09 אוקטובר 2012 | 23:19 ~ 4 תגובות | תגובות פייסבוק

“המשגיחים” צובר צופים, “למלא את החלל” כובש את דארגיס, וגם: סנופי וספילברג

סנופי. בקרוב בתלת מימד?

“חטופה 2″ היה ללא עוררין וללא תחרות אלוף הקופות של סוף השבוע הא-ר-ו-ך בישראל. לא ראיתי ואני תוהה אם אראה. ובין לבין מגיעה הבשורה ש”המשגיחים” – שזכה בפרסים בפסטיבלים בהמבורג וריקאוויק (שם זכה בפרס מטעם הכנסיה) – מתקרב כבר ל-80,000 צופים. מרשים.

================

כצפוי, “המאסטר” עובד לא רע בכלל ברב חן בתל אביב, אבל לא עושה כמעט כלום בשאר הארץ. בתל אביב הוא שודרג בהקרנות הרב מאולם 4 לאולם 3, שהערב ב-22:00 היה מלא למדי. ביס פלאנט ראשל”צ הסרט בכלל לא מוצג. יש לי תחושה שאם עוד השבוע יעבירו אותו בזריזות לאולם 4 בסינמטק, הוא ימלא אותו לחלוטין לשבועיים הבאים.

=================

אולפני בלו סקיי, יוצרי “עידן הקרח” ו”הורטון שומע מישהו”, חתמו הסכם עם בנו של צ’ארלס שולץ לקניית הזכויות להפוך את חבורת Peanuts – צ’רלי בראון, סנופי, לוסי, וודסטוק, ליינוס ושות’ – לפרנצ’ייז קולנועי. הסרט הראשון ייצא ב-25 בנובמבר 2015.

================

במלאת 30 שנה ל”אי.טי” (זה היה ביוני, אבל לא משנה) יצא היום בשעה טובה הסרט בבלו-ריי, ובשעה טובה מדובר בגרסה המקורית מ-1982 ולא הגרסה שספילברג החליט – ברגע של שיקול דעת תמוה – לשפץ לפני עשר שנים לחגיגות ה-20. לכבוד האירוע, חוזר מייקל סראגוב מה”ניו יורקר” אל הסרט – ואל העולם האנלוגי שהוא מייצג – ומחליף מיילים עם התסריטאית מליסה מתיסון, שהיתה על הסט במהלך הצילומים, אבל יצאה ממנו בכל פעם שספילברג החליט לעבור לסשן אימפרוביזציות עם הילדים.

================

אפרופו ספילברג ואפרופו ניו יורק: אתמול התקיימה ההקרנה הפומבית הרשמית הראשונה של “לינקולן” בתור סרט ההפתעה של פסטיבל ניו יורק, ובפעם הראשונה בקריירה שלו, הגיע ספילברג – עם טוני קושנר לצידו – לפסטיבל לענות לשאלות הקהל (קושנר דיבר על ההשוואה האקטואלית: לינקולן הרפובליקאי מול אובמה הדמוקרטי). הסרט הוצג תחת הכותרת “עותק לא סופי”, למרות שזה די בוודאות שקר שרק נועד להרגיע את אנשי פסטיבל AFI בלוס אנג’לס שהיו בטוחים שהקרנת הבכורה העולמית של “לינקולן” תתקיים בערב הנעילה שלהם, בעוד חודש, וחטפו עצבים כשנודע להם שניו יורק הקדימו אותם. רוב הדיווחים בטוויטר בעקבות ההקרנה היו לכיוון החיובי, אבל היו גם מאוכזבים.

===============

ואפרופו פסטיבל ניו יורק: מנולה דארגיס עושה פריוויו לשבוע האחרון של פסטיבל ניו יורק ושיבחה אתמול ב”ניו יורק טיימס” את שני הנציגים הישראליים בפסטיבל: “שומרי הסף” ו”למלא את החלל” (שניהם יוקרנו שם הלילה), וארבעה סרטים נוספים. הפסקה שלה על “למלא את החלל” (שנראה שהיא הבינה אותו טוב יותר מאורי קליין, שלא התחבר לסרט בכלל – ונראה לי שהוא חשב שהוא על משהו אחר) עשתה לסוני פיקצ’רס קלאסיקס את הקמפיין. צפו לראות את המילים “A Must See”, עם הקרדיט של דארגיס והלוגו של ה”ניו יורק טיימס”, מתנוססות בראש הפוסטר לכשייצא הסרט למסכים באמריקה.

הנה הפסקה של דארגיס (מקוצרת קלות):

One of the best fiction films in the festival is also from Israel, “Fill the Void,” an enthralling, stirring tale of a Hasidic woman’s adventures in matchmaking. Set in Tel Aviv, it involves an 18-year-old beauty who, after a relative dies, faces a life-altering decision. It was directed with a sure, delicate touch and great intimacy by Rama Burshtein, a New York-born Orthodox woman who studied film in Israel. She counts David Lynch as a favorite, but she’s also a classicist whose precise framing, beautiful lighting and unabashedly sexy but chaste scenes make this a festival must-see.

 

נושאים: בשוטף

4 תגובות ל - ““המשגיחים” צובר צופים, “למלא את החלל” כובש את דארגיס, וגם: סנופי וספילברג”

  1. יואב כץ 10 אוקטובר 2012 ב - 5:29 קישור ישיר

    יאיר, הבנתי כי יש “פקק” של סרטים (ישראליים) המחכים לקבל אולם בסינמטק, כך שלא בטוח כי המאסטר יוכל להיות מקודם לשם.

    =========י

    רוה ליואב: אתה אומר בעצם שאם אתה מנהל את סינמטק ת”א ומציעים לך להקרין בשבוע הבא מסחרית את “המאסטר”אתה אומר “לא, תעמדו בתור כמו כולם”?.

    • גיל 11 אוקטובר 2012 ב - 0:33 קישור ישיר

      מדע בדיוני או מחשבה הזויה, כך או כך לא חבל על הזמן שלכם ועל האנרגיה….

  2. JNH 10 אוקטובר 2012 ב - 15:10 קישור ישיר

    מתוך הבלו-ריי של “אי.טי” – קטע ארכיון של שפילברג וג’ון וויליאמס, שנותן מבט מעניין על צורת העבודה שלהם:
    http://www.youtube.com/watch?v=n5fQzv9dldU

  3. גיל 11 אוקטובר 2012 ב - 0:46 קישור ישיר

    סקוט פיינברג בהוליווד ריפורטר על לינקולן
    Steven Spielberg’s Lincoln, which had a high-profile sneak screening Monday evening at the 50th New York Film Festival, was greeted by sustained applause and an immediate burst of enthusiastic tweets. Based on my own evaluation of the film and its prospects, I expect it will be a sure shot for Academy Award nominations for best picture, best director and best actor for two-time Oscar winner Daniel Day-Lewis, playing America’s 16th president during the final months of his presidency as he fights for the passage of the 13th Amendment to abolish slavery.
    OUR EDITOR RECOMMENDS

    Extended ‘Lincoln’ TV Spot Airs After Presidential Debate (Video)

    Smithsonian Magazine Puts ‘Lincoln’ Out Front As Focus Shifts

    Steven Spielberg’s ‘Lincoln’ to Close AFI Fest
    PHOTOS: Hollywood’s Best Presidents in Movies and TV
    I think it stands a very strong shot for further noms for best supporting actor Tommy Lee Jones, who plays the powerful Republican congressman Thaddeus Stevens, and best supporting actress Sally Field, who appears as Lincoln’s wife, Mary Todd Lincoln. I also expect Spielberg’s incomparable stock company of below-the-line craftsmen — cinematographer Janusz Kaminski, film editor Michael Kahn, composer John Williams, et. al. — to garner their usual noms.
    In short, Lincoln appears to be Oscar-bait incarnate. As he did with his most ambitious historical films — Schindler’s List (1993) and Saving Private Ryan (1998) — Spielberg, who has made a career of blurring the line between art and commerce, has risen to the occasion. Although the film runs two hours, 25 minutes, every scene felt tight and necessary, undoubtedly in large part because Pulitzer Prize-winning playwright Tony Kushner (Angels in America) penned its script, drawing from a small section of Doris Kearns Goodwin’s rigorously researched historical study Team of Rivals.
    PHOTOS: Actors Who’ve Played Politicians
    There’s sure to be much talk about Day-Lewis’ performance. I’d argue that it’s every bit as great as Henry Fonda’s iconic portrayal in Young Mr. Lincoln (1939). Jones, who has the most prominent supporting part — others are played by Oscar nominees Jackie Earle Haley, John Hawkes, Hal Holbrook and David Strathairn, plus Adam Driver, Walton Goggins, Joseph Gordon-Levitt, Jared Harris, S. Epatha Merkerson, Tim Blake Nelson, James Spader and Michael Stuhlbarg — recently told an interviewer, “This is not a Lincoln that’s just stepped off the five-dollar bill or just arisen from the Lincoln Monument. This is not the icon or the hero, and he’s not the joke of the old ‘Honest Abe’ nonsense. This is a real man, and I don’t think Lincoln has ever been done as well.”
    (If Brit Day-Lewis wins his third Oscar for his portrayal of fabled American leader Lincoln, it will be poetic justice for American Meryl Streep winning her third Oscar for her portrayal of fabled British leader Margaret Thatcher earlier this year; I would argue that they are the cinema’s greatest living actor and actress, respectively.)
    Lincoln’s buzz has been all over the map in recent weeks: Its first trailer was widely criticized for being dull, with some harping on the somewhat high-pitched voice with which Day-Lewis chose to play Lincoln (even though the history books support his take), but its second trailer, which aired on TV after the first presidential debate, won over at least as many people as the initial one had disturbed. Many didn’t know what to think. Then, late last week, word leaked out that the New York Film Fest’s secret screening would be Lincoln, and it quickly became the hottest ticket of the festival.
    Attendees had to turn over all of their electronic devices and promise not to review the film — which led at least one audience member to post an enthusiastic tweet with the hashtag #notareview. Among those in the house on behalf of the film were Spielberg, who received a thunderous standing ovation when he was brought out to introduce the film (he said, “Working on this Lincoln portrait was a singular privilege … unlike anything I’ve ever done before”); Kushner and his husband, the noted author and Oscar blogger Mark Harris (on hiatus this year due to his conflict-of-interest); Field, accompanied by her son Sam Greisman (who this week became the subject of a viral video); Strathairn and Merkerson; and Spielberg’s longtime producer Kathleen Kennedy. Also present was actress/TV host Whoopi Goldberg, who starred in Spielberg’s The Color Purple (1985); former Fox co-chairman and CEO Tom Rothman; and producer Scott Rudin.
    Like Martin Scorsese’s Hugo, which also had a high-profile “work-in-progress” sneak at last year’s New York Film Fest, this should be just the start of a long awards road for Spielberg’s movie. The film will have its official world premiere Nov. 8, the closing night of the AFI Fest, and is set to be released nationally the next day. It had been rumored that DreamWorks was deliberately holding it until after the Nov. 6 U.S. presidential election to prevent it from being politicized by either party — indeed, there are some striking parallels between Lincoln and another tall, lanky and oratorically gifted but aloof lawyer-turned-president from Illinois who spent a lot of post-election political capital pushing through controversial legislation for the other major political party — but that concern was clearly not great enough to keep the film from being shown in New York.


השאירו תגובה