אפילו לא מילה
ההפגנה הגדולה של התסריטאים אתמול בבוקר מול שערי אולפני פוקס משכה 4000 מפגינים. זו היתה ההפגנה הגדולה ביותר בתולדות גילדת התסריטאים. נשיא האיגוד, פטריק ורון, נאם. זאק לה רושה וטום מורלו מרייג' אגיינסט דה משין ניגנו. אבל נכון לעכשיו נציגי האולפנים לא מוכנים עדיין לחזור לשולחן המו"מ.
4000 תסריטאים מפגינים, אתמול בהוליווד (via Nikki Finke)
לא רק אני חושב שניקי פינק עושה עבודה מעולה עם דיווחי השביתה (אפילו ג'ף וולס בקושי נוגע בשביתה). התגובות אצל ניקי פינק מדווחות שתוכניות החדשות המקומיות כמעט ולא כיסו את ההפגנה של אתמול (התחנות המקומיות נמצאות בבעלות הרשתות הארציות, שנמצאות בבעלות האולפנים). ואתמול שמה של פינק שולב בססמת הפגנה מאת אחד מכותבי "בטי": ""Variety and the Reporter stink. We get our news from Nikki Finke." פינק משועשעת.
Daily Show Daily
אין "דיילי שואו". כל הצוות של התוכנית ושל "קולבר ריפור" מתייצב מדי יום בכניסה למשרדי הרשת ומפגין. אבל הנה קצת תחליפים:
התסריטאי הראשי של "הדיילי שואו" כותב ב"ניו יורק דיילי ניוז" למה הוא וחבריו שובתים.
ורוב קוטנר, אחד הכותבים ב"דיילי שואו", הנפיק את קטע הווידיאו הבא שמנסה להסביר לצופים מה הם יכולים לעשות כדי לעזור לשביתה להסתיים, ומה יקרה אם לא:
.
.
.
.
טונייט שואו חוזרת?
אן.בי.סי, בבעלות אולפני יוניברסל ו-GE, הצהירה שהיא מתכננת להחזיר בעוד שבועיים את "טונייט שואו" לאוויר, עם מנחים אורחים במקום ג'יי לנו שמסרב להנחות בהזדהות עם כותביו השובתים. נשאלת השאלה: איזה שחקן או קומיקאי יסכימו להתיישב על כסא המנחה ולהיות מזוהה כשובר שביתה? ומי יכתוב?
רגע, ומה עם סרטי הקולנוע?
וואלה, איך שכחנו מסרטי הקולנוע. בגלל שהכמות הגדולה של התסריטאים עובדים בטלוויזיעה, ובגלל שהפגיעה בטלוויזיה היא המיידית בשביתה אף אחד לא שאל האם השביתה הזאת תשפיע על סרטי הקולנוע. ובכן, ג'ון אוגוסט שואל. הוא מסביר שכל סרטי 2008 כבר די גמורים. בצילומים או בפוסט-פרודקשן. אבל לסרטי 2009 עוד לא נכתבה מילה. הוא נותן לדוגמה את הידיעה הבאה: מייק ניואל נבחר להיות הבמאי של "Prince of Persia" (בחירה נוראית, אגב). אבל אין תסריטאי. אוגוסט עצמו אמור לעבוד על שלושה תסריטים ל-2009: "שאזאם!", סרט לסם מנדס, וסרט ל(כנראה) טים ברטון. אבל הוא לא כותב מילה.
בסוף השבוע שעבר התפרסמה מודעה של התסריטאים הראשיים בסדרות הטלוויזיה שבישרו שהם לא יכתבו מילה בשביתה. עכשיו מתפרסמת מודעה דומה – ששווה המון מיליוני דולרים וגם כמה אוסקרים – של תסריטאי הפיצ'רים שמודיעים שגם הם לא כותבים מילה בזמן השביתה. ואפילו לא מוכנים להשתתף בפגישות פיתוח. הרשימה המצורפת מדהימה (וג'ון אוגוסט מוסיף שבגלל ההפקה המהירה של המודעה הם לא הצליחו להשיג את כל התסריטאים שהם ניסו להשיג, כך שמודעה עם רשימה נוספת עשויה להתפרסם בקרוב).
מודעת התמיכה של כותבי סרטי הקולנוע. (לחצו להגדלה. via John August)
ועוד כמה קטנים
* ג'ון אוגוסט הסתובב בהפגנה עם פדומטר. בסוף משמרת המחאה שלו נמנו 13,139 צעדים. או 6.6 קילומטרים של צעידה.
* עוד תסריטאי השיק בלוג עם דיווחים וצילומים מההפגנות.
* זוכרים את ג'וש פרידמן? תסריטאי צעיר שכתב בלוג מאוד מפורט בו כתב בהרחבה על מלחמתו להשיג קרדיט על "מלחמת העולמות", והאיש שלמעשה השיק את הטירוף האינטרנט סביב "נחשים על המטוס". מאז הקריירה שלו נסקה – עם תסריט ל"הדליה השחורה" מחד, וחוזה להיות התסריטאי הראשי (שואו-ראנר) בספין-אוף של "שליחות קטלנית", "עלילות שרה קונור". וכך, מרוב עבודה, הבלוג שלו נותר שומם מאז ינואר השנה. אבל עכשיו פרידמן שובת. אז איפה הוא יכתוב? בבלוג שלו. ועל מה יכתוב? על השביתה, כמובן.
ציטוטים שנשמעו בין המפגינים:
"This morning, I picketed with an 86 year writer, who wrote for 'Mr. Ed.' He said, 'It pisses me off that that fucking horse wound up speaking Italian, Polish and Rumanian, and I never made more than a nickel.'"
בשנות הששים, לפני שביתת התסריטאים הגדולה של העשור ההוא, הסוס בסדרה "מיסטר אד" הרוויח יותר מהתסריטאים
ועוד אחד (שאני מניח שאמור להצחיק את מעריצי "אבודים"):
"William Mapother, aka "Ethan Rom" from "Lost," walked the picket line Wednesday… BUT HE WASN'T ON THE MANIFEST!!!"
כמעריץ אבודים, אני מאשר שזה מצחיק.
אני שוב שואל: האם בעקבות השביתה והמחסור האפשרי בהפקות הוליוודיות גרנדיוזיות (אלה עם עכבישי הענק הרובוטיים, שנמצאות לפחות שנה וחצי רק בשלב התסריט), 2009 תהפוך לשנה הרווחית ביותר של הקולנוע העצמאי והזר? אני מסכים עם המאבק של התסריטאים (שגם מספק לא מעט רגעים משעשעים), אבל לא יכול להתעלם מכך שחלק גדול מהמפגינים נשכרים בידי אולפנים בכדי לכתוב למכנה המשותף הנמוך ביותר. יש הרבה כותבים מבריקים בגילדה, אבל גם כאלה שלא נורא אם יקחו הפסקה גם אחרי סיום השביתה.
הדבר המסקרן בעיני הוא ההשלכות לטווח הרחוק. מפיצים יצטרכו לקנות משהו בכדי למשוך קהל לבתי הקולנוע. בהעדר אינפוזיה מהוליווד, האם יותר קהל ילך להפקות צנועות יותר (או, חס ושלום, לא דוברות אנגלית) ויהפוך אותן לשוברי קופות עוד שנתיים?
אני לא יודע מה הסטטאוס של כתבי האינדי, אבל אני די בטוח ששום דבר לא יגרור מיליוני אמריקאים לראות "טקסידרמיה" (גם אם ידובב) או אפילו "ביקור התזמורת" שכידוע לכולנו, לא חסרה בו אנגלית 🙂
אולי הסרטים הזרים והעצמאיים יהיו בראש הטבלה, אבל הקפיצה ביחס לרווח שלהם משנים קודמות לא תהיה אסטרונומית.
פינגווין, אתה שואל שאלה מעניינת, אבל לדעתי אתה קופץ מהר מדי ורחוק מדי.
כמה דברים: קודם כל, אין יודע כמה זמן תימשך השביתה. שנית, סרטים זרים ועצמאיים נמצאים בשנים האחרונות בזחילה מתמדת אל תוך הקונצנזוס האמריקאי. בשנה שעברה מאוד הצליח "המבוך של פאן" דובר הספרדית. "גיבור" דובר הסינית, בדחיפתו של טרנטינו, הגיע למקום הראשון בטבלת שוברי הקופות. אלמודובר, מיכאל האנקה וגם ישראלים מגרדים את העשיריה הראשונה (מקומות 15-30 ל"לחזור", "מחבואים", "ללכת על המים"). בעיניי זו תופעה שרק תתרחב. גם סרטים עצמאיים מצליחים יותר בשנים האחרונות: "החתונה היוונית שלי", "מיס סאנשיין הקטנה", ואם תסתכל ממש עכשיו בטבלה, תראה את סרטו הראשון של בן אפלק כבמאי – "Gone baby gone". גם סרטיו האחרונים של וודי אלן ("מלינדה ומלינדה", "Match point") די הצליחו. יש מקום לכולם. גם כאן אני רואה תופעה מתרחבת.
כך שבעיניי לשביתת התסריטאים לא בטוח שתהיה השפעה גדולה בעניין הזה. מה גם, שלפחות בעיניי, תסריטאים כותבים כי זה מה שהם יודעים ואוהבים לעשות. אני מנחש שלפחות חלקם חוזרים הביתה מההפגנות וממשיכים לכתוב, אבל למגירה. או לחילופין, מוציאים מהנפטלין את הפרויקט שתמיד רצו לכתוב, ואף פעם לא היה להם זמן. אם השביתה תתארך, הם יוכלו לעבוד עליו, ולהוציא אותו כמעט גמור כששהשביתה תיגמר.
בחירה נוראית? למה?
מייק ניואל עשה עבודה לא רעה בכלל ב'ארי פוטר וגביע האש' ו'דוני בראסקו'.
בולטים בהעדרם ברשימה של ג'ון אוגוסט: צ'ארלי קאופמן וכן תסריטאים-במאים רבים כמו האחים כהן (שמזמן עובדים בשביל האולפנים), פי.טי.איי, לינקלייטר, בראד בירד וכד'
איתן, הכוונה הייתה למקרה שהשביתה תמשך זמן רב, אפילו חצי שנה. אלא אם ימצאו דרך לחסוך זמן באופן משמעותי, תווצר תקופה קצרה בה לא ישלחו לקולנוע סרטי ענק בתדירות הרגילה. קולנוע עצמאי וזר נמצא כל הזמן בעליה, אבל אני מדבר על מצב בו לא יהיו שוברי קופות לפי הזמנה בתקופה הכי רווחית של השנה. מה אם למשל, לא יהיו כמעט הפקות כאלה מוכנות לקיץ 2009? האם צעירים עדיין ירבו ללכת לקולנוע בחופש, או שיחפשו תעסוקה אחרת בשבועות שבין הפתיחות הגדולות?
לגבי מיסטר אד, זה דבר אחד להרוויח פחות מסוס, אבל להרוויח פחות מזברה?
http://www.snopes.com/lost/mistered.asp?version=color#toggle
לבלתי נסלח: האחים כהן דווקא כן ברשימה.
עכשיו תורי לתקן שגיאת כתיב: שובתים ולא כמו במשפט "במקום ג’יי לנו שמסרב להנחות בהזדהות עם כותביו השובטים".
זהו-זה, הבנתי הכל! כל השביתה הזו היא מזימה של ג'יי ג'יי אברהמס, בכדי לא להצטרך לכתוב סיום ל"אבודים"!
הרי דאבל ג'יי ותסריטאיו יודעים היטב כי להם שום סיכוי לסיים את הסדרה באופן שלא יהיה פתטי. לכן, הם מצאו דרך יצירתית לגרום לביטולה של הסדרה, רק בלי האחריות הנלווית לכך. המעריצים המאוכזבים יפנו אצבע מאשימה הרחק מאברהמס, שמצידו יוכל להמשיך לפרוייקט הבא שלו – החרבת "מסע בין כוכבים". שימו לב שהוא אפילו כתוב שני ברשימה!
איזה מוח שטני יש לאיש הזה 🙂
הבהרה: הסמיילי הזה כאן למעלה, מסמל כי כ-ל מה שמעליו נכתב בהומור. סליחה מראש בפני כל מי שלוקח את השביתה ברצינות תהומית, סליחה אם זה לא מצחיק (העיקר שניסיתי..)וסליחה אם כל ההבהרה הזו לא הייתה ברורה גם בתגובה שלי מלפני כמה ימים, בפוסט אחר.
William Mapother הוא הבן דוד של טום קרוז והופיע ברבים מסרטיו בתפקיד קטן. השם האמיתי של טום קרוז הוא
Tom Mapother אגב. אז יאללה, שירים טלפון לבן דוד ויביא אותו להפגנה.
ניטפוקון: רשת NBC לא נמצאת בבעלות אולפני יוניברסל, די להיפך. רשת NBC רכשה את אולפני יוניברסל.
ועוד ניטפוק: התחנות המקומיות לא נמצאות ברובן בבעלות הרשתות אלא מקושרות אליהן בחוזה. יש לרשתות תחנות מקומיות בבעלותן אבל למיטב ידיעתי הרוב הוא של תחנות עצמאיות עם חוזה מול הרשתות (Affiliates, בניק-לינק).
I want to say your blog is almost amazing. I always like to learn something new about this because I have the similar blog in my Country on this subject so this help´s me a lot. I did a search on the subject matter and found a good number of blogs but nothing like this.Thanks for sharing so much in your blog.. Greets, Nina