28 ספטמבר 2019 | 22:27 ~ תגובה אחת | תגובות פייסבוק

פסטיבל חיפה 2019: התוכנייה המלאה באוויר

אתר פסטיבל חיפה זמין עכשיו עם התוכניה המלאה והזמנת כרטיסים

פסטיבל חיפה ייפתח בעוד שבועיים (12 עד 21 באוקטובר) עם "פורד נגד פרארי" (מט דיימון נגד כריסטיאן בייל) של ג'יימס מנגולד כסרט פתיחה, ועם "עיר יתומה" (על פי הספר "ברוקלין יתומה" של ג'ונתן לתם), בבימויו של אדוארד נורטון, כסרט נעילה. בשבועיים האחרונים פורסמו בהדרגה כל הפרטים על סרטי הפסטיבל ואורחיו, וברגעים אלה עולה התוכנייה המלאה לאתר ונפתחת מכירת הכרטיסים כאן.

אבל שבועיים לפני שמתחילה החגיגה צריך לזכור שלפני כחודש נדמה היה שהפסטיבל נמצא במשבר. ירון כפתורי, מנכ"ל סינמטק חיפה והפסטיבל ומי שהיה אחראי על התחרות הישראלית בפסטיבל השנה, התפטר באוגוסט במפתיע, 14 חודשים בלבד אחרי שנכנס לתפקיד. כפתורי, שהיה סמנכ"ל קולנוע לב לפני כן, התפטר במחאה על חוסר שיתוף פעולה שהוא חש מצד אתו"ס, החברה הכלכלית של עיריית חברה שמפעילה את הסינמטק ואת הפסטיבל. ירון שמיר, אחד מעורכי התוכניה של פסטיבל חיפה תחת המנהלת האמנותית פנינה בלייר, מונה למנהל המחליף של הסינמטק עד שימונה לו מחליף קבוע. צריך לזכור שהסינמטק ופסטיבל הקולנוע (שנוהלו בנפרד על פני שנה) יצטרכו בשנים הקרובות להיערך לרגע שבו בלייר, מייסדת הפסטיבל, תפרוש מתפקידה. יש להניח שמינויו של כפתורי נעשה מתוך מחשבה להכין את הדור הבא שינהל את הפסטיבל לא רק מבחינה אדמיניסטרטיבית אלא גם אמנותית, אחרי פרישתה של בלייר. ברגע שהפסטיבל ינעל זו תהיה המשימה הבאה של אתו"ס. ברקע, יש גם את העניין סביב הפסדו של יונה יהב במערכת הבחירות המוניציפלית האחרונה. יהב ראה בפסטיבל חיפה בייבי אישי, וטיפח אותו מאוד. תחת הקדנציה של יהב בראשות עיריית חיפה הפסטיבל גדל באופן משמעותי ועקף את פסטיבל ירושלם מבחינת תקציב וכמות קהל, והפך לפסטיבל הקולנוע הגדול בישראל. התחושה שנושבת כרגע מחיפה היא שראשת העיר החדשה, עינת קליש-רותם, לא מציבה את הפסטיבל באותו סדר עדיפויות כמו קודמה בתפקיד. גם זה משהו שיהיה צריך לעקוב אחריו החל מ-22 באוקטובר.

ההתפטרות של כפתורי אמנם הגיע ברגע רגיש, חודשיים לפני פתיחת הפסטיבל, אבל נראה שלא הזיקה לו. רוב התוכניה כבר היתה סגורה ומדפדוף בה אין תחושה של משבר. הנה כמה מהסרטים שהכי מסקרנים אותנו בה:

שני סרטי אימה קאמריים: "המגדלור", סרט האימה השני של רוברט אגרס, הבמאי של "המכשפה". ומולו "הבקתה", עוד סרט אימה עצמאי מדובר.

שתי ביוגרפיות מסקרנות על נשים טראגיות: "סיברג" בו מגלמת קריסטן סטיוארט את ג'ין סיברג, כוכבת "עד כלות הנשימה" ואשתו של רומן גארי. ו"ג'ודי", בו מגלמת רנה זלווגר – שכבר מהמרים עליה לאוסקר שני – את דמותה של ג'ודי גרלנד המבוגרת.

שלושה סרטים אמריקאים של במאים ישראלים: "סקין", סרטו הארוך של גיא נתיב (שסרטו הקצר באותו שם זכה השנה באוסקר) עם ג'יימי בל בתור ניאו-נאצי שחוזר למוטב; "ילד דבש", סרטה העלילתי הראשון של עלמה הראל, שעד כה ביימה סרטי תעודה, קליפים ופרסומות יפהפיים; ו"חוקר המס", עותק דיגיטלי מחודש במלאת 20 שנה לסרט שביים אבי נשר בברוקלין ב-1999, דרמת פשע עם ג'ו פנטוליאנו ואליזבת ברקלי.

שתי בכורות טלוויזיוניות: חידוש בפסטיבל עם הקרנות בכורה של שתי סדרות ישראליות חדשות – "ביום שהאדמה רעדה" של עמרי גבעון ("בשבילה גיבורים עפים") עבור קשת 12, ו"מתיר עגונות" של יוסי מדמוני, דוד אופק ותמר קיי עבור כאן 11.

כמה מהבמאים הכי אהובים עלינו עם סרטים חדשים: אלחנדרו אמנבר הספרדי עם "בזמן מלחמה", הנס פטר מולנד הנורווגי עם "יוצאים לגנוב סוסים", קלבר מנדוסה פיליו הברזילאי עם "באקוראו", מרקו בלוקיו האיטלקי עם "הבוגד", אטום אגויאן הקנדי עם "אורח של כבוד" ואנדרה טשינה הצרפתי עם "להתראות לילה".

שני סרטים צרפתיים שונים עם שמות דומים: "שנות חיינו היפות" של קלוד ללוש, שיהיה גם אורח הפסטיבל, בסרט המפגיש את אנוק איימה וז'אן-לואי טרינטיניאן, 53 שנה אחרי "גבר ואישה" (שגם יוקרן בפסטיבל) ו"התקופה היפה בחיי" של ניקולס בדו. אל תתבלבלו ביניהם.

דווקא סקציית האורחים חלשה השנה. חוץ מללוש, בביקור המאתיים שלו בישראל בערך, יגיעו עוד כמה במאים אירופאים חובבי ישראל שזהו לא ביקורם הראשון: אגניישקה הולנד וקז'ישטוף זנוסי. סטפן אליוט האוסטרלי יגיע להקרנה חגיגית של סרטו הפולחני "פריסילה מלכת המדבר".

המלצות לפסטיבל נפרסם מהשבוע הבא.

 

נושאים: בשוטף

תגובה אחת ל - “פסטיבל חיפה 2019: התוכנייה המלאה באוויר”


השאירו תגובה