השיטה הצרפתית
הצרפתים בחרו את נציגם לאוסקר: הסרט "הכרזת מלחמה" העוסק בזוג שמתמודד עם הגידול במוחו של בנם התינוק. את הסרט כתבה וביימה ולרי דונזלי, שגם משחקת בתפקיד הראשי. תקציב הסרט (1.7 מיליון דולר) די דומה לתקציב של "הערת שוליים" (ואני מניח שרוב הסרטים שיהיו מועמדים לאוסקר השנה ינועו בסביבות התקציב הזה), והסרט שהוקרן ב"שבוע המבקרים" של פסטיבל קאן (מול "הנותנת" של הגר בן-אשר), הפך ללהיט ענק למדי בפריז בשבועות האחרונים.
אבל שווה להתבונן לרגע איך הצרפתים בוחרים את נציגיהם לאוסקר. האם הם בוחרים בסרט שזכה בסזאר? האם הם שולחים סרט שהם יודעים שלא עומד בתקנון של האקדמיה אמריקאית? לא. הם מכנסים ועדה בת ששה אנשים והם בוחרים. מי היו בוועדה השנה? מנהל פסטיבל קאן, תיירי פרמו; נשיא פרסי הסזאר, אלן טרזיאן; השחקנית ז'אן מורו; הבמאים ברטרן בלייה ולוק ז'אקה; וראש ה-CNC (הכתרי שחורי של צרפת), פיליפ פולה-ויאר.
יתכן ו"הכרזת מלחמה" יזכה גם בסזאר, אבל אם זה יקרה זה יהיה רק בפברואר-מרץ. וכמו רוב המדינות ששולחות סרטים לאוסקר, גם בצררפת יש הפרדה מוחלטת בין בחירת שגריר המדינה לאו"ם הקולנוע בהוליווד, ובין בחירת קהילת הקולנוע בסרט אותו היא מגדירה "הטוב ביותר של השנה".
הבלגים *לא* שולחים את הדארדנים!
במקומם הם שולחים סרט שנקרא "ראש של שור", שלפי הטריילר שלו נראה אולי סרט טוב, אבל ממש לא משהו שהאקדמיה האמריקאית יכולה לעכל.
אני לא יודע יודע לגבי "ראש של שור" או לגבי החדש של האחים דארדן, אבל לפי העבר האחים הם ממש לא הטעם של האדקמיה האמריקאית
יופי לצרפתים, הם טועים. אין שום סיבה הגיונית להפריד בין פרס הסרט הטוב לשליחת סרט לאוסקר. הסרט הטוב צריך לקבל גם את פרס הנסיעה לאוסקר. לא יזכה ? אז מה.
אולי העותק של "inni" יגיע לחיפה אחרי איסטנבול?
http://cinemapurgatorio.com/all-upcoming-shows
בסופו של דבר בשיטה הישראלית זכינו בשלוש מועמדויות, אז ככה שאין פה שום בעיה. וחוץ מזה איזה סרט היה נשלח בשנים האחרונות במקום הסרט שנבחר? בסופו של דבר הסרט הכי מינסטרימי שמתאים לאקדמיה בארץ הוא גם זה שיתאים לאקדמיה שם.
================
רוה ללא: אם חושבים על זה לרגע, הרי שבשיטה הנוכחית זכינו רק לשתי מועמדויות. המועמדות השלישית הגיעה למרות השיטה ולא בזכותה. וגם אם נלך על שלוש המועמדויות, ראה את הסטטיסטיקה: ב-20 שנים של ועדה (1964-1984) ישראל השיגה שש מועמדות לאוסקר, ב-20 שנים של אקדמיה (1990-2010), ישראל השיגה שלוש מועמדויות.
ראש שור הוקרן בפסטיבל ירושלים (כמו הבחירה הבלגית של שנה שעברה, ״בלתי חוקיים״) והיה אחד הסרטים הפחות טובים של הפסטיבל בעיני.
העניין הוא שאצלינו הטקס של הסרט הטוב ביותר נערך בסוף ספטמבר ומתואם עם שנה העברית,כשברוב המוחלט של המדינות האחרות הטקס שלהם מתואם עם השנה הלואזית (למעט נורווגיה)…
בקשר ל"ראש שור",לדעתי סרט לא רע בכלל,לאמרות שאין לא סיכויי.
יאיר רוה ידידי,
אתה לפעמים מוסיף ומפתיע אותי.
כל רעיון האקדמיה הישראלית הוא כזה שמאות אנשי מקצוע משני צידיה של המצלמה הם שיצביעו הצבעה חשאית ויבחרו את הסרטים על פי טעמם האמנותי. כשוקמה האקדמיה הישראלית לקולנוע בשנת 1990, רצינו "לברוח" מוועדות של לבלרים ("פונקציונרים") ומומחים (מטעם עצמם ומטעם אחרים) למיניהם השונים – שהם יעשו זאת עם קול הטיותיהם.
…
כמות גדולה של מאות מצביעים מנטרלת שיבושים וגניבות-דעת.
למרות כל הביקורת והליקויים בהתנהלות האחרת של הנהלת האקדמיה – ההצבעה של חברי האקדמיה לסרטים, היא עדיין נקודת האור הגדולה של קיום המוסד הזה – השייך, לא לשכוח – רק למאות חבריו וחברותיו.
אני בטוח למשל, שלא היית רוצה שוועדה מצומצמת של שישה אנשים תכריע ותקבע מי ינהיג את מפלגת העבודה, ומי יישלח/תישלח מטעמה לטקס האוסקר(?!) – או שגם על זה אתה ממליץ?!
שבת טובה!
אני לא מאמין שאני אומר את זה, אבל: אני מסכים עם שאול דישי. ועדה זה רק מקור לסכסוכים אין ספור על הרכב הועדה, ועולם הקולנוע הישראלי שלנו כבר רווי ארס גם ככה.
את הסוגיה ניתן לפתור בעיניי בהוספת קטגוריה לפרסי האופיר. חברי האקדמיה צריכים לדעתי להצביע בנפרד לסרט הטוב ביותר לטעמם, ואז לסמן בדף, בקטגוריה נפרדת, מהו הסרט שהם חושבים שצריך לשלוח לאוסקר. זה יכול להיות אותו סרט, אבל זה לא חייב להיות.
בבוא העת "איתן" – עת תובנתך תתרחב – תסכים עמי גם בשאר הנושאים שעדיין לא חלחלו אלייך בצורה תקינה ומובנת.
שבוע טוב לך.
לשם הנ"ל איתן, יש גם קבוצה מתרחבת בפייסבוק:http://www.facebook.com/groups/263569310340394/
וגם אתר עם תיעוד המאבק:
http://chaosfilms.co.il/wh/chaos/?page_id=528
כל מבוקשך יימצא מלבד כאן – גם שם.