30 נובמבר 2017 | 21:28 ~ 0 תגובות | תגובות פייסבוק

מבחר פסטיבלי דצמבר: ״קרא לי בשמך״, ״שעה אפלה״, ״זה בא בלילה״

״קרא לי בשמך״. סרט הפתיחה של פסטיבל הקולנוע היהודי

השאלה שאתם צריכים לשאול את עצמכם היא: איפה תהיו היום עוד שבועיים, במוצ״ש, 16 בדצמבר? בסינמטק ירושלים יוקרן בבכורה ארצית ״קרא לי בשמך״, סרטו של לוקה גואדניניו, שזוכה לביקורות מעולות מאז תחילת השנה ויש כאלה שאף טוענים שהוא עשוי לזכות באוסקר. הסרט יפתח את פסטיבל הקולנוע היהודי שיימשך עד 21.12. ובאותה שעה ממש בסינמטק תל אביב יתקיים ערב הנעילה של פסטיבל אוטופיה (למדע בדיוני, פנטזיה, אימה וסרטי ז׳אנר) ובו יוקרנו שני סרטים מדוברים אחרים: ״זה בא בלילה״ סרט האימה הכה מסקרן של טריי אדוארד שולץ (שביים את סרט הביכורים המטורלל והמבריק ״טרישה״) ואחריו ״מהומה באגף 99״ של קרייג זאהלר (שביים את סרט הביכורים המטורלל והמטורף ״בון טומאהוק״). ״קרא לי בשמך״ יופץ בארץ בינואר, לגבי שני האחרים ממש לא בטוח. וזה המצב: שלושה מהסרטים הכי מסקרנים השנה בז׳אנרים שונים מוקרנים באותו זמן בערים שונות, למי מהם תלכו?

חוץ מהיום הזה, שני הפסטיבלים הבולטים של דצבר יתקיימו בנפרד. הנה כמה מהרגעים המסקרנים בכל אחד מהם:

פסטיבל אוטופיה

סינמטק תל אביב 10-16.12

נס חנוכה בן זמננו. בשנה שעברה פסטיבל אוטופיה לא התקיים בשל שלל צרות מנהלתיות, והשנה – אחרי קמפיין מימון המונים מוצלח – הוא חוזר. אורי אביב, המנהל הוותיק של הפסטיבל, צרף אליו את מרט פרומובסקי כמנהל שותף, והמפיק אהוד בלייברג נכנס כתומך בפסטיבל. הפסטיבל יתחיל ביום א׳ הבא (10.12), אבל סקציית הקולנוע שבו תתחיל ב-12.12 בסינמטק תל אביב. במסגרת הישראלית, הפסטיבל יציג את ״משפחה״ של רוני קידר, ״המועדון לספרות יפה של הגברת ינקלובה״ של גלעד אמיליו שנקר ומה שנראית לי כמו הקרנת בכורה עולמית לסרט הפאונד-פוטג׳ ״אנתרקס״, שביים שי שרף. הפסטיבל יציג מחוות לטובי הופר (״המנסרים מטקסס״) ולג׳ורג׳ רומרו (״ליל המתים החיים״) שהלכו השנה לעולמם. שניים מהסרטים המסקרנים יוקרנו ב-15.12: ״להרוג אייל קדוש״ של יוגרוס לנתימוס (״הלובסטר״) ו״איך לדבר עם בנות במסיבות״ של ג׳ון קמרון מיצ׳ל (״הדוויג והשארית העצבנית״). וכאמור: ״זה בא בלילה״ ו״מהומה באגף 99״ בערב הנעילה.

לרשימת הסרטים המלאה ולהזמנת כרטיסים.

״זה בא בלילה״. סרט אימה בפסטיבל אוטופיה

פסטיבל קולנוע יהודי

סינמטק ירושלים, 16-21.12

בעבר הייתי מכנה את פסטיבל הקולנוע היהודי בירושלים בשם המקטין ״פסטיבל סרטי שואה״. אבל השנה נראה שיש ניסיון מעניין גם להכניס בו סרטים שבאמת מסקרנים קהל רחב ולא רק את קהל הנישה שמתעניין ב״סרטים יהודיים״ וגם הרבת המושג ״קולנוע יהודי״. וכך, סרט הפתיחה הוא (כאמור) ״קרא לי בשמך״ וסרט הנעילה הוא ״שעה אפלה״ של ג׳ו רייט, עם גארי אולדמן בתפקיד ווינסטון צ׳רצ׳יל, שני סרטים שכנראה בוודאות יהיו מועמדים לאוסקר בינואר, ופתאום זה נראה כמו פסטיבל קולנוע שמציג הקרנות בכורה מסקרנות, בלי קשר לכותרת הגג שלו.

שימו לב, במסגרת התחרות, לסרט הרוסי ״קרבה״, עליו אני מתכנן לכתוב בקרוב. זהו אחד הסרטים המעניינים והטובים שנעשו השנה (הוא הוקרן בבכורה במסגרת ״מבט מסוים״ בפסטיבל קאן).

הפסטיבל יציג בבכורה פרקים מהסדרה החדשה ״שבאבניקים״, שיצרו אלירן מלכה ומאור זגורי ופרקים מהעונה השנייה של ״כיפת ברזל״. הסדרה התיעודית ״א. קישון שמו הולך לפניו״ תוצג בגרסה ערוכה מחדש כסרט. ותתקיים גם מחווה קטנה לבילי וויילדר שמסקרנת אותי.

ואני רוצה להפנות את תשומת לבכם לאירוע שיתקיים במסגרת הפסטיבל ב-20.12: הקרנת עותק משוחזר ומשופץ של ״זעם ותהילה״, סרטו של אבי נשר מ-1984. זה סרט עם צילום אגדי של דוד גורפינקל, ושעד עכשיו ניתן היה לצפות בו בעותק די.וי.די חשוך מדי, וזה גם אחד הסרטים הישראליים שאני הכי אוהב: סיפורה בדיוני המבוסס על אירועים אמיתיים הקשורים במבצע של מחתרת הלח״י לפיצוץ מפקדת הבולשת הבריטית בירושלים בימים שלפני קום המדינה. אלא שנשר הופך את לוחמי המחתרות הישראליים למעין גנגסטרים בפילם נואר אמריקאי, באחד הסרטים המסוגננים והשאפתניים מבחינה ז׳אנרית שהופקו בישראל. הסרט לא זכה להצלחה בזמן אמת, וזו הזדמנות לראות אותו מחדש או לראשונה, על מסך גדול ובעותק נקי ונוצץ. ומכיוון שאהבתי הגדולה לסרט ידועה ומתועדת, אנחה מפגש עם נשר אחרי הקרנת הסרט. זה קורה ביום רביעי, 20.12, ב-20:30 בסינמטק ירושלים.

לרשימת הכל הסרטים.

נושאים: בשוטף

השאירו תגובה