28 יולי 2008 | 15:26 ~ 13 תגובות | תגובות פייסבוק

"האביר האפל": כן או לא באיימקס?

אני חסיד גדול של איימקס. מסך ענק, סאונד בומבסטי, אין הפסקה. ככה צריך לראות סרטים. לכן, כשזה מגיע ל”האביר האפל” אני מתלבט: האם צריך לראות את הסרט באיימקס או לא? פיטר מ”סלאשפילם” טוען שזו הדרך היחידה לראות את הסרט, גם אם צריך לנסוע מאה קילומטר די לעשות את זה. אני לא בטוח כל כך.

למה כן:

1. מנכ”ל גלובוס-מקס, בנט קפלן מילר, אמר לפני הקרנת העיתונאים שאיכות התמונה באיימקס חדה פי 90 מאיכות הקרנת ההיי-דפינישן.
2. כ-20 דקות מתוך 150 דקות הסרט צולמו במצלמת איימקס. המשמעות היא שבכל סצינה או סיקוונס שצולמה באיימקס, ומוצגת על מסך איימקס, המסך מתמלא לכל גובהו, כך שרק באיימקס אפשר באמת להפריד בין הסצינות שצולמו באימקס ואלה שצולמו ב-35 מ”מ. בסרט שעוסק בבחירות ההיחשפות הזאת לתהליך הבחירה של הבמאי מרתקת. כי לא רק קטעי האקשן צולמו באיימקס אלא גם כמה שוטים נוספים, אסטבלישינג שוטס. בסרט שגורם לצופים לשאול “מה יבחר הגיבור שלנו?” מרתק להוסיף את השאלה “במה בחר הבמאי?”.
3. זה באמת באמת גדול. כתבתי את זה בשעתו לגבי “שר הטבעות: שיבת המלך” וגם “טרויה” ו”מתקפת המשובטים”: האפקטים הדיגיטליים מאפשרים ליוצרים ליצור סצינות ענק: מיליוני משתתפים, המוני קרבות מקבילים, מפלצות, יצורים. אלא שהתוצאה היא שבמקום סצינות ענק אנחנו מקבלים סצינות מיניאטוריות בהן קורים אינספור אירועים אבל הדמויות הולכות ומתגמדות. האיימקס עוזר לפתור את זה, קודם כל בגלל גודל המסך. תוסיפו לזה את העובדה שכריס נולאן בחר לצמצם את השימוש ב-CGI – העיף לשמיים משאית אמיתית ומוטט בניין אמיתי – ותקבלו ש”האביר האפל” הוא באמת סרט עצום מימדים. מהסוג שלא ראיתי מאז “נשק קטלני 4” (“נשק קטלני 4″, לצורך הדיון, אינו מתקרב ברמתו ל”האביר האפל”, אבל זה אחד מסרטי הפעולה האחרונים בהם סצינות הפעולה – קריסת בניין אמיתי ומרדף עוצר נשימה בכביש מהיר בלוס אנג’לס – השאירו אותי חסר אוויר, בייחוד בזכות העובדה שצפיתי בסרט על מסך ענק – אבל לא איימקס – ברוטרדם).
4. הסאונד באיימקס מופלא. הקישקעס רועדים.

למה לא:

1. הסיבה העיקרית נגד הצפייה באיימקס בישראל היא טכנית ובאשמת אנשי האיימקס המקומי, היא גם (כך נדמה לי) קלה לתיקון. כתוביות התרגום של הסרט לא מודפסות על העותק אלא מוקרנות בנפרד מתוך מחשב דרך מקרן וידיאו קטן אל הפריים הקולנועי. הבעיה היא שבסרט כל כך חשוך כמו “האביר האפל” מקרן הווידיאו עם הכתוביות שוטף את מרכז הפריים האיימקסי באור ומלבין את התמונה, מקטין את הקונטרסט ולמעשה מטשטש את האיכות שאמורה להיות כה משובחת וצלולה. זה כמו לצפות בסרט מבעד לזגוגית מלוכלכת. מספיק שאנשי האיימקס יכוונו את מקרן הכתוביות נמוך יותר, כדי שהכתוביות ייפלו על תחתית המסך. במשך רוב הסרט תחתית המסך חשוכה ממילא ואין עליה תמונה (בקטעי ה-35 מ”מ). הקטעים שצולמו באיימקס ממילא דלים בדיאלוגים. (ואני מתעלם מהבאגים הטכניים של התרגום, שנובעים כנראה מבעיות המרת תוכנות. עד שנת 2025 הטכנולוגיה הישראלית תצליח להשתלט על זה, אנחנו בחוד החנית של הפיתוח הטכנולוגי בתחום).
אבל מה שבטוח הוא שאין הגיון שאנשי האיימקס בארץ מצד אחד יהללו את האיכות של עצמם ויתגאו בעובדה שהמסך בקריית ביאליק הוא השני בגודלו באירופה, ובאותה נשימה יהרסו את אותה איכות במו ידיהם.

2. הסיבה השנייה היא זו שכבר כתבתי עליה בביקורתי: יש באיימקס משהו שמועך ניואנסים, ו”האביר האפל” הוא סרט שהתסריט שלו כה מורכב, מסובסב ומשולב שבכל פעם שאנשים סתם עומדים ומתלבטים בסרט נראה כמו רגע מבוזבז על מסך כה גדול. אני ראיתי את “האביר האפל” בצפייה ראשונה באיימקס ואני משתוקק כבר לראותו פעם נוספת על מסך רגיל, כזה שאפשר לעקוב איתו אחר הסיפור ולא להשתלהב מרעמי תופי המלחמה. וזו, למעשה המסקנה שלי: איימקס כן, בהחלט, אבל רק בתור אחת משתי הצפיות בסרט. מגיע לו.

13 תגובות ל - “"האביר האפל": כן או לא באיימקס?”

  1. Shai 28 יולי 2008 ב - 16:00 קישור ישיר

    …שהצואה…

    in the word above you probably forgot a letter and mixed the letters you had in a way that the end result isn’t what you have meant.

    The Imax has an impact no doubt, but for people who has no idea of the technical differences, the Imax won’t make a difference.Imax,yes-if you can. If not watch it, at least, on a big screen,never on a small one because than the impact will get lost.

    רוה לשי: זה מטעויות ההקלדה האלה שאני תוהה האם להשאיר, רק כדי לתת לתת-מודע את המקום שלו בבלוג.

  2. יונתן 28 יולי 2008 ב - 16:45 קישור ישיר

    חייב להוסיף כמה רשמים שלי מהביקור ב-IMAX בקריון:
    1. קודם כל, מבחינת סאונד. אני לא יודע אם זה קרה רק בהקרנה שלי, אבל הסאונד מוגבר בצורה מוגזמת. יתכן והוא צלול ואיכותי אבל כשהסאונד כל כך חזק – מיקומך באולם הוא קריטי. אני ישבתי בשורה האחרונה (נראה לי מספר 10), וכנראה ממש מתחת לאחד הרמקולים. בגלל זה, חווית הצפייה בסרט נפגמה. אני זוכר קולות של אנשים מאחורי כשרכשתי את הכרטיסים שאמרו לי “תבקש שורה 7 זה השורה הכי טובה”, לא ממש התייחסתי לאותם אנשים – אבל נראה לי שהם בעלי ניסיון. שורה 7 נמצאת במיקום טוב יותר – יתכן והייתי נהנה מהסאונד שם.
    2. הוידאו של הכתוביות פוגע בסרט. לא הרגשתי בעיה בקונטרסט אבל אני מאמין לך שיש איזו פגיעה כי פשוט זה נראה לא טוב. אין מצב שיוותרו על הכתוביות עבור הקהל הישראלי, אבל מצד שני המיקום של הכתוביות וכל הבעיות הטכניות הורסות את הצפיה. המון שגיאות והיפוך במספרים, מיקום הכתוביות לעיתים עולה על הפרצוף של השחקנים (בקטעי קלוז אפ מסוימים), הכתב עצמו מאוד קטן, ולא כמו הכתוביות שמודפסות על הסרט. שמתי לב גם שיש איזה טשטוש מלובן סביב הכתוביות כדי שיראו יותר טוב.
    3. המסך ענקי אבל נהדר, בהחלט מרשים ויזואלית. לא יודע אם כולם שמו לב אבל יש זבובונים או עטלפונים שמטיילים על המסך. אין לי מושג מה זה היה ומה גרם לזה.
    4. חוסר הקפדה על סגירת דלת האולם. מכיוון שדלת האולם מול המסך, כל פתיחה שלו מאירה על המסך ומפריעה לצפייה. הקהל ידוע באיחוריו, כך ש10 דקות ראשונות של הסרט נפגמו.

    כל הבעיות הללו יוצרות אצלי תחושה שאמנם יש IMAX בישראל אבל לא נראה לי שמישהו הדריך את המפעילים הישראליים איך לתפעל אולם שכזה כדי לספק רמת צפייה גבוהה. אני לא חושב שאת ההקרנה ואת הקולנוע מנהלים אוהבי קולנוע פרפקציוניסטים, אלא עובדים בשכר מינימום שחוקים, שחוזרים על אותם פעולות כל 3 שעות.

  3. מיכאל 28 יולי 2008 ב - 17:17 קישור ישיר

    השכמנו קום בשבת, ונסענו מת”א לקרית ביאליק כדי לראות את הסרט באיימקס.
    הזמנו כרטיסים יום לפני כן, וישבנו (כפי שיונתן מציע) בשורה 7 באמצע. סאונד מדהים, אפקטים עוצרי נשימה (לא ידעתי שחלקם אמיתי ולא מבוסס CGI).
    התרגום – זוועה. כל הרעות החולות של תרגום מבוסס מחשב היו שם: מספרים הפוכים או בתחילת שורה במקום בסופה, ואכן – תרגום באמצע הפריים מאד מפריע.
    כמו שאמרו הגששים: לראות סרט עם חוליו איגלסיאס מהתחת, או במקרה הזה, באסים שמרעידים לך את הקיבה, זו חוויה מדהימה.
    לא שמתי לב לאיכות תמונה יוצאת דופן בהשוואה ל-HD. לא יודע אם אנחנו בכלל מסוגלים במגבלות הראיה שלנו לראות הבדלים שכאלה.
    יונתן, הייתכן שהיינו באותה הקרנה בשבת בצהריים? הזבובים על המסך עיצבנו גם אותי 🙂

    עוד נושא שצריך להתייחס אליו: מחיר הכרטיס. 107 ש”ח לזוג כרטיסים (כולל עמלת אינטרנט), גבוה ב-50% ממחיר כרטיס רגיל. בעיני ההפרש במחיר שווה את זה.

  4. ערן פ 28 יולי 2008 ב - 17:46 קישור ישיר

    מעניין.. השם של מנכ”ל גלובוס מקס,בנט מילר,זהה לשם הבמאי של קפוטה ו-the cruise

    רוה לערן: כמעט דומה. קוראים לו בנט קפלן. הטעות היא שלי.

  5. JNH 28 יולי 2008 ב - 17:55 קישור ישיר

    תודה, יאיר. חסכת לי שלוש שעות נסיעה וחצי מיכל דלק.

  6. p.h. 28 יולי 2008 ב - 18:19 קישור ישיר

    הזבובים היו בהקרנה כבר מיום שישי בצהריים

  7. רני 28 יולי 2008 ב - 18:29 קישור ישיר

    לא ראיתי את הסרט באיימקס, אבל כן ראיתי אותו באולם 6 של הפלאנט, וההקרנה שם היתה משובחת מכל בחינה שהיא. למי שאין כוח לנסוע עד לצפון הרחוק וגר באזור המרכז: תרחיקו קצת מעבר לקולנוע העירוני ותסעו לרמת-גן. הקרנת ה 35 מ”מ שם מצוינת, וגם אין הפסקה. בנוסף, הסרט מוקרן שם באולם 6 ובאולם 8. אין לי ספק שבשני האולמות ההקרנה טובה מאד, אבל נצלו את העובדה שזהו שבוע ההקרנה הראשון ותראו אותו באולם 6 (באתר של הפלאנט מצוין בפירוש בעת הרכישה באיזה אולם מתקיימת כל הקרנה), זה עם המסך הבאמת גדול ורחב.

  8. ערן 28 יולי 2008 ב - 20:07 קישור ישיר

    קריסת הבנין זה בתחילת נשק קטלני 3 ולא 4

  9. assafTV 29 יולי 2008 ב - 0:21 קישור ישיר

    כל עוד ה-IMAX בישראל מנוהל על ידי ג.ג. התשובה לכל שאלת “האם לצפות בסרט ב-IMAX?” הינה לא מוחלט.

  10. עינבר 29 יולי 2008 ב - 9:40 קישור ישיר

    ראיתי סרטים באיימקס רק בארה”ב עד כה וממש חיכיתי לראות את האביר האפל פה. לקחתי חברים שמעולם לא ראו איימקס ולפני ההקרנה היללתי את הפורמט. חבל. הצפיה הייתה מאכזבת. הכתוביות פגעו באיכות התמונה כל כך שבכמה קטעי אקשן היה קשה להבין מה קורה. גם המסך עצמו, יחסית לאיימקס, הרגיש לי שטוח ולא מספיק גדול. (בארה”ב המון מסכי איימק מעוגלים מעט וגדולים בהרבה מהגרסה בארץ).
    בקיצור, היינו צריכים ללכת להקרנה רגילה. בטוח היינו נהנים יותר. חבל שפורמט כזה נפלא נהרס בגלל חוסר תשומת לב.

  11. דני 29 יולי 2008 ב - 12:38 קישור ישיר

    גם המסך בקריון מעוגל מעט…

  12. אפי ליפשיץ 29 יולי 2008 ב - 18:23 קישור ישיר

    כמנהל השיווק הטרי (מאוד) של גלובוסמקס, מצאתי לנכון ראשית להודות על הביקורת ועל ההמלצה לצפות בסרט בגרסת האיימקס ושנית לנסות ולהעמיד מספר דברים שהופיעו הן בפוסט והן בתגובות בפרופורציות הנכונות להם לדעתי:
    1)בהקרנת העיתונאים אכן היתה תקלה ב 10 הדקות הראשונות של הסרט בהן מיקום הכתוביות היה גבוה בצורה חריגה. התקלה תוקנה וגובה הכתוביות ירד לתחתית המסך בקטעים שלא צולמו באיימקס (אך לא על החלק השחור). במעבר לקטעי האיימקס, לפחות אופטית, נדמה כאילו גובה הכתוביות משתנה והוא גבוה יותר (מסך מלא מול מסך חלקי), למרות שהכתוביות נשארות במקומן.
    2)טרום הקרנת העיתונאים הודיע מנכ”ל החברה בנט קפלן, כי הכתוביות לסרט התקבלו רק באותו הבוקר ולכן יתכנו בעיות בכיתובים. 95% מבעיות אלו תוקנו עד ליום בכורת הסרט ויתר 5% יתוקנו בהקדם האפשרי. כרגע, מדובר בלא יותר מ 10 שורות כיתוב “בעייתיות” (וגם כאן מדובר בשיכול 2 ספרות) בסרט של כשעתיים וחצי. אין תירוצים לתקלות, והן אינן צריכות לקרות, אולם משקלן ביחס לחוויה הכוללת כך נדמה לי, נמוך מאוד.
    3) לגבי נושא ה”הילה” מסביב לכתוביות: אכן יש מעט “אור לבן” מסביב לכתוביות שנובע כפי שנכתב מהעובדה שבגרסת האיימקס הכתוביות אינן “בגוף הסרט” אלא מוקרנות עליו.בהתחשב בעובדה שגודל הכתוביות הוא אולי 1/500 מגודל המסך (לא חישבתי, המספר הוא רק כדי להמחיש את הנקודה) מדובר, שוב, באילוץ שנראה זניח מול החוויה הכוללת. אנו בכל מקרה, מנסים באמצעים טכניים שונים להפחית מעט מ”הילה” זו.
    4) לגבי סוג המסך בקריון: יש לאיימקס שני סוגי מסכים. סוג אחד הוא זהה לזה שבקריון, שנקרא “שטוח” (למרות שהוא קעור) והסוג השני שצויין באחת התגובות הוא ה”כיפה”. הכיפה אינה מתאימה בשום צורה או דרך להקרנת סרטים מסוגו של האביר האפל (או כל סרט אחר בהשתתפות בני אדם), כיוון שלא ניתן יהיה להקרין עליו תמונה ללא עיוות משמעותי של הדמות. מסכי הכיפה משמשים לרוב לסרטי טבע ונוף, בהם העיוות שנוצר משמעותי הרבה פחות ו”נבלע” בחוויה הכוללת.
    5)בעניין החרקים: בהקרנת איימקס ישנה משאבת אוויר שתפקידה לדאוג למנוע הפרעות מעין אלה. אין דרך מעשית למנוע הפרעת מינוריות ב 100%. שוב חשוב לזכור, שמדובר באיכות תמונה חלקה ונהדרת על מסך בגודל 650 מ”ר, ואיכות הקרנה שלא סובלת מהשריטות, הנקודות השחורות וההפרעות האופייניות לסרטי 35 מ”מ רגילים. בהקרנת איימקס – בניגוד להקרנות רגילות “מלוכלכות” – עם תמונה החלקה וענקית, כל “זבוב” הופך ל”פיל”. לשמחתי אני יכול לומר שגם במקרה זה לא מדובר ב”מתקפת חרקים” על המסך, אלא בהפרעות מינוריות מאוד, שבאמת קשה עד בלתי אפשרי למנוע אותן לחלוטין.

    לסיכום, אני מקווה שהצלחתי להכניס מעט דברים לפרופורציות, כי אני באמת סבור שחווית הצפיה בסרט הספציפי הזה שונה מהותית מצפייה בעותק 35 מ”מ רגיל, ולראשונה בהסטוריה של הוליווד, כאן התכוון הבמאי שכך תראה יצירתו.

    אני מקווה שכל מי שטרם התנסה בחווית הצפיה באביר האפל על מסך האיימקס יעשה כן. אני יכול לומר, שלראשונה בישראל, מספר רב בהרבה של צופים מעדיף את הקרנות האיימקס על ההקרנות הרגילות, וזאת למרות שכמות העותקים בהקרנות הרגילות גדולה יותר. אני רואה בזה הבעת אמון הן בסרט הספציפי (והמצוין) הזה, והן בפורמט היחיד בישראל שמציע את חווית הצפיה האלוטימטיבית ביצירות קולנועיות.

  13. יובל אדם 30 יולי 2008 ב - 10:54 קישור ישיר

    המממממ
    אני מתכנן ללכת עם חברים. עתה אני כבר לא כ”כ בטוח.
    מר אפי ליפשיץ, אני מאד מקווה שאתה לא מבלבל את המוח, אחרת תהיה עליך מתקפה בבלוגייה 🙂


השאירו תגובה ל - Shai