המעופפים
כידוע, אני מוקסם מהיכולת (הדי חדשה) של הקולנוע הישראלי לספק חוויות מיינסטרימיות מרגשות ולמשוך קהל. אך באותה נשימה ממש אני מקווה ומייחל לבואם של עוד ועוד סרטים שמאתגרים נראטיבים קונטטנציונליים ומנתקים את הקולנוע הישראלי מסד הנראטיב. תמהיל בין שני הצדדים האלה נראה לי בריא, וגם תואם את טעמי האישי, שרוצה לאזן בין הנאה רגשית סיפורית ובין התלהבות מחוויה אסתטית/רוחנית/שכלית/טרנסנדנטלית. לפיכך, שניים מהפרוקטים הקולנועיים היותר מסקרנים שצפויים לנו בחודשים הקרובים, הם דווקא אלה שנראים לי אמיצים ומאתגרים יותר – וכנראה גם קטנים יותר במימדי ההפקה שלהם. האחד הוא "אנדנטה" של אסף תג'ר (אין לי מושג איך יהיה הסרט, אבל הפסקול בטוח יהיה נהדר) והשני הוא "המשוטט" של אבישי סיון (שמאוד חיבבתי את עבודותיו הדוקומנטריות). לשני הסרטים יצאו בימים האחרונים טריילרים, שמספקים רק טעימה קטנה שהיא בעיקרה ויזואלית/אסתטית. ברמת השוטים, שני הסרטים נראים מעולה. האם גם המכלול שלהם יצליח להרשים? אני מסוקרן מאוד. "המשוטט" יוקרן בבכורה עולמית ב-17 במאי בפסטיבל קאן, במסגרת "השבועיים של הבמאים". "אנדנטה" יוקרן במהלך מאי במסגרת הקרנות האקדמיה (והטריילר מבשר שלמסכים הוא ייצא רק ב-2011). הנה שניהם:
"המשוטט", אבישי סיון (צילום: שי גולדמן):
הנה האתר של "המשוטט", עם קטעים מאחורי הקלעים.
"אנדנטה", אסף תג'ר (צילום: אלעד דבי)
(ויה הבלוג של עמית איצקר)
(הערה: הפוסט הזה היה אמור לעלות בצהריים, ואחרי הצהריים תוכנן כבר פוסט אחר. אבל יש לי בעיות אינטרנט היום אז הפוסט הזה עלה וירד, עלה מקוטע, עשה בעיות. הנה הוא עכשיו כמו שצריך. הפוסט הבא מתעכב עד שענייני האינטרנט יסודרו).
זה רק אני או שהמשוטט נראה סרט איום ונורא,מסוג הסרטים שהיוצרים שלו עשו במחשבה להכנס לפסטיבל קאן.
בקושי צלחתי את הטריילר,אולי זה גם נובע מסלידתי מאבישי סיוון,עבודותיו הדוקומנטאריות שתיעדו את חייו["טלונבלה של במאי בהקפאה",נראה לי שכך קראו לסרטים] סרטים אלו היו מהדברים המתישים[לא במובן החיובי] שאני ראיתי על איזהוא מסך בשנים האחרונות.
אך למרות דעתי,חייבים לפרגן,כל הכבוד על הכניסה לפסטיבל קאן,מדובר בהישג מכובד.
וואו הסרט השני נראה מדהים,יש לי את ההרגשה הזאת שהייתה כמו הפעם הראשונה שראיתי משהו מ"ואלס עם באשיר"
אוף טופיק –
נמסר כי 3 תסריטים אבודים של קובריק יצולמו בקרוב, כאשר אחד מהם הוא סדרת טיוי.
הטריילר השני הוא הטריילר הטוב ביותר שנעשה בישראל. הלוואי שגם הסרט.
הטריילר של אנדנטה באמת נראה מרשים מאד אבל לא הבנתי ממנו על מה הסרט
קצרצרים:
* על פניו, לא נראה לי שאני מתחבר לאבישי סיוון, ולא לאסף תג'ר. בטריילרים שךהם יש אוירה, וזה יפה. ןזה מחזיק את הזמן של הטריילר. לא בטוח שזה מחזיק סרט שלם. אבל זה על פניו. נראה את הסרטים ונחליט.
* בסינמטק תל אביב היו היום הקרנות של סרטי סטודנטים של סם שפיגל. ראיתי כמה מהם, כולל את "עזרה ראשונה" של ירדן כרמין, שהתקבל לקאן.
* ירדן כרמין עשה סרט פשוט, אולי לא מקורי, אבל יפה ומדויק, עם שני שחקנים שעושים עבודה נהדרת, ומחזיקים את הסרט על רמה טובה מאוד. בדיוק הסרט שמתאים לפורמט של סרט קצר.
* מתוך הסרטונים שראיתי, הכי אהבתי את "כלבים ביער" של דניאל נחנסון – על שני חיילים (צעיר ומבוגר) שטועים בניווט, והדינמיקה הנולדת בין שניהם כתוצאה מכך. כתוב ומבוצע נהדר.
* והיה גם את "סמיך ממים" של מור יוגב – לא סרט גדול, אבל שני שחקנים מצוינים – חנה אזולאי הספרי, ודב נבון – שווים את הצפייה.
אני מעדיף שיתקעו לי סיכות בלבן של העין ולא לראות את שני הסרטים האלה. זה נראה מאד מאד משעמם ופלצני.
עדן – בעיניי טריילר הרבה יותר אפקטיבי כאשר הוא רק מעורר סקרנות ולא שוטח בפניך את כל עלילת הסרט, בדרך כלל באופן שמוחק את הצורך לצפות בסרט עצמו. במיוחד כאשר מדובר בטיזר, כמו שמגדיר את עצמו זה של "אנדנטה". שכן עם הסקרנות מגיע הרצון לגלות עוד פרטים, אשר יבוא לידי ביטוי במציאת התקציר (זה שמטרתו להסביר על מה הסרט) או בציפיה דרוכה לצפייה ביצירה עצמה.
לקטור – בהנחה שאתה באמת לקטור, יש לקולנוע הישראלי בעיה. לא בגלל שאתה לא רוצה לראות סרטים משעממים ופלצניים, זה טעמך ועל כך איש לא יגיד מאום. אלא מפני שאתה מעדיף לעולל לעצמך דברים מאשר לצפות בסרטים האלה, או לפחות לטעון כך. אפשר לחשוב שיש לנו יותר מדי סרטים פלצניים להתגאות בהם מדי שנה, או שנעשים כאן מספיק כאלה בעידוד הקרנות, אלה עם הלקטורים.
הטריילר הראשון ממש לא טוב בעיני – המשחק איום ונורא. ואם המשחק איום ונורא בטריילר המצב קשה. אין שום דבר אמיתי במה שקורה שם מבחינת הדמויות ואמור להיות. חוץ מזה הקט הראשון (מהשוט הראשון לכותרת) הוא טעות מוחלטת שמעידה על בעיה.
השני – ויז'ואלס לא רעים. טקסטים קלישאתיים. בדיוק מה שלא קורה בואלס עם בשיר – שהם התמונה גובתה בטקסט מצמרר.
טריילר 2 נראה מדהים ומזכיר עבודות של דייויד פינצ'ר. האם הסגנון ישמר לאורך כל הסרט? אני מקווה. האם התוכן יהיה ברמה של הויז'ואל? אי אפשר לדעת, אבל לדעתי רמה כזאת ויזואלית, גם אם התוכן לא יהיה מדהים, זה קפיצת דרך בקולנוע הישראלית. בכל מקרה, שאפו על הטריילרים ועל הכניסה לקאן.
אהבתי את הטריילר של המשוטט, הטריילר השני עיצבן אותי.
Thanks pal. That was cool hearing
I do not even know how I ended up here, but I thought this post was great. I don't know who you are but certainly you are going to a famous blogger if you are not already 😉 Cheers!