"ההתחלפות". בונוס אחרון: סאונד ומוזיקה (וגם "המסע הארוך")
אנחנו מסיימים את שבוע הבונוסים שלנו ל"ההתחלפות", סרטו החדש של ערן קולירין, שעלה אתמול בבתי הקולנוע. אני נחרץ בעמדתי שלא רבים יתחברו לסרט ולאתגרים שהוא דורש מצופיו, כמו גם מהיותו מופשט מבחינה עלילתית כמעט לחלוטין, אבל דומני שמי שכן יתחבר אליו, יימצא בחומרים שהעלנו כאן השבוע באדיבות קולירין ושותפיו להקפת הסרט והפצתו, יימצא כאן כמה מפתחות לכמה מהסודות שהסרט מכיל. סודות, אגב, שלא בטוח שאני הצלחתי לגמרי לפצח. עקבו אחד התגית "ההתחלפות" כדי לעקוב אחר כל מה שהיה לנו, מאז הביקורת הראשונה על הסרט בפסטיבל חיפה, דרך הדיווח על הסוף החדש של הסרט ואז חמשת הבונוסים, הווינייטות, הסקיצות, האטיודים והצלילים.
אז הנה עוד בונוס אחד אחרון (אחריו יהיה לנו בהמשך הפוסט הזה בונוס לבונוס). והוא כולו רק סאונד בלבד. כותב לנו קולירין:
"זה קטע סאונד שערך איש הסאונד המבריק שלנו ניקולס בקר (מי שאחראי גם על אפקטים המיוחדים ב'לבנון') הוא פשוט לקח את כל הסאונדים הספציפיים בסרט וערך אותם לקטע אחד, משהו שהופך להיות כמן קטע מוסיקה מודרנית קונקרטית וגם מעין תקציר סאונד של הסרט".
האזינו:
===============
והנה בונוס משלי: בסוף השבוע ישודרו בערוצי הסרטים של יס שני סרטיו הקודמים של קולירין, "ביקור התזמורת" ו"המסע הארוך". אני יוצא מנקודת הנחה שאת "ביקור התזמורת" כבר ראיתם, אבל שאת "המסע הארוך", סרט הבכורה של קולירין מ-2004, שהופק כפיצ'ר לכבלים ולא הופץ מסחרית (מעבר לכמה הקרנות סינמטקיות), לא ראיתם. אז ממש כדאי לכם. זה סרט נהדר ומאוד מרגש (ועם צילום לילי תל אביבי נפלא של שי גולדמן).
המדהים הוא שאם אתם באמת סינפילים, ואם תצפו ברצף ב"המסע הארוך", "ביקור התזמורת" ו"ההתחלפות" תגלו שיש לשלושת הסרטים לב משותף. שלושתם שונים סגנונית, כל אחד יותר ויותר מושפט מקודמו. "המסע הארוך" הוא פורטרט פיגורטיבי של כד, "ההתחלפות" הוא אותו כד, אבל המצויר הפעם בארבעה קווים שלאו דווקא מתחברים זה לזה ושאם לא יגידו לכם שזה כד אולי לא תבחינו בזה (ואולי גם אחרי שיגידו לכם שזה אמור להיות כד). המעבר של קולירין מהפיגורטיבי אל הקוביסטי בשמונה שנים הופך אותו למין פיקאסו קולנועי, מישהו שברגע שהוא שכלל את כישוריו ה"תיקניים" (המיינסטרימיים, אם תרצו) הלך להמציא לעצמו שפה חדש ונזירית.
ההבדל העיקרי בין "ההתחלפות" ובין סרטיו הקודמים של קולירין הוא המוזיקה. שני סרטיו הקודמים גדושים במוזיקה. הסרט החדש גדוש בשקט וברעשים. כמעט שאין מוזיקה (אבל יש שיר). אחד הדברים הכי יפים ב"המסע הארוך" הוא הפסקול שהלחינו דויד פרץ ואלעד שופן. הנה שתי נעימות מתוכו (לחצו על הלינק להפעלת הנגן):
"המסע הארוך". קטע 19. מוזיקה מאת דויד פרץ ואלעד שופן
"המסע הארוך". קטע 21. מאת דויד פרץ ואלעד שופן.
הקטעים האלה לקוחים מפוסט שעלה ב-2004 באתר "השרת העיוור" ושמכיל את הפסקול המלא של "המסע הארוך" (כולל קטעים שלא נכנסו לסרט), ובו כותבים קולירין ופרץ על תהליך העבודה על המוזיקה.
ולכבוד ההקרנה של "המסע הארוך" ביס, ורגע לפני שהוא יוצא לראשונה בדי.וי.די, כתבתי עליו כמה מילים השבוע במדורי ב"פנאי פלוס":
ואז, לפתע, הדמויות פוצחות במחול. או אולי עוצרות ומתחילות לשיר. "המסע הארוך", סרטו הראשון של ערן קולירין מ-2004, מגיע סוף סוף לדי.וי.די בשעה ש"ההתחלפות", סרטו השלישי מציג בבתי הקולנוע. וביניהם, "ביקור התזמורת", הסרט שהפך את קולירין לאחד היוצרים האהובים ומעוטרי הפרסים בישראל ובעולם. שלושה סרטים, שלושתם לכאורה שונים זה מזה, כל אחד הולך ונהיה יותר מופשט מקודמו. אבל הנה, בעצם לא: בשלושתם יהיה רגע של ריקוד. או קטע מוזיקלי. לדוגמה: "יש לי ציפור קטנה בלב" של יגאל בשן, מאותה סצינה בלתי נשכת ב"ביקור התזמורת", צץ כבר ב"המסע הארוך". הסרט הופק לטלוויזיה בכבלים ומעולם לא הופץ מסחרית, אבל כל מי שראה את הסרט בזמן אמת ידע לזהות שמשהו גדול ייצא מהבמאי והתסריטאי הזה, שעושה מאז ועד היום סרטים על אנשים שיש להם חור קטן בלב שעושה להם מנגינות, ומסתובבים בעולם כשהם חיים-מתים. “המסע הארוך", עד כה סרטו הנראטיבי ביותר של קולירין, אולי הושפע מסרטים כמו "מגנוליה" במבנה שלו, ואולי מושפע מיוג'ין אוניל בשם שלו, אבל במבט לאחור זהו אטיוד מורכב מאוד לסרטיו הבאים, שיזכו לתהודה עולמית. ובעיקר, זה סרט שמוכיח שהבמאי שייבחר בדרך מופשטת בסרטיו העתידיים הוא מאסטר גם כשזה מגיע לפורטרטים פיגורטיביים. ב"המסע הארוך" קולירין יודע ללחוץ על בלוטות הקתרזיס באופן מושלם, כדי שנדע שלהבא כשהוא בוחר שלא לעשות את זה, זה לא כי הוא לא יודע. הסרט הוא גם ראשית שיתוף הפעולה שלו עם הצלם שי גולדמן ועם העורך אריק להב ליבוביץ', אבל זו המוזיקה של דויד פרץ ואלעד שופן שגונבת את ההצגה.
אני מזמין את כולם לדיון שערכתי עם ערן קולירין אתמול על סרטו "ההתחלפות" בקבוצה "קולנוע ישראלי – כאן ועכשיו". שירי צור כינת את הדיון הקצר הזה (שאולי יהיה לו המשך בעתיד…) ואני מצטט: דיון ברמה אחרת…
יוני, הסוף שאתה וגיא ראיתם הוא הסוף המקורי ואיתו יצא הסרט לאקרנים. בהקרנות בונציה ובפסטיבל חיפה הוקרן הסרט עם סוף אחר אך לבסוף הוחלט לשוב למקור – אותו ראיתם בקולנוע.
אני מצטער, אבל מדובר בסרט נורא – סבלתי מכל רגע וזה למרות שהייתי בין הבודדים שלא יצאו מהאולם באמצע (חצי מהנוכחים באולם עזבו באמצע). ראיתי הרבה מאד סרטים ישראלים בשנים האחרונות וזה ללא ספק אחד החלשים ביותר שבהם וזה מאכזב דווקא בגלל שאהבתי כל-כך את ביקור התזמורת.
אני מניח שמי שהצליח להתחבר ל"עץ החיים" אולי יצליח ליהנות בסרט הזה (אם אוהבים סרטים בלי עלילה, דיאלוגים או כיוון) – שזה בעיקר מבקרי סרטים וחלק מאד קטן באוכלוסייה. אני, בכל מקרה, לא אהבתי.
הצפי שלי – גם אם תהייה הצלחה בתחילת ההקרנות, מהר מאד הסרט יצטמצם בהקרנות, כי גם אם סרטו הקודם ימשוך לסרט הזה קהל מבקרים די גדול, רוב האנשים עדיין הולכים לסרטים על בסיס המלצות חברים והסרט הזה צפוי לקבל ביקורות רעות מאד מהציבור הרחב ולכן אני צופה כישלון גדול בקופות החל מהשבוע השני והשלישי.
ראיתי את התחלפות לפני כחודש ומאז לא שכחתי אותו וזה אומר משהו. אני חושב שהצילום בסרט הזה נפלא. רמת אביב מעולם לא צולמה כך, המצלמה מיישירה מבט ארוך ומהורהר. רותם קינן וטלי שרון נפלאים. נכון, אין עלילה אבל זה מה שמאתגר ומעניין כל כך. אגב, אני ראיתי את הסרט עם הסוף המקורי (שאני מבין הוחלף מאז) ובו רותם קינן מפלרטט עם המצלמה, היא כאילו רודפת אחריו, הוא מנסה להתחמק, היא ממהרת, הוא נעמד במקום. שווה לראות, אבל לא לכל אחד.
מה? הסוף שראיתי שלשום בקולנוע גם היה כמו שגיא תיאר (שעודד משחק עם המצלמה קדימה ואחורה) – האם יכול להיות שהסוף המקורי שודר במקום הסוף החדש?
שלום
בשבועיים האחרונים העליתי את פסקול הסרט המסע הארוך, לדף שלי בבנדקמפ למי שירצה לשמוע במה מדובר. כאן ניתן להאזין:
http://davidperetz.bandcamp.com/album/–11
בנוסף כתבתי כמה פוסטים בבלוג שלי המתארים את תהליד העבודה על הפסקול של הסרט הזה וכאן ניתן לקרוא:
http://davidperetz.wordpress.com/2012/12/23/%D7%94%D7%9E%D7%A1%D7%A2-%D7%94%D7%90%D7%A8%D7%95%D7%9A-%D7%94%D7%95%D7%A6%D7%90%D7%94-%D7%9E%D7%97%D7%95%D7%93%D7%A9%D7%AA-%D7%9C%D7%A4%D7%A1%D7%A7%D7%95%D7%9C-%D7%97%D7%9C%D7%A7-%D7%90/