31 סרטים עלילתיים ו-38 סרטים תיעודיים יתחרו על פרסי אופיר 2012
ב-13 במאי יתחילו ההקרנות לשלב הראשון בתחרות פרסי אופיר לשנת 2012. מספר שיא של 31 סרטים עלילתיים נרשמו לתחרות וכבר שובצו להקרנות (שמותיהם בהמשך הפוסט). מתוכם עשרה סרטים נרשמו למסגרת הפרינג'.
השלב הראשון של תחרות האקדמיה מכיל השנה שני שינויים ביחס לשנים קודמות. על האחד, כבר כתבנו. זו מסגרת הפרינג', בה סרט עצמאי/דל תקציב אחד יהיה מועמד כסרט שישי לפרס הסרט הטוב, אם יקבל את מירב הקולות במסלול שלו (באם בחר להירשם אליו). עם זאת, האקדמיה לא יוצרת הבדלה בין סרטי פרינג' וסרטים רגילים עבור הצופים, רק עבור סופרי הקולות.
השינוי השני קשור לקטגוריית הסרט התיעודי. עד כה, היתה ועדה בת שני לקטורים אנונימיים צופה בעשרות הסרטים התיעודיים המוגשים לתחרות ובוחרת מהם את המועמדים. זה יצר התרעמות מצד חברי האקדמיה שטענו שמטרת האקדמיה היא למנוע "ועדות מסדרות", ולהשאיר את כח הבחירה בידיי בעלי זכות הבחירה ובאופן גלוי ושקוף. לכן השנה כל 38 הסרטים התיעודיים שנרשמו לתחרות יוצגו לבחירת כלל חברי האקדמיה (באתר סטרימינג עם סיסמה), והם שייבחרו מי יעלה לשלב הבא. יהיה מעניין לראות כמה חברי אקדמיה באמת יטרחו לשבת ולצפות בכל הסרטים, והאם בסופו של דבר לא יתברר שמוועדת מיון בת שני חברים זה הפך לוועדת מיון בת 15 חברים.
כמו כן, מניסיון השנים הקודמות, קחו בחשבון שיהיו סרטים שברגע האחרון יגלו שהם לא מגיעים לדדליין וינשרו מהתחרות או יידחו לשנה הבאה, אז המספר בוודאי יפחת בכארבעה-חמישה סרטים.
ודבר אחרון, לפני שמות הסרטים: הרשימה הזאת גם די מסגירה מה יהיו הסרטים שנראה בבכורה בשני הפסטיבלים הקרובים בארץ: פסטיבל קולנוע דרום ופסטיבל ירושלים.
האם תוכלו כבר להמר, על סמך השמות בלבד, מי יהיו הסרטים המועמדים? אני לא אתפלא אם "ד"ר פומרנץ" יזכה לתמיכת הברנז'ה ויהיה מועמד ביותר קטגוריות ממה שמגיע לו. אני גם שומע דברים טובים על "בלדה לאביב הבוכה" של בני תורתי, והחושים שלי מהבהבים "למלא את החלל" של רמה בורשטיין כבר שנה. אז יש סיכוי שאלה הסרטים שלבסוף יפסידו ל"העולם מצחיק" של שמי זרחין, הזוכה הוודאי של פרסי אופיר השנה.
הסרטים העלילתיים:
– "איגור ומסע העגורים" בבימוי יבגני רומן
– "איש בלי סלולארי" בבימוי סאמח זועבי
– "אף פעם לא מאוחר מדי" בבימוי עדו פלוק*
– "בלדה לאביב הבוכה" בבימוי בני תורתי
– "ג'ו + בל" בבימוי רוני קידר*
– "ד"ר פומרנץ" בבימוי אסי דיין
– "הדילרים" בבימוי עודד דוידוף
– "החיים בינתיים" בבימוי ענר פרמינגר
– "המשגיחים" בבימוי מני יעיש*
– "המשימה X" בבימוי יובל עובדיה, אור ישר ופרוספר מלכה*
– "הסיפור של יוסי" בבימוי איתן פוקס
– "העולם מצחיק" בבימוי שמי זרחין
– "העפיפונים של ארמנד הגרסה הבינלאומית" בבימוי משה זאבי
– "התפוררות" בבימוי תאופיק אבו ואיל
– "זוג או פרד" בבימוי טומי לנג*
– "חדר 514" בבימוי שרון בר-זיו
– "טאקע מאמע" בבימוי אריאל כהן*
– "טייארה" בבימוי טומי לנג*
– "יותר איטי מלב" בבימוי יוני זיכהולץ וינאי גוז*
– "למלא את החלל" בבימוי רמה בורשטיין
– "לרדת מהעץ" בבימוי גור בנטביץ'
– "מנתק המים" בבימוי עידן הובל
– "מעשייה אורבנית" בבימוי אליאב לילטי*
– "חיותה וברל" בבימוי עמיר מנור
– "עד סוף הקיץ" בבימוי נועה אהרוני
– "עולם אחר" בבימוי איתן ראובן
– "עלטה" בבימוי מיכאל מאיר
– "רווקה פלוס" בבימוי דובר קוסאשווילי
– "רוק בקסבה" בבימוי יריב הורוביץ
– "ריח פועלים" בבימוי גודיס שניידר*
– "שבלולים בגשם" בבימוי יריב מוזר.
(* – בכוכבים סימנתי את הסרטים שאני מעריך שנרשמו למסלול סרטי הפרינג'/גרילה. כאמור, האקדמיה לא מזהה אותם ככאלה לקהל הבוחרים ורק בשלב ספירת הקולות אלה שנרשמו למסלול הפרינג' יקבלו ספירה יעודית לעצמם לבדוק מי מהם קיבל הכי הרבה קולות ושובץ כסרט שישי בקטגוריית הסרט הטוב ביותר. אם מישהו יודע על סרטים אחרים שנרשמו לקטגוריית הפרינג', אשמח לעידכון).
38 הסרטים התיעודיים המתמודדים על פרסי האקדמיה השנה הם (לפי סדר א'-ב'):
"א' תחסל אותם" בבימוי לוי זיני וגידי וייץ
"אהבותיה של ליא קניג" בבימוי טלי אוחיון
"אני והזילבר" בבימוי רועי זילבר
"באר חלב באמצע עיר" בבימוי אורי ברבש
"בני דודים לנשק" בבימוי נעמי לבארי
"גברים בלתי נראים" בבימוי יריב מוזר
"הגבר הזה הוא אני" בבימוי שירי שחר
"החולמות" בבימוי אפרת שלום-דנון
"הלוואי שתמותי" בבימוי עמליה מרגולין
"הן אפשר (חיים חפר – הסיפור אחרי השירים)" בבימוי איתן אורן
"מבעד לעיניים – יוני המנחם" בבימוי יעל קלופמן
"הצלמניה" בבימוי תמר טל
"השוק הצהוב" בבימוי שני חזיזה
"זכות אבות" בבימוי ישרי הלפרן
"חוני המעגל: אחריי המבול" בבימוי עוזי יהב
"ילדי היטלר" בבימוי חנוך זאבי
"יום אחד אחרי השלום" בבימוי מירי וארז לאופר
"ילדת פלא" בבימוי הראלה הודיה מויסה
"ימי הזהר" בבימוי זהר וגנר
"כפרות סבבה סה-טו" בבימוי אהוד שגב
"לא תרקוד" בבימוי אייל סלע ויוחאי שלום חדד
"לילה לבן" בבימוי עירית גל
"ללא נקודה סופית" בבימוי שלמה סלוצקי
"מותרות" בבימוי דוד אופק
"מי רצח את אבא?" בבימוי ליאורה עמיר ברמץ
"מערבולות" בבימוי רוני ליבנה וקובי דוידיאן
"נובמבר 08' " בבימוי דניאל סיון
"סינמה ג'נין" בבימוי מרכוס וטר
"ספורים" בבימוי דנה דורון ואוריאל סיני
"עדות" בבימוי שלומי אלקבץ
"עיראקנ'רול" בבימוי גילי גאון
"צללי פלסטין" בבימוי דיוויד גולן
"קפה אירופה" בבימוי ציפי טרופה
"רווח" בבימוי סיגלית בנאי
"שישה מיליון ואחד" בבימוי דוד פישר
"שלום בלפסט" בבימוי איתמר הנדלסמן סמית', אימון דבלין, איתי לב
"שלטון החוק" בבימוי רענן אלכסנדרוביץ'
"תלויים באוויר" בבימוי רמי א. כץ.
נעדרים מהרשימה: "האג'ר", בכורת הבימוי של היאם עבאס; "צירלסון", בבימוי מיכה לוינסון, שצולם בשנה שעברה (מול הבית שלך, יאיר); ו"פלסטלינה", של וידי בילו.
ובדוקו: איזו מלחמה: דוד פישר נגד "הצלמניה", עם "שלטון החוק" מאיים מאחור. מסקרן מאוד.
ולגבי אסי דיין: יכול להיות שבגלל שהסרט לא מצליח בקופות, זה יפגע בו באופירים.
-בשנה שעברה הוא פרש ברגע האחרון כי הסרט לא היה מוכן בזמן להקרנות האקדמיה. מה הסיבה שגם השנה "ההתחלפות" נעדר מהמירוץ?
-אני מוכרח להגיד שיש פה רשימה הרבה יותר פוטנציאלית ממה שנדמה בשלבים מוקדמים יותר של השנה.
-עדיין לא הבנתי את האזכורים הרומזניים והמהומהמים תדיר סביב "למלא את החלל". על סמך מה?
-"העולם מצחיק" קיבל כבר תאריך הפצה – אמצע יוני. זכייה שלו מעלה ל-4 ("אביבה אהובתי"*, "באשיר", "הערת שוליים") את כמות הסרטים שיצאו הרבה לפני הזכייה.
=================
רוה למוק: לא ראיתי ולו פריים אחד מתוך "למלא את החלל". אבל יש לי איזושהי תחושה פנימית בלתי ניתנת להסברה שהסרט הזה יהיה משמעותי. אני, כמובן, עשוי להיות טועה.
רגע רגע רגע ההתחלפות היה מועמד שנה שעברה?
דבר ראשון,למה סרטו של זרחין זוכה וודאי?
אני אישית מאוד אהבתי את "עד סוף הקיץ" (הוא היה בפסטיבל חיפה).
אין בעיה שסרט משנת 2009 ישתתף בתחרות ?
אתה בטוח שאין זיהוי של סרטי הפרינג' ? נראה לי שאתה טועה
מה עם שרקייה של עמי ליבנה ששיחק בפנורמה?
בעוד שמאוד מרגש לראות שכמות כזאת של סרטים נעשית בארץ, מפחיד ועצוב לחשוב מה יקרה לסרטים האלה בקולנוע.
האם בשנה הקרובה יצא סרט ישראלי חדש לאקרנים?
צריך לשבת ולחשוב איך נערכים מחדש למצב הזה שכל כך הרבה סרטים נעשים כאן. זה דורש יצירתיות ואומץ. לצורך העניין, ואם אני לא טועה, בקוריאה בערך בשליש מהשנה מותר להציג רק קולנוע קוריאני. זה הצליח ומצליח בטירוף. אני לא חושב שיש פסול בלתת העדפה מתקנת לקולנוע הישראלי.
לא אופתע בכלל אם "שלטון החוק" הולך לסיים את סיבוב הניצחונות שלו עם הפרס לסרט הדוקומנטרי הטוב יותר.. כפי שזה נראה הוא אחד מהמובילים במירוץ..
לא, באמת. מישהו יודע למה "ההתחלפות" לא מופיע?
1. יש כאן הרבה סרטים דלי תקציב שספק אם יוקרנו בקולנוע מסחרי וכמו שאנו מכירים את חברי האקדמיה ספק אם יהיו מועמדים למשהו. אני די משוכנע שיש ברשימה השנה, לראשונה, יותר סרטים עצמאיים מסרטי קרנות גדולים, שזה מבורך מצד אחד ומוזר מצד שני.
2. לא הבנתי לחלוטין את העניין עם "סרטי הפרינג'" – אני מבין שהם לא מתחרים ב13 הקטגוריות, אלא רק בקטגורייה אחת, נכון? אם כך, איזו סיבה יש לא לפרסם את רשימת עשרת המתחרים בנפרד? הרי ממילא צווץי הסרטים לא יוגשו כמועמדים אפשריים לקטגוריות השונות. לא ברור.
3. אכן, גם "אנחנו לא לבד" וגם "התחלפות" [של אותם מפיקים] ויתרו על הכבוד [המפוקפק?]של השתתפות בפרסי אופיר.
4. ולמרות שלא ראיתי כמעט אף סרט מהמתחרים, כולל "העולם מצחיק" – על הנייר ולפי רשימת העושים במלאכה, הוא נראה כמו מתחרה רציני מאוד לפרס וודאי הלהיט הקופתי של השנה בקולנוע המקומי
בהצלחה לכולם
לגביי 2, לא הבנת נכון. סרטי פרינג' מתחרים בכל הקטגוריות כרגיל (אלא אם יבחרו אקטיבית לעשות אחרת) ופשוט מקבלים בונוס על היותם דלי תקציב – אחד מהם, זה עם מרבית המצביעים עבורו, יהפוך את החמישיה של הקטגוריה המרכזית לשישיה.
סוג של אפליה מתקנת שמבטיחה סרט דל תקציב בתחרות על פרס הסרט הטוב ביותר (אותה יוכל להפסיד לאחד מחמשת מתחריו הגדולים והמתוקצבים). אבל אין מניעה שסרט כזה יהיה מועמד, כאחד הסרטים, בכל קטגוריה אחרת.
לערן- ממה ששמעתי, "שרקייה" שהיה בפסטיבל ברלין האחרון ויתרו על כל הפיאסקו הזה (חבל, אחרי הביקורת של אורי קליין דווקא סיקרן אותי לראות אותו). האמת, אני מבין אותם. עם רשימה כזאת, אף אחד לא הולך לסרטים הקטנים, וזאת מלחמה מעייפת ומתישה לגרור אנשים להקרנות האלו (שלא לדבר על להצביע). בסופו של יום רוב הסרטים מהרשימה נרשמו לתחרות רק בשביל להשתתף. אין להם באמת סיכוי לזכות בשום מועמדות. באמת שהשיטה הזאת הזויה כבר.
תודה וחבל.
יש לי שאלה – "עדות" של שלומי אלקבץ, הוא סרט תיעודי? ואם לא, מה הוא עושה בקטגוריה הזאת?
סוג של תשובה לאורון דרך סדרה קצרה של שאלות לבמאי של 'עדות' שלומי אלקבץ.
Shaul Dishy:
"תיעודי, עלילתי, תיעודתי, תעלולתי או סתם תעלילתי?!" – : סדרת שאלות קצרה לשלומי אלקבץ, במאי הסרט 'עדות'.
בְּקוֹל הקשור לאקדמיה – באמת שאין הרבה טעם לעסוק כרגע בליקויים שמיתגלים מידי פעם בתחום 'המיקרו', כל עוד לא תוקנו להכעיס הליקויים המהותיים בתחום 'המאקרו' (עליהם אנחנו נלחמים) – וְהַקוֹל עדיין 'פָּרוּץ' לכאורה, לא דמוקרטי כפי שצריך ויכול היה שיהיה, ולא סיסטמאטי בצורה מובנת או ראויה – בלשון המעטה….
לכן, אפנה את הסוגייה לחתן 'הבר-מצווה' שלומי אלקבץ במאי הסרט "עדות" – שיואיל ויסביר מה טעם מצא לכלול את סרטו הנ"ל שאיננו 'תיעודי' (לפחות על פי מיטב הבנתי ותודעתי המקצועית) והוא מלוהק על ידי שחקנים ידועים יותר (וקצת פחות) בלבד להיתחרות עם עוד 37 סרטים שהם ככל הניראה 'תיעודיים' יותר ממנו לפחות, ולבטח – ואינם עלילתיים?!
האם באמת כך אתה חושב שהסרט יוכל לזכות בפרס היחידי והבודד שיינתן לסרט התיעודי הטוב ביותר על דעתם של המצביעים?!
האם אתה לא סבור שהסרט 'עדות' הוא סרט שמשתמש בטקסטים שלוקטו בשטח אבל הוא מבויים לחלוטין ומשוחק על ידי שחקנים שמגלמים דמויות שהן לא "הם"?!
האם השחקנים ששיחקו בסרט 'עדות' לא ראויים להתמודד על פרסים בתחרות האקדמיה?! האם הצלם, המוסיקאי, מעצב/ת התלבושות, המקליט – לא ראויים להתמודד על פרסים?!
ובבקשה, אל תיכנס למהמורה של "זהו סרט שחוצה ומאתגר את גבולות הז'אנר".
לראיה ולסימוכין מסוג של תימוכין, אביא משהו שאמרת במו-פיךּ וכתוצר מדויק ואותנטי של מוחךּ 'התיעודי' – מבלי ששחקן כלשהו נאלץ היה לשחק אותךָ בצורה 'עלילתית' או 'תעלולתית' – בסוף חודש מאי 2011 בריאיון לעיתונאית מרב יודילוביץ' ב-Ynet:
מרב שואלת: "זה סרט תיעודי?"
שלומי אלקבץ עונה: "אני לא הייתי רוצה לומר את זה באופן ישיר. בחרתי שחקנים, עיצבתי סיטואציה ועולם. זה סרט שמבוסס על עובדות. לא הזזתי פסיק בעדויות למעט קיצורים הכרחיים. לא שיניתי נוסח על מנת שיהיה לי יותר נוח. זה תרגום מדויק של עדות מדויקת כפי שפגשתי בה לראשונה, כפי שהיא נגעה בי.
כשאתה נותן עדות, אתה נבחן, האמת נבחנת בקרביים ובחוץ. כל המעמד הזה של נתינת עדות, כל הבחירה איך לתאר את מה שהרגשת ואיך לספר מה עברת, איך לשמר את הזיכרון באוזני השומע, בחירת מילים, קצב פעולה. עדות אי אפשר רק לקרוא, צריך לשמוע אותה. המספר נותן לך הזדמנות לבחון אותו אבל גם בוחן אותך".
סופשבוע נעים הליכות, לפחות!!! + Toda
(וכמובן, "הצלחה בַּקוֹל ובתמונה המצטלמת")
Shaul Dishy
הַ פּ וֹ סְ טִ י ם – שעושים את העבודה לטובה יותר !!! Breaking News
"מי שנכווה ברותחין ניזהר בצוננין" – : (ושום דבר כאן לא אישי) – :
בעקבות פוסט שלי שהועלה כאן ב-20 לאפריל (והמצורף כאן שוב בהמשך) התקיים דיון באחת משתי הישיבות האחרונות של הנהלת האקדמיה שבעקבותיו – יש להניח – יוצא הסרט "עדות" מהקטגוריה התיעודית ויוכל להתמודד רק כסרט עלילתי. גורם בכיר בהנהלה אישר באוזניי מידע זה, ובשיחה עם מנכ"לית ה…אקדמיה הגב' אילנה שרון, היא אמרה לי שהיא תוכל למסור תשובה 'אחראית' בנושא 'רק' בתחילת השבוע הבא … (?!) – מכל מקום וזוהי עובדה מוצקה(!) כבר עכשיו, כתוב בלוח ההקרנות המופיע באתר הרשמי של האקדמיה הנוסח הבא: "עדות" – "הודעה בדבר המסגרת בה משתתף הסרט תישלח בהמשך." ————–(Toda ואהבה לכל המתעניינים והמתעניינות).
להלן הפוסט מה-20 לאפריל 2012 : – Shaul Dishy
"תיעודי, עלילתי, תיעודתי, תעלולתי, או סתם תעלילתי?!" – : סדרת שאלות קצרה לשלומי אלקבץ, במאי הסרט 'עדות'.
בכל הקשור לאקדמיה – באמת שאין הרבה טעם לעסוק כרגע בליקויים שמתגלים מידי פעם בתחום 'המיקרו', כל עוד לא תוקנו (להכעיס!) הליקויים המהותיים בתחום 'המאקרו' עליהם אנחנו נלחמים בוועד הפעולה – וְהַקוֹל עדיין 'פָּרוּץ' לכאורה, לא דמוקרטי כפי שצריך ויכול היה שיהיה, ולא סיסטמאטי בצורה מובנת או ראויה – בלשון המעטה.
לכן, אפנה את הסוגייה לחתן 'הבר-מצווה' שלומי אלקבץ, במאי הסרט "עדות" – שיואיל ויסביר מה טעם מצא לכלול את סרטו הנ"ל שאיננו 'תיעודי' (לפחות על פי מיטב הבנתי ותודעתי המקצועית) והוא מלוהק על ידי שחקנים ידועים יותר (וקצת פחות) להתחרות עם עוד 37 סרטים שהם ככל הניראה 'תיעודיים' יותר ממנו לפחות ולבטח – ואינם עלילתיים?!
האם באמת, כך אתה חושב שהסרט יוכל לזכות בפרס היחידי והבודד שיינתן לסרט התיעודי הטוב ביותר על דעתם של המצביעים?!
האם אתה לא סבור שהסרט 'עדות' הוא סרט שמשתמש אומנם בטקסטים שלוקטו בשטח, אבל הוא מבויים לחלוטין ומשוחק על ידי שחקנים שמגלמים דמויות שהן לא "הם"?!
האם השחקנים ששיחקו בסרט 'עדות' לא ראויים להתמודד על פרסים בתחרות האקדמיה?! האם הצלם, המוסיקאי, מעצב/ת התלבושות, המקליט – לא ראויים להתמודד על פרסים?!
ובבקשה, אל תיכנס למהמורה של "זהו סרט שחוצה ומאתגר את גבולות הז'אנר".
לראייה ולסימוכין מסוג של תימוכין, אביא משהו שאמרת במו-פיךּ וכתוצר מדויק ואותנטי של מוחךּ 'התיעודי' – מבלי ששחקן כלשהו נאלץ היה לשחק אותךָ בצורה 'עלילתית' או 'תעלולתית' – בסוף חודש מאי 2011 בריאיון לעיתונאית מרב יודילוביץ' ב-Ynet:
מרב שואלת: "זה סרט תיעודי?"
שלומי אלקבץ עונה: "אני לא הייתי רוצה לומר את זה באופן ישיר. בחרתי שחקנים, עיצבתי סיטואציה ועולם. זה סרט שמבוסס על עובדות. לא הזזתי פסיק בעדויות למעט קיצורים הכרחיים. לא שיניתי נוסח על מנת שיהיה לי יותר נוח. זה תרגום מדויק של עדות מדויקת כפי שפגשתי בה לראשונה, כפי שהיא נגעה בי.
כשאתה נותן עדות, אתה נבחן, האמת נבחנת בקרביים ובחוץ. כל המעמד הזה של נתינת עדות, כל הבחירה איך לתאר את מה שהרגשת ואיך לספר מה עברת, איך לשמר את הזיכרון באוזני השומע, בחירת מילים, קצב פעולה. עדות אי אפשר רק לקרוא, צריך לשמוע אותה. המספר נותן לך הזדמנות לבחון אותו אבל גם בוחן אותך".
סופשבוע נעים הליכות, לפחות!!! Toda
(וכמובן, "הצלחה בַּקוֹל ובתמונה המצטלמת")
דישי, מה אתה רוצה, למען ה'?! מה הוכחת בזה שלטענתך נעשו פגישות ואכן עדות הוצא מקטגורית הדוקו? שהקולנוע הישראלי מושחת אך ניתן להצלה? לא. ששלומי אלקבץ הוא רמאי? שאתה המושיע של הקולנוע הישראלי והעולמי? שהעולם עגול?
אתה ושכמותך כל כך נואשים למשהו שאף אחד חוץ מכם, ואולי גם אתם, אינו יודע או מבין בדיוק מהו. אם המערכת של הקולנוע הישראלי מקולקל במידה, ואני מניח שלא תמצא מישהו שיגיד שהיא לא, צריך להיות עקבי וסגור על מה אתה טוען. תעשה את אותו בדק בית שאתה ממשיך לדרוש מכל מי שלא עונה לשם שאול דישי.
אני אוהב את שמי זרחין, אבל לקבוע שהוא בטוח לוקח זה לעשות לו עוול. א. עוד לא ראינו את הסרט, ויכול להיות שהוא לא יצא טוב, סך הכל לשמי יש ממוצע נהדר ומוצלח של סרטים טובים אבל גם כמה פחות מוצלחים. ב. כשאתה אומר שהוא בטוח זוכה אתה מתחיל לסמן אותו כמי שהאקדמיה תדפוק בהצבעות.
===================
רוה לחובב: וואו, אתה נותן לבלוג הזה יותר מדי קרדיט. מצד אחד, מגניב. מצד שני, לא מחובר למציאות.
כנראה שיש כאן טעויות: "ההתחלפות" כן נרשם לפרסי אופיר וכך גם סרט בשם "הבלתי נשכחים".