25 ינואר 2015 | 11:57 ~ 2 תגובות | תגובות פייסבוק

״בירדמן״ עוקף את ״התבגרות״ בדרך לאוסקרים. וגם: מי מרים מנופי תאורה באמצע רמת אביב ג׳?

אלחנדרו גונזלס איניאריטו עוקף את ריצ׳רד לינקלייטר וזוכה הבוקר בפרס גילדת המפיקים

חשבתם כבר שהאוסקר לסרט הטוב ביותר בכיס של ״התבגרות״? האמנתם לי כשכתבתי ש״משחק החיקוי״ נושף בעורפו? ובכן, ערבבו את הקלפים מחדש, המשחק רק עכשיו מתחיל. הבוקר זכה ״בירדמן״ (״Birdman״) סרטו של אלחנדרו גונזלס איניאריטו בפרס גילדת המפיקים. פרסי גילדת המפיקים הם חזאים מצוינים של האוסקרים. לא מוחלטים (אם היה חזאי אחד מוחלט, לא היה לנו מתח בתחרות, לכל פרס – גם זה עם אחוזי ההתאמה הגדולים ביותר מול האוסקר, יש פקשושים), אבל מצוינים. ב-25 השנים שבהם הפרס הזה מחולק, 18 סרטים זכו חודש אחר כך באוסקר לסרט הטוב ביותר.

מי שרוצה להמעיט בערכו של פרס גילדת המפיקים כחזאי אוסקר יכול הבוקר לעשות זאת בזכות הפרסים בקטגוריות הסרט התיעודי וסרט האנימציה. שני הסרטים שזכו בקטגוריות האלה (״החיים עצמם״, סרטו של סטיב ג׳יימס על חייו ומותו של רוג׳ר איברט, ו״סרט לגו״, בהתאמה) בכלל לא מועמדים לאוסקר. בשנה שעברה ״12 שנים של עבדות״ ו״כוח משיכה״ זכו שניהם בפרס גילדת המפיקים, בתיקו. באוסקרים ״12 שנים של עבדות״ זכה בפרס הסרט ו״כוח משיכה״ בפרס הבימוי.

שימו לב שאם ״בירדמן״ אכן יזכה באוסקר השנה, זו תהיה הזכייה השניה ברציפות בפרס של סרט שהפיק ארנון מילצ׳ן, אחרי שהפיק בשנה שעברה את ״12 שנים של עבדות״ (צריך לזכור שהפסלון עצמו מוענק למי שנחשב למפיק של הסרט ממש. לא לבעל האולפן/החברה שכתב את הצ׳ק, אלא למי ששכנע אותו לעשות את זה. לכן שמו של מילצ׳ן לא מופיע ברשימת המועמדים, והוא לא מקבל פסלון בפועל, אבל הלוגו של החברה שלו – ניו ריג׳נסי – מופיע בתחילת הסרט).

היתרון שצובר ״בירדמן״ על פני ״התבגרות״ עשוי להמשיך הלילה, כשיחולקו לפנות בוקר פרסי גילדת שחקני המסך (פרסי ה-SAG). ההימור המעודכן הוא ש״בירדמן״ יזכה בפרס האנסמבל, המקביל לפרס הסרט באוסקרים. פרס האנסמבל הוא חזאי מאוד בינוני לזכיה באוסקרים (״חלום אמריקאי״, או ״אמריקן האסל״, זכה בפרס הזה בשנה שעברה ויצא מהאוסקרים בידיים ריקות) אבל מכיוון שהשחקנים מהווים את הקבוצה הכי גדולה מבין מצביעי האוסקר, יש לזכייה הזאת השפעה כלשהי.

אבל אם אנחנו כבר עוסקים בהימורים, ואם אנחנו יוצאים מנקודת הנחה שפרס האנסמבל בסא״ג הוא ממילא לא חזאי אוסקרים אמין, ואם אנחנו מבחינים בעובדה שפרס האנסמבל מועמק לסרט שיש בו את האנסמבל הכי גדול, אני רוצה להגיש את ההימור שלי שמי שיזכה הלילה בפרס האנסמבל יהיה דווקא ״מלון גרנד בודפשט״.

========================

אגב, לדעתי אחת התחרויות הצמודות השנה באוסקרים תהיה בפרס הסרט הקצר. אם פספסתם, אמש העליתי כאן לצפייה את הסרט הבריטי הקצר שרבים מנבאים לו ניצחון. אבל אני עדיין חושב ש״איה״ יכול לזכות. צפו בו ותגידו מה דעתכם.

========================

צילומי ״שרה שטיין״ ברמת אביב

צילומי ״שרה שטיין״ ברמת אביב

אני אוהב את הרגעים האלה שבהם אני משוטט ברחבי תל אביב ונתקל פתאום בסט של סרט. מזכיר לי את מנהטן. וכך קרה שנסעתי בשבוע שעבר ברחוב דב גרונר ברמת אביב ונתקלתי בסט הזה. מנופים עם תאורה? פששש… מושקע. אחד האנשים על הסט עדכן אותי שמדובר בסרט גרמני בשם ״שרה שטיין״. וגוגל עזר לי להשלים את התמונה: ״שרה שטיין״, אני לומד, היא סדרה גרמנית חדשה העוסקת בבלשית יהודיה בברלין. אלה היו סוף צילומי הפרק הראשון, שנקרא ״שלום ברלין״, שתחילתו כבר צולם בברלין, ושעוסק באוכלוסיה הישראלית הגדלה בברלין. שרה שטיין חוקרת את מקרה מותה של די.גייאית ישראלית בברלין, וחקירתה מביאה אותה גם לישראל. קתרינה לורנץ היא הגיבורה. ובין השחקנים הישראליים בפרק נמצאים, על פי דף הוויקיפדיה, איתי טיראן, חן יאני ונטע ריסקין.

=======================

הפסטיבל הבינלאומי לסרטי סטודנטים, שייפתח ב-31.5, מחפש סרטים לתחרות הסרט הקצר העצמאי בפסטיבל. כזכור, פסטיבל סרטי הסטודנטים התחיל להתרחב בשנים האחרונות לכיוון היותו פסטיבל לסרטים קצרים באופן כללי, וכחלק מהמגמה הזאת, הושקה תחרות לסרטים קצרים, עד 40 דקות, שאינם סרטי סטודנטים. יש לזכור שקיים הסכם שיתוף פעולה בין פסטיבל סרטי הסטודנטים ובין האקדמיה הישראלית לקולנוע, לפיו סרטים שעולים לשלבי הגמר, יוכללו באופן אוטומטי ברשימה הקצרה בקטגוריית הסרט הקצר של פרסי אופיר. אז אם ביימתם סרט קצר ואתם לא סטודנטים, יש לכם עד 28.2 לשלוח אותו לוועדת המיון של פסטיבל הסטודנטים. הנה כל הפרטים, התקנונים וטפסי ההגשה.

אגב, צריך לזכור שמהשנה תחרות הסרט הקצר של פסטיבל ירושלים היא קיצור דרך להיכלל ברשימת הסרטים הזכאים למועמדות לאוסקר האמריקאי בקטגוריית הסרט הקצר. גם ההרשמה לתחרות הסרט הקצר של פסטיבל ירושלים נפתחה היום.

ובמקביל לכל זה יש סרט ישראלי קצר המועמד לאוסקר. רנסנס.

======================

מה קורה עם הסרטים הישראליים בחו״ל? ובכן:

״ערבים רוקדים״ נמכר להפצה באמריקה, תחת השם ״A Borrowed Identity״. על פי הדיווח ב״וראייטי״, חברת ההפצה סטרנד, שהפיצה באמריקה גם את סרטו הקודם של ערן ריקליס, ״זייתון״, מתכננת להוציא את הסרט בקיץ.

״הגננת״, שיצא להקרנות מסחריות בישראל בסוף השבוע, יוקרן במרץ בניו יורק במסגרת פסטיבל ״במאים חדשים/סרטים חדשים״, של המוזיאון לאמנות מודרנית ואגודת הקולנוע של לינקולן סנטר. ״הגננת״ יוקרן שם לצד ״השבט״ האוקראייני ו״האל הלבן״ ההונגרי, שהיו מזוכי הפרסים הבולטים של פסטיבל קאן האחרון (והוקרנו בארץ בפסטיבל חיפה).

״הגננת״, שנמצא במקום הראשון בטבלת המבקרים של ישראל, הוא כצפוי סרט לא מאוד מסחרי, שמפלג את הקהל. ביום חמישי ההיענות לסרט היתה חלשה מאוד. אבל בשבת היתה התעוררות מעניינת בסינמטק, שם הוא הוקרן מול אולמות מלאים למדי. מעניין אם הקהל שצפה בסרט ישלח את חבריו אליו.

והנה ראיון עם טליה לביא ב״ניו יורק מגזין״, בו היא גם מספרת קצת על סרטה הבא.

נושאים: בשוטף

2 תגובות ל - “״בירדמן״ עוקף את ״התבגרות״ בדרך לאוסקרים. וגם: מי מרים מנופי תאורה באמצע רמת אביב ג׳?”

  1. רז-ש 25 ינואר 2015 ב - 13:01 קישור ישיר

    רק הערה. פרס גילדת המפיקים מוטה (גם בפרסים, וגם במועמדויות) לטובת סרטים גדולים עם תקציבים גדולים. יכול להיות שהתבגרות היה עצמאי מידי בשבילם. גם באוסקר יש הטיה כזו כמובן, אבל פחותה. אם המרוץ צמוד, יתכן שהכף עדיין לטובת התבגרות והוא המוביל בפועל.

    ======================
    רוה לרז: ״בירדמן״ סרט גדול עם תקציב גדול? עם תקציב של 18 מיליון דולר בלבד, ״בירדמן״ זול יותר מ"צלף אמריקאי״, ״משחק החיקוי״, ״פוקס קצ׳ר״, ״נעלמת״ ואפילו ״מלון גרנד בודפשט״ שהתחרו מולו.

    • רז-ש 25 ינואר 2015 ב - 15:29 קישור ישיר

      מה זה קשור? זה ברור שהתחרות היא בין בירדמן להתבגרות, זה ידוע כבר מחודש נובמבר, והתבגרות נתפס יותר כפרויקט עצמאי ופחות סרט של מפיקים. אני מסכים שהזכיה הערב סגרה סופית את הסיכויים של משחקי חיקוי. צלף עם מומנטום מאוחר עדיין בתמונה. התבגרות עדיין מוביל. ובירדמן יזכה בצילום והשחקן. זו ההערכה שלי.


השאירו תגובה