18 דצמבר 2015 | 06:38 ~ 3 Comments | תגובות פייסבוק

תשעה סרטים זרים עולים לשלב השני באוסקר. ישראל בחוץ

״הבן של שאול״ של לסלו נמש. נציג הונגריה. יזכה באוסקר?

״הבן של שאול״ של לסלו נמש. נציג הונגריה. יזכה באוסקר?

חלומות האוסקר של ישראל לשנת 2015 הגיעו הלילה לסיומם כשפורסמו שמותיהם של תשעת הסרטים שעלו לשלב הבא, אחרי סינון מתוך 80 הסרטים שהוגשו לאקדמה האמריקאית לקולנוע. ״באבא ג׳ון״, זוכה פרס אופיר השנה ונציג ישראל לאוסקר הזר, נשאר בחוץ. ועדה של חברי אקדמיה תתכנס בקרוב לסוף שבוע מרוכז של צפייה ותבחר מתוך התשיעייה את חמשת המועמדים לאוסקר. התשיעיה היא (הרשימה מסודרת על פי סיכויי הזכייה, להערכתי):

״הבן של שאול״, הונגריה

״ילדות פרא״, צרפת

״מבוך השקרים״, גרמניה

״מלחמה״, דנמרק

״הקומדיה האלוהית״ (או ״הברית החדשה לגמרי״, כפי שהוא נקרא בפסטיבל חיפה), בלגיה

״חיבוק הנחש״, קולומביה

״Fencer״, פינלנד

״Theeb״, ירדן

״ויוה״, אירלנד

״הבן של שאול״ ייצא בישראל בפברואר, ״הקומדיה האלוהית״ יוצא בישראל בשבוע הבא, ״מבוך השקרים״ כבר הוקרן בארץ ו״ילדות פרא״ מוצג בימים אלה בהצלחה רבה בבתי הקולנוע.

הסרטים שמפתיע מאוד שלא נכנסו לרשימה הם ״אמא שניה״ מברזיל, ״וולקנו״ מגוואטמלה, ״איילים״ מאיסלנד ו״ציפור יושבת על ענף ומהרהרת על הקיום״ משוודיה, זוכה אריה הזהב בפסטיבל ונציה.

===================

האם היה יכול להיות סרט ישראלי בתשיעיה השנה? כן. ״הגננת״ של נדב לפיד. ההד התקשורתי העצום שזכה לו ״הגננת״ בתקשורת האמריקאית כשהופץ שם השנה, העובדה שהוא נמצא ברשימות סרטי השנה של ״הניו יורק טיימס״, היו הופכים אותו לסרט שמארק ג׳ונסון, יו״ר ועדת הפרס, היה דואג שייכנס לתשיעיה (ע״ע ״חיבוק הנחש״). האם הוא היה מצליח להגיע גם לחמישיה, זה כבר אתגר גדול יותר ופחות ברור מאליו (למרות שאת שלב המיון השני עושים חברי אקדמיה שיש להם צד סינפילי, ולא סתם כאלה שמחפשים בידור אירופאי). סרטים ישראליים נוספים שעשו השנה סיבוב פסטיבלים מרשים שהיה שם אותם על רדאר ועדת הסרט הזר: ״פרינסס״ של טלי שלום עזר, ״חתונה מנייר״ של ניצן גלעדי ו״תיקון״ של אבישי סיון. לכל אלה היה סיכוי טוב יותר להיכנס לתשיעיה באוסקר הזר.

Categories: בשוטף

3 Responses to “תשעה סרטים זרים עולים לשלב השני באוסקר. ישראל בחוץ”

  1. (נחוץ) 18 דצמבר 2015 at 12:29 Permalink

    אני מסכים ש"הגננת" עורר יותר הדים מ"באבא ג'ון" אבל להגיד שהוא היה נכנס בוודאות זה קצת מוזר. אם סרטים כמו "המתנקשת" (הסרט הזר המדובר של השנה, מבחינת האמריקאים.) לא מצליח אז דווקא שהגננת כן?

    ברוב הרשימות שראיתי דווקא גט היה זה שעוד מישהו זכר שישראלים עשו. הגננת הופע בתחתית הרשימה של אינדיוייר. לא בדיוק להיט שוס.

    כל זה לא אומר שלא צריך להחליף את השיטה. זה פשוט אומר שלהגיד שאם היינו בוחרים הגננת היינו מצליחים להיכנס זה דבר שצריך לבוא בכמה וכמה סייגים וב"אולי אולי אולי".

  2. גל 18 דצמבר 2015 at 22:38 Permalink

    באבא ג'ון לא היה בכל מקרה בחירה מוצלחת ללא קשר לאמריקאים כאלו או אחרים. לגבי "הגננת" הוא אכן אני מבינה זכה להתלהבות מיוחדת בניו יורק טיימס, וזה מאד יפה, אבל היה זניח לחלוטין בהפצה המסחרית שלו בארה"ב (פחות צופים מההפצה המוגבלת שלו בארץ), וזכה משאר המבקרים המקומיים לביקורות מאופקות ומטה, למשל ה TOP CRITIC באתר המפורסם זרקו עליו עגבנייה רקובה. ד"א גם שאר הסרטים שציינת זניחים לחלוטין בארה"ב. משונה ש"גט" שדווקא הותיר רושם אצל המבקרים האמריקאים ועשה לא רע בקופות לא הצליח לעשות את זה בשנה שעברה, והוא ללא ספק היה הבחירה הנכונה מתוך בציר ישראל דאשתקד. ד"א בכל מקרה אני מתקשה לראות ועדה ישראלית שהייתה בוחרת דווקא את "הגננת" לאוסקר, שכן בלי קשר לאיכותו מדובר בסרט פסטיבלים, או "איכות" מה שנקרא, ולא משהו עם ריח של אוסקר.

  3. יותם 19 דצמבר 2015 at 10:31 Permalink

    למרות ההתלהבות הרבה בתגובות צריך לתקן שעובדתית הגננת הופיע בכמעט כל משאלי המבקרים האמריקאים כסרט ישראלי יחיד. בהרבה מהם הוא הופיע בסיכום השנה שעברה כשנחשף. ובלי קשר ברור שהוא לא סרט קלסי לאוסקר.


Leave a Reply