דקה לחצות
נשארו לכם שאלות פתוחות על "עץ החיים" שלא ידעתם את מי לשאול? הנה ההזדמנות שלכם: ג'יי רבינוביץ, אחד מחמשת עורכי סרטו של טרנס מאליק, יגיע בתחילת יולי ארצה כאורח החוג לקולנוע באוניברסיטת תל אביב לקיים סדנת אמן. ביום שישי עוד שבועיים (8.7) יוקרן "עץ החיים" בסינמטק תל אביב, ואחרי הקרנת הסרט יענה רבינוביץ לשאלות הקהל. הנה שאלה אפשרית: האם נכון מה שסיפר צלם הסרט, עמנואל לובצקי, לפני כשבוע שמאליק עובד בימים אלה על עריכה מחודשת של הסרט שיארך שש שעות? על פי לובצקי, הוא ומאליק צילמו 600,000 מטרים של חומר גלם, והקאט הראשוני של הסרט נמשך שמונה שעות (עכשיו מבינים למה היו צריכים חמישה עורכים לסרט). כמו כן, מאליק אמור לעבוד גם על גרסת איימקס לסרט.
רבינוביץ, בן ה-48, עבד כעורך על כמה מהסרטים המעניינים והמגוונים של שני עשורים האחרונים: "רקוויאם לחלום" ו"המעיין" של דארן ארונופסקי; "אני לא שם", של טוד היינס; "פרחים שבורים", "גוסט דוג" ו"איש מת" של ג'ים ג'רמוש; "8 מייל" של קרטיס הנסון; ופרקים ב"אוז" וב"רצח מאדום לשחור".
==============
בשבוע שעבר ראיינתי את אתגר קרת לגיליון "פנאי פלוס" החדש. התירוץ לראיון הוא הקרנת "$9.99" בסוף השבוע הזה בערוצי הסרטים של יס. "9.99" הוא סרט אנימציה מקסים שביימה תתיה רוזנטל על פי תסריט שהיא וקרת כתבו (ופיתחו בסדנאות התסריט של סאנדאנס), על פי סיפוריו קצרים של קרת.
בכל אופן, יצאתי מהראיון הזה עם שלוש כותרות:
1. קרת אמור לכתוב את התסריט לסרט הקצר שיביים יוסף סידר לסרט האנתולוגיה "אני אוהב אותך ירושלים", מאת המפיקים של "אני אוהב אותך ניו יורק" ו"אני אוהב אותך פריז". על פי imdb, גם ארי פולמן וחגי לוי קשורים לפרויקט. אבל קרת מודה שלמרות שיש לו כבר רעיון, ולמרות שהוא מתכנן לכתוב את הרעיון הזה תחילה כסיפור קצר ורק אחר כך כתסריט, הוא עדיין לא עשה שום דבר עד שיהיה לו דדליין, או אפילו הבנה שהפרויקט הזה אכן מתקדם וקורה.
2. קרת לא מתכנן לביים סרטים נוספים בשלב זה, למרות שעל "מדוזות", הסרט הארוך הראשון שלו כבמאי – אותו ביים יחד עם אשתו, שירה גפן – הוא זכה במצלמת הזהב בקאן. לעומת זאת, גפן מתכוננת עכשיו לבימוי סרטה הבא, הפעם כסוליסטית על כסא הבימוי. הסרט נקרא "בורג". ואם אני מבין משהו בדינמיקה של פסטיבל קאן, מקומו בתחרות הרשמית אמור להיות די מובטח (המשפט האחרון אינו "כותרת", אלא פרשנות אישית שלי).
3. ובינתיים, תתיה רוזנטל עדיין בניו יורק. היא מתכוננת לבימוי סרטה הבא, שיהיה סרט לייב אקשן בהפקה צרפתית. הסרט נמצא עכשיו בשלבי הליהוק. שאלתי אותה אם היא תביים סרט אנימציה נוסף והיא ענתה: "אולי".
==============
דיוויד רייפיאל, שעבד כתסריטאי צמוד עם סידני פולק, הלך לעולמו שלשום בגיל 87. רייפיאל חתום כשותף על התסריטים ל"שלושת ימי הקונדור", "זכרונות מאפריקה", "הפירמה" ו"סברינה". כולם בוימו על ידי סידני פולק. הוא כתב גם את "דקה לחצות" של ברטרן טברנייה ואת "הצטלבות" של מארק ריידל.
באתר הזמנת הכרטיסים באינטרנט לסינמטק כתוב שהאירוע הזה מתקיים דווקא ביום ראשון, ה-10.7, בשעה 19:00.
מישהו יודע איזה מהם הוא הנכון?
ג'יי רבינוביץ' הכוונה..
כמישהו שאוהב את הסיפורים של אתגר קרת, אני דווקא שמח שהוא לא יביים יותר. הוא אומנם אחלה סופר, אבל 'מדוזות' ו'9.99 דולר' הם לדעתי סרטים משמימים ומשעממים המוכיחים כי הסגנון של אתגר קרת הוא סגנון ספרותי בלבד. אני מאוד יקווה שבזמן הזה הוא כותב סיפורים חדשים.
אני לא בטוח ששמעת על המגזין הזה, אבל קוראים לו קולנוע פלוס. במגזין יש כתבות על סרטים שיוצאים החודש. יש שם גם מדור אתרים, שבהם ממליצים על אתרים, ובמדור הזה המליצו על האתר שלך! למיטב ידיעתי, אפשר להשיג את המגזין בקניון בת-ים בלבד ליד קולנוע רב-חן. אבל תלך לקחת את זה מהר כי בסוף החודש כבר מביאים מגזין חדש.
ויבוא עוד הספד: פיטר פאלק.
נראה לי שאתגר קרת לא אהב את הפרסום מהזכייה (בקאן). ראיתי אותו בדיזינגוף בשבוע שאחרי הזכייה וכשהרמתי את הראש לזהות את הפרצוף המוכר ראיתי מבט די מבועת פוגש את המבט שלי. אין לי אשליות שאני מבין את מסתרי נפשו, אבל אני מניח שיש קשר.
מתוך תקציר הסרט "אם האספלט" בתכניית פסטיבל ירושלים: "היא מתרסקת אצל חברה…", שזה, אני משער, תרגום מילולי של she crashes at a friend's place.
היה לי העונג לעבוד עם תתיה על הסרט הזה כיועץ מוזיקלי. היא מאוד מוכשרת, כפי שהסרט הזה המדהים הנפלא והנוגע ללב מוכיח, ובנוסף היא בין אדם נעים ונחמד. אני בטוח שהיא עוד תצליח לכבוש הרבה אוהדים, ומבקרים.
איתן, אתה מוזמן לאסוף לי עוד כאלה. אני מוצאת כל שנה בערך עשרים טעויות מביכות/משעשעות/הזויות בתקצירי הפסטיבל, ונראה לי שהשנה לא יהיה לי זמן לעיון יסודי בתוכנייה כדי ללקט אותן.
אוף טופיק: "Get Low" הופיע ברשימת ההפצה של יונייטד קינג.
ראיתי אולי 20 דקות של 9.99, אכן שיעמומון. מרי ומקס, לעומת זאת, הוא עוד הוכחה לכישרון הנפלא של אדם אליוט.
http://www.nytimes.com/2011/06/26/us/26adams.html
הנמפגש עם ג'יי רבינוביץ' הוא ביום שישי 8/7 בשעה 15:30
ביום א' 10/7 הקרנה נוספת של הסרט בלעדיו
וב-9/7 בשעה 12:45 הקרנה של נגד כל הסיכויים בנוכחותו