31 אוקטובר 2013 | 13:07 ~ 0 תגובות | תגובות פייסבוק

האפי האלואין (חלק ב’): “דמנציה 13” של פרנסיס פורד קופולה

השנה מלאו 50 שנה לסרט הבכורה של פרנסיס פורד קופולה, סרט אימה דל תקציב בשם “דמנציה 13”, בהפקת רוג’ר קורמן. היו שנים ארוכות שהסרט הזה היה בלתי ניתן להשגה – כמה הייתי מאושר כשהצלחתי להשיג עותק VHS מקרטע שלו לפני בערך עשרים שנה. היום הוא זמין, ומצוי ברשות הכלל. האיש שמספר הכי טוב איך נוצר “דמנציה 13” הוא דווקא מנחם גולן, שבכמה ראיונות שלו סיפר על הקשר שלו להפקת הסרט.

זה היה בתחילת שנות הששים. מנחם גולן, איש תיאטרון שעבד בעולם הפצת הקולנוע וחלם להתחיל להפיק ולביים, פנה לרוג’ר קורמן וביקש להיות אסיסטנט שלו. קורמן הסכים והזמין אותו לעבוד איתו במונטה קרלו על סרטו The Young Racers. שם פגש גולן אסיסטנט צעיר נוסף שבא לעבוד על הסט: פרנסיס פורד קופולה. במלון, בסוף יום הצילומים, הזמין קורמן את האסיסטנטים שלו לעשות לו פיץ’ לפרויקט קולנועי חדש, ואם אחד מהם יימצא חן בעיניו הוא ייתן להם 20,000 דולר להפיק אותו. גולן הציע לקורמן את עלילת “אלדורדו”, הצגה שהוא ביים – מלודרמת פשע נוארית על פי מחזה מאת יגאל מוסינזון. קורמן הסכים ומנחם גולן חזר לחדרו מתוך הבנה שהוא יוצא לדרך עם סרטו הראשון. למחרת בבוקר הוא פוגש את קורמן שמבשר לו שהוא התחרט והחליט להפיק סרט אחר: קופולה הציע לו סרט בשם “דמנציה 13”, ושכנע אותו לא להשקיע בסרט דובר עברית. סרט אימה באנגלית יהיה עסק כלכלי רווחי יותר. ואכן, תוך כמה שבועות קופולה צילם את “דמנציה 13” על הסט של “The Young Racers”, שעבר בינתיים לאירלנד – קל לזהות את ההשעות של הסרט הזה על יוצרי הגל החדש של סרטי האימה האמריקאיים של שנות השבעים, ג’ון קרפנטר, ווס קרייבן ובעיקר שון קנינגהם, שגנב מהסרט הזה לא מעט ל”יום שישי ה-13″ שלו. גולן חזר לישראל, הפיק לבד את “אלדורדו”, ליהק את חיים טופול, ואז טופול החליט לבחור בו כמפיק לפרויקט שהוא עבד איתו עם אפרים קישון, “סלאח שבתי”. ופרנסיס פורד קופולה, מי שמע עליו מאז?

הנה “דמנציה 13”, שמוכיח שגם בסרט דל תקציב ומועט מחשבה קל לזהות מגע יד של במאי גדול:

 

 

נושאים: בשוטף

השאירו תגובה