02 אוקטובר 2021 | 23:37 ~ 1 Comment | תגובות פייסבוק

מדגם פרסי אופיר 2021: מי יזכה ביום שלישי בפרס הסרט הטוב ביותר?

ההצבעה לפרסי אופיר ננעלה ועכשיו תורי. זו הפעם ה-18 שאני עושה את זה: שולח מיילים והודעות לחברי אקדמיה ושואל אותם לאיזה סרט הם הצביעו. השנה זה היה קשה מבעבר: ההצבעה התחילה באסרו-חג, כשרבים, כולל אני, עדיין היו בחופשת חגים, וננעלה במוצאי שבת. לא הרבה זמן עבורי לאסוף נתונים ולהספיק לעבד אותם. לכן, השנה המדגם היה מצומצם בהיקפו יחסית לשנים קודמות (מעניין האם זה מעיד משהו על אחוזי ההצבעה לפרסי אופיר עצמם, חבל שהם לא מעדכנים).

מבחינה קולנועית, זו אחת השנים הכי טובות בתולדות טקס האקדמיה הישראלית לקולנוע, עם חמישה סרטים מרשימים שמובילים את התחרות. הסרטים הכי טובים הם באמת הסרטים הכי בולטים מבין מהמועמדים, בשנה עם איכות קולנועית מסעירה. ״ויהי בוקר״, ״הברך״ ו״תמונת הניצחון״ הם לא רק שלושת הסרטים הישראליים הכי טובים של השנה, אלא שלושה סרטים שמהווים הישגים עצומים לקולנוע הישראלי לדורותיו. אם הייתי חבר אקדמיה הייתי שובר את הראש כהוגן כדי לבחור את הזוכים שלי. במקום זאת, אני רק מדווח על הבחירות של כאלף חברי אקדמיה בעלי זכות הצבעה. התוצאות הרשמיות יוכרזו בטקס פרסי אופיר שישודר בכאן 11 ביום שלישי בערב. אבל למי שאין סבלנות לחכות, הנה מה שהולך לקרות שם.

על פי המדגם שלי, ״ויהי בוקר״ של ערן קולירין יזכה ביום שלישי בפרס הסרט הטוב ביותר ויהפוך לנציג ישראל באוסקרים. התפלגות הקולות היא כזאת:

״ויהי בוקר״: 45%

״תמונת הניצחון״: 27%

״הברך״: 13%

״מותו של הקולנוע ושל אבא שלי גם״: 9%

״אגדת חורבן״: 6%

אני חייב להזכיר שב-17 הפעמים הקודמות שקיימתי את המדגם הזה, הוא הניב תוצאה שגויה פעם אחת: כשחזיתי ש״הדקדוק הפנימי״ יזכה ולבסוף זכה ״שליחותו של הממונה על משאבי אנוש״. אני מזכיר את זה, כי מי יודע אם אולי השנה לא תהיה הפעם השניה. אני, למשל, לא פונה לאף אחד שאני יודע שקשור להפקת הסרטים המועמדים, כי אני יודע למי הם יצביעו. אבל באופן תיאורטי אם יש הפקה שיש בה הרבה יותר חברי אקדמיה פעילים ומצביעים, לא יהיה לזה אזכור במדגם שלי והתוצאה הסופית עשויה להיות אחרת.

אני גם משקיע פחות מאמץ בהשגת נתונים לגבי הצבעה בקטגוריות הבימוי והתסריט, לכן אני מרגיש פחות בטוח לפרסם מדגם נפרד לגביהם. אבל הנה הכיוון אליו נושבת הרוח: ערן קולירין מסתמן כמוביל גם בקטגוריות הבימוי והתסריט. אלא ששם אני מזהה שהפער בינו ובין מתחריו קטן יותר: אבי נשר די קרוב אליו בקטגוריית הבימוי ולכן מסתמן שם מירוץ צמוד. ובקטגוריית התסריט התחרות של קולירין היא מצד פיני טבגר, על התסריט שלו לסרט הביכורים ״יותר ממה שמגיע לי״.

בקטגוריות המשחק, מהמעט שדגמתי, אני יכול לחזות די בביטחון שאיהאב אליאס סלאמי יזכה בפרס שחקן המשנה הטוב ביותר על תפקידו ב״ויהי בוקר״. בקטגוריית השחקן הראשי זה הולך להיות צמוד בין אבשלום פולק (״הברך״) ואלכס בכרי (״ויהי בוקר״). בקטגוריית השחקנית אני מזהה יתרון קטן לטובת ג׳וי ריגר (״תמונת הניצחון״) במה שנראית לי הקטגוריה הכי צמודה ומותחת של התחרות, ובקטגוריית שחקנית המשנה המירוץ מסתמן בין משי קלינשטיין (״תמונת הניצחון״) ואורלי זילברשץ (״אחד בלב״).

 

Categories: בשוטף

One Response to “מדגם פרסי אופיר 2021: מי יזכה ביום שלישי בפרס הסרט הטוב ביותר?”

  1. איתן 3 אוקטובר 2021 at 10:35 Permalink

    1. לטעמי הסרט הישראלי הטוב של השנה הוא "אגדת חורבן"
    2. אני מאוד מחבב את הסרט החדש של קולירין, אבל אני חושב שהזכייה הצפויה שלו קשורה לנטייה של האקדמיה להצביע לסרטים שטרם הופצו כדי לדחוף אותם מסחרית בקופות
    3. אני גם חושב שהכשלון של "הברך" בקופות השפיע על סיכוייו
    4. מתחילה להצטבר רשימה של סרטים מרשימים למדי באוסקר הבינלאומי. קשה לי להאמין שקולירין יתברג לשם


Leave a Reply