12 אוקטובר 2015 | 07:06 ~ 8 תגובות | תגובות פייסבוק

״באבא ג׳ון״ ועוד 80. אלה הסרטים שיתחרו השנה על פרס האוסקר הזר

״הבן של שאול״ של לסלו נמש. נציג הונגריה. יזכה באוסקר?

״הבן של שאול״ של לסלו נמש. נציג הונגריה. יזכה באוסקר?

81 סרטים הוגשו השנה לאוסקרים לקטגורייה של הסרט בשפה זרה. נציג ישראל, ״באבא ג׳ון״, שיוצא להפצה רחבה בסוף השבוע הקרוב אחרי שלושה שבועות של טרום בכורות, ינסה להתמודד מול כמה מהסרטים הכי מדוברים בזירות הפסטיבלים של השנה החולפת. אני למדתי, בשנה של ״עג׳מי״, לעולם לא להמר נגד הנציג הישראלי, אבל אני חייב להודות שכל תמיכה שלי ב״באבא ג׳ון״ באוסקרים תהיה ממניעים פטריוטיים בלבד, ולא על בסיס הגיון פשוט. יש סרטים הרבה יותר בולטים ממנו שעשויים לגנוב לו את ההצגה. מצד שני, ״באבא ג׳ון״ הוא בהחלט חלק ממגמה עולמית של מדינות לשלוח לאוסקרים סרטים שלא בשפתם. ״באבא ג׳ון״ הוא סרט ישראלי דובר פרסית; ״נערות פרא״, נציג צרפת, דובר טורקית; ״פליקס ומאירה״, נציג קנדה, דובר עברית ויידיש; ״ואודיסיאה עירקית״, נציג שוויץ, דובר ערבית. מבחינה תקשורתית, העובדה ש״באבא ג׳ון״ הוא סרט ישראלי דובר פרסית יכולה להפוך אותו לסרט בולט למדי בעונת הפרסים. מה שמעורר את השאלה: האם לסרט האירני – דרמה היסטורית בת שלוש שעות על הנביא מוחמד שביים מג׳יד מג׳ידי וצילם ויטוריו סטוררו – יש סיכוי גם למשוך תשומת לב בתחרות.

עוד תופעות: יש סרט תיעודי (״אודיסיאה עירקית״) וסרט אנימציה (״לילות ערב״). או למשל, טרנד הצאן המשונה והמפתיע: ״אילים״ (נורווגיה), ״כבשה״ (אתיופיה) ו״עז״ (סלובקיה).

כמה מבין 80 הסרטים האלה, שאינם ״באבא ג׳ון״, הופצו מסחרית בישראל? ארבעה בלבד. ״ילדות פרא״ (צרפת), ״הקיץ של סנגיילה״ (ליטא), ״מבוך השקרים״ (גרמניה) ו״הבן של שאול״ (הונגריה)ֿ, שיופץ בקרוב. אני מניח שאולי עוד שניים-שלושה מהסרטים האלה יגיעו לבתי הקולנוע בשנה הקרובה, ובכל זאת אנחנו נשארים עם הסטטיסטיקה שסיכוייו של סרט זר להיות מועמד לאוסקר זהים לסיכוייו לזכות בחוזה הפצה בישראל (אם סופרים הקרנות בפסטיבלי קולנוע וסינמטקים, המצב קצת משתפר).

באופן מפתיע, וזו לא השנה הראשונה שזה קורה, יש כמה וכמה סרטים עם נגיעות ישראליות ברשימה. ״Run״, נציג חוף השנהב, פותח בחממת התסריטים של סם שפיגל וצולם על ידי הצלם הישראלי דניאל מילר. גם ״הבן של שאול״, נציג הונגריה, פותח באותה חממת תסריטים ירושלמית, ובסרט משתתף השחקן הישראלי אמיתי קדר (וזה סרט שואה, כך שיש בו נקודה יהודית). ״פליקס ומאירה״, נציג קנדה, הוא סרט על חרדים בכיכובה של הדס ירון (״למלא את החלל״).

ועכשיו נהמר. מה מבין 81 הסרטים האלה יהיו הבולטים בתחרות? נזכיר את התקנון: 80 הסרטים מחולקים לוועדות לקטורה שבוחרות ששה סרטים. ועדת הפרס הראשית, בראשות יושב הראש מארק ג׳ונסון, מוסיפה לשישה הזאת עוד שלושה סרטים, בעיקר סרטים בעלי פרופיל ציבורי ואמנותי גבוה, שהלקטורים פספסו. כך, למשל, אם סרט כמו ״המתנקשת״ מטייוואן לא יהיה אחד מששת הסרטים שנבחרו על ידי הלקטורים, רוב הסיכויים הם שוועדת הפרס תכניס אותו כי הוא זכה בפרס הבימוי בפסטיבל קאן. תשעת הסרטים שייבחרו על ידי הוועדות ויעלו לשלב המיון הסופי יוקרנו בפני ועדה רחבה יותר, במהלך סוף שבוע אחד, והם אלה שייבחרו אלו חמישה סרטים יהיו מועמדים לאוסקר. ואז כל 6,000 חברי האקדמיה יוכלו להצביע לסרט המועדף עליהם.

אז הנה ניסיון לצמצם את הרשימה לשורש הריבועי שלה (לפי סדר הסיכויים, על פי התחזית שלי):

״הבן של שאול״ (הונגריה)

זה הסרט המוביל בכל התחזיות לזכות באוסקר לסרט הזר. סרט הביכורים של לסלו נמש, שזכה בפרס השני בחשיבותו בפסטיבל קאן, מדהים מבקרים מאז בכורתו.

״ילדות פרא״ (צרפת)

אחרי שטורקיה בחרה שלא לשלוח את הסרט הזה כנציגה, הגיעה הוועדה הצרפתית והצילה אותו (שכן זו קופרודוקציה צרפתית, והבמאית הטורקית חיה בשנים האחרונות בצרפת). הצרפתים ממש מאמינים בסרט הזה והם בחרו בו על פני ״דיפאן״, סרטו של ז׳אק אודיאר שזכה בדקל הזהב בקאן.

״אמא שנייה״ (ברזיל)

סרט שאני שומע עליו רק סופרלטיבים.

״מבוך השקרים״ (גרמניה)

לצד ״הבן של שאול״, יכול לתת לקטגוריית הסרט הזר השנה טוויסט שואתי.

״הברית החדשה לגמרי״ (בלגיה)

אחרי שראיתי את הסרט בפסטיבל חיפה והוא הקסים אותי, אין סיבה שהוא לא ישבה את ליבם של ועדות הצפייה באקדמיה.

״מובלעת״ (סרביה)

עוד סרט שראיתי בחיפה וחשבתי שהוא מהסרטים הקטנים שיכולים להפתיע את כולם ולהשתחל לאוסקרים, כי יש בו משהו מקסים ובעל עוצמה (פרשני אוסקר רבים חושבים שדווקא לסרט האיסלנדי ״איילים״ יש כאן יותר סיכוי).

״הר געש״ (גואטמלה) 

זוכה דב הכסף בפסטיבל ברלין, סרט בעל עוצמות ויזואליות ודרמטיות שיכול להיכנס לתשיעיה בכוחות עצמו.

״המתנקשת״ (טייוואן)

זוכה פרס הבימוי בקאן, בוודאי ייכנס לתשיעיה על ידי הוועדה האחראית.

״יונה יושבת על ענף ומהרהרת על הקיום״ (שבדיה)

כנ״ל, עם זוכה אריה הזהב בוונציה.

אופציות נוספות: ״איילים״ (איסלנד), ״מוחמד״ (אירן), ״בית משפט״ (הודו), ״ראן״ (חוף השנהב).

הנה רשימת כל 81 הסרטים שנשלחו לתחרות. מה ההימור שלכם?

 

Afghanistan, “Utopia,” Hassan Nazer, director
Albania, “Bota,” Iris Elezi, Thomas Logoreci, directors
Algeria, “Twilight of Shadows,” Mohamed Lakhdar Hamina, director
Argentina, “The Clan,” Pablo Trapero, director
Australia, “Arrows of the Thunder Dragon,” Greg Sneddon, director
Austria, “Goodnight Mommy,” Veronika Franz, Severin Fiala, directors
Bangladesh, “Jalal’s Story,” Abu Shahed Emon, director
Belgium, “The Brand New Testament,” Jaco Van Dormael, director
Bosnia and Herzegovina, “Our Everyday Story,” Ines Tanović, director
Brazil, “The Second Mother,” Anna Muylaert, director
Bulgaria, “The Judgment,” Stephan Komandarev, director
Cambodia, “The Last Reel,” Sotho Kulikar, director
Canada, “Félix and Meira,” Maxime Giroux, director
Chile, “The Club,” Pablo Larraín, director
China, “Go Away Mr. Tumor,” Han Yan, director
Colombia, “Embrace of the Serpent,” Ciro Guerra, director
Costa Rica, “Imprisoned,” Esteban Ramírez, director
Croatia, “The High Sun,” Dalibor Matanić, director
Czech Republic, “Home Care,” Slavek Horak, director
Denmark, “A War,” Tobias Lindholm, director
Dominican Republic, “Sand Dollars,” Laura Amelia Guzmán, Israel Cárdenas, directors
Estonia, “1944,” Elmo Nüganen, director
Ethiopia, “Lamb,” Yared Zeleke, director
Finland, “The Fencer,” Klaus Härö, director
France, “Mustang,” Deniz Gamze Ergüven, director
Georgia, “Moira,” Levan Tutberidze, director
Germany, “Labyrinth of Lies,” Giulio Ricciarelli, director
Greece, “Xenia,” Panos H. Koutras, director
Guatemala, “Ixcanul,” Jayro Bustamante, director
Hong Kong, “To the Fore,” Dante Lam, director
Hungary, “Son of Saul,” László Nemes, director
Iceland, “Rams,” Grímur Hákonarson, director
India, “Court,” Chaitanya Tamhane, director
Iran, “Muhammad: The Messenger of God,” Majid Majidi, director
Iraq, “Memories on Stone,” Shawkat Amin Korki, director
Ireland, “Viva,” Paddy Breathnach, director
Israel, “Baba Joon,” Yuval Delshad, director
Italy, “Don’t Be Bad,” Claudio Caligari, director
Ivory Coast, “Run,” Philippe Lacôte, director
Japan, “100 Yen Love,” Masaharu Take, director
Jordan, “Theeb,” Naji Abu Nowar, director
Kazakhstan, “Stranger,” Yermek Tursunov, director
Kosovo, “Babai,” Visar Morina, director
Kyrgyzstan, “Heavenly Nomadic,” Mirlan Abdykalykov, director
Latvia, “Modris,” Juris Kursietis, director
Lebanon, “Void,” Naji Bechara, Jad Beyrouthy, Zeina Makki, Tarek Korkomaz, Christelle Ighniades, Maria Abdel Karim, Salim Haber, directors
Lithuania, “The Summer of Sangaile,” Alanté Kavaïté, director
Luxembourg, “Baby (A)lone,” Donato Rotunno, director
Macedonia, “Honey Night,” Ivo Trajkov, director
Malaysia, “Men Who Save the World,” Liew Seng Tat, director
Mexico, “600 Miles,” Gabriel Ripstein, director
Montenegro, “You Carry Me,” Ivona Juka, director
Morocco, “Aida,” Driss Mrini, director
Nepal, “Talakjung vs Tulke,” Basnet Nischal, director
Netherlands, “The Paradise Suite,” Joost van Ginkel, director
Norway, “The Wave,” Roar Uthaug, director
Pakistan, “Moor,” Jami, director
Palestine, “The Wanted 18,” Amer Shomali, Paul Cowan, directors
Paraguay, “Cloudy Times,” Arami Ullón, director
Peru, “NN,” Héctor Gálvez, director
Philippines, “Heneral Luna,” Jerrold Tarog, director
Poland, “11 Minutes,” Jerzy Skolimowski, director
Portugal, “Arabian Nights – Volume 2, The Desolate One,” Miguel Gomes, director
Romania, “Aferim!” Radu Jude, director
Russia, “Sunstroke,” Nikita Mikhalkov, director
Serbia, “Enclave,” Goran Radovanović, director
Singapore, “7 Letters,” Royston Tan, Kelvin Tong, Eric Khoo, Jack Neo, Tan Pin Pin, Boo Junfeng, K. Rajagopal, directors
Slovakia, “Goat,” Ivan Ostrochovský, director
Slovenia, “The Tree,” Sonja Prosenc, director
South Africa, “The Two of Us,” Ernest Nkosi, director
South Korea, “The Throne,” Lee Joon-ik, director
Spain, “Flowers,” Jon Garaño, Jose Mari Goenaga, directors
Sweden, “A Pigeon Sat on a Branch Reflecting on Existence,” Roy Andersson, director
Switzerland, “Iraqi Odyssey,” Samir, director
Taiwan, “The Assassin,” Hou Hsiao-hsien, director
Thailand, “How to Win at Checkers (Every Time),” Josh Kim, director
Turkey, “Sivas,” Kaan Müjdeci, director
United Kingdom, “Under Milk Wood,” Kevin Allen, director
Uruguay, “A Moonless Night,” Germán Tejeira, director
Venezuela, “Gone with the River,” Mario Crespo, director
Vietnam, “Jackpot,” Dustin Nguyen, director

נושאים: בשוטף

8 תגובות ל - “״באבא ג׳ון״ ועוד 80. אלה הסרטים שיתחרו השנה על פרס האוסקר הזר”

  1. אסף רזון 12 אוקטובר 2015 ב - 14:47 קישור ישיר

    השם של הסרט השבדי מעורר תהיות.

  2. נועה 13 אוקטובר 2015 ב - 14:58 קישור ישיר

    ניקיטה מיכאלקוב עם סרט המשך בטרילוגיה ואף אחד לא מציין זאת?

    ==================

    רוה לנועה: should we?

    • שי 13 אוקטובר 2015 ב - 23:43 קישור ישיר

      האמת שהסרט השלישי לא משתווה בכלל לסרט הראשון

    • שי 13 אוקטובר 2015 ב - 23:53 קישור ישיר

      “מכת שמש” הוא לא חלק מהטרילוגיה של מיכאלקוב, הוא סרט עצמאי לגמרי. נראה כי הבלבול נוצר בגלל המילה “שמש”. עם זאת, ל”שמש בוגדנית”, יש אכן חלק שלישי (השני לא הוקרן בארץ), אבל הוא חלש מאוד בהשוואה לחלק השלישי. ו”מכת שמש” הוא עוד יותר חלש, די מרוח לאורך 3 שעות. שווה אולי לשרוד אותן בגלל הסוף המהמם

    • Spartak 14 אוקטובר 2015 ב - 18:34 קישור ישיר

      איו קשר (למרות השם) בין הסרט הזה לטרילוגייה.

  3. שי 13 אוקטובר 2015 ב - 23:41 קישור ישיר

    יאיר, ידוע לך איפה אפשר להוריד או לצפות באון-ליין ב”הבן של שאול”? נראה לי שאחרי סגירת בתי הקולנוע של אורלנדו, הוא כבר לא יופץ כאן

    ===============

    רוה לשי: הוא יופץ בארץ על ידי קולנוע לב באיזור עונת האוסקרים.

    • שי 14 אוקטובר 2015 ב - 21:45 קישור ישיר

      תודה. אם לא קשה לך, בטוקבק שלי על מיכאלקוב נפלה טעות. במקום הוא חלש מאוד בהשוואה לחלק השלישי”, צריך להיות “לחלק הראשון” כמובן

  4. tai 15 אוקטובר 2015 ב - 19:09 קישור ישיר

    בלגיה – הברית הלגמרי חדשה
    צרפת – ילדות פרא
    דנמרק – מלחמה
    הונגריה – הבן של שאול
    קולומביה – חיבוק הנחש
    טיוואן – המתנקשת
    ברזיל – האמא השנייה
    איסלנד – איילים
    סרביה – מובלעת


השאירו תגובה