10 מאי 2011 | 13:22 ~ 7 תגובות | תגובות פייסבוק

שש עצות למתמודדי "כוכב נולד" ו"אמריקן איידול"

אני לא רוצה לדרוך על הערוגה של צפניה, אבל לכבוד יום העצמאות הרשו לי לחרוג מהמנדט הטבעי שלי.

 

מי שעוקב אחר הבלוג יודע אולי על הגילטי-פלז’ר הקטן שלי: אני חובב תוכניות ריאליטי מוזיקליות. אין אף תוכנית ריאליטי שאני מסוגל לראות, אבל אחר “אמריקן איידול” ו”כוכב נולד” אני דווקא די נהנה לעקוב כשיוצא לי (וזה ממש בלתי נסבל מבחינתי שמאז השנה שעברה הקדימו את “כוכב נולד” לסוף האביב, כי אני לא מצליח לעקוב אחרי שניהם במקביל, וכך יוצא שאני די מפקיר את “כוכב נולד” זו שנה שנייה. מצד שני, “אמריקן איידול” בהיי דפינישן ביס זה חתיכת תענוג (מביס את “כוכב נולד” במוזיאון טיקוטין בחיפה).

 

אז כשבועיים לפני גמר “אמריקן איידול” ורגע לפני שהנבחרת הסופית של “כוכב נולד” עולה על הבמה ומתחילה להילחם על סמסים מהקהל, הנה כמה טיפים למתמודדים שצברתי משנותיי כצופה ומאזין.

 

מה התגובה הכי מתסכלת מהשופטים? לדעתי המשפט “זה היה קצת כמו קריוקי”. מה משמעות הביקורת הזאת? ששרת טוב, יש לך קול יפה, אבל לביצוע הזה לא היתה שום אישיות ועיקר הצטיינותו היתה בכך שהוא נשמע די זהה למקור. איך נמנעים מקבלת ביקורת “זה היה כמו קריוקי”?

 

1. ככל שהתחרות מתקדמת די ברור שכל מי שנמצא שם יודע לשיר. לכן, אלה שיבלטו יהיו או אלה בעלי נוכחות הכוכב, או אלה שכבר מגיעים די מגובשים מבחינה מוזיקלית. זה הטיפ הראשון: כדי להצליח בתחרות הזאת צריך להיות בעל השכלה מוזיקלית וטעם מגובש. לדעת לשיר יפה זה לא מספיק. צעירים שמגיעים לתחרות ולא שמעו מעולם שום דבר מחוץ לקאנון ה”יום הזכרון”/”בית הכנסת”, יפלו כאן. אלא אם הם ישכילו לגייס לצידם מישהו שייתן להם עצות רפרטואריות טובות וייבחר להם שירים שמתאימים להם. בעולם האמיתי יש סביבכם צוות של מנהלים מוזיקליים ומנהלים ואמרגנים שתמיד יידעו יותר טוב מכם. בתחרות אולי תקבלו עצות מהצוות, אבל ההחלטות בידיכם. ולא יעזור, אלו בחירות השירים שמנצחות את התחרות.

 

2. בנים, שירו שירים של בנות. בנות, שירו שירים של בנים. זה כבר מרחיק את הביצוע שלכם מהמקור. אם תצליחו אף למצוא דרך שנונה לשנות את המילים שיתאימו לג’נדר שלכם, תזכו בנקודות בונוס על “פרשנות חדשה”.

 

3. החליפו לשיר שלכם ז’אנר. קחו שיר פופי וקצבי והפכו אותו לבלדה, או לשיר פולק. זה נהיה די מקובל בשנים האחרונות. פרנטה עשתה את זה לניו אורדר. נובל ואג עשו מזה קריירה. וקריס אלן זכה ב”אמריקן איידול” לדעתי כשהבריק וביצע עם גיטרה בלבד גרסה אקוסטית לשיר היפ הופ (“Heartless” של קניה ווסט). אדם לברט החזיר עם ביצוע שקט ל”עולם מטורף” של טירז פור פירז (למעשה זה היה קאבר לגרסה של מייקל אנדרוז לשיר הזה מתוך פסקול “דוני דארקו”, אבל נראה לי שאיש מהקהל או בשופטים לא זיהה את זה). בכל מקרה, הרעיון של הפיכת שיר פופי/קצבי לבלדה איטית ומרגשת כמעט תמיד עובד.

 

אבל היזהרו, זה לעיתים רחוקות עובד הפוך. לקחת שיר שקט ולהפוך אותו לקצבי יכול להתנקם בכם משני כיוונים. האחד, שהגרסה הקצבית תעקר את השיר המקורי מהרגש שהיה בו, ושהגרסה הקצבית לא תיתן לכם אפשרות להפגין יכולת שירה.

 

4. מצד שני, היזהרו לא לשנות את השיר המקורי יותר מדי. אל תהרסו אותו.

 

5. הדבר הזה שכל כך אוהבים אתכם בגללו בהתחלה, זה יהיה הדבר שלקראת שלבי הגמר יעיפו אתכם עליו. זה מעצבן, אבל נכון. אם סקוטי מקרירי יעוף מ”אמריקן איידול” לפני הגמר, זה יהיה כי כולם ירגישו שעניין הקאנטרי מיצה את עצמו והוא נורא חוזר על עצמו. ג’ייקוב לאסק עף כי חוץ מלותר ואנדרוס הוא לא ידע לעשות כלום. ואדם למברט, למעשה, הפסיד את הגמר בגלל האדם למברטיות שלו. זו הבעיה עם ריאליטי, הקהל רוצה כל שבוע שטיק חדש (טוב, לא כל שבוע. כל כמה שבועות). ג’יימס דרבן העונה הוא סוג של אדם למברט 2.0: יש לו 30 אחוז מהכריזמה של למברט, אבל הוא מצליח להפתיע. למעשה, הוא מעין אדם למברט וקריס אלן שעורבבו לאיש אחד (איש אחד קצת מעצבן, לטעמי. אבל עם טעם לא רע במוזיקה).

 

6. עד השבוע השישי, היו האנדרדוג. שימו לב למאחרי-הפרוח (late bloomers). רוני דלומי, למשל. או, שוב, קריס אלן. העונה ב”אמריקן איידול” זו עשויה להיות היילי ריינהארט. מה שמשותף לכל אלה זו העובדה שבחצי הראשון של העונה לא היה לגמרי ברור איך זה שהם עדיין לא עפו, מלבד העובדה שהם נורא פוטוגניים. אבל אז, בבת אחת, משהו קרה להם. או שהם יצאו מההלם. או שמישהו חכם התחיל לייעץ להם. או שהם פתאום קלטו מי הם ומה הם רוצים מעצמם ואיזה מין זמרים הם רוצים להיות. כשהאנדרדוג פתאום זורח, בדיוק בשלב שבו הפייבוריט כבר מקבל את הביקורת “זה שוב אותו דבר ממה שאתה עושה תמיד ולכן צפוי ולכן משעמם”, זה השלב שבו מתחיל להסתמן מהפך בתחרות. ב”איידול” העונה הגמר הצפוי אמור להיות בין סקוטי ובין ג’יימס, הבנות – נדמה – די מטורללות עליהם. אבל היילי נכנסה למסלול סילוני ד מדהים בשבועיים האחרונים, כך שלא רק שלא אתפלא לראות אותה בגמר, אני די רוצה לראות אותה בגמר.

נושאים: בשוטף

7 תגובות ל - “שש עצות למתמודדי "כוכב נולד" ו"אמריקן איידול"”

  1. N 10 מאי 2011 ב - 16:45 קישור ישיר

    מודה שאיידול היא גם ההתמכרות שלי. כיף לראות אותך כותב על זה 🙂

    והיילי ריינהארט צברה מומנטום עוד מהביצוע לאלטון ג’ון. אבל נדמה שההפקה עצמה לא אוהבת אותה במיוחד, אז מעניין לראות איך זה ממשיך. נראה לי שבהפקה שם דוחפים יותר לגמר סקוטי נגד ג’יימס – הקאנטרי נגד המטאל וכו’ וכו’. שניהם זמרים טובים אבל חוזרים על עצמם או משדרים אישיות מעצבנת.

    אני אישית חיבבתי מאוד את כריס אלן והביצוע לHeartless היה מבריק בעייני, אבל הוא זכה להערכה שלי עוד בערב של שירים מהסרטים (עם טרנטינו, שמסתבר שגם לו יש שריטה לאיידול) כשכולם הלכו על הבלדות הדביקות והוא שר את השיר מOnce.

  2. מיקי-ל 10 מאי 2011 ב - 17:17 קישור ישיר

    ואת the voice אתה רואה? קונספט קצת הזוי, אבל מבדר לחלוטין ובעיקר לא לוקח את עצמו יותר מידי ברצינות. ויש שם זמרים מעולים.
    ומי לדעתך ינצח? נדמה לי שאם אתה מהמר לאוסקרים, קטן עלייך להמר על הזוכה ב”איידול” (נראה לי שבכל זאת דרבין יקח, אם כי אין לי פייבוריטים – כמו כריס אלן – השנה).

  3. רוני 10 מאי 2011 ב - 19:55 קישור ישיר

    סקוטי ייקח כי ברגע שלורן תעוף, כל הקולות שלה (ויש הרבה) ילכו אליו. לדרבין אין ירושת קולות כזאת ברורה כי המצביעים של האחרים עלולים להתחלק בין כולם, תלוי בביצועים הספציפיים.
    בכלל, לדעתי יש סיכוי מסוים לגמר של סקוטי ולורן.

  4. מירי 11 מאי 2011 ב - 10:42 קישור ישיר

    אני נפלתי שדודה לרגלי קייסי אברמם, שהוא מין קרוס מוזר בין ריצ’רד דרייפוס הצעיר לאליוט מ”שלושים ומשהו”, אבל מבחינה מוזיקלית הוא היה משהו אחר לגמרי, מגניב נורא. ברגע שהוא עף עברתי להיילי (שני הדואטים שהם עשו ביחד מענגים ביותר.) גם אני חושבת שהיא נסקה למעלה, אבל אין כמעט סיכוי שתגיע לגמר.

  5. זוהרת 11 מאי 2011 ב - 14:33 קישור ישיר

    1. אם נתרגם לישראלית את העיצה של “לשנות ז’אנר”, אז הייתי ממליצה מאד לשחק עם עם הז’אנר המזרחי, לשיר את “תגידי” של שלמה ארצי עם ח’ ו-ע’ וקצת כינורות יתלבש עליו בול, ולהפך- להפוך שיר מזרחי לשיר רוק- אקוסטי עדין (או רוק גיטרות חשמליות, בהתאם לשיר), יתן תוצאה מקורית ומעניינת, גם ככה המוזיקה סו קולד “מזרחית” של היום היא לא “מזרחית” (=ערבית) אמיתית שנשענת על רבעי טונים, אלא סתם פופ ים תיכוני, ומה שהופך אותה ל”מזרחית” זה בעיקר העיבוד והקול של הזמר, וברגע שמשנים את העיבוד- מקבלים די בקלות שיר אחר ומאתגר.

    2. לשיר שירים שעוד לא מיצו את עצמם בכוכב נולד. כאלו שהציבור מכיר אבל קצת שכח, או שירים קצת פחות מוכרים של אמנים טובים (עדיין ממתינה לזה שיבצע נניח את “רכבות” המצוין של דני רובס). לשיר להיטים חרושים זה לא חכם, זה להישען על פופולאריות של שיר, ולהיות שאננים. אם עוד פעם אני אשמע את “עד שתעזוב” של ריטה או את “שיר למעלות”, סביר להניח שאקיא את נשמתי.

    3. להפסיק לשיר שירים “כי הם יפיםמרגשים” ולהתחיל לשיר שירים שעושים שירות טוב לזה שמבצע אותם.

  6. יוני 11 מאי 2011 ב - 21:19 קישור ישיר

    מסכים עם כל מילה –

    ולגבי איידול, בהתחלה הייתי משתעמם מהשירים שלה ולעיתים אף מעביר מהר לסופם, אחרי זה סתם התפלאתי איך היא לא עפה, בהמשך הופתעתי מכמה ביצועים טובים והיום אני ממש בעדה לגמר.

    בהחלט late bloomer.

  7. יוני 11 מאי 2011 ב - 21:20 קישור ישיר

    התכוונתי לגבי היילי כמובן…


השאירו תגובה