״הכוח מתעורר״ יעקוף מחר את ״אווטאר״, אבל רק באמריקה (וגם: עשור ל״סינמסקופ״, חלק א׳)
נתחיל עם חגיגות יום הולדת: השבוע אני מציין יום הולדת עשר לבלוג הזה, ״סינמסקופ״, שאותו אתם קוראים. הפוסט הראשון עלה ב-6.1.2006, אבל הפוסט אמיתי הראשון עלה ב-8.1.2006. בהתחלה חשבתי שאעלה פוסט אחד בשבוע, מעין מגזין, אבל מהר מאוד הבנתי שהדבר הזה שנקרא ״בלוג״ חזק ממני, והעדכונים הלכו ונהיו תכופים יותר – כל שלושה ימים, כל יומיים, כל יום, פעמיים ביום. בשבוע הבא גם אציין יום הולדת 20 (עשרים שנה!) למדור הדפוס ״סינמסקופ״, שהבלוג הוא בעצם הספין-אוף שלו. מדור הדפוס נולד בתחילת ינואר 1996 ב״זמן תל אביב״, עבר בסוף 1999 ל״העיר״ ובאמצע 2005 ל״פנאי פלוס״. מאז שעזבתי את ״פנאי פלוס״ במאי 2014, אין יותר את ״סינמסקופ״ בדפוס, רק און ליין.
אז איך אני חוגג? תמצאו כאן בשבוע הקרוב פוסטים חגיגיים שלי ושל אורחים. ויש גם שני אירועים, ואתם מוזמנים להם. רשמו לפניכם: ביום רביעי (6.1) בסינמטק תל אביב שני דברים.
א. ב-18:00 פאנל מבקרים על ההבדל בין עיתונות דפוס וין בלוגים והשפעתם על עולם ביקורת הקולנוע, ואחריו הקרנה של ״מציצים״, סרטו של אורי זהר. שימו לב, גם למי שראה את הסרט בעבר, זהו עותק דיגיטלי חדש שסוף סוף משמר את המסך הרחב של צילום הסינמסקופ הנפלא של אדם גרינברג. פרטים כאן.
ב. ב-21:00 הקרנה של ״על חבל דק״ (״The Walk״), סרטו של רוברט זמקיס שהיה מסרטי השנה שלי ב-2015. אתן לסרט הקדמה קצרה ואנסה להסביר למה. פרטים כאן.
והנה הבונוס: יש לנו כרטיסים חינם בשבילכם, רק כי אתם קוראי ״סינמסקופ״. 50 הראשונים שרוצים כרטיס ל״מציצים״ ו-100 הראשונים שרוצים כרטיס ל״על חבל דק״, צריכים להגיע לקופות סינמטק תל אביב וללחוש לקופאים את מילת הקוד ״סינמסקופ״, ותקבלו כרטיס חינם. מי שיש לו מנוי לסינמטק, מומלץ להזמין מהר כי הכרטיסים אוזלים.
הרעיון המקורי שלי היה לנסות להרים פסטיבל סינמסקופ. באופן משונה בסך הכל שבעה שמונה סרטים צולמו בישראל בפילם בפורמט מסך רחב (יחס מסך 1:2.35): ״שני קונילמל״, ״קזבלן״, ״מציצים״, ״מסע אלונקות״, ״פעם הייתי״, ״הכלה הסורית״, ״עטאש״ ו״בופור״, ורק חמשת הראשונים באמת צולמו בעדשות סינמסקופ. רציתי למצוא דרך להקרין את כל השבעה ברצף. לא הלך. אז יצא לנו מיני-פסטיבל מפורק: ״מציצים״ השבוע, ״שני קונילמל״ בפברואר בסינמטק הרצליה ו״עטאש״ בפברואר בסינמטק ירושלים. נעדכן כשהאירועים האלה יתקרבו. (תיקון ועדכון: הוספתי את ״פעם הייתי״ לרשימה).
======================
אפרופו בלוגים וביקורות קולנוע: עמיתיי מבלוג הקולנוע ״סריטה״ קיימו בשבוע שעבר תחרות כתיבת ביקורות עבור מבקרים צעירים סביב סרטיו של רומן פולנסקי שהוקרנו החודש בסינמטקים. ואגב כך, הם יצרו מדריך ראשוני ויעיל למדי למבקרים הצעירים: כך תכתבו ביקורות. מומלץ לקרוא.
=====================
בשאר העולם מתעלמים מחגיגות העשור ל״סינמסקופ״ כי הם עסוקים רק בדבר אחד: ״מלחמת הכוכבים, הכוח מתעורר״. אחרי שסרטו של ג׳יי.ג׳יי אברמס עקף את ״עולם היורה״ והפך לסרט הכי קופתי לשנת 2015 באמריקה, בסוף השבוע הוא עקף גם את ״טיטאניק״. הוא מתקרב כעת ל-700 מיליון דולר בהכנסות באמריקה בלבד, ועל פי התחזיות ההכנסות שלו היום (יום ראשון, עדיין סופ״ש באמריקה) ומחר יביאו אותו אל מעל 760 מיליון דולר, מה שיגרום לו לעקוף גם את ״אווטאר״, ולהפוך לסרט הקופתי בכל הזמנים בקופות האמריקאיות. וזה לא יעצור שם: ״הכוח מתעורר יעקוף את ״אווטאר״ אחרי 18 ימים בבתי הקולנוע. אחרי 18 ימים בקולנוע ״אווטאר״ הכניס בדיוק חצי ממה ש״הכוח מתעורר״ הכניס. לכן, השאלה הגדולה הבאה תהיה: האם זה הולך להיות הסרט הראשון בהיסטוריה שיכניס מעל מיליארד דולר בקופות האמריקאיות בלבד?
לפני ש״מלחמת הכוכבים״ יצא שאלו אותי האם לדעתי הוא יעקוף את ״אווטאר״ בנתוני ההכנסות. עניתי שבאמריקה יש לו סיכוי טוב (לא ציפיתי שזה יקרה כל כך מהר), אבל אני בספק האם בנתוני הקופות הבינלאומיים הוא יצליח באותה מידה. ״מלחמת הכוכבים״ היה מאז ומתמיד מותג שעבד בארצות הברית ובאנגליה יותר טוב מאשר שאר העולם. לראייה: בטבלת שוברי הקופות העולמית, ״הכוח מתעורר״ נמצא בינתיים רק במקום השביעי, עם 1.4 מיליארד דולר בהכנסות (״אווטאר״ עם 2.7 מיליארד דולר, לשם השוואה). הוא יעקוף היום את ״הנוקמים 2״ ויעלה למקום השישי, וככל הנראה לא תהיה לו בעיה להגיע למקום השלישי או הרביעי, אחרי ״טיטאניק״ ו״אווטאר״, אבל האם הוא יעקוף אותם. ההבדל בין ״אווטאר״ ובין ״הכוח מתעורר״ הוא ש-73 אחוז מכלל הכנסותיו של ״אווטאר״ הגיעו מהקופות הבינלאומיות ורק 27 מההכנסות הגיעו מהקופות באמריקה, ואילו עם ״הכוח מתעורר״ החלוקה מאוזת, 50-50 בין אמריקה ובין שאר העולם. כלומר, כדי לחצות 2.7 מיליארד, ״הכוח מתעורר״ צריך להכניס יותר מ-1.3 מיליארד דולר גם בארה״ב וגם בשאר העולם. זה יכול לקרות, אבל זה פשוט עוד מעולם לא קרה. השאלה הגדולה תהיה, החל ממחר: מתי ״הכוח מתעורר״ ייעצר, כי בינתיים הוא דוהר קדימה, שובר שיאים, ולא נראה כאילו הוא מאיט.
==================
וגם זה קרה בסוף השבוע: ההצבעה לאוסקרים התחילה. חברי האקדמיה האמריקאית לקולנוע התחילו בסוף השבוע להצביע לסיבוב הראשון בתחתרות ולבחור את הסרטים המועדפים עליהם לשלב המועמדויות. זה הולך ככה: כל ענף בוחר את המעמדים שלו (רק שחקנים מצביעים לשחקנים, רק תסריטאים מצביעים לתסריטאים). קטגוריות מקצועיות, כמו הסרט הזר, סרטי תעודה, סרטים קצרים ושירים, נחברים על ידי ועדות מיון מקדימות. אבל כולם יחד מצביעים לקטגוריית הסרט הטוב ביותר.
כל הוליווד יצאה לחופשת חג המולד, שמסתיימת מחר, והשאירה את המירוץ לאוסקר במצב מאוד משונה, כמוהו אני לא זוכר זה זמן מה: אין מועמד מוביל. ״מקס הזועם, כביש הזעם״ ו״קרול״ זכו ברוב פרסי המבקרים של דצמבר, אבל ההנחה הכללית היא לשני הסרטים האלה אין באמת סיכוי לזכות באוסקר. ההימור כרגע הוא על ״ספוטלייט״. אבל בשלב הזה, הכל ניחושים וספקולציות. המירוץ לאוסקר יעלה הילוך מחרתיים, עם פרסום המועמדים לפרסי גילדת המפיקים, ויתחיל להיות ממש לוהט בשבוע הבא עם חלוקת פרסי גלובוס הזהב (ראשון), המועמדויות לפרסי גילדת הבמאים (שלישי) והכרזת המועמדויות לאוסקר (חמישי).
ואפרופו יום ההולדת לבלוג: ספוקלציות אוסקרים זה בדיוק מה שאני עושה בבלוג הזה מיומו הראשון. הנה האייטם השלישי בבלוג, לפני הכרזת המועמדים לאוסקר ב-2006. התחזיות היו פחות או יותר סבירות.
מזל טוב יאיר