אוסקר 2014: ״התבגרות״ ממשיך לקטוף פרסי מבקרים
עוד שלושה איגודי מבקרים באמריקה הצביעו ביממה האחרונה על סרטי השנה שלהם, וסרטו של ריצ׳רד לינקלייטר, ״התבגרות״, ממשיך לזכות בכולם. זה ממשיך ומציב אותו כמועמד מוביל לאוסקר, אבל זה גם ממקם אותו אותו במצב מסוכן של הסרט שכל המבקרים אוהבים, אבל שיפסיד לסרט אחר באוסקרים עצמם. כך קרה, למשל, במקרה של ״הרשת החברתית״ שזכה כמעט בכל הפרסים של איגודי המבקרים, אבל הפסיד את האוסקר ל״נאום המלך״. האם זה מה שיקרה גם ל״התבגרות״? ואם כן, מה הוא ״נאום המלך״ של השנה?
ההפתעה הגדולה יותר היא שמריון קוטיאר, שאיש לא הימר עליה כעל מועמדת אפשרית לאוסקרים, זכתה כבר בשלושה פרסים מטעם אגודות המבקרים השונות, על ״המהגרת״ ו/או על ״יומיים ולילה״ של האחים דארדן. עכשיו נותר יהיה לראות האם מצביעי האקדמיה יושפעו מבחירות המבקרים וייתנו לה מועמדות גם (מן הסתם על הסרט של האחים דארדן, ולא על ״המהגרת״, שמעט מאוד אנשים שאינם מבקרי קולנוע ראו).
לעומת זאת, ג׳יי.קיי סימונס, מ״וויפלאש״, זוכה בפרס שחקן המשנה כמעט אצל כולם.
כלומר, כשזה מגיע לפרסי המבקרים (וגלובוס הזהב בתוכם) המתח הוא בין הרצון לחזות את האוסקרים, ובין הרצון להשפיע על המירוץ ולהכניס פנימה מועמדים שחברי האקדמיה אולי לא שמים לב אליהם מספיק.
הנה זוכי הלילה ואתמול.
איגוד המבקרים של לוס אנג׳לס:
סרט: ״התבגרות״
בימוי: ריצ׳רד לינקלייטר, ״התבגרות״
שחקנית: פטרישה ארקט, ״התבגרות״
עריכה: ״התבגרות״
שחקן: טום הארדי, ״לוק״
סרט זר: ״אידה״ (פולין)
תסריט: ווס אנדרסון, ״מלון גרנד בודפשט״
סרט תיעודי: ״אזרח ארבע״
סרט אנימציה: ״האגדה על הנסיכה קגויה״
אגודת המבקרים של בוסטון:
סרט: ״התבגרות״
בימוי: ריצ׳רד לינקלייטר, ״התבגרות״
עריכה: ״התבגרות״
תסריט: ״התבגרות״ ו״בירדמן״ (תיקו)
אנסמבל: ״התבגרות״
שחקן: מייקל קיטון, ״בירדמן״
שחקנית: מריון קוטיאר, ״יומיים ולילה״ ו״המהגרת״
סרט זר: ״יומיים ולילה״
סרט תיעודי: ״אזרח ארבע״
סרט אנימציה: ״האגדה על הנסיכה קגויה״
אגודת מבקרי האון-ליין של ניו יורק (לא לבלבל עם אגודת המבקרים של ניו יורק, שכבר הכריזו על זוכיהם בשבוע שעבר):
סרט: ״התבגרות״
במאי: ריצ׳רד לינקלייטר, ״התבגרות״
שחקנית: מריון קוטיאר, ״יומיים ולילה״
שחקן: אדי רדמיין, ״התיאוריה של הכל״
שחקנית משנה: פטרישה ארקט, ״התבגרות״
שחקן משנה: ג׳יי.קיי סימונס, ״וויפלאש״
ההשוואה שלך לא נכונה, יאיר. האקדמיה (וגם הרבה אנשים אחרים, כולל אותי) מגיבים בצורה מיידית לסרטים מרגשים שעשויים טוב, ופחות בהחלטיות לסרטים קרים יותר. ודיויד פינצ'ר הוא הרי הדג הכי קר באמריקה. "הרשת החברתית" היה סרט מרתק, אבל לא מרגש (חוץ מהסצינה האחרונה), בטח לא אם אתה מעמיד אותו מול "נאום המלך".
"התבגרות" הוא גם ניסוי קולנועי מסחרר, וגם סרט מרגש מאוד. הוא עומד בכל הקריטריונים. רק אולי "בירדמן" (שטרם ראיתי) יעמוד מולו. אבל בינתיים אין מישהו רציני שמאיים על לינקלייטר (ומבחינתי – אני קונה. "התבגרות" הוא אחד מהסרטים הכי טובים שראיתי השנה).
נכון
מצטרף למחמאות ל"התבגרות", אבל עם אבל רציני-
אתה עושה מהבמאי כריס נולאן דוקטור קרח.
דווקא האחרון שלו משלב חדשנות ורגש ברמות הכי גבוהות, אני התרגשתי יותר מ"בין כוכבים" מאשר מ"התבגרות".
חדשני בהרבה, שאפתני בהרבה, ראוי לאוסקר בהרבה מ"התבגרות" שטוב, אבל לא מדהים.
אוף טופיק- ממליץ על סרטים אנגלים מאוד, רק השנה ומהמעט-יחסית-שאני-רואה, אהבתי כבר את "כמו גדול", "לוק" ו"בין כוכבים" (במאי וחזון אנגלים, שחקנים ומקום לא אנגלים).
האחים מק'דונה הם כוכבים עולים בצדק- "Calvary" (ג'ון מק'דונה, זכור כבר לטובה מ"גארד" המצוין) החדש- מאוד מבטיח.
ומאחיו מרטין מק'דונה- אני אהבתי-חיבבתי, שלושת סרטיו- סיקס שוטר, בברוג', 7 פסיכופטים.
גם "גאווה" זה סרט מבטיח למדי (בתחום האנגלים החדשים), ופה לעוד
http://www.movie-moron.com/?p=30701
מסתמנות זכיות ודאיות לפטרישיה ארקט וג'יי קיי סימונס בפרסי המשנה. וכך גם לגבי הדוקומנטרי citizen four. קטגוריית השחקן והשחקנית עדיין פתוחות לחלוטין.
לפעמים לאקדמיה ולמבקרים יש טעם רע כמו לשבח את הסרט התבגרות. לא שזה סרט רע פשוט יצא לי לראות את מלון גרנד בופשט, בירדמן ו-וויפלאש ואלה סרטים שבאמת צריכים לזכות, ושיש להם סיפורים יותר מעניינים.