שביתת התסריטאים, היום השלישי והרביעי
הישג ענק לאיגוד התסריטאים ביום רביעי: הוא הצליח לקבץ על מדרכה אחת כמאה מה-Show-runners של תוכניות הפריים-טיים שהביעו תמכה בשביתה ועזבו את העבודה על הסדרות שלהם. כפי שכבר כתבתי קודם, לא היה ברור מאליו האם ה-show-runners יצטרפו לשביתה. הם הרי נמצאים במעמד ביניים – הם אלה שעומדים בין התסריטאים ובין הרשתות. אז למי הם יצהירו נאמנות? אז הם בחרו צד. הנה וידיאו בו כמה מהם – כולל "מריצי-התוכניות" של "אבודים", "המשרד", "המגן", "אי.אר" ו"סקראבס" – מבהירים לתסריטאים שהם לצידם, כשזה המחיר של זה הוא בעצם לעצור את ההפקה על הסדרות שהם עצמם יצרו וחלמו.
=========
ועכשיו, כמה מילים על זכיינים כפויי טובה. קחו למשל את הכבלים. הם עכשיו זורקים מהממיר את סי.אן.אן. למה? החלטה עסקית, אני מניח. ענייני כסף. מחיר מול תמורה. יו נואו, כל מה שמעסיק אנשים שאין להם עניין בתוכן. אבל ההעפה של סי.אן.אן רוויית אירוניה. הרי מה בנה את הכבלים? מה גרם לחדירה הכה פנומנלית שלהם לאחוז כה גבוה של בתי-אב בישראל והפך את הכניסה שלהם לשוק הישראלי לפרט שזכה לסיקור ודיווח בכל העולם בתור אחוז חדירה חסר תקדים? זה היה סי.אן.אן.
הכבלים עלו לאוויר ב-1990. ההיענות בציבור היתה איטית. מהוססת. עד ינואר 1991. מה קרה אז? פרצה מלחמת המפרץ. הקהל בארץ היה צמא למידע, וכל מה שהיה זמין לו זה ערוץ 1 שהפך את דובר צה"ל דאז, נחמן שי, לטאלנט. גלי צה"ל ורשת ב' איחדו שידורים. כל המידע הגיע רק ממקור אחד: רשות השידור, והוא נסמך באופן מוחלט על דיווחי דובר צה"ל. אבל אנשים רצו לדעת יותר ופתאום היה להם איך: סי.אן.אן שידרה את צילומי הנפילות בשידור חי, ובמקביל את הדיווחים מהמתקפה האמריקאית על בגדד. הקהל הישראלי התנפל על הכבלים, הביקוש היה עצום, והכל בזכות סי.אן.אן. 16 שנה אחרי אין כבר אף אחד בהוט שכנראה היה באיזור ב-1991 ואין אף אחד שיגיד: רבותיי, אנחנו חייבים לסי.אן.אן את הקיום שלנו. אנחנו חייבים לצופים שלנו את סי.אן.אן, כי זה מה שהם באו בשבילו. נו, לכו תשכנעו אנשי כספים עם טיעונים של כבוד, קומון-סנס וסנטימנטליות. ואני? אני ממילא לקוח של יס. שיורידו מצידי בהוט מה שבא להם.
========
לכל אמצעי תקשורת יש את האירוע שמביא להבשלתו. לרוב, זהו אירוע משברי הגורם לקהל לחפש מקורות מידע חלופיים. הכבלים נכנסו לבתים בישראל בזכות מלחמת המפרץ. וחדשות ערוץ 2, למשל: מישהו זוכר שעד 1995 (שנתיים אחרי שהושק ערוץ 2) חדשות ערוץ 1 עדיין ניצחו ברייטינג את חדשות ערוץ 2? מה גרם למהפך? רצח רבין. הדיווחים של ערוץ 2 בימים שאחרי הרצח גרמו לצופים לפנות אליהם ולנטוש את מדורת השבט של חיים יבין. חדשות ערוץ 10, על פי אותו הגיון, צריכים עכשיו איזו מלחמה טובה או קטסטרופה אחרת, כדי לעקוף את ערוץ 2.
שביתת התסריטאים בהוליווד – בייחוד אם היא תימשך זמן רב – עשויה להיות נקודת המפנה ביחס של הציבור הרחב לאינטרנט. ולא רק הציבור, גם בעלי הבית של הרשתות והאולפנים. רק השנה התחילו הרשתות האמריקאיות לגשש את דרכם באינטרנט כמקום המציע תוכניות מלאות לצפייה. עד השנה האינטרנט – עבור בכירי הטלוויזיה, התקשורת והעיתונות – היה רק אמצעי עזר שאמור לקדם מכירות לטובת המדיה החוץ-אינטרנטית – עיתונים, שידורים, סרטים. רוב התאגידים עוד לא לגמרי הםנימו שהאינטרנט הוא הדבר עצמו, ולא העלון הפרסומי של שידורי הטלוויזיה.
גם בישראל זה מתחיל לחלחל, נורא לאט. עבור הזכיינים האינטרנט הוא עדיין מקום בו הצופים מוזמנים לקבל בונוסים אחרי סוף התוכנית. היחס אליו הוא עדיין חשדני. גם עבור רוב העיתונים. האינטרנט, רבותי, אינו מוצר נלווה לקידום המכירות. הוא הדבר עצמו.
ובתחום בלוגי הקולנוע: אין לי מושג איך זה מתבטא מבחינה מספרית אבל יש לי תחושה ששביתת התסריטאים הזאת הופכת את ניקי פינק לכוכבת הבלוגרים בהוליווד. הדיווח שלה פשוט פנומנלי בעיני. נדמה שזה המקום הראשון אליו מגיעים התסריטאים והטייקונים כדי להתעדכן מה קורה היום בחזית השביתה.
=========
ואפרופו חוסר נאמנות של זכיינים לתכנים שלהם: זוכרים שלפני שנים בודדות "עקרות בית נואשות" הביאו לימי ראשון של איי.בי.סי רייטינג שהשתווה כמעט למספרי הסופרבול? ששנתיים טקס גלובוס הזהב של אן.בי.סי הזיז את עצמו לימי שני כדי לא להפסיד ל"עקרות בית"? זו היתה סנסציית רייטינג מטורפת. בסך הכל לפני שלוש שנים. ועכשיו גם מארק צ'רי, יוצר הסדרה, שובת נגד דיסני, התאגיד שבבלותו רשת איי.בי.סי. ולצידו השואו-ראנר של "אבודים":
=========
גם התמיכה של השחקנים בתסריטאים אינה דבר ברור מאליו. אם נכנסתם לדיווחי השביתה מ-1988 שלינקקתי אליהם שלשום, ודאי ראיתם שהמצב היה אז שונה לגמרי. השחקנים לא התייצבו לצד התסריטאים. ואפילו התסריטאים עצמם היו מאוד מפוצלים ומסוכסכים סביב השביתה. הפעם, השחקנים מפגינים לצד התסריטאים. זו גם סולידריות, אבל גם הבנה שהתסריטאים הם חיל החלוץ: החוזה של השחקנים מול האולפנים יפוג ביוני 2008 והם יבואו לשולחן המו"מ עם אותן דרישות בדיוק – אחוזים מההכנסות על שידורים באינטרנט, בסלולרי ובאמצעי מדיה חדשים.
פטרישה היטון, מ"כולם אוהבים את ריימונד" וקתרין הייגל מ"האנטומיה של גריי" מפגינות. (Via Vulture)
פטריק דמפסי ואלן פומפיאו מצטרפים לשביתת תסריטאי "האנטומיה של גריי"
דיווח של "אנטרטיינמנט טונייט" מההפגנה של שחקני "האנטומיה של גריי". השחקנים לא שובתים, הם ממשיכים בצילומי הסדרה, שכרגע כתובה רק עד פרק 11. הם ויתרו על הפסקת הצהריים שלהם כדי להצטרף להפגנה ולהביע הזדהות.
שאר התוכניות שמתחילות להיפגע מהשביתה: העונה השביעית של "24" מצטלמת עכשיו. ההפקה נמצאת בפרק השישי. יש תסריטים מוכנים עד הפרק השמיני. ואחרי זה? הכל ייעצר. הרשת לא רוצה להעלות את הסדרה לפני שיש לה 24 פרקים ביד, כך שאם השביתה לא תיגמר עד ינואר יש סיכוי ש"24" תחזור למסך רק ב-2009. בשבוע הבא ישודרו הפרקים האחרונים במלאי של "המשרד". ואם "אבודים" תעלה לשידור בפברואר, זו תהיה עונה עם שמונה פרקים בלבד. אחרי זה כבר אין לרשתות כלום.
הצוות של "סקראבס" מצטרף לשביתה
=========
אד דקטר, אחד התסריטאים של "משתגעים על מארי", מציע רעיון לחבריו התסריטאים: אם יש כאן מישהו שלמד באוניברסיטה עם החבר'ה מגוגל – הוא כותב – בואו נפנה אליהם ישירות. עזבו את רשתות הטלוויזיה, בואו ניצור תוכניות ישירות לגוגל, על פי המודל העסקי שלהם המשלם אחוזים מהכנסות לבעלי זכויות היוצרים.
==========
השאלה שכולם שאלו בימים האחרונים: איפה ארנולד שוורצנגר? כמושל מדינת קליפורניה לשביתה הזאת יש השלכות כלכליות עצומות לאוכלוסיה שבאחריותו. וכשחקן (לשעבר?) הוא אמור להיות לצד התסריטאים. אז, בשעה טובה, הוא כנראה נכנס לעניינים ומנסה לגשר בין הצדדים.
===========
גארי מרשל הבמאי של "אשה יפה", ולפני זה יוצר הסדרות "ימים מאושרים", "הזוג המוזר" ו"מורק ומינדי" (ואח של פני) משווה את השביתה הנוכחית לארבע השביתות הקודמות שהוא השתתף בהן.
============
כל התוכניות מושבתות. חוץ מכמה אופרות הסבון. איך? אלה ההפקות היחידות שפנו במוצהר לתסריטאים שיבואו לכתוב בשמות בדויים מאחורי גבו של האיגוד. אין דבר בזוי יותר מלהיות שובר שביתה, אבל מתברר שיש עדיין שמוכנים לזה. אבל התסריטאים השובתים מסבירים לשוברי השביתה שזה פשוט לא ישתלם להם, לטווח הארוך.
בפודקאסט הזה, מהאתר samandjimgotohollywood.com, מסבירים צמד התסריטאים המתחילים סאם וג'ים מה כל כך רע בלהיות שובר שביתה (scab בלשון האיגודים). האזינו:
SamandJimShow35.mp3=====================
ראיון מצוין עם רון מור, היוצר של "בטלסטאר גלקטיקה" המחודשת, סביב סוגיות השביתה:
"Fundamentally this is about the internet, and this is about whether writers get paid for material that is made for the internet or if they're paid for material that is broadcast on the internet that was developed for TV or movies." Moore shared a story to illustrate the scenario, saying "I had a situation last year on Battlestar Galactica where we were asked by Universal to do webisodes [Note: Moore is referring to The Resistance webisodes which ran before Season 3 premiered], which at that point were very new and 'Oooh, webisodes! What does that mean?' It was all very new stuff. And it was very eye opening, because the studio's position was 'Oh, we're not going to pay anybody to do this. You have to do this, because you work on the show. And we're not going to pay you to write it. We're not going to pay the director, and we're not going to pay the actors.' At which point we said 'No thanks, we won't do it.'"
"We got in this long, protracted thing and eventually they agreed to pay everybody involved. But then, as we got deeper into it, they said 'But we're not going to put any credits on it. You're not going to be credited for this work. And we can use it later, in any fashion that we want.' At which point I said 'Well, then we're done and I'm not going to deliver the webisodes to you.' And they came and they took them out of the editing room anyway — which they have every right to do. They own the material — But it was that experience that really showed me that that's what this is all about. If there's not an agreement with the studios about the internet, that specifically says 'This is covered material, you have to pay us a formula – whatever that formula turns out to be – for use of the material and how it's all done,' the studios will simply rape and pillage."
=============
היום ב-10:00 בבוקר שעון לוס אנג'לס (שמונה בערב בתל אביב) ינסה איגוד התסריטאים לרכז למיקום אחד את ההפגנה הכי גדולה מאז תחילת השביתה. הכוונה היא להביא 3000 חברי איגוד אל שערי אולפני פוקס להפגנת כוח גדולה שתסכם את שבוע השביתה הראשון. יש תסריטאים שחוששים שלמרות שהשבוע הראשון אכן היה מצוין באירגונו והראה שהאיגוד מלוכד ושהתעשייה הקריאטיבית כולה לצידו, יש חשש מפני נפילה במצב הרוח כשהשביתה תימשך. אם אתם בלוס אנג'לס, הנה פרטי ההפגנה המתוכננת היום.
אגב בטלסטאר-גלקטיקה, יש עכשיו שוב את אותו הקטע של מיני-פרקים העמודים בפני עצמם גם לפני העונה ה-4 (שאמן-סלה תעלה בעוד שבועיים), והם קוראים לזה "רייזור". לפני כמה שבועות נכנסתי לאתר שלהם בשביל לצפות להם, ולהפעתי הרבה גיליתי שהם מזהים את האיי.פי. שלי ככזה שמגיע מאיזור אסור להקרנה. הם לא הרשו לי לצפות בזה!!! זה היה מאוד מתסכל. למזלי הרב, באותו אי-מיול שהביא לי 3 עונות שלמות עד עכשיו מצאתי עם את המיני-פרקים של האינטרנט, ועוד באיכות טובה יותר ומרוכזים ברצף.
אגב, מעניין לדעת: יש עוד ישראלים שצופים ביצירה המעולה הזו? זו סדרת מדע-בדיוני שהתחילה בצורה די בינונית, אבל אט-אט השתפרה והלכה. סיום העונה האחרונה, השלישית, היה אחד מסיומי העונה הטובים שראיתי בסדרה טלוויזיונית.
פוסט מעניין.
אגב, איזה "פרקים אחרונים במלאי" של "אבודים" אמורים להיות משודרים בשבוע הבא? למיטב ידיעתי שידור העונה השלישית בארה"ב הסתיים במאי ואילו העונה הרביעית אמורה להתחיל רק בפברואר 2008.
1. שאלה מעניינת לגבי שביתת התסריטאים. שמענו בזמן האחרון על כמה סדרות ישראליות שנמכרו לארה"ב. מה עושים התסריטאים הישראלים של הסדרות הללו אם האולפנים האמריקאים מבקשים מהם לעשות עבודה כלשהי לקראת הפיילוט ?
2. דודי, אני חושב בדיוק ההפך ממך. גלקטיקה היא סדרה שהתחילה מדהים ומשם הלכה ונחלשה. סיום העונה האחרונה היה ממש רע לעומת הסיומים הנפלאים של העונות הקודמות.
לעניין הווביזודס ששודרו בעונה שעברה (אליהם אני מניח שמור מתכוון, למרות שעכשיו יש עוד סיבוב, כמו שציין דודי). כמה הערות סובייקטיביות, מבוססות על טעמי האישי, ועדיין: הווביזודס ההם היו ספין-אוף לתכנית עצמה ואת מידת העניין בהם לאנשים שלא רואים את התכנית אני מעריך במקום כלשהו מתחת לאפס. זאת ועוד, לאותם ווביזודס היתה תחושה של עבודה חפיפניקית בצורה לא רגילה (בכל התחומים, מלבד כתיבה), משהו שנעשה בתור פרומו עבור המעריצים ברשת יותר מאשר כל דבר אחר. והפורמט האפיזודי-אינטרנטי שנכפה על כל הסיפור (שמכל בחינה אחרת היה באורך של קצת פחות מחצי-פרק בסדרה) גרם לחוויית-הצפייה בו להזכיר את הפארודיה המשובחת "60" שקונאן אובראיין עשה בשעתו על "24".
ברור לי שכל העניין סובב סביב המישור העקרוני. אבל דווקא במישור הזה אותם ווביזודס הם לא דוגמה מזהירה לעתיד הדרמה ברשת, לפחות לא כזו שעומדת בזכות עצמה. כמובן, במקרה הזה האולפן מצא לעצמו עם מי להסתבך – חבורה של כותבים משופשפים שיודעת שאסור לעבוד בלי כסף וקרדיט. אבל במהות שלהם, הווביזודס ההם לא היו שונים מהפיצ'יפקעס שאפשר למצוא באתרי אינטרנט שמקדמים סדרות טלוויזיה וסרטים.
בתור אחד שמתעצל להתעמק בכתבים האינסופיים המסבירים את מהלכי השביתה ואת הדברים המתרחשים בשפה האנגלית, אני מוצא עצמי מרותק לדיווחים שלך אודות השביתה הגדולה הזו, שאם נרצה או לא, פוגעת בתוכניות והסדרות האהובות עלינו. אז תודה על הסיקור, הלינקוק והקטעים המשודרים.
למרות שההצעה לשדר באינטרנט ולקבל תגמולים על פי אחוזי צפיה היא היפותטית בעיקרה, מעניין לדעת מה יתרחש אם העניניים יתגלגלו לידי כך.
תיקון קל: "אבודים" לא משודרים בימים אלו בארה"ב, אלא נמצאת בצילומים של הפרקים המתקדמים בימים אלו ממש (או שלא, בהתאם לשביתה). הסדרה אמורה לשוב בפברואר 2008, וכולי תקווה שהדבר אכן יקרה.
לגבי 24 ואבודים, אני לא מבין איך שביתה של תסריטאים אמורה לפגוע בסדרות הללו. מה יקרה? החורים בעלילה יפסיקו להיות?
ולא מפתיע יותר מדי ששוברי השביתה הם כותבי אופרות סבון.
אולי שביתת התסריטאים מסמלת יותר ממשהו נקודתי הוליוודי? איזשהו שינוי במצב הרוח הלאומי האמריקאי? או שזה ממש ממש wishfull thinking?
ויאיר, המשפט שלך: "חדשות ערוץ 10, על פי אותו הגיון, צריכים עכשיו איזו מלחמה טובה או קטסטרופה אחרת, כדי לעקוף את ערוץ 2." עשה לי צמרמורת, הוכחת הרי שיש לך איזשהו חוש נבואי לגבי כאלה מין דברים.
(מצד שני, יש את המציאות, והיא מספיק מצמררת גם ככה).
יאהו/רויטרס נזכרו בענין האוסקרים הזרים.
טעות קלה: העונה החדשה של אבודים טרם התחילה בארצות הברית, לכן השביתה לא פוגמת בהקרנה שלה כרגע אלא תפגע בקצב סיום הפרקים ובהקרנה שלה לכשתעלה.
רוה לכולם: כל מי שתיקן לגבי "אבודים" ועלייתה בפברואר – תודה, כולכם צדקתם. טעות בתרגום מצידי (התעלמות מפסיק שהפריד בין שני חלקי משפט). תיקנתי בטקסט: הכוונה היתה שיש לרשת רק שמונה פרקים, ששידורם יתחיל בפברואר. הפרק השמיני נגמר בקליף-הנגר שאמור למשוך לפרק התשיעי, אבל כרגע אין פרק תשיעי.
דרורית, לא לדאוג. לחדשות 10 הייתה מלחמה, והתנתקות, ובחירות, ואירוע מוחי של ראש ממשלה – והם עדיין לא קרובים לרייטינג של ערוץ 2. הם מקסימום מצמצמים פערים באיטיות. סוג של ניצחון לכוחות השוק, הייתי אומר.
ברווז, אבל זאת הייתה סתם מלחמה, עם נשק קונבנצינאלי…
(:
יאללה, אופטימיות.
הערה לגבי הווביסודים של בטלסטאר גלקטיקה: כפי שמסביר מור, הסדרה Resistance שקדמה לעונה השלישית היתה אמורה להיות סיפור קטן שיגשר את הפער בין העונות (והתוצאה אכן היתה משמימה וחסרת פואנטה, אולי בשל הסיבות שמור מונה ואולי מכיוון שגלקטיקה עצמה כבר מזמן איבדה את הצפון). הווביסודים שקודמים לסרט Razor (הראשון מתוכם עלה לאתר ערוץ Sci Fi אתמול, אבל כבר שבועות שהם, כמו גם הסרט עצמו, ניתנים להורדה), הם סצינות שנחתכו מהסרט, המתרחשות בעבר הרחוק של הסדרה.