקיים.
בכל אופן, אהבתי את ההתיחסות שלך לנושא. זה מענין תמיד לנחש ולאמוד את "המניעים שמאחורי" שמובילים את חברי האקדמיה לבחור לרוב בסרטים לא ראויים.
בייבי בלוז,דעתך לא מעניינת אותי ותגובתך רק מוכיחה שלא הבנת את השאלה. אני מעוניין לדעת מתי הסרט יוצא לאקרנים ולא מתי הקרנת המבקרים מתקיימת.רק ציינתי שהמבקרים יראו אותו זמן רב לפני צאתו,כהרגלם המגונה.
אני ממשיך להיות משועשע ממך, וילנצ'יק. נגיד אתה מבקר קולנוע, נגיד יוצא היום לבתי הקולנוע "המפיקים", נגיד העורך שלך רוצה שתכתוב כתבה על הסרט, נגיד שלצורך העניין היית רוצה להספיק לראות את הסרט החדש, ללכת לראות את העיבוד הבימתי ב"הקאמרי", אולי לעיין פעם נוספת בסרט המקורי, אולי לקרוא ראיון או שניים עם מל ברוקס, ואולי אף לראות את הסרט בשנית כדי שהמידע יהיה כמה שיותר טרי בראשך לפני שאתה יושב לכתוב, ונגיד שכדי שהכתבה תצא ביום יציאתו של הסרט העורך שלך מבקש ממך להגיש אותה שבוע לפני, ובהנחה שאתה רוצה לפחות או יום או יומיים של כתיבה וליטוש, אנא ערוך חשבון ותגיד לי: מתי היית רוצה, או צריך, לראות את הסרט כדי לעמוד במטלותיך?
יאיר, מה שאתה עושה נקרא באינטרנטית "להאכיל את הטרול".
עידן וילנצ'יק לא מקשיב. כבר הסבירו לו בהגיון ובמילים פשוטות, אתה ואחרים, למה הקרנות עיתונאים הן הכרחיות. זה לא עזר. זה גם לא יעזור. הוא, איכשהו, לא מבין. או שעידן וילנצ'יק הוא אדם טיפש במידה כזו שעצם העובדה שהוא הצליח להפעיל את המחשב שלו היא בגדר נס, או שהוא פשוט לא רוצה להבין. הוא רוצה לקטר. הוא רוצה צומי. מה שבטוח, אין לו שום דבר לתרום לדיון.
הבעיה הקשה יותר עם עידן וילנצ'יק היא שהוא לא יודע (ושוב, כנראה לא רוצה לדעת) איך מתנהגים בכבוד מינימלי בחברת בני אדם מבוגרים. וגם את זה הוא כבר הוכיח שוב ושוב ושוב, לא רק כאן. אני מאמין בהזדמנות שניה, אבל אני לא מאמין בהזדמנות עשירית. אתה יכול לחכות עד הפעם הבאה, או זו שאחריה, שבה הוא יקרא לך "הומו" או יאשים אותך בשחיתות ורצח תינוקות לפני שתעיף אותו לצמיתות מהאתר, אבל בינתיים אתה יכול לחסוך לעצמך זמן ולהפסיק להתייחס אליו. אין בזה טעם יותר מבניסיון להסביר מושגי יסוד בעיתונות לילד בן שנה.
הי, דורון. חביב, "להאכיל את הטרול", לא הכרתי. העניין הוא כזה: הפנייה שלי אינה אישית לעידן וילנצ'יק. אם באמת הייתי רוצה לפנות ישירות אליו הייתי עושה זאת באימייל. אבל בגלל שווילנצ'יק כותב כאן, וביום טוב יש כאן כמה אלפים שקוראים, חלקם עשויים לשאול את עצמם "וואלה, למה המבקרים רואים את הסרטים לפני כולם? איפה מבקר המדינה? איפה היועץ המשפטי?" באה תשובתי ומנסה להסביר, לטובת אלה שאינם חלק מהברנז'ה ושהאתר הזה מעניק להם הצצה ראשונה אל מאחורי הקלעים של מקצוע ביקורת הקולנוע. לפחות אלה שעדיין מסוגלים להבין. (ואחרי הכל וילנצ'יק מצליח לשנן היטב שמות שחקניות חדשות, אני מניח שיכולת הקליטה שלו עדיין לא גוועה). ואני לא רוצה עדיין להעיף את וילנצ'יק מהאתר. כל עוד מישהו שממש שונא אותי טורח להגיע לכאן לפחות פעם ביום ולקרוא כל מילה, אני יודע שגם אלה שמחבבים את עבודתי מסתובבים כאן. הוא הפיפל מיטר שלי.
יאיר רוה ודורון פישלר! מי אתם בכלל שתזלזלו ביכולת שלי,רק בגלל שאתם מבקרי קולנוע. אני כמובן אמשיך להגיד את מה שאני חושב ללא מורא,ללא משוא פנים. דרך אגב,יאיר,אני מציע לך לסור לIMDBולקרוא את הביקורת ה"מפרגנת" שכתבתי על סרטך נמוך. אני מאחל לך מכל הלב שתפוטר מעבודתך ואיש לא יעסיק אותך יותר. אולי אז תעריך את מעמדך ולא תתעמר באנשים שמגיע להם לא פחות ממך,אבל מה לעשות שהם לא נושכי כריות כמוך וכמו פישלר. אני מציע לכם לטוס להר ברוקבק ולממש את אהבתכם האסורה!
דורון פישלר! אם אתה אכן מבקר הקולנוע העלוב של טיים אאוט,אני מציע לך מאד להירגע עם הניסוחים שלך! זה לא עסקך ואל תתערב!!!
רוה! לפני שאתה מסלק אותי,אחסוך לך את המאמץ.אני מיוזמתי מפסיק לכתוב כאן,אני בז לך ומתחת לכבודי להתייחס להגיגיך! כנראה שמאפיית ההומואים ניצחה.
אני יוצא כאן בקריאה נרגשת לא לסלק את עידן ! נכון, הוא לא תקין פוליטית וקצת גזען מתועב אבל הוא נורא משעשע בחוסר ההבנה הבסיסי שלו ואני קורא את הבלוג הזה קודם כל בשביל יאיר רווה אבל גם בשביל לראות איך עידן יגיב.
אגב, אני עדיין טוען שתיאוריית הקונספירציה שגורסת כי עידן הוא בעצם יאיר רווה היא אפשרית, ממש כפי שדוד מYNET הוא בעצם עופר שלח.
אז נא לא לסלק אותו ויאיר, אם זה באמת אתה, כל הכבוד – יצרת אלטר-אגו לתפארת.
גם אני קורא מכאן לא לסלק את עידן!
וגם אני!
בלי שמחה לאיד או משהו, אבל כנסו לאתר של הטיימס הבריטי – העיתון הכי נחשב בעולם, כאילו – ותקראו את הביקורת על אושפיזין. במילה אחת – אאוץ'. בשתי מילים – מי נתן לגידי דר את פרס מפעל הפיס?
לינק:
http://entertainment.timesonline.co.uk/article/0,,14931-2087402,00.html
אגב, אני מאוד התאכזבתי מ'מינכן'. חרא מיוזיקל.
עזוב, הישראלים האלה לא יודעים לעשות סרטים. תראה את גבעת חלפון אינה עונה, ככה עושים טרגדיה?
עדן,צר לי לאכזב אותך. אני אדם אמיתי ולא פיקציה של יאיר רוה. ומה זה הבולשיט הזה על "חוסר הבנה מצידי"? האמן לי, אני מבין בדיוק למה יש הקרנות מוקדמות אבל הייתי שמח שכניסתו של רוה אליהן תיאסר.
Nothing so bold as a blind mare.
Thanks man. It was special hearing
I wanted to compose you the very little observation just to thank you so much yet again over the precious principles you have featured on this site. It has been really incredibly open-handed of you to make freely all that a number of people could possibly have offered for sale for an electronic book to help make some money for their own end, mostly seeing that you could possibly have tried it if you wanted. The guidelines also worked like a good way to recognize that the rest have the identical zeal just as my own to grasp way more on the topic of this issue. Certainly there are a lot more fun sessions in the future for people who scan through your blog.