״גט״ ועוד 82: מספר שיא של סרטים הוגשו לתחרות האוסקר הזר
האקדמיה האמריקאית לקולנוע נעלה ב-1 באוקטובר את ההרשמה לקטגוריית הסרט הזר ובמשך עשרה ימים בדקה שכולם כשירים וכעת פרסמה את הרשימה המלאה של סרטים שנשלחו על ידי הוועדות הרשמיות של כל מדינה. רשימה המכילה מספר שיא של 83 סרטים. קוסובו, מלטה, מאוריטניה ופנמה הגישו סרטים בפעם הראשונה.
שמות חמשת הסרטים המועמדים יפורסמו ב-15 בינואר. כמה ימים לפני כן תפורסם רשימה בת תשעה סרטים שיעלו לשלב המיון השני. במהלך דצמבר, יחולקו הסרטים לששה מקבצים בהם יצפו שש ועדות מיון (מסכנה הוועדה שתקבל את הסרט הפיליפיני של לב דיאז, שנמשך למעלה מארבע שעות). כל ועדה תבחר את הסרט הטוב במקבץ שלה שיעלה לשלב הבא. ועדה נוספת מטעם יו״ר הקטגוריה תבחר שלושה סרטים נוספים, שלא נבחרו על ידי ועדות המיון אבל שזכו בפרסים בולטים בפסטיבלים או שיש סביבם דיבור משמעותי.
הנה הרשימה המלאה של הסרטים שינסו לזכות השנה בפרס האוסקר לסרט בשפה זרה. סימנתי באדום את הסרטים שנראה לי שיהיו הבולטים בתחרות השנה:
Afghanistan, “A Few Cubic Meters of Love,” Jamshid Mahmoudi, director;
Argentina, “Wild Tales,” Damián Szifrón, director;
Australia, “Charlie’s Country,” Rolf de Heer, director;
Austria, “The Dark Valley,” Andreas Prochaska, director;
Azerbaijan, “Nabat,” Elchin Musaoglu, director;
Bangladesh, “Glow of the Firefly,” Khalid Mahmood Mithu, director;
Belgium, “Two Days, One Night,” Jean-Pierre Dardenne and Luc Dardenne, directors;
Bolivia, “Forgotten,” Carlos Bolado, director;
Bosnia and Herzegovina, “With Mom,” Faruk Lončarevič, director;
Brazil, “The Way He Looks,” Daniel Ribeiro, director;
Bulgaria, “Bulgarian Rhapsody,” Ivan Nitchev, director;
Canada, “Mommy,” Xavier Dolan, director;
Chile, “To Kill a Man,” Alejandro Fernández Almendras, director;
China, “The Nightingale,” Philippe Muyl, director;
Colombia, “Mateo,” María Gamboa, director;
Costa Rica, “Red Princesses,” Laura Astorga Carrera, director;
Croatia, “Cowboys,” Tomislav Mršić, director;
Cuba, “Conducta,” Ernesto Daranas Serrano, director;
Czech Republic, “Fair Play,” Andrea Sedláčková, director;
Denmark, “Sorrow and Joy,” Nils Malmros, director;
Dominican Republic, “Cristo Rey,” Leticia Tonos, director;
Ecuador, “Silence in Dreamland,” Tito Molina, director;
Egypt, “Factory Girl,” Mohamed Khan, director;
Estonia, “Tangerines,” Zaza Urushadze, director;
Ethiopia, “Difret,” Zeresenay Berhane Mehari, director;
Finland, “Concrete Night,” Pirjo Honkasalo, director;
France, “Saint Laurent,” Bertrand Bonello, director;
Georgia, “Corn Island,” George Ovashvili, director;
Germany, “Beloved Sisters,” Dominik Graf, director;
Greece, “Little England,” Pantelis Voulgaris, director;
Hong Kong, “The Golden Era,” Ann Hui, director;
Hungary, “White God,” Kornél Mundruczó, director;
Iceland, “Life in a Fishbowl,” Baldvin Zophoníasson, director;
India, “Liar’s Dice,” Geetu Mohandas, director;
Indonesia, “Soekarno,” Hanung Bramantyo, director;
Iran, “Today,” Reza Mirkarimi, director;
Iraq, “Mardan,” Batin Ghobadi, director;
Ireland, “The Gift,” Tom Collins, director;
Israel, “Gett, the Trial of Viviane Amsalem,” Ronit Elkabetz and Shlomi Elkabetz, directors;
Italy, “Human Capital,” Paolo Virzì, director;
Japan, “The Light Shines Only There,” Mipo O, director;
Kosovo, “Three Windows and a Hanging,” Isa Qosja, director;
Kyrgyzstan, “Kurmanjan Datka Queen of the Mountains,” Sadyk Sher-Niyaz, director;
Latvia, “Rocks in My Pockets,” Signe Baumane, director;
Lebanon, “Ghadi,” Amin Dora, director;
Lithuania, “The Gambler,” Ignas Jonynas, director;
Luxembourg, “Never Die Young,” Pol Cruchten, director;
Macedonia, “To the Hilt,” Stole Popov, director;
Malta, “Simshar,” Rebecca Cremona, director;
Mauritania, “Timbuktu,” Abderrahmane Sissako, director;
Mexico, “Cantinflas,” Sebastián del Amo, director;
Moldova, “The Unsaved,” Igor Cobileanski, director;
Montenegro, “The Kids from the Marx and Engels Street,” Nikola Vukčević, director;
Morocco, “The Red Moon,” Hassan Benjelloun, director;
Nepal, “Jhola,” Yadav Kumar Bhattarai, director;
Netherlands, “Accused,” Paula van der Oest, director;
New Zealand, “The Dead Lands,” Toa Fraser, director;
Norway, “1001 Grams,” Bent Hamer, director;
Pakistan, “Dukhtar,” Afia Nathaniel, director;
Palestine, “Eyes of a Thief,” Najwa Najjar, director;
Panama, “Invasion,” Abner Benaim, director;
Peru, “The Gospel of the Flesh,” Eduardo Mendoza, director;
Philippines, “Norte, the End of History,” Lav Diaz, director;
Poland, “Ida,” Paweł Pawlikowski, director;
Portugal, “What Now? Remind Me,” Joaquim Pinto, director;
Romania, “The Japanese Dog,” Tudor Cristian Jurgiu, director;
Russia, “Leviathan,” Andrey Zvyagintsev, director;
Serbia, “See You in Montevideo,” Dragan Bjelogrlić, director;
Singapore, “Sayang Disayang,” Sanif Olek, director;
Slovakia, “A Step into the Dark,” Miloslav Luther, director;
Slovenia, “Seduce Me,” Marko Šantić, director;
South Africa, “Elelwani,” Ntshavheni Wa Luruli, director;
South Korea, “Haemoo,” Shim Sung-bo, director;
Spain, “Living Is Easy with Eyes Closed,” David Trueba, director;
Sweden, “Force Majeure,” Ruben Östlund, director;
Switzerland, “The Circle,” Stefan Haupt, director;
Taiwan, “Ice Poison,” Midi Z, director;
Thailand, “The Teacher’s Diary,” Nithiwat Tharathorn, director;
Turkey, “Winter Sleep,” Nuri Bilge Ceylan, director;
Ukraine, “The Guide,” Oles Sanin, director;
United Kingdom, “Little Happiness,” Nihat Seven, director;
Uruguay, “Mr. Kaplan,” Álvaro Brechner, director;
Venezuela, “The Liberator,” Alberto Arvelo, director.
יש להניח ש״שנת חורף״, זוכה דקל הזהב, ו״יומיים ולילה״ של האחים דארדן, יוכנסו לתשיעייה על ידי יו״ר הקטגוריה, אבל אני מתקשה לראות אותם עולים לחמישייה הסופית.
ראשית, יש לך טעות לגבי השיטה. ההקרנות מתחילות כבר עכשיו (בעבר פורסם באינטרנט סדר ההקרנות, כרגע אני לא יכול למצוא את החדש). כאשר הסרטים מחולקים בקבוצות לפי האורך שלהם… והעלים ל9, הם לא הסרטים הטובים בכל קבוצה אלא הטובים ביחס הכללי (לפי דירוג). והרשימה תפורסם כשבועיים (או אפילו יותר) לפניי המועמדים.
שנית, אני לא מבין מה גורם לך לחשוב ש"גט" הוא בין המועמדים הבולטים (באינוויר, הוא אפילו לא ברשימת ה20!).