"גנב עירוני", ביקורת
Town, Hall
פורסם ב"פנאי פלוס", 13.10.2010
אני בזאת מצהיר שאני מפסיק להיות מופתע בכל פעם מבן אפלק. עם "גנב עירוני" אפלק מוכיח סופית שהוא פשוט במאי טוב. תקציר ההפתעות הקודמות: כבר שנים שאני מודיע, בכל פעם שיוצא סרט חדש בכיכובו של בן אפלק, שמדובר בשחקן ההוליוודי שאני הכי פחות מחבב. אני חושב שהוא שחקן רע ומעולם לא ראיתי אותו בתפקיד שהאמנתי לו. זה נהיה עד כדי כך חמור שנוכחותו של אפלק בסרט הית מבחינתי תו תקן שלילי: אם הוא בסרט, אני לא שם. עד כדי כך זלזלתי באפלק, עד שהייתי בטוח שהמוח האמיתי מאחורי התסריט ל"סיפורו של וויל הנטינג" היה מאט דיימון (דיימון ואפלק זכו יחד באוסקר על התסריט לסרט). ובכן, את משחקו הרע ואת סרטיו הרעים אי אפשר לקחת ממנו, ומה היתה חלוקת העבודה בינו ובין דיימון על "וויל הנטינג" גם לא נדע. אבל לפני שנתיים אפלק הפתיע והמציא את עצמו מחדש, הפעם כבמאי. זה היה ב"נראתה לאחרונה": סרט שהתהדר בתסריט מעולה ובבימוי מפתיע. וגם במידה מסוימת של ענווה: לתפקיד הראשי ליהק אפלק את אחיו, קייסי אפלק, שיש קונסנזוס (לפחות בין מבקרי קולנוע) שהוא שחקן מצוין, להבדיל מאחיו.
עכשיו מגיע אפלק עם סרט שני כבמאי וכשותף לתסריט, והפעם גם כשחקן: "גנב עירוני". ולמרות שהסרט הזה קצת פחות טוב ומפתיע ופחות כתוב באופן הדוק מ"נראתה לאחרונה" הוא עדיין מוכיח שאפלק הזה הוא במאי מוכשר ואף חכם למדי. מצחיק, לא חשבתי שש שם שכל. איך שפטתי אותו שלא בצדק.
הדבר הכי מעניין ב"גנב עירוני" הוא המיקום שלו. אפלק ממצב את עצמו בתור משורר הצווארון הכחול של בוסטון. אני לא בטוח אם פרנסי בוסטון שמחים מכך שבשנים האחרונות עירם – שאמורה לייצג את האצולה האמריקאית ושמזוהה עם ראשית החלוצים שהגיעו מאנגליה לאמריקה – הפכה ללוקיישן המועדף על ידי סרטי פשע גבוהי פרופיל ומעוטרי אוסקרים: "מיסטיק ריבר" של קלינט איסטווד ו"השתולים" של מרטין סקורסזי. אפלק, יליד בוסטון, חודר לטריטוריות האלה ומוכיח שהוא לא דג רקק. גם "נראתה לאחרונה" וגם "גנב עירוני" הם סרטים טובים יותר (לדעתי) מ"מיסטיק ריבר". "גנב עירוני" הוא גם סרט נגיש יותר לקהל הרחב מ"נראתה לאחרונה" שהיה לרגעים פשוט מדכא ואינטנסיבי מדי. "גנב עירוני" הוא, לפני כל, פשוט סרט שודים מוצלח למדי – דינמי, אגרסיבי, מחוספס, ועם לא מעט אקשן.
עם כל סרטי בוסטון, אני כבר מתחיל להבין את הגיאוגרפיה של העיר, שכונותיה ופרבריה מבלי שהייתי שם. שני נהרות חוצים את העיר בדרכם אל האוקיינוס האטלנטי: נהר המיסטיק ונהר הצ'רלס. נהר המיסטיק הונצח בשם סרטו של איסטווד, ואילו סרטו החדש של אפלק ממוקם בשכונת הצווארון הכחול השוכנת על גדות נהר הצ'רלס, צ'רלסטאון. או בקיצור, הטאון (שמו המקורי של הסרט). כותרות הפתיחה של הסרט מלמדות אותנו שצ'רלסטאון היא השכונה האמריקאית שהוציאה מקירבה את הכמות הגדולה ביותר של שודדים. גם סוג של גאווה. הסרט עוסק בסיפורה של חבורת שודדים כזאת, שבראשה עומד אפלק, המוח של הקבוצה. מצד אחד הם מנהלים מרדף חתול ועכבר עם סוכן האף.בי.איי שמנסה ללכוד אותם (ג'ון האם), ומצד שני אפלק מתאהב במנהלת בנק שהם שדדו (רבקה הול הנהדרת; ובכלל, הליהוק בסרט הזה פנטססטי) ובהיותו שודד-בן-שודד, מתחיל לראשונה לדמיין חיים חפים מפשע.
מה שיפה גם ב"נראתה לאחרונה" וגם ב"שודד עירוני" הוא שלמעשה אפלק יוצר כאן סרטים "לפי-הספר", סרטי ז'אנר בסיסיים מאוד – בלש פרטי בראשון, שוטרים וגנבים בשני – שעונים על כל מוסכמות הז'אנר. למעשה, אם יש מגרעת עיקרית ב"שודד עירוני" הוא שהסרט לא אחת בוחר במוכר ובצפוי מידה, ויש כאן פרדוקס: מצד אחד זה סרט מחוספס שפונה לקהל מבוגר, ומצד שני, אותו קהל מבוגר עשוי להרגיש שאת רוב פיתולי העלילה הוא כבר מכיר היטב מרוב סרטי השוטרים והגנבים האחרים שראה לאורך חייו. אבל אפלק, כשותף לתסריט, מצליח ליצור סרט שגם נענה לציפיות צופיו, וגם פה ושם מצליח להקדים אותם ולהפתיע. כך למשל, כבר בסוף המערכה הראשונה, בתום 35 דקות של סרט, סוכן האף.בי.איי פותר את התעלומה ומפצח מי הם הגנבים שאותם הוא מחפש. זו נקודה חשובה כי לעיתים נדמה שכשמדברים על סרטי חתול ועכבר, נדמה שהשוטר תמיד צריך להישאר צעד אחד מאחורי הגנבים עד לסוף, והנה בא אפלק ומראה שלא החקירה היא העיקר, אלא היחסים שנרקמים בין כל השושבינים לביזנס הזה שנקרא "שוד בנקים": המפעיל, שנותן את הטיפ והמודיעין; השוטרים, שמנסים לעצור את השוד לפני שהוא קורה; והשודדים עצמם, שבסרט הזה מוצגים כמי שכלואים בין שני הצדדים, ובוודאי שלכודים גם בתוך הסטטוס החברתי שלתוכו נולדו בשכונה שלהם, שבו שוד בנקים הוא מקצוע שעובר בירושה מאב לבן.
אפלק, יחד עם הצלם רוברט אלסוויט (זוכה האוסקר על "זה יגמר בדם", ושותפו הקבוע של פול תומס אנדרסון), יצר סרט אנרגטי מאוד שהוא כולו שרירים, בלי טיפת שומן. יש בו משהו סבנטיזי, באופן שבו הוא משלב בין הז'אנר ובין האמירה החברתית, על העולם שבתוכו כל הדמויות כלואות. ועזבו ז'אנרים ואמירות, הוא גם מכיל סצינת מרדף מכוניות נהדרת וכמה קרבות יריות מותחים.
נ.ב:
מה הסיכוי שבסוף שבוע אחד יעלו שני סרטים על חבורת שודדי בנקים והבלש שדולק בעקבותיהם. הנה זה קורה. מול "גנב עירוני" המוצלח עולה השבוע סרט נוסף שהוא לכאורה עם עלילה זהה, "Takers". אבל הבחינו בניואנסים: שוט הפתיחה של "גנב עירוני" מתחיל בשודדים, שוט הפתיחה של "Takers" מתחיל על הבלש. כבר כאן אתם שמים לב אצל מי נתונה נאמנותו של הבמאי. וזה ממשיך הלאה: השודדים של "Takers" היא חבורה נהנתנית של פושעים שמחפשים כבוד, עושר ופינוקים. ובהתאם, אם ל"גנב עירוני" יש מראה סבנטיזי, ל"Takers" יש מראה אייטיזי: הבמאי מתענג על הצבעוניות הצלופנית של ההיי-סוסייטי – כל הכתומים והכחולים שכאילו נתלשו מסרט של טוני סקוט – ומקנה לסרטו מראה של חלון ראווה. מסוגנן, אך חסר חיים. אם "גנב עירוני" הוא סרט שודים מלהיב ונבון, עם לב ומצפון, "Takers" הוא הנגאטיב המושלם שלו: סרט נטול נשמה. ונטול עניין.
הי-הו, עצור רגע.
אהבתי את The town, וגם את Gone baby gone, אבל להגיד שבן אפלק יותר טוב מקלינט איסטווד? קצת מוגזם לא?
הרי גם אתה אמרת משהו כמו "מיסטיק ריבר הוא סרט נפלא, ואני שונא אותו". כלומר, לא התכחשת לאיכויות הבימוי של איסטווד. היתה לך בעיה מוסרית עם הסרט, אבל תודה שאפלק צריך לאכול הרבה חצץ לפני שיגרד את המאסטר הגדול.
וחוץ מזה – נדמה לי שהתסריט כתוב מצוין, והסרט מבוים נהדר, ורבקה הול מקסימה כתמיד, אבל החלק שבו שמתייחס לאחותו של ג'רמי רנר, שהבת שלה היא כן או לא ביתו של אפלק בסרט – החלק הזה מבוים ומשוחק הכי פחות טוב בסרט (וחבל, כי זהו הפתיל שמדליק את האש בחלק האחרון). וגם בן אפלק עצמו לא משחק מי יודע מה בעיניי.
"מיסטיק ריבר" היה סרט הרבה יותר שלם בעיניי. מה שלא אומר שלא כדאי לראות את The town.
את הסרט עוד לא ראיתי אבל אני בהחלט מסכים לגבי אפלק – לרוב שחקן נוראי (אחד השחקנים היחידים שממש מסוגלים לצרום לי בסרט) שמאוד הפתיע אותי ב"נראתה לאחרונה". ובאמת לא התייחסת לרמת המשחק שלו בסרט. האם הוא משחק טוב יותר תחת הבימוי שלו עצמו?
אגב, פאמילי גאי לעגו פעמיים לכישרון של אפלק (פעם אחת לכישרון המשחק שלו ופעם אחת לחלקו בוויל האנטינג):
http://www.youtube.com/watch?v=8EY3aXwBiX8
http://www.itsfunnyhoney.com/video/225/good_will_hunting
מצד שני (ולא שההשוואה עדיין במקומה), גם לאיסטווד לקח זמן עד שזכה באהבת המבקרים, לא?
יאיר, בד"כ אני מסכימה עם רוב הביקורות שלך לסרטים- לפחות את אלו שראיתי. אולם הפעם אני די מופתעת מהביקורת היחסית חיובית.
הבימוי של אפלק, יחסית למיחקו אמנם טוב, אולם התסריט…צפוי, משעמם רדוד, ושקוף.
אם כבר סרט גנבים שוטרים- אז שהאקשן יהיה מעט יותר מהיר.
ואם כבר מדברים על שינוי אישיותי-תדמיתי- אז אנא מהתסריטאים- אנא העניקו לעלילה קצת יותר עומק ממרקו שמחפש את אמא שלו ותוך כדי מתנקה מאלכוהול וסמים.
אפלק אולי יוצר סרטים לפי הספר, אבל את הספר הזה כולנו כבר קראנו.
הייחוד והגאוניות של איסטווד הוא בכך שהוא מצליח להבליט נקודות בספר שלא הבחנו בהן לפני כן.
off topic
הצצה ל"שני דגלים" של מולכו:
http://www.liormolcho.com/index.html
סיימון מקורקינדייל, כוכב סדרת האייטיז Manimal (זוכרים?), מת.
בהקשר לאוף טופיק,
הטריילר נראה ממש ממוחשב באופן לא אמין, קיטשי להחריד ודי רע.
אפלק יצר סיפור אהבה קליל שמתלבש על סרט אקשן שמלווה באלימות פיזית , מילולית וכמובן יריות ומרדפי מכוניות , להגיד שזה סרט מצויין או אפילו סרט טוב מאוד זו תהיה טעות , הסרט הוא בסה"כ בינוני אך הוא מספק את הסחורה של סרט אקשן שנותן הנאה למשך כשעתיים.
אפלק עבר דרך ארוכה מאז זכה באוסקר עם ידידו הטוב (מאט דיימון) ואפשר אפילו לראות מספר סממנים זהים לאותו סרט מוצלח ,
1. ראשית ההתעסקות בדמות הגבר בתוך חבורה גברית חזקה שההכרות בתוך עצמם היא מהילדות והם מה שנקרא: Best Friends.
2. הגיבור רוצה לצאת מהעולם שבו הוא נמצא לעולם טוב יותר , הגיבור גר בעיר קשה , עיר ענייה והוא מחפש דרכים לצאת אל העולם הגדול אל עולם יותר טוב מבחינתו.
3.התאהבות פתאומית של הגיבור באשה צעירה וחיזור אחריה לכל אורך הסרט תוך כדי הבטחות חוזרות ונשנות על עתיד משותף במקום טוב יותר , גם בסרט הזה האשה היא שגורמת לשינוי בדמות הגיבור ולמהפך בחייו.
בן אפלק עוד ימשיך ליצור סרטים נוספים ואני משוכנע שהוא רק ישתפר ושהוא עוד יביא למסך את "סיפורו של וויל האנטינג" הבא (בתקווה שהוא יצטרף לחברו מאט דיימון בשביל להרים את הפרוייקט הזה) , בכל מקרה זה הקנה לו ניסיון נוסף בתחום הבימוי והכתיבה שאני משוכנע שיבוא לידי ביטוי בהמשך הקריירה שלו.
מעניין לראות את ההתקדמות עם השנים של בן אפלק לעומת מאט דיימון , על קצה המזלג אני חושב שמאט דיימון הצליח יותר והוא גם מקבל תפקידי אופי רבים יותר מאשר בן אפלק אך לעומתו בן אפלק יוצר ומביים מה שמאט דיימון עוד לא עשה לפי מה שידוע לי.
אין ספק שגנב עירוני היה הרבה יותר מוצלח אם בן אפלק לא היה מלהק את בן אפלק לתפקיד הראשי.
תשמעו, ראיתי את הסרט הזה אתמול וממש קיבלתי פלאשבאק מהיט. זה פשוט היט קצת פחות טוב. אבל הופתעתי מבן אפלק בטירוף
חבל שיאיר לא נכנס לבלוג בשבת, לפחות בשביל למחוק את התגובות של וילנצ'יק. אפשר לסווג את זה תחת "פיקוח נפש".
יאיר, נדמה לי שאתה טועה, כי הצלם של 'זה יגמר בדם' הוא רוג'ר דיקנס ולא הבחור שכתבת.
מיכאל 22,
לא נכון הצלם הוא אלוויסט.
הוא אפילו זכה באוסקר על "זה יגמר בדם"
שנגדו התמוד דיקנס על שתי סרטים שונים,
"ארץ קשוחה"
ו-"התנקשות בג'סי פורד"
5 הדקות הראשונות של Megamind
http://www.youtube.com/watch?v=C30WB0FZS94&feature=player_embedded#!
טריילר יצא לחדש של גאס ואן סנט
http://video.aol.com/aolvideo/moviefone/restless-trailer-no-1/636769502001
זו דוגמה לטקסט יפה שלך, מלא חיים, מעניין, ואני שמח שאפשר לקרוא את הביקורות נעדרות הספוילרים. הכתיבה האישית הזו בביקורות הסרטים שלך היא, לדעתי, מהטובות שיש היום בהשוואה למבקרים אחרים.
This is really interesting. Thanks for posting it. By the looks of the comments, many others think so too.