היוצרים קרעו את רומא
חלפתי הבוקר על פני קולנוע גת, מעליו מתנוסס שלט עצום של הסדרה "רומא" המשודרת בהוט. וידו הארוכה של איגוד הבמאים והתסריטאים הגיעה גם לשם. הם הצליחו לעשות אד-באסט (שאפו לתסריטאי האמיץ שטיפס על הפיגומים באמצע הלילה) ולהפוך את הפרסומת של הוט לכתב מחאה נגדה.
ככה זה נראה:
ולמען הסר ספק, הן כעיתונאי, כמבקר קולנוע וכחבר באיגוד התסריטאים שיוצא לו לעבוד פה ושם כתסריטאי ועורך תוכן בטלוויזיה (אבל לא להוט), אני תומך לחלוטין במאבק של האיגודים נגד הוט סביב סוגיית התמלוגים.
עדכון, שלישי בוקר:
1. דיסקליימר: היוצרים מכחישים כל קשר למעשה. ברור, סתם קפצתי למסקנות. הוט, באחד הטוויסטים האירוניים וחסרי הבושה, הגישה תלונה במשטרה.
2. ואגב, מישהו יכול לבדוק כמה תמלוגים משלמים הוט לתסריטאי ובמאי "רומא"? הרי ברור שעם HBO הם לא יעזו להתעסק.
מרשים מאוד. פגשת את ליסה גרין?
כמי שלא מכיר את המאבק מבפנים, אשאל מה בעצם הרקע לסכסוך. כל מה שאני, הדיוט תמים, יודע זה שהיוצרים מביעים מחאה בלי להסביר על מה בדיוק. אמנם זכיתי לבידור נחמד בזמן משחק הכדורגל* והשחתת הכרזה של "רומא" היא צעד מקורי, אבל מכל זה, אני רק יודע שהיוצרים כועסים על משהו ולא מגלים על מה.
יאיר, או מישהו, האם תוכלו לפרט קצת יותר על הרקע לכל העניין (בלי ספוילרים, בבקשה)?
*מה שבכלל גרם לי לתהות איך בחורה חצי עירומה נכנסת למגרש עם דגל אדום ענק באמצע משחק בין מכבי ת"א לבני סחנין ויוצא מזה בשלום.
אני אנסה להסביר בקצרה:
כשאתה כותב תסריט/מערכון/סדרה אתה לא כותב אותה לגוף משדר (הוט,יס, ערוץ 2 וכו') אלא לחברת הפקה. חברת ההפקה משלמת לך סכום מסויים על העבודה שלך ואחר כך מוכרת אותו לגוף המשדר.
בכל העולם נהוג שבכל פעם שהתוכנית משודרת אתה אמור לקבל על כך תמלוגים בסכום שתלוי במספר גורמים (מי הזכיין, שעת השידור וכו'). מבין כל הגופים בישראל, הוט היא היחידה שאינה מוכנה להעביר תמלוגים בטענה שהתשלום שהיא נתנה על התוכניות כבר נכלל בתוכו.
נוצר מצב שבו המפיקים מקבלים כסף על כל מקום שבו התוכנית משודרת (VOD, סלולר, שידורים חוזרים), הגופים המשדרים מקבלים כסף מפרסומות ומצופים על כל שידור כזה והיחידים שנשארים מחוץ למעגל הם בעצם האנשים שיצרו את התוכנית ובלעדיהם היא לא היתה קיימת.
* אם זה לא היה ברור, אני תסריטאי שלא עובד עם הוט – אבל תומך במאבק של האיגודים
אה, אז המצב כרגיל. (:
תודה על ההסבר.