איזה סרטים יפתחו את פסטיבל ירושלים?
בהמשך השבוע ייצאו לא מעט מאנשי תעשיית הקולנוע הישראלית – במאים, מפיקים, אנשי קרנות, אנשי פסטיבלים, מפיצים ויחצנים – לפסטיבל קאן.
אחרי פסטיבל קאן מתחילה להינעל תוכניית פסטיבל רושלים ומנהליו צריכים להכריע מה יהיה סרט הפתיחה, שיוקרן מול 5000 איש בבריכת השולטן. הפסטיבל השנה – שיתקיים מ-10 עד 19 ביולי – אמור להיות חגיגי במיוחד: שנת ה-60 למדינה, חצי יובל לפסטיבל (שזו מהדורתו ה-25), השקת האגף החדש של הסינמטק ואולם ההקרנה השלישי בו (אם הבנאים יעמדו בלוחות הזמנים), פסטיבל הבכורה תחת ניהולו של המנהל החדש, אילן דה-פריז, ואירוע שבטח יעמוד בסימן מחווה לליה ון ליר, שעכשיו מכהנת כיו"ר הפסטיבל (צפו לרשימת אורחים מרשימה במיוחד השנה). על פי דף המידע הראשוני באתר הפסטיבל יש כבר שינוי אחד שצפוי בפסטיבל: בפעם הראשונה יחולק בו פרס מטעם פיפרסקי (איגוד המבקרים הבינלאומי) לסרט בכורה.
סרט הפתיחה הראשון, ב-1984, היה "הנשף" של אטורה סקולה. וב-2002 זה היה "דבר אליה" של אלמודובר. אבל בשנים האחרונות פסטיבל ירושלים נטש את סרטי האיכות הזרים בפתיחה ופנה לכיוון האנימציה: "שרק" ו"רטטוי", למשל. במקביל התברר שרוב הסרטים המוצגים בפתיחת הפסטיבל הופכים לשוברי קופות ענקיים ("דבר אליה", "רטטוי" ו"שרק" מכרו יותר מ-400,000 כרטיסים כל אחד). אז מה קורה: האם סרט הפתיחה של הפסטיבל הופך להצלחה ענקית בזכות תשומת הלב התקשרתית העצומה המופנית אליו, או שאנשי הפסטיבל מראש בוחרים סרט שיש לו פוטנציאל להיות שובר קופות אימתני? (ב-2006 העדיפו בירושלים להקרין בפתיחה את "מישהו לרוץ איתו" במקום את "אביבה אהובתי" ואז התברר שלא כל סרט המוצג באירוע הפתיחה הופך להצלחה ענקית).
אם אני הייתי המנהל החדש של הפסטיבל הייתי רוצה לפתוח עם משהו הצהרתי, להראות שיש שריף חדש בעיירה. למשל, להחליט שסרט הפתיחה יהיה ישראלי. כשאני שואל את אילן דה-פריז מה יהיה סרט הפתיחה של הפסטיבל הוא עונה שזה עוד לא ידוע, וזה ייסגר רק אחרי פסטיבל קאן. האם זה יהיה סרט ישראלי? "זה יהיה סרט שמתאים להקרנה בפתיחת הפסטיבל, ולא משנה באיזו שפה", הוא עונה.
נודע לי שלמפיקי "איים אבודים" הגיעה הצעה מצד הפסטיבל שסרטם יוקרן בפתיחה, אבל הם העדיפו לבסוף לצאת למסכים שבוע לפני פתיחת הפסטיבל. גם "ואלס עם בשיר" – גם ישראלי וגם אנימציה – לא יחכה לפסטיבל וייצא למסכים עוד קודם.
אז איזה סרט יפתח את הפסטיבל השנה?
הפנטזיה הרטובה שלי היא שפסטיבל ירושלים ישיג מקרנת איימקס ויקרין את "באטמן: האביר האפל" על המסך הענק בבריכת השולטן. זה יהיה שיחוק אדיר. אבל מנציגי וורנר בארץ אני מבין שזה לא על הפרק.
זה משאיר כרגע שני קנדידטים בולטים: האחד "וול-E" של פיקסאר, שיוצא בארץ ביום פתיחת הפסטיבל. אבל שנתיים ברציפות שסרט של פיקסאר יפתח את הפסטיבל? נשמע קצת עקום.
המועמד השני הוא "קונג פו פנדה". ואכן, אני שומע מכמה מקורות שונים שזה הסרט שכרגע הכי קרוב לסגור כסרט הפתיחה. אבל הכל עדיין טנטטיבי עד אחרי קאן (שם יוקרן הסרט בבכורה).
ומה עם "מאמא מיה!", האם הוא לא סרט שיעשה שמח בפתיחה? ואם דני דימבורט ואבי לרנר יבטיחו להביא ארצה גם את רוברט דה נירו וגם את אל פצ'ינו, האם לא יתנו להם את "Righteous Kill", כסרט פתיחה (למרות שהסרט נראה קצת דפוק).
אלה כרגע סתם הזיות פרטיות שלי. אבל אמשיך לעקוב אחרי קאן מה סיכוייו של "קונג פו פנדה", והאם יהיה סרט אחר, ששיבוצו יהיה קצת מבריק ומפתיע יותר, כסרט פתיחה.
אם מישהו כאן יודע על עוד סרטים שעומדים על הפרק לפתיחת הפסטיבל, זה הזמן לשתף.
אופטופיק:
"שבעה" לא מוזכר בשום צורה באתר של פסטיבל קאן [גם לא בלוח ההקרנות]. מוזר.
באתר של "עכבר העיר" אורון העלה קטע מ"בשיר", טריילרים של "מפטיר" ו"נימפות בערפל" [נראה ונשמע כמו "חוכמת הבייגלה"].
ושוב, מה קורה עם "אדם בן כלב"?
ואופטופיק בניק לינק, מחווה יוטיובית לסרטי שנות השבעים של וודי אלן.
מעולה שהתחלת לשים תמונות בפוסטים, באמת! כן ירבו…
אבל אתה חייב לרחם עלינו עם הגודל שלהן 🙂
יש תוכנה חביבה בשם PixResizer שתעשה לך את העבודה בשלוש שניות, והיא שוקלת 3MB, ככה שזה ממש לא פוטושופ ואתה גם לא צריך.
http://bluefive.pair.com/pixresizer.htm
אני משתמש בה אצלנו באתר.
לגבי סרט הפתיחה: אומרים שכאשר אדם מתחיל עבודה חדשה, הכי טוב לו לא לבוא עם מהפיכות. להשאיר את הקיים. הגיוני ביותר לדעתי שאילן דה-פריז יעדיף באמת להתמיד במלאכת האנימציה, ולהשתמש בסרט של פיקסאר שוב. המטרה היא למשוך צופים כמובן. בעצמך אתה חוזר ואומר בכל פוסט שני שבארץ סרטים לילדים ולמשפחה הם המצליחים ביותר.
לא נשמע לי סביר שיקרינו שנתיים ברציפות סרט אנימציה ממוחשב.
ההימור הסביר ביותר לטעמי הוא "מאמה מיה". עם זאת, כשאני מסתכל על הסרטים שיצאו לאקרנים בארץ בסביבות תאריך הפסטיבל, גם "מונגול" של הבמאי הרוסי סרגיי בודורוב קופץ לעין, שכאפוס היסטורי רווי קרבות יכול לנסות לשחזר את הצלחת הבכורות של "נמר דרקון" ו"גיבור". לבסוף, בתור הימור פרוע, יש גם אפשרות הקלושה שיקרינו את "זוהאן" עם בן סטילר כאורח כבוד.
הזוהאן דווקא יכוללהיות מגניב, אם הסרט באמת טוב ולא מדובר בעוד "שטן על הזמן". הייתי מקיים גם רטרוספקטיבה קצרה לפועלו של אדם סנדלר ומזמין אותו כאורח. בינינו, תעדיפו לראות סרטים שלו או עוד סרט של בלה טאר?
אדם סנדלר, כמובן… ולא היהודי האחד מהז'אנר.
ואף מילה על הכשלון של ספיד רייסר?
אח! כמה משחקי מילים בטח ירוצו בבלוגים ובעתונים בימים הקרובים על הסרט שבקושי נצח במירוץ את אשטון קוצ'ר, זחל בסלואו מאחורי איירון מן וככל הנראה יגרום לעוד אח מבית וואשובסקי לאבד את הביצים שלו בקרוב.
וברצינות – דווקא חוסר ההצלחה הזה יוצר עניין לגבי הסרט הזה, שנראה לי כמו כאב ראש גדול, כאילו כמו לראות סרט על ספידים (הייתי חייב).
הכי עצוב לי על אמיל הירש שאני מאוד מחבב. מצד שני, אולי זה ילמד אותו שלא צריך לטעום מכל צמח הוליוודי רעיל שמציעים לו.
מישהו ראה ויכול לדווח מה כ"כ התפקשש שם או אם מדובר בסרט מבריק שפשוט לא מוצא את הקהל שלו?
רוה לדן: הנתון אכן מאכזב ביחס לציפיות, אבל יש לי תחושה שהסרט הזה עוד יעשה ריבאונד כאטרקציית איימקס. או במילים אחרות: יהיה "רכבת לקוטב" של 2008. סרט שהתחיל לאט, תויג כאכזבה, ואז הפך ללהיט די ענק בעיקר בהקרנות איימקס, והכניס עד כה 300 מיליון דולר בעולם.
אוףטופיק: איתן, תשמח לדעת שתכף תוכל לקרוא פרטים על פסטיבל הקולנוע הצרפתי, למקרה שעוד לא שמת לב לשלטים בעיר על קיומו ב"לב".
דן, זה ממש לא הזמן להספדים המאוד זריזים שלך. מעל 20 מיליון בסופש הראשון וסגנות לאיירון מן זה פחות או יותר צפי שהתממש. הפתיחה של וגאס אולי מוסיפה לדרמתיות שאתה מנסה לייצר, אבל זו הפתעונת קטנה בפני עצמה ולא שום דבר אחר. מוקדם מאוד (מאוד מאוד) לתייג סרט ככישלון אחרי 3 ימים בלבד, מה גם שבמוג'ו ממש לא מתייחסים אליו כאל כזה.
אבל מה אני מבין בענייני קופות, חכה להערב, לדוחקו-פישלר ואז שלוף את כל ארסנל משחקי המילים 🙂
ותודה רבה לאורי 1 על הקרדיטים, מונה הכניסות רץ הבוקר (מדהים הבלוג הזה…)
לא שאני כזה מומחה, אבל 20 מיליון דולר בפתיחה לסרט כזה הם מעט, בלי קשר לעובדה אם הוא מגיע למקום ראשון או שני. בוא נראה איך הוא ישרוד את השבוע השני.
20 מיליון זה גם כישלון בהתחשב בזה שתקציב ההפקה בלבד היה 120 מיליון. סגנות עם פחות מחצי הסכום שהרויח הסרט הראשון שזה לו השבוע השני בקולנוע זה בהחלט כישלון. זה אפילו מסתמן כהכשלון הגדול של הקיץ.
איכשהו נראה לי שהסרט הזה לא יגיע להישגים של רכבת לקוטב, שוב, בעיקר בגלל שיש הרגשה שהוא מצליח לפספס לא מעט מהקהלים שלו ולא יוצר חוויה משפחתית סביב מסורת משפחתית מסויימת. מה גם שנדמה לי שבניגוד ל"רכבת לקוטב", שיצא לדעתי באיימקס אחרי ההפצה המסודרת שלו, "ספיד רייסר" כבר מוקרן בארה"ב באיימקס.
אבל זה עניינים לגויים.
שמתם לב לפוסטרים של "מתוק ומר" ו"חיות מאוהבות" "(לכל הגילאים!)? בכמה מקומות בעיר אפשר לראות את שני הפוסטרים כמעט צמודים, במרחק של כמה מטרים זה מזה והדמיון בין תנוחת האיילים למיקום של אייל שכטר וצופית גרנט נראה די דומה.
אתמול בערב ראיתי את "ספיד רייסר" באיימקס בלונדון.
אני עוד צריכה להפנים את הסרט. בחציו השני התחלתי ממש להנות אבל, ההרגשה שלי במהלך הצפיה בו הייתה שאכן הוא נופל בין הכסאות עם קהל היעד שלו. הוא מיועד להיות סרט משפחה אבל לילדים הוא הוא לא מספיק "משפחתי" ואת הקהל המבוגר יותר שיבוא לראות את הסרט בגלל הבמאים שלו, הויז'ואל שלו והוויב הוא עלול לשעמם במיוחד בחצי הראשון של הסרט.
דן ורז-ש: כל מה שאתם אומרים נכון, אני ממש לא התעלמתי מנתוני הפתיחה המאוד לא מרשימים של "ספיד רייסר". רק צרם לי הטון המספיד על גבול השמחה לאיד בתגובה הראשונה של דן. גם אני ממש לא מומחה גדול, אבל מרשה לעצמי להתחבא מאחורי בעל הבלוג ולחזות לסרט הצלחה כלשהי לאורך זמן. כמובן שיכול להיות שהוא יתויג ככישלון הגדול של הקיץ, אבל לא אחרי סופשבוע אחד, עם כל הכבוד.
ניק-לינק: אפרופו "ספיד רייסר", עוד טריילרים חדשים (החדשים ביותר לסרטם, הכוונה), למי שפספס (יש מבול השנה, גם אני מתקשה כבר לעקוב).
אורון –
שמחה לאיד?
מה? איפה זה כתוב?
הסרטים היחידים שאני רוצה שיכשלו הם סרטים של מתי'ו מקונוהי. אין לי שום סיבה לרצות בכשלון של "ספיד רייסר". אם היית קורא נכון את מה שכתבתי היית שם לב שלכל היותר ניסיתי לצחוק וללגלג על כל העיתונים ומדורי שבורי הקופות שינסו למצוא משחק מילים מתחכם על הכשלון (היחסי?) של הסרט הזה. אפילו כתבתי שחבל לי על אמיל הירש החביב והוספתי שדווקא הכשלון (בינינו הוא לא רק יחסי, טוב?) דווקא יוצר אצלי עניין עוד יותר גדול לראות את הסרט, שהייתי רוצה לראות גם אם היה מכניס 100 מיליון דולר. מה יהיה אם הסרט בהמשך? אולי הוא כן ימצא קהל נאמן ויחזיק מעמד יפה. יכול להיות. למרות שלדעתי, שקשורה אך ורק להשערות וקצת הנאה ממשחק ההימורים הזה, הוא לא יעשה את מה שקיוו ממנו. ואותי אישית זה לא ישמח במיוחד או יעציב במיוחד. אין לי שום חיבור רגשי ל"ספיד רייסר", אני לא מכיר את הסדרה ובטח שעוד לא ראיתי את הסרט.
אז כל עוד אין אף סרט המשך ל"מירוץ לזהב","סהרה" ודומיהם, אין אף סרט – אמריקאי, יגוסלבי, ישראלי, ארמני – שאני אשמח לשמוע שנכשל.
אני מקוה שדן מתלוצץ על כך שהוא רוצה לראות את סנדלר בארץ!
אדם סנדלר הוא (עוד)הוכחה לכך שהאמריקאים הם עם רדוד.אם אידיוט כמו סנדלר ןסרטיו האינפנטיליים מצליחים,זה מעיד רק על טעמם הקלוקל של מעריציו!
-עד היום אני לא מבין איך הסכים פול-תומס אנדרסון לביים אותו ב"מוכה אהבה",סרט היה טוב יותר עשרות מונים בלעדין.