31 אוקטובר 2012 | 11:19 ~ 4 תגובות | תגובות פייסבוק

ג'ורג' לוקאס פורש; הרצליה משתדרגת

א.

זו ללא ספק כותרת השואו-ביזנס הגדולה של היום, אולי אפילו של השנה: אולפני דיסני קנו את "לוקאספילם" (כולל את ILM) בעבור 4 מיליארד דולר. הם קונים בזאת את הזכות לעשות שימוש בכל מותגי לוקאספילם לעתיד לבוא (הזכויות של סרטי "לוקאספילם" הקיימים נשארים בידי האולפנים שהפיצו אותם: סרטי "מלחמת הכוכבים" בידי פוקס, סרטי "אינדיאנה ג'ונס" בידי פרמאונט), כולל כל עסקי המרצ'נדייזינג (לוקאס תמיד הצהיר שהעובדה שזכויות המרצ'נדייזינג נותרו בידיו, ולא בידי אולפני פוקס, אחרי "מלחמת הכוכבים" הראשון היא שהפכה אותו לאיש כה עשיר).

לכותרת הזאת מתלוות שתי הכרזות מעניינות: האחת היא שדיסני מתכננים בזאת להקים לתחייה את סדרת "מלחמת הכוכבים" ומכריזים על פרט חדש בסדרה ("פרק 7") כבר ב-2015. השניה: שג'ורג' לוקאס פחות או יותר מודיע בזאת על פרישתו. המו"מ על המכירה עם דיסני התנהל למעלה משנה, ובחודשים האחרונים העביר לוקאס – כהכנה לכך, מתברר כעת – את ניהול החברה שלו לידיה של קתלין קנדי (המפיקה של "אי.טי", ומנהלת אולפניו השונים של סטיבן ספילברג לאורך השנים). הוא יישאר רק בתפקיד יועץ.

הנה יוסי אלפי… אה, סליחה, ג'ורג' לוקאס, יושב עם קתלין קנדי ומכריז על פרישתו:

 

אני אומר כבר שנים (טוב, נו, אני בטוח שאני לא לבד בזה) שאני דווקא סקרן מאוד לראות מה יעלה בגורלה של סדרת "מלחמת הכוכבים" ברגע שלוקאס יפסיק להיות מעורב בה והיא תעבור לידיים של אנשים שהעריצו אותה וגדלו עליה, והם חלק בלתי נפרד מהעולם שלה, והיא יקרה להם. כי נדמה היה, מאז "שובו של הג'דיי" ועד היום, שלוקאס עצמו לא מבין את החשיבות שיש לסרטים האלה עבור לא מעט אנשים ביקום הזה, ושכל מעשיו בסדרה – גרסאות משופצות, סרטי המשך, וכו' – רק פגמו בה ופגעו במעריציה, ולוקאס הפך לאיש שנוא. בידיים של מישהו כמו ג'ון לאסיטר, הבוס הגדול של דיסני בצד הקריאטיבי, יש סיכוי לתקומה. אולי. טוב, נו, פתאום נזכרתי ב"טרון". (אבל בהחלט יש כאן סגירת מעגל: פיקסאר הוקמה כחטיבה בתוך לוקאספילם, וג'ורג' לוקאס היה האיש שגייס את ג'ון לאסיטר וחבורתו לבוא לפתח את עולם האנימציה הממוחשבת, לפני שהוא מכר את העסק לסטיב ג'ובס, כך שזה שלאסיטר כעת קשור לזה שדיסני קונה את לוקאספילם, זה סוג של סגירת מעגל). עוד דבר: מ-1977 ועד אתמול "לוקאספילם" היתה למעשה חברת ההפקה העצמאית הגדולה ביותר בעולם. כל החברה היתה מבוססת על הונו של לוקאס ועל הצלחת סרטיו. היא לא היתה בבעלות שום תאגיד. זה היה עסק של איש אחד. ובכן, לא עוד. "לוקאספילם" נבלעה לתוך עולם התאגידים. ועוד לדיסני (מה שאומר: צפו להמון אטרקציות "מלחמת הכוכבים" בדיסנילנדים למיניהם. אה, רגע: כבר יש).

הרכישה של "לוקאספילם" באה בהמשך לרכישות ענק של דיסני בשנים האחרונות: תחילה של פיקסאר ואז של מארוול (כל סרטי מארוול, חוץ מ"ספיידרמן", גם עברו כבר השנה לידי דיסני). התוכנית שלהם היא כזאת: להוציא בכל שנה סרט פיקסאר אחד, סרט אחד של דיסני אנימיישן ("ראלף ההורס" בדרך, והוא נראה אדיר), שניים-שלושה סרטים של מארוול כל שנה, ועכשיו הם מצרםים לכך את לוקאספילם כשהתוכנית היא להפיק סרט "מלחמת הכוכבים" חדש כל שנתיים-שלוש. מישהו פה היה מתנגד לראות את ג'וס ווידון, למשל, עושה סרט "מלחמת הכוכבים"? עכשיו זו אפשרות ממשית.

אגב, אם חושבים על זה, אז הרכישה הזאת היא לא באמת שינוי דרמטי עבור "לוקאספילם". כל מדיניות הניהול של ג'ורג' לוקאס בכל הקשור למותג "מלחמת הכוכבים" מאוד הושפע מהמנטליות של דיסני: מצד אחד, אכיפה אכזרית נגד כל מי שנוגע לו במותג (אם כי בשנים האחרונות – גם בגלל שאולפני פוקס איפשרו את זה, לאו דווקא בהסכמתו של לוקאס – נדמה שהוא פיתח הומור עצמי קצת יותר מוצלח בכל הקשור לפרודיות והומאז'ים). מצד שני, ניהול מותג קמצני. הפצות מצומצמות בפורמטים ביתיים כדי ליצור צמא וביקוש, גם בהפצות חוזרות בבתי הקולנוע (אגב: גרסאות התלת מימד של "מלחמת הכוכבים"? בקרוב בבתי הקולנוע לידכם. כלומר, אם אתם גרים בניו יורק).

 

ב.

בשורה מסינמטק הרצליה: בשעה טובה הותקנה באולם הגדול שם מערכת DCP, כלומר שההקרנות שם מהערב יהיו בהיי-דפינישן (ובתלת מימד אם צריך. על זה אני אומר: "הוגו"!). הסרט שיחנוך את המקרן החדש (וכל מערכת ההפעלה שמאחוריו) מתאים להשקה כזאת בול, הוא סרט שבהקרנת היי-דפינישן פשוט יגרום לעיניכם לנתר החוצה מרוב יופי. זהו "גן עדן", סרטו התיעודי החדש של רן טל ("ילדי השמש") שבזכות הצילום האדיר של דניאל קדם הוא חד וחלק אחד הסרטים הישראליים היפים ביותר שנראו השנה. הוא פשוט מרהיב. הקרנת "גן עדן" (בנוכחותו של במאי הסרט) לא רק תחנוך את המקרן החדש והמשודרג אלא גם תהווה את פתיחת הרטרוספקטיבה שעורך סינמטק הרצליה לרן טל, במהלכה יוקרנו כל סרטיו התיעודיים (ועוד). למשל, בהמשך החודש יוקרן שם "דרך בן צבי", הסרט עוכר השלווה שצילם רן טל במכון לרפואה משפטית באבו כביר, וההקרנה תלווה בשיחה עם פרופ' יהודה היס, מנהל המכון עד לאחרונה, ואיש שנמצא לא מעט בכותרות (את "דרך בן צבי" צילם אחד מגדולי הצלמים בארץ – טובי הוכשטיין, שצילם לאיתן פוקס את "בעל בעל לב" ואת "ללכת על המים", וצילם גם את "מותה של רקדנית דיסקו", שבעיקר מתפרנס מצילומי פרסומות יקרים מאוד).

אגב, סינמטק חולון מחכה גם להתקנת מערכת DCP, דבר שצפוי לקרות בסביבות דצמבר-ינואר.

נושאים: בשוטף

4 תגובות ל - “ג'ורג' לוקאס פורש; הרצליה משתדרגת”

  1. רככ 31 אוקטובר 2012 ב - 11:45 קישור ישיר

    וואו 2015 מסתמנת כמפץ הגדול – ג'אסטיס ליג,אוונג'רס 2,וסטארוורס חדש.

    מה שמוזר לי מכיוון שדיסני עכשיו מחזיקה במרוול ולוקאספילמס,האם הם ישחרר את סטאר ורס החדש לא במאי,מכיוון שזה יתנגש ברווחים של אוונג'רס

  2. אסף 31 אוקטובר 2012 ב - 14:31 קישור ישיר

    נדמה לי שג'אר ג'אר בינקס המאוס, שהגיח לראשונה כבר לפני עשור וחצי, סימן את המעבר של לוקס לדיסניות מלוקקת. עכשיו זה רק רשמי.
    גם אם המשך הטיפול בסדרה יהיה יותר פיקסאר מדיסני זה אכן יהיה הרע במיעוטו – אבל עדיין ממש רע ולא קשור בכלל ל-DNA של המותג (שלמען האמת התחיל לאותת לכיוון הילדים כבר באיווקים בג'די)
    זה הולך להיות עוד הרבה יותר גרוע.
    ותזכרו תמיד
    Han shot first!

    ================

    רוה לאסף: קלישאות. הסאבטקסט של דבריך הם ש"מלחמת הכוכבים" ו"האימפריה מכה שנית" הם סרטים בוגרים ורציניים ואיכותיים ואילו "שובו של הג'דיי" ו"אימת הפאנטום" הם סרטים ילדותיים ואידיוטיים. ומאידך, שכל הסרטים של דיסני (כולם!) הם "מלוקקים". שטויות. לוקאס הוא במאי ותסריטאי מוגבל שהיו לו כמה רעיונות מעולים שאחריהם הגיעו בעיקר כישורי ההפקה והשיווק שלו. ודיסני עושים סרטים אדירים לצד סרטים טובים. אם אולפני דיסני (יחד עם קתלין קנדי שעדיין מנהלת את דרימוורקס) יתנו לבמאי ותסריטאי מוכשרים, מבריקים, מוצלחים לכתוב ולביים את הפרק הבא בסדרה, זה יכול להיות ענק. קאמבק מפואר. כי רק על זה אנחנו מדברים: האם הסרטים טובים או לא טובים. דיסני יודעים לעשות גם סרטים טובים. אז יש דווקא מקום להיות אופטימיים, לפחות שלוש שנים.

  3. אסף 31 אוקטובר 2012 ב - 15:08 קישור ישיר

    אחלה שאתה מפרש לי את הסאבטקסט – אבל לא.
    את ג'דיי אני עדיין מאוד אוהב למרות שהאיווקים ובעיקר ההומור שסביבם פחות מתאימים בעיני לרצינות של שני קודמיו.
    אימת הפאנטום הוא סרט איום בעיני בלי קשר לגונגאנים – או איך שלא קוראים להם – שבהחלט עוצבו כדי לקסום לקהל הצעיר יותר.
    אני מאוד אוהב חלק מהסרטים של דיסני וכמעט את כל הסרטים של פיקסאר אבל הטון הכללי שלהם לא מתחבר לי עם הטון שאני אוהב בטרילוגיה המקורית.
    אם משהו מזה יתערבב במלחמת הכוכבים שלהם, זה יהיה מבאס בעיני.
    כמובן שיכול להיות שתסריטאי ובמאי מוכשר יביאו משהו חדש או אפילו יחזירו עטרה לישנה בלי קשר לדיסני. הלוואי.
    אבל אכשהו אני לא רואה את זה קורה.

  4. rangil 31 אוקטובר 2012 ב - 20:57 קישור ישיר

    אפרופו סינמטק הרצליה, מה קרה למפגשי שישי פעם בחודש? מדוע הופסקו?

    ====================

    רוה לרנגיל: הסתיימו לפני בערך שנתיים, לא? אבל… עדכונים בקרוב.


השאירו תגובה