05 מרץ 2007 | 11:08 ~ 22 תגובות | תגובות פייסבוק

טריילר וצ'ייסר

נירית אנדרמן מ”הארץ” שמה היום אצבע עדכנית על הדופק ומתארת את סצינת הפאבים ובתי הקפה המציגים סרטים אלטנרטיביים שהמפיצים בארץ לא מביאים לבתי הקולנוע. מה שעובר מצוין מהכתבה זה התסכול של קהל מאוד מסוים מהמצאי הקולנועי המוגש לו בבתי הקולנוע ובסינמטקים בארץ. מי שעוקב אחר בלוג זה יודע שאני שותף לתחושה הזאת: הקהל הישראלי חובב האיכות והאלטרנטיבה מקבל שירות בינוני מאוד ממפיציו, ושירות גרוע מסינמטקיו. החיפוש אחר יצירת אלטרנטיבה פרטיזנית הוא, אם כן, מהלך טבעי.
אבל אנדרמן התעלמה משני אספקטים מהותיים של התופעה. הראשי: כל מועדוני הקולנוע המחתרתיים האלה מקרינים את סרטיהם מדי.וי.די. וזו, בעיני, מגרעת שדי דופקת את המיזמים. מה השלב הבא: הקרנה מיו-טיוב על מסך ענק? מי שאוהב קולנוע באופן אמיתי וטהור, לא יכול להסתפק הקרנת די.וי.די על מסך גדול כתחליף להקרנת פילם או הקרנת היי-דפינישן. אתם פשוט רואים סרט אחר. התשובה לטענה הזאת עשויה להיות “עדיף לראות את הסרט מדי.וי.די מאשר לא לראותו בכלל”, ועימה אני מסכים. אבל די.וי.די הוא פורמט ביתי, עם רזולוציה מוגבלת. בחדרי ההקרנה של “האוזן השלישית” הצליחו להוציא את המקסימום מהפורמט הזה – בזכות מקרנים יקרים ומרחיק אופטימלי בין מסך ומקרן – ושם תוכלו לראות די.וי.די באיכות הכי גבוהה שאפשר, וזה עדיין לא ממש אותו דבר (אני מקווה שעידן ההיי דפינישן, כשיגיע ארצה, יעשה את ההבדל: הקרנה באיכות פילם בעלות של הקרנת די.וי.די).
אבל אז יש גם את הצד השני: ענייני הזכויות. מי שמקרין את “בראון באני” של וינסנט גאלו באופן פומבי מסתכן בהסתבכות עם מחזיקי הזכויות של הסרט בארץ, הד ארצי. כל עוד זה אירוע מחתרתי, פנימי, חברי, העובר מפה לאוזן ומתפרסם בבולטינים של מיי-ספייס, עוד אפשר להתחמק מזה עם גערה. אבל ברגע שזה מתפרסם בעמוד השער של מוסף התרבות של עיתון ארצי, זו כבר הסתבכות. אם מקריני הסרטים יהיו מוכנים להיות הדון-קישוטים של הקולנוע ולהפוך את הפרת הזכויות הזאת למאבק עקרוני נגד שיטת ההפצה המונופוליסטית, הקרטלית ושאינה מעודדת תחרות בישראל, זה נהדר. אבל האמנם זו מטרתם?
לפני כמה חודשים זרקתי כאן רעיון לארגן הקרנה פיראטית של “המבוך של פאן” מעותק די.וי.די שהגיע אלי מחבר אקדמיה. באותה תקופה הסרט היה ללא מפיץ בישראל. עוד באותו יום קיבלתי מכתב מעורך דין, שאינו מקושר לאף חברת הפצה, שהסביר לי שגם אם אין לסרט מפיץ מקומי הקרנה כזאת תהיה בניגוד לחוק. כלומר, אם מישהו עושה מעשה המפר זכויות יוצרים, עדיף לו שלא לפרסם את זה באופן פומבי, לא בבלוג, לא במיי-ספייס, ובוודאי שלא ב”הארץ”.
באותה סקציה בעיתון, כמה דפים אחרי, מסופר על סדרת סרטי הגריינדהאוס שקוונטין טרנטינו אוצר בבית קולנוע בלוס אנג’לס. יחי ההבדל הקטן: אם בלבונטין 7 מקרינים מדי.וי.די שהושאל מהספריה הסמוכה, הרי שטרנטינו מציג את סרטי הפולחן הנדירים האלה מאוסף עותקי 35 המ”מ הפרטי שלו. זו יזמות שהייתי רוצה לראות בארץ.
אבל הנקודה העיקרית של הטקסט של אנדרמן מהדהדת: הגיע הזמן שיקומו כאן שוב מועדוני קולנוע אלטרנטיביים, אבל עד הסוף: בפילם ולא מפורמט ביתי, בחוקי ולא בגניבה. רק כך ייראו המפיצים ובעלי בתי הקולנוע בארץ שיש כאן קהל שלם שהם פשוט מפספסים.
(ובאותו נושא: באתר הקהילתי “מארקר קפה”, אליו הפנתה אותי דבורית שרגל, הקמתי לפני כמה שבועות פרופיל בו אני מביע את חלומי שיקום מעין קולנוע פריז בן זמננו. תקוותי היא שאיזשהו סטראטאפיסט/ית או מנהל/ת קרן הון סיכון שהם גם פריקים לקולנוע יקראו את הדברים, ידגדג להם באצבעות, והם ירצו להשקיע במיזם כזה כסף ולצאת למסע קניות אחר עותקי פילם של הסרטים הטובים שלא מגיעים ארצה).

======================

להלן הקומוניקט: הצילומים לאופרת הרוק הקולנועית “מופע החיים של גוטל בוטל” מתחילים היום. יש כבר אתר, ויש גם קליפ לאחד השירים המתפקד כטריילר. קראתי את התסריט של דניאל סיון, במאי הסרט (שהסרט הציעודי שלו “המלחמה של גיורי” זכה בפרס בפסטיבל חיפה ואולי הגיע הזמן שאצפה בו כבר) לפני כמה חודשים והיו בו כמה דברים מאוד יפים. יהיה מסקרן לראות לאן הוא, נתי אורנן (האיש מאחורי הפרויקט גוטל בוטל) והצלם ניתאי נצר ייקחו את הסרט. התקווה שלי שזה יהיה טריפ מוזיקלי פרוע, מהכיוון של “הדוויג והשארית העצבנית”.

22 תגובות ל - “טריילר וצ'ייסר”

  1. נדב 5 מרץ 2007 ב - 11:55 קישור ישיר

    תיקון קטן – “בראון באני” הוא סרט של סוני (קולומביה), וזכויות הפצת ה-DVD שלו הן של פורום פילם.

  2. Islay 5 מרץ 2007 ב - 13:54 קישור ישיר

    אגב איכות הקרנה, ראיתי בשבת את ליטל מיס סאנשיין, וכל הסרט היה משובץ בריצודים הלבנים המעצבנים האלה. זה לא אמור להיות ככה, נכון?

  3. רון 5 מרץ 2007 ב - 15:42 קישור ישיר

    גם ב”אוזן השלישית” המלאי מוגבל ביותר, סרטים אלטרנטיבים רבים וטובים בכלל לא נמצאים שם. אני מחפש בנרות את הסרט הפורטוגלי
    משנת 2000 “fantasma 0” ולא מוצא אותו בשום מקום. מישהו יודע איך אני יכול להשיג את הסרט חוץ מאשר להזמין אותו מאמאזון? (הוא נמצא שם אבל יקר מדי…)

  4. דניאל פאיקוב 5 מרץ 2007 ב - 16:46 קישור ישיר

    איזה סרטים ספציפיים הוקרנו בקולנוע פריז? ואיך המארגנים פתרו את תסבוכת זכויות היוצרים?

  5. דניאל פאיקוב 5 מרץ 2007 ב - 16:53 קישור ישיר

    אגב, רשימת הסרטים המוקרנים בפסטיבל של טרנטינו נמצאת באתר של בית הקולנוע.

    http://www.newbevcinema.com/calendar.cfm

    חלקם באמת איזוטריים מאוד, חלקם יצאו בדי.וי.די. והם מפורסמים למדי. שניים מהם ראיתי, את שניהם בטלוויזיה הישראלית.

  6. אורון 5 מרץ 2007 ב - 17:05 קישור ישיר

    שוב אני עופטופיק (קרדיטים לסטיבי על הביטוי. לא אכפת לך נכון? למרות שזה בלי רשותך):

    אני יודע שהנושא עלה בעבר, אבל קצת ביזארי לראות באנר כמו זה שמופיע בדף הראשי של בלוג אלטרנטיבי יחסית. מי זאת נינט? מה אכפת לי שהיא מתנשקת? מה אכפת לי שכבר 244,475 ראו את זה? ולמה המפרסם חושב שזה עלול לעניין מישהו מהגולשים כאן???

    בבקשה אל תרביצו לי…

  7. רתם 5 מרץ 2007 ב - 17:28 קישור ישיר

    יאיר (או כל אחד אחר שמבין), מצפה להכוונתכם בנושא פסטיבלון הקולנוע הקוריאני בסינמטק. היות וההתמצאות שלי בנבכי הקולנוע האסייתי מוגבלת למדי, אשמח לשמוע אם יש בתוך המבחר המוצע משהו שכדאי לראות. תודה מראש.

  8. ניר 5 מרץ 2007 ב - 18:56 קישור ישיר

    למיטב ידיעתי לאוזן השלישית יש זכות להקרנה פומבית של סרטים ובגלל זה מרבית הקיבוצים בצפון עובדים איתם ולוקחים מהם סרטים. לא יכול להיות שאפשר לקחת את בראון באני דרכם להקרנה ציבורית?

    רוה לניר: זאת בהחלט אפשרות.

  9. סטיבי 5 מרץ 2007 ב - 21:00 קישור ישיר

    לא היה אכפת לי אפילו אם הייתי ממציאה אותו בעצמי 🙂 היו הרבה וריאציות (כולל עופ-טופינג קצר הימים) וזו הגרסא שהשתרשה בפורומים מסוימים.

  10. עדן 5 מרץ 2007 ב - 21:02 קישור ישיר

    וואו, ניר, הזכרת לי נשכחות. מגיל 13 עד גיל 21 הייתי אחראי על ערוץ הוידאו של הקיבוץ שלי ובאמת עבדתי הרבה מול האוזן השלישית, שקיבלו את הזכיון ממחלקת הקולנוע של ההסתדרות או משהו כזה (אני כבר לא זוכר). לא אשכח את השבוע בו הצלחתי להקרין את “טיטאניק” בשבת בשבוע שבו יצא לוידאו, הצלחתי להיות בקיבוץ הראשון שמקבל אותו. גם ההצלחה הכבירה של שיבוץ “JFK” ביום כיפור מייד עם יציאתו (בשתי קסטות) לא פורחת מזכרוני, כמו גם הפושטקים מכיתה י”א שהיו פורצים לתחנה כדי לשדר בלילה סרטים כחולים.
    אחח… היו זמנים.

  11. אורון 6 מרץ 2007 ב - 13:08 קישור ישיר

    תודה יאיר, נתת לי עוד סיבה לאהוב את טרנטינו. מה שמוביל אותי לעניין שאליו רציתי להגיע:
    הערב בשעה 17:00 יוקרן בסימנטק ת”א הסרט “ג’קי בראון”, היחיד של QT שלא ראיתי, ואני בטוח שיש עוד כמוני.

    ותודה לעדן – וואו, עכשיו אתה הזכרת לי נשכחות…

  12. עידן 6 מרץ 2007 ב - 13:22 קישור ישיר

    כנראה שבצפון הארץ הסרט ג’קי בראון לא הוקרן.

  13. דניאל פאיקוב 6 מרץ 2007 ב - 16:56 קישור ישיר

    אני בספק אם הוא הוקרן בשאר העולם. האם יש מישהו שראה את “ג’קי בראון” בעשר השנים שעברו מאז יציאתו?

  14. ירון 6 מרץ 2007 ב - 18:37 קישור ישיר

    יאיר, הכתבה שלך היא קצת קטנונית.
    לא התייחסת בכתבתך לערך התרבותי של ערבי ההקרנה של הסרטים בלבונטין 11.
    לא סתם מקרינים שם סרט, אלא יש שם הרצאה לפני ואנשים נחשפים לתכנים שהם לא נחשפים אליהם וזה מה שחשוב בהקרנות האלו.

    רוה לירון: הכתבה היא לא שלי אלא של נירית אנדרמן מ”הארץ”. היא הזכירה שם את עניין ההרצאות. ואני הוספתי “הידד!” לכל מה שקשור להפגנת פלורליזם קולנועי וחיפוש אחר אלטרנטיבות בלתי ממוסדות. אבל הצבעתי על הבעיה המתעוררת מכך שאירועים מחתרתיים מפסיקים להיות כאלה כשהם מסוקרים בעיתונות הארצית, ואז מתחילות להתעורר סוגיות אתיות/מוסריות/משפטיות שצריך לתת עליהן את הדעת.

  15. אורון 6 מרץ 2007 ב - 22:37 קישור ישיר

    רגע 1.
    האם אני חש כאן בעוקצנות מסויימת המגיעה מכיוונו של עידן?
    אתה מתנשא מעליי, או חושב שאתה מצחיק?
    או שאולי זו עוד פרובוקציה זולה שנועדה להשיג תשומת לב בכדי להכיר בקיומך העלוב?
    בכל מקרה, עדיף לגור בצפון מאשר מתחת לגשר!

    רגע 2.
    והאם זה אותו עידן ששבר לא מזמן את שיאי הפתטיות של עצמו,כאשר התחנף אל חתום למחיקה (אם כבר מדברים על שיאים…), בכדי להשתחל להקרנות עיתונאים אליהן הוא לא מוזמן?
    האין זה אותו עידן שביקר בחריפות את בעל הבלוג על הדרכים, העקלקלות לכאורה, בהן הוא נוקט בכדי להיכנס להקרנות מסוג זה, ואז עשה זאת בעצמו?
    איך אתה ישן בלילה?? איך אתה סובל את עצמך???
    אל תטרח לענות לי. הפעם, הקטנוניות שלך לא תשעשע אותי.

  16. עידן 7 מרץ 2007 ב - 10:25 קישור ישיר

    מי שמדבר על קיום עלוב, אורון. תחזור לחור שמתוכו יצאת.

  17. עידן 7 מרץ 2007 ב - 10:29 קישור ישיר

    אורון, אני גם לא שואל אותך אם מותר לי להגיב או לא.

  18. עידן 7 מרץ 2007 ב - 11:07 קישור ישיר

    ואורון, אחת הסיבות שאני לא מוזמן להקרנות מוקדמות היא שאנשים כמוך תפסו את המקום ולא בצדק!

  19. אורון 7 מרץ 2007 ב - 12:33 קישור ישיר

    שמע עידן, אין לי שום דבר אישי נגדך בשום רמה. כשמעצבנים אותי אני מתעצבן, ואתה ממש עיצבנת אותי. לכתוב תגובה מזלזלת גיאוגרפית לתגובה שלי, זה פשוט ניסיון נואש לזכות ביחס אנושי כלשהו. וזכית.
    בכל מקרה, הגבתי לך ברגע של כעס, וידעתי שתענה לי, אבל לא רציתי לעשות מזה דיון ולשעמם את שאר הגולשים.

    אז אני רק אומר כמה דברים:
    1. אני מבטיח לא לעבור מעל הגשר שלך בלי רשות, כי הרי הקיום שלי עלוב יותר משלך כפי שאתה טוען.
    2. לחזור לחור שממנו יצאתי יהיה לי קצת קשה. תוותר לי?
    3. מעכשיו אני הוא זה שישאל אותך אם מותר לי להגיב או לא, ולא להיפך.
    4. אתה הוא זה שתקבע מי ראוי ומי לא ראוי להיות נוכח בהקרנות עיתונאים. וזאת למרות שאתה לא מכיר אותי ואין לך מושג מי אני ומה עשיתי בחיי, מבלי להזכיר כמובן את השאלה המתבקשת: “מי אתה חושב שאתה בכלל???”

  20. עידן 7 מרץ 2007 ב - 12:42 קישור ישיר

    אני לא מנסה לזכות ביחס אנושי כלשהו כדבריך, אני באמת ובתמים מזלזל במקום ממנו באת. כשאני מתכוון לחור שממנו באת אני לא מתכוון לחור שאתה מתכוון אליו, אני מתכוון לחור בצפון שאיני יודע מה שמו אבל הוא קרוב לוודאי חור חור. אבל אתה ודאי מכיר אותי ויודע מה עשיתי בחיי שאתה מרשה לעצמך לקרוא לקיום שלי עלוב, אני מציע הודנא, אני לא אגיב על דבריך ואתה לא תגיב על דבריי. אני מתכוון לקיים אותה אבל אם אתה תקרא עוד פעם לקיום שלי עלוב או כל דבר מן הז’אנר הזה , לא אראה את עצמי מחוייב לשום הבנות ולא אחסוך במילים.

  21. דניאל 7 מרץ 2007 ב - 15:53 קישור ישיר

    הקרנות מפורמט בלו ריי או HD-DVD, על מקרנים של HD 1080P יהיו באיכותחדות יותר גדולה מבקולנוע. (למרות ש”על הנייר” הרזולוציה בפילם גדול יותר, מעשית העותקים דהויים יותר מהנגטיב המקורי). אין סיבה להתעסק עם הקרנה בפילם, זה מסורבל ויקר.. קשה למצוא עותקים..
    העתיד ממש בפתח, ותוך שלוש עד חמש שנים רוב בתי הקולנוע יעברו לדיגיטלי.

  22. אורון 7 מרץ 2007 ב - 19:30 קישור ישיר

    עידן, בוא נסיים את הסאגה הזו, זה משעמם.
    מצטער אם נעלבת מדבריי, גם אם הדבר היחיד שהטריד אותך הוא שאמרתי שהקיום שלך עלוב. לא מתפקידי לשפוט אותך, בדיוק כמו שאינך יכול לשפוט אותי.
    מצטער לנפץ לך את המיתוס, אבל אני לא בור כפרי כמו שאתה חושב. נולדתי וגדלתי בראשון-לציון, עיר האורות, אך העברתי את רוב גיל ההתבגרות בחור מצפון הארץ (לפרוטוקול, קוראים לו יסוד המעלה, והמונח סוף העולה שמאלה הומצא במקור עליו).
    אנחנו לא במלחמה, אז אין צורך בהודנא. בוא פשוט נפסיק לבלבל את המוח על כלום. אין בכך שום טעם.


השאירו תגובה