״פוקסטרוט״, גל גדות ו״נורמן״ ברשימת סרטי השנה של הנשיונל בורד אוף ריוויו
ברוכים הבאים לעונת האוסקרים. אנחנו בדרך כלל מתחילים אותה רשמית בבלוג רק בתחילת דצמבר, אבל כותרות אמש מחייבות אותנו להקדים בכמה ימים. NBR, הנשיונל בורד אוף ריוויו, פרסם אמש את רשימת סרטי השנה שלו, והזניק כלפי מעלה את המניות של כמה סרטים ישראליים, או כאלה שיש בהם שמות ישראליים:
״פוקסטרוט״ של שמוליק מעוז זכה בפרס הסרט הזר.
״נורמן״ של יוסף סידר נכלל ברשימת עשרת הסרטים העצאיים הטובים של השנה, לצד ״מנשה״, סרט דובר אידיש המתרחש בקהילה החסידית בברוקלין, ושבהפקתו שותפים הישראלים גל גרינשפן ורועי קורלנד.
גל גדות זכתה בפרס התגלית (Spotlight) לצד פאטי ג׳נקינס, הבמאית שלה ב״וונדר וומן״.
סרט השנה של הנשיונל בורד אוף רוויו הוא ״הפוסט״ (The Post) של סטיבן ספילברג.
כל זה מצוין ומרגש אבל כל מי שרוצה להתחיל לפנטז על עתיד ״פוקסטרוט״ באוסקרים צריך להבין שיש עם זה רק בעיה אחת: הנשיונל בורד אוף רוויו הם חזאי אוסקרים די גרועים.
הנה מה שכתבתי על הגוף הזה ב-2010: חבורת הפונקציונרים המתכנה ה"נשיונל בורד אוף רוויו" (גלגול של גוף עתיק שהיה מעין קבוצת צנזורה לקולנוע האמריקאי בראשית דרכו וכיום גוף של כיבודים נטול כל תוקף אמיתי) הכריזה על הזוכים בפרסים השנתיים. הנשיונל בורד אוף רוויו – חבורה קיקיונית אף יותר מאנשי גלובוס הזהב – זוכים לתשומת לב תקשורתית בזכות העובדה שהם הראשונים שמכריזים על פרסים בעונת האוסקרים, ולמרות שהם מתפקדים כחזאים גרועים מאוד לזוכים, הם כן נותנים איזושהי אינדקציה ראשונית למגמות ולרוחות הנושבות בקרב קהל מחלקי הפרסים.
זה היה בשנה שבה הם הכריזו על ״הרשת החברתית״ כסרט השנה שלהם, אבל באוסקר זכה לבסוף ״נאום המלך״. קצת כמו אנשי גלובוס הזהב, גם אנשי ה-NBR נוטים לתת פרסים לשמות גדולים כדי להביא כמה שיותר כוכבים לארוחת הערב השנתית שלהם ב-4 בינואר, בה יחולקו הפרסים עצמם.
כדי ש״פוקסטרוט״ יהיה מועמד מוביל לזכייה בסרט הזר באוסקרים הוא יהיה חייב לזכות בתחילת דצמבר בפרס מטעם אחד מאגודות המבקרים הגדולות: ניו יורק, לוס אנג׳לס או הכי טוב – פרס בחירת המבקרים של אגודת המבקרים הלאומית.
הזוכים:
סרט: ״הפוסט״, סטיבן ספילברג
בימוי: גרטיה גרוויג, ״ליידי בירד״
תסריט מקורי: פול תומאס אנדרסון, ״Phantom Thred״
תסריט מעובד: ״The Disaster Artist״
שחקן: טום הנקס, ״הפוסט״
שחקנית: מריל סטריפ, ״הפוסט״
שחקן משנה: ווילם דפו, ״פרויקט פלורידה״
שחקנית משנה: לורי מטקאף, ״ליידי בירד״
סרט תיעודי: ״ג׳יין״
סרט זר: ״פוקסטרוט״ (ישראל)
סרטי השנה של הנשיונל בורד אוף רוויו, לא כולל הסרטים הזוכים (לפי סדר א׳-ב׳)
BABY DRIVER
CALL ME BY YOUR NAME
THE DISASTER ARTIST
DOWNSIZING
DUNKIRK
THE FLORIDA PROJECT
GET OUT
LADY BIRD
LOGAN
PHANTOM THREAD
סרטים עצמאיים:
BEATRIZ AT DINNER
BRIGSBY BEAR
A GHOST STORY
LADY MACBETH
LOGAN LUCKY
LOVING VINCENT
MENASHE
NORMAN: THE MODERATE RISE AND TRAGIC FALL OF A NEW YORK FIXER
PATTI CAKE$
WIND RIVER
שימו לב שכמעט כל הזוכים הם סרטים שהוקרנו לאנשי הנשיונל בורד אוף רוויו בשבועיים האחרונים.
====================
יומיים לפני כן הוכרזו הזוכים בפרסי גותאם, המחולקים על ידי העמותה לקידום הקולנוע העצמאי בניו יורק (עמותה שגם אתם יכולים להיות חברים בה ולהצביע לפרסיה אם תשלמו את דמי החבר שלה). זה תמיד הפרס הראשון בעונה אבל מעולם לא דיווחתי עליו לפני כן, כי הוא באמת אירוע איזוטרי וקיקיוני למדי בלוח השנה של פרסי הקולנוע. רק מה: בשנה שעברה פרסי גותאם, לצד פרסי האינדיפנדנט ספיריט, היו היחידים שנתנו את פרס הסרט ל״אור ירח״, בעונה שבה כולם היו בטוחים שהאוסקר יילך ל״לה לה לנד״. לכן השנה השתדרג מעמדם של פרסי הגותאם כי פתאום כולם תוהים אולי הם יצליחו לחזות את הזוכה גם השנה.
בפרס הסרט הטוב זכה ״קרא לי בשמך״ של לוקה גואדניניו, שהוא גם הסרט שצבר הכי מועמדויות לפרסי האינדיפנדנט ספיריט וגם סרט שזוכה להילולי המבקרים האמריקאיים מאז סאנדאנס, אז כדאי לשים לב.
הבנתי אבל שלפחות בקטגוריית הסרט הזר, ב-4 מתוך 6 השנים האחרונות הזוכה ב-NBR זכה גם באוסקר.
פוקסטרוט נשאר עלי כמה ימים אחרי שצפיתי בו, סרט טוב אך קשה..