אוסקריזציה
בדיוק בשניה לפני שאני מרים ידיים ומחליט שכבר נמאס לי לשחק במשחקי האוסקר מגיע משהו דרמטי שגורם לי לחייך ולהגיד לעצמי, "המשחק הזה עוד לא נגמר". זה קרה בשנה שעברה כש"התרסקות" עקף את "הר ברוקבק" לפינאלה עם טוויסט, וזה קורה בעוצמה כפולה השנה.
לפני הכל הנה המועמדויות באנגלית, והנה בעברית. והנה הבשורה: השנה, בפעם הראשונה, אקיים כאן משאל אוסקר ענק, עצום, אדיר, ובינלאומי. תוך יומיים-שלושה הוא יהיה באוויר.
ועכשיו לכותרות, ויש שתיים די מרעישות:
1. "נערות החלומות", שהיה הפייבוריט לזכייה בדצמבר גם אצל דיוויד קאר ב"ניו יורק טיימס" וגם אצל דיוויד פולנד ב-MCN, שלא לדבר על הזוכה הגדול של גלובוס הזהב, בכלל לא מועמד בקטגוריות הסרט והבימוי. ובכל זאת, זה הסרט עם הכי הרבה מועמדויות. עד כמה זה יוצא דופן? תשכחו מזה שברוב מוחץ של המקרים הסרט עם הכי הרבה מועמדויות זוכה גם למועמדות לפרס הסרט, ב-16 פעמים ב-20 השנים האחרונות הסרט עם הכי הרבה מועמדויות הוא גם זה שזכה לבסוף בפרס הגדול. אבל בשנתיים-שלוש האחרונות כל החוקיות המוכרת של האוסקרים התנדפה לעזאזל.
2. "לחזור" של פדרו אלמודובר לא מועמד לאוסקר הזר! שוב, עד לפני כמה חודשים הוא היה הפייבוריט לזכיה. ואז צץ "חיים של אחרים" הגרמני שמשך את תשומת הלב אליו, ואז הגיע "המבוך של פאן".
הבעתי אתמול משאלה לגבי המועמדים לפרס הסרט: "זה כל כך צפוי שאני כמובן מקווה שתהיה כאן הפתעה". וקיבלתי. אני העדפתי ש"המלכה" יעוף (את "נערות החלומות" עוד לא ראיתי), אבל לבסוף באמת מישהו עף. קלינט איסטווד? אכן קיבל את המועמדות שצפיתי לו. אוקיי, פיספסתי בנושא "מכתבים מאיוו ג'ימה" (הימרתי שאיסטווד יזכה למועמות על "גיבורי הדגל"), אבל שמתם לב מה קרה עם "המבוך של פאן"? אתמול בערב כתבתי "נראה לי שהסרט הזה יהיה ההפתעה הגדולה של המועמדויות", ונדמה לי שצדקתי. שש מועמדויות! ומה עם שלושת האמיגוס? שוב, קלעתי בול: לשלושתם יש מועמדויות אישיות – בימוי, הפקה ותסריט לאחנדרו גונזלס איניאריטו, תסריט מקורי לגיירמו דל טורו ותסריט מעובד לאלפונסו קוארון.
שימו לב: ל"המבוך של פאן" אין עדיין מפיץ ישראלי!
ופיליפ גלאס מועמד לאוסקר.
שתראה את "נערות החלומות" אתה תבין למה הוא עף ולא "המלכה" הנהדר!
ואני דווקא חשבתי שתדבר על המועמדות של "בוראט" לתסריט הוא סרט השנה שלך!
בוראט מועמד על תסריט מעובד? אמנם הדמות לא מקורית, אבל בכל זאת קצת מוזר, לא?
לגבי הקטגוריה שהכי מעניינת אותי – פסקול מקורי, אז ככה:
גוסטבו סטלונה (או איך שלא קוראים לו) לא היה צריך לקבל בשום אופן מועמדות. הסיבה היחידה שקיבל היא כי הסרט מועמד (וגם קצת בגלל “הר ברוקבק”). בכל אופן, ב”בבל” הוא עשה עבודה בינונית מינוס.
קצת מוזר שאלכסנדר דוספלה (שוב, לא סגור על האיות בעברית) מועמד דווקא על “המלכה”. בגלובוסים הוא זכה בכלל על “Painted Veil”. לי נראה שהם פשוט חשבו, ובצדק, שהגיע הזמן לתת לו מועמדות על משהו, אז בחרו (באופן מאוד לא טיפוסי עבורם) בסרט הנחשב יותר. מיותר אפילו לציין שעבודתו בסרט השני טובה יותר. תומס ניומן ופיליפ גלאס רושמים נוכחות רגילה (ואם ג’ון וויליאמס היה מלחין השנה משהו הוא גם היה שם). לגבי “המבוך של פאן” אין לי מושג – לא שמעתי את המוזיקה וגם לא על המלחין.
אגב ג’יימס הורנר, יאיר, עם כל אהבתי העצומה אליו יש להודות שב”אפוקליפטו” הוא עשה עבודה מחורבנת למדי. זה נשמע כאילו הוא מרח את קטעי ה-”REVENGE” מתוך “לב אמיץ” ו”רוחות של תשוקה” על פני סרט שלם. לא הגיע לו לקבל מועמדות (וגם לא על “כל אנשי המלך”). מה שכן, דווקא הפסקול הטוב של השנה – “הדליה השחורה” של מארק איישם, לא קיבל מועמדות. מן הסתם בגלל שהסרט לא עבד לטובתו. שוב, האקדמיה מוכיחה שהם בוחרים את הקטגוריה הזאת ללא שום קשר לאיכות המוזיקה. ספק אם הם בכלל מקשיבים לפסקולים מחוץ לסרט. טוב, נו, לפחות נותנים סוף סוף אוסקר (אמנם של כבוד, אבל בכל זאת) לאניו מוריקונה. הגיע הזמן, אחרי 80 שנה ויותר מ-300 סרטים שהלחין.
נו, ומי צדק? כמובן אני, שמראש חזיתי שאני אטעה ברובם המכריע של הניחושים שלי…
"המבוך של פן" נהדר. ראוי לכל פרס על המקוריות והתעוזה שלו.
וראיין גוסלינג מועמד לפרס השחקן הטוב יותר (על half nelson)! איזה יופי! שניים מהסרטים שהכי אהבתי השנה זוכים להכרה כל כך מוצדקת.
שאלת תם אם אפשר – המעיין, יהיה מועמד שנה הבאה, או שמוסכם על כולם שהוא גרוע?
יש יש יש צדק!!!!!!!!!! “נערות החלומות” הבינוני בחוץ!!!!
אני מופתע ש”לחזור” בחוץ לא בגלל שאהבתי אותו כל כך אלא בגלל שכולם באקדמיה מתים על אלמודובר והמבקרים היללו.
כמו שאמרתי “מכתבים מאיו ג’ימה” התברג בקטגוריות החשובות(סרט, במאי, תסריט}
סך הכל חוץ מכמה טעויות פה ושם התחזית שלי הייתה דיי מדוייקת.
אם הולכים לפי מספר הקטגוריות בהן הסרט מועמד ולא לפי מספר המועמדויות בלבד, מתקבלת תמונה קצת שונה.
ל"נערות החלומות" יש אמנם שמונה מועמדויות, אבל בשש קטגוריות בלבד. (שלוש מועמדויות בקטגוריית השיר הטוב ביותר.)
ל"בבל" יש שבע מועמדויות, גם כן בשש קטגוריות (כולל הסרט הטוב ביותר).
מה שאומר שנעשתה עוד היסטוריה כאשר "הלבירינט של פאן" הוא הסרט הזר הראשון בהיסטוריה שמועמד (ביחד עם בבל ונערות החלומות) להכי הרבה קטגוריות