04 יוני 2013 | 22:51 ~ 0 תגובות | תגובות פייסבוק

זהר, גודאר, מייזלס: חומרי גלם

אלברט מייזלס, הבוקר בסינמטק שדרות

את היום ביליתי בפסטיבל קולנוע דרום בסינמטק שדרות, פסטיבל קטן עם סינפיליה גדולה. בחיי, מקום שבו הקולנוע הוא סוג של קדחת קולקטיבית. בלי קשר למה שאני רואה שם, אני מתמוגג מהאווירה במקום. כמעט כמו קומונה של קולנוע.

בכל הימים לקראת פסטיבל דרום אני הייתי ממוקד רק בענייני אורי זהר. לדעתי זו הברקה אדירה של הפסטיבל, ושת"פ מבורך שלו עם ד"ר אריאל שווייצר ושאר הסינמטקים, שמחזיר לדיון את אחד מחשובי הקולנוענים בארץ, ואדם שנראה לי שהתרבות החילונית עדיין נרתעת מלהתמודד עם מה שבאמת היה לו להגיד לנו.  ובכל מקרה, לחלוטין הזנחתי את העובדה שלפסטיבל הגיע כאורח אלברט מייזלס, חצי מצמד הקולנוענים האחים מייזלס (הוא היה הצלם, אחיו היה המקליט), שביימו את "תנו לי מחסה" של הרולינג סטונס ואת "גריי גארדנס" הפריקי (שהציג את הצד האפל והמוטרף של משפחת קנדי).

בצהריים, לפני הקרנת "גריי גארדנס", הציג מייזלס סרט קצר (20 דקות) שביים ז'אן-לוק גודאר ושמייזלס צילם. סרט מטופש למדי, אני חייב לומר, שלא הכרתי קודם ושהיה מעין ניסיון של גודאר בסינמה וריטה. מייזלס הציג את הסרט כך: גודאר עבד עם השחקנים, היה להם תסריט, הם ידעו מה הם עושים, הסט היה מואר מראש, ורק הצלם (מייזלס) הוכנס אחרון לתוך הסט, בלי לדעת מה יתרחש, כדי שיעקב אחר הדינמיקה כשם שצלם תיעודי היה עושה את זה. המסקנה מהתרגיל: להגיע מוכנים לסט, זה תמיד יותר טוב. מצד שני, ביג דיל: ככה אורי זהר עבד על לא מעט מסרטיו.

בהמשך היום נחשפתי לחומר גלם מופלא למדי שצילם ב-1994 הבמאי נועם שניידר, שצילם סרט תיעודי על אורי זהר. שניידר תיעד את זהר טובל אצבע בעולם הבידור הישראלי וחוזר לעשות תוכנית אירוח לערוץ 1. סרט שמראה תאונת רכבת קונספטואלית בעת התרחשותה, אבל הוא מציג את מה שהרב אורי הסתיר מאיתנו מאז 1978: שהוא עדיין כוכב ענק וקומיקאי מבריק. יש לו שם סצינות קורעות מצחוק. הסרט התיעודי הזה הופק עבור טלעד, אבל אחרי הקרנת הראף קאט החליט מנהל התוכניות של טלעד אז, אילן דה פריז, שהוא לא מעוניין בו, וגנז אותו. אפרת כורם, מנהלת פסטיבל דרום, והרוח החיה מאחורי הקאמבק של אורי זהר לתודעה התקשורתית בשבועיים האחרונים, איתרה את חומרי הגלם של הסרט הגנוז והקרינה אותו היום. זה היה מאלף לצפייה, ואני מקווה שבעקבות הגילוי הזה מישהו שם יתיישב לסיים את עריכת הסרט ולהוציא אותו כי יש שם רגעים מזהב טהור. יש שם רגעים, שתבינו, שהרב אורי מתנהג כמו חסיד. והוא בכלל ליטאי! קורע! בקיצור, עוד יום נהדר בקולנוע דרום. אהיה שם שוב ביום חמישי. נפנפו לשלום אם תעברו בסביבה.

==============

ואם לא ראיתם חדשות ערוץ 2 אמש, הנה הכתבה של ציון נאנוס על אורי זוהר ועל "הצד השני", שמעבדת את האייטם הזה שלי לקטע טלוויזיוני שאותי די ריגש:

נושאים: בשוטף

השאירו תגובה