״בירדמן״, ג׳וליאן מור ואדי רדמיין זכו בפרסי גילדת השחקנים
הטוויטר שלי השתגע אתמול. אחרי הזכייה של ״בירדמן״ בפרס איגוד המפיקים – זכייה שאף מומחה אוסקר לא חזה – כל כתבי האוסקר האמריקאים בטוויטר התחילו להעלות גמגומים בקשר לסיכוייו של ״בירדמן״ מול ״התבגרות״ באוסקרים. המון משפטים שהמשמעות של כולם היתה ״אין לנו מושג!״. ובכן, אחרי הזכייה של ״בירדמן״ הלילה גם בפרס האנסמבל בטקס גילדת שחקני המסך (SAG), הוא הופך למועמד המוביל.
אבל רגע, לא כל כך מהר. זוכרים את ״אפולו 13״? הוא זכה בפרס גילדת המפיקים ובפרס האנסמבל בסא״ג והפסיד את האוסקר ל״לב אמיץ״. ״מיס סאנשיין הקטנה״? אותו דבר: זכה אצל המפיקים והשחקנים, והפסיד את האוסקר ל״השתולים״ של סקורסזי. ב-2001 ״נפלאות התבונה״ זכה באוסקר בלי שהוא זכה לפני כן בפרסי המפיקים והשחקנים. וכנ״ל עם ״מיליון דולר בייבי״ ב-2004. כלומר, שזו עדיין לא תחזית מושלמת (כפי שכתבתי אתמול: פרסי הסא״ג הם חזאי אוסקר גרועים). כך שאנחנו נמצאים בשלב מותח במירוץ לאוסקר, בו ״בירדמן״ נראה כעוקף את ״התבגרות״, אבל רק כשנראה מי יזכה בפרס גילדת הבמאים בעוד שבועיים נוכל לדעת בוודאות מה יקרה באוסקר. הם החזאים הכי טובים.
מאז תחילת המירוץ אני הייתי ספקן לגבי סיכוייו של ״התבגרות״. אחד מסרטי השנה שלי אמנם, אבל נדמה היה לי שזה סרט קטן וניסיוני מדי בשביל 6,600 מצביעי האוסקר. זהו הזוכה המובהק של פרס האינדיפנדנט ספיריט לקולנוע עצמאי, ומעט מאוד סרטים זכו גם בפרס הסרט העצמאי וגם בפרס האוסקר.
לעומת זאת, את ״בירדמן״, סרטו של אלחנדרו גונזלס איניאריטו שייצא בארץ בסוף השבוע הקרוב, אני מעריץ. זו יצירת מופת פלאית שאם היתה יוצאת בארץ ב-2014 הייתי בוחר בה לסרט השנה שלי. ועם כל חיבתי למירוץ האוסקר, כמעט אף פעם לא זוכה הסרט שאני הכי אוהב (מאז ״שר הטבעות: שובו של המלך״, למעשה). כך שהאפשרות שיזכה סרט שאני הייתי מצביע עבורו היא די מרעישה מבחינתי. וכמעט גורמת לי לחשוב שאולי המירוץ בכל זאת לא הסתיים, ויש כאן עדיין הפתעה שמסתתרת איפשהו. צריך לזכור גם שההצבעה על פרסי האוסקר עוד לא התחילה. רק בעוד עשרה ימים. בימים שבהם היו מצביעים בדואר היינו נמצאים עכשיו בעיצומה של ההצבעה ואם מישהו מחברי האקדמיה היה רוצה לתקן את בחירתו זה היה מאוחר מדי. כעת, ההצבעה הסופית והקובעת מתחילה אחרי שכל הפרסים המקדימים חולקו, כך שעדיין יש אפשרות להצבעה מתקנת. בבחינת ״אלה קיבלו את שלהם, בואו ניתן למישהו אחר״. מי שעשויים להרוויח מהצבעה כזאת הם ״משחק החיקוי״ (בזכות חברי האקדמיה הבריטיים, שבטח יעניקו לסרט את הבאפט״א בעוד שבועיים) ו״צלף אמריקאי״, שהופך בשבועיים האחרונים לתופעת טבע אמריקאית.
מה שכן, פרסי הסא״ג מנבאים לא רע בכלל מי יזכה בפרסי האוסקר האישיים על משחק. וכאן, הכל היה צפוי. כמעט.
רשימת הזוכים המלאה, בקטגוריות הקולנוע:
פרס האנסמבל: ״בירדמן״
שחקן: אדי רדמיין, ״התיאוריה של הכל״ (עבור כמה אנשים זו הפתעה. הם הימרו על מייקל קיטון ב״בירדמן״. זה רק אומר שהם לא ראו את ״התיאוריה של הכל״).
שחקנית: ג׳וליאן מור, ״עדיין אליס״
שחקן משנה: ג׳יי.קיי סימונס, ״וויפלאש״
שחקנית משנה: פטרישה ארקט, ״התבגרות״.
הכירו את זוכי האוסקר שלכם. כמעט מאה אחוזים שכל הארבעה האלה גם יזכו באוסקר.
טלוויזיה:
שחקן בסרט טלוויזיה או מיני סדרה: מארק רופאלו, ״הלב הנורמלי״ (רבים הימרו על בילי בוב תורנטון מ״פארגו״ כאן(
שחקנית בסרט טלוויזיה או מיני סדרה: פרנסס מקדורמנד, ״אוליב קיטרידג׳״
שחקן, דרמה: קווין ספייסי, ״בית הקלפים״
שחקנית דרמה: ויולה דיוויס, ״איך להתחמק מעונש״
שחקן, קומדיה: וויליאם ה׳ מייסי, ״ללא בושה״ (מייסי ומקדורמנד שיחקו יחד ב״פארגו״, הסרט).
שחקנית, קומדיה: אוזו אדובה, ״כתום הוא השחור החדש״
אנסמבל, דרמה: ״אחוזת דאונטון״
אנסמבל קומדיה: ״כתום הוא השחור החדש״
פעלולנים (הקטגוריה שאני הכי רוצה שכבר יביאו לאוסקרים, האנשים שבאמת מסכנים את חייהם על הסט):
קולנוע: ״לא נשבר״
טלוויזיה: ״משחקי הכס״
סוף סוף ראיתי את בירדמן-אחל'ה סרט
מרשים..
סרט אוסקר..אלא שהוא לא מועמד על עריכה..
נדמה לי שזו קטגורית חובה..התבגרות דווקא
מועמד על עריכה.
לא אישית למישהו בישראל, אבל רוב הפרסים ה"גדולים" באמריקה נהיו קשקוש.
כאשר סדרות כמו "ויפ" ו"מודרן פאמילי" העבשות ומשעממות- זוכות ליותר כבוד מפלדלפיה זורחת ומחלקת גנים ונוף- הסוחפות ורעננות.
כאשר בית הקלפים זוכה ליותר כבוד מ"בלש אמתי" ו"פארגו" (שנוגעות במופת).
כאשר ארגו והארטיסט מכווני הקהל- זוכים בפסלון האוסקר (עדיין יותר ראוי מהאמי והגראמי, לפחות זה) לסרט "הטוב של השנה"- אני רק רוצה להוסיף- חח.
בכל זאת- מה אהבתי יותר בין הזוכים פה- פטרישה ארקט, ״התבגרות״,
שחקנית בסרט טלוויזיה או מיני סדרה: פרנסס מקדורמנד, ״אוליב קיטרידג׳״
אנסמבל קומדיה: ״כתום הוא השחור החדש״.