03 דצמבר 2012 | 23:32 ~ 2 תגובות | תגובות פייסבוק

"כוננות עם שחר", "5 מצלמות שבורות" ו"שומרי הסף" בדרך לאוסקר

"כוננות עם שחר"

בום! בבת אחת נוחתות עלינו שלוש בשורות שראויות לשלושה פוסטים נפרדים. אבל הנה הן במרוכז. כל מה שקרה הערב בקולנוע באמריקה, חלק מזה קשור לקולנוע ישראלי, חלק מזה קשור לאוסקר וחלק מזה עשוי להיות קשור לאוסקרים של השנה הבאה. וחלק מזה קשור לתוכניית הפרמיירות העשירה בפורנו של פסטיבל סאנדאנס.

א.

אגודת המבקרים של ניו יורק (או בשמה האמיתי: "מעגל המבקרים של ניו יורק") הצביעה הערב על פרסיה לשנת 2012. והזוכה הגדול הוא "כוננות עם שחר" ("Zero Dark Thirty") של קתרין ביגלו, המספר על המבצע לחיסול בן-לאדן, שזינק תוך שניה לעמדת הפייבוריט לאוסקר (אם כי, בואו נזכור שפרסי המבקרים הם לאו דווקא אינדיקציה מדויקת לזהות הזוכה באוסקר. בעשר השנים האחרונות הם ניבאו את את זהות הזוכה באוסקר ב-40 אחוז מהמקרים. לא רע, אבל לא אמין. מה שכן, הוא כן מבטיח שהסרט יהיה מאוד בולט בתחרות). זו הפעם השנייה תוך שלוש שנים שסרטם של קתרין ביגלו (במאית) ומארק בואל (תסריטאי) זוכה אצל מבקרי ניו יורק: ב-2009 הם זכו עם "מטען הכאב". "כוננות עם שחר" מיועד לעלות בישראל ב-31.1.2013. כמה מתערבים שיקדימו את זה? אגב, גם "לינקולן" של סטיבן ספילברג יצא מעוטר מאוד מפרסי מבקרי ניו יורק.

שאר הזוכים. בימוי: קתרין ביגלו, "כוננות עם שחר". תסריט: טוני קושנר, "לינקולן". שחקנית: רייצ'ל וייס, "ים כחול עמוק" (קולנוע לב גנזו את זה!). שחקן: דניאל דיי לואיס, "לינקולן". שחקן משנה: מתיו מקונהיי, "מג'יק מייק" ו"ברני". שחקנית משנה: סאלי פילד, "לינקולן". צילום: קרייג פרייזר, "כוננות עם שחר" (בדיוק לפני כמה שבועות שיבחתי את הצילום שלו ב"הורג אותם ברכות"). אנימציה: "פרנקנוויני", טים ברטון. תיעודי: "חמישיית סנטרל פארק". סרט זר: "אהבה", מיכאל האנקה. סרט ביכורים: "איך לשרוד מגיפה" (חפשו ביס דוקו).

נעדר מהשטח: "ארגו" של בן אפלק. כנראה שיהיה מקום השנה רק לסרט אחד של מבצע סמוי של הסי.איי.איי במדינות מוסלמיות.

ב.

160 חברי ענף הדוקומנטריסטים באקדמיה האמריקאית (בראשות מייקל מור) צמצם את רשימת 126 הסרטים התיעודיים שהוגשו לתחרות לרשימה בת 15 סרטים, מתוכם ייבחרו חמשת הסרטים המועמדים ב-10 בינואר. המדהים? בתוך ה-15 יש שני סרטים ישראליים. זו היתה שנה אגדית לקולנוע התיעודי הישראלי בעולם, ונראה לי שזו הולכת להיות שנה כבירה לקולנוע הישראלי באוסקרים. שני הסרטים הישראליים ברשימה הם "5 מצלמות שבורות" של עימאד בורנט וגיא דוידי ו"שומרי הסף" של דרור מורה. יהיה מעניין לראות מי מהם – ואולי שניהם – יצליח להשתחל לחמישייה הסופית. השנה, בגלל שינוי בתקנון הבחירה שהנהיג מור, נראה שהסרטים התיעודיים הבולטים והמדוברים מהשנה החולפת נמצאים כמעט כולם כאן. בשנים קודמות כבר ברשימה המצומצמת היו השמטות מביכות של סרטים מדוברים וזוכי פרסים. נראה שהשנה הרשימה מייצגת את הזמזום התיעודי הכללי באמריקה. שאר הסרטים הם: "מחכים לשוגר-מן", "המתחזה", "הבית בו אני חי" של יוג'ין ג'ארקי, "זהו אינו סרט" (של ג'פאר פנהי האירני), "איך לשרוד מגיפה", "מלחמה בלתי נראית" של קירבי דיק, "מיאה קולפה: דממה בבית האל" של אלכס גיבני, "איי וויי-וויי: לא מצטער", "דטרופיה", "רודפים קרחונים" (עכשיו בסינמטק תל אביב), "בריון", "חדר המתנה" ו"אתל".

ובכל זאת, כמה סרטים מדוברים בכל זאת נשמטו מהרשימה. למשל, "חמישיית סנטרל פארק" של קן ברנס, שממש הערב זכה בפרס הסרט התיעודי מטעם מבקרי ניו יורק. או "מרינה אברמוביץ, האמנית נמצאת", שזכה בעשרות פרסים אחרים.

ג.

וחדשות גם מפסטיבל סאנדאנס שחשף הערב, ממש במקביל לשתי הידיעות הנ"ל, את רשימת הפרמיירות והגאלות שלו. ויש שם דברים מאוד מסקרנים. למשל: "לפני חצות", האפיזודה השלישית בסדרת "לפני הזריחה" ו"לפני השקיעה" שמביים ריצ'רד לינקלייטר עם ז'ולי דלפי ואיתן הוק. או "המזרח" סרטם החדש של זאל בטמנגלי ובריט מרלינג אחרי "שמע את קולי" המוצלח מלפני שנתיים. או שלושה סרטים עלילתיים העוסקים בפורנו: "לאבלייס" סרטם העלילתי של רוב אפסטין ורוג'ר פרידמן ("ארון הצלולואיד") על חייה ומותה של לינדה לאבלייס, כוכבת "גרון עמוק" (עם אמנדה סיפריד בתפקיד הראשי), "מבט האהבה" של מייקל ווינטרבוטום, על מו"ל מגזיני פורנו בריטי שהפך לאחד האנשים העשירים באנגליה (עם סטיב קוגן), וסרטו הראשון של ג'וזף גורדון לוויט כבמאי ותסריטאי (וגם כשחקן), "ההתמכרות של דון ג'ון", על מכור לסקס ופורנו שמנסה להיגמל.

גם תוכניית הבכורות התיעודיות מסקרנת מאוד. למשל, סרטה של ברברה קופל על מריאל המינגוויי, השחקנית נכדתו של ארנסט המינגוויי, והתמודדותה עם המורשת המשפחתית של מחלות נפש והתאבדויות. או סרט חדש של אלכס גיבני על וויקי-ליקס וג'וליאן אסאנג' (מועמדות בטוחה לאוסקר הבא), או סרטו של סבסטיאן ג'ונגר על שותפו לבימוי, טים התרינגטון. יחד הם תיעדו איזורי קרב ברחבי העולם, ובאחד מהם, בלוב, התרינגטון נהרג. הנה הרשימה המלאה.

 

נושאים: בשוטף

2 תגובות ל - “"כוננות עם שחר", "5 מצלמות שבורות" ו"שומרי הסף" בדרך לאוסקר”

  1. איתן 4 דצמבר 2012 ב - 11:37 קישור ישיר

    בחייך, אתה כותב על פורנו?!
    יש שם, סוף סוף, את החדש של פארק צ'אן ווק!
    וגם:
    נעמי פונר היא האמא של הג'ילנהולים, לא? בליין אפ של סאנדאנס יש סרט ראשון בבימויה. דרמת נעורים עם אל פאנינג ואליזבת' אולסן (ודמי מור. וריצ'רד דרייפוס). על הנייר, לא רע בכלל.
    תראה מה קורה ביוון. ההצלחה של הסרטים הסוטים שלהם פותחת להם דלתות. גם ב"לפני חצות", וגם ב"בן של אלהים".
    ג'יין קמפיון בסרט חדש עם שחקנים מצוינים. אבל 6 שעות?!
    אן פונטיין – לא אהבתי את סרטיה הקודמים, אבל כן אהבתי (מאוד) את "קוקו לפני שאנל". אודרי טוטו פתחה לה דלתות. כאן בהפקה אמריקאית ראשונה, עם שחקניות מצוינות – נעמי ווטס ורובין רייט, שניה לפני הסרט ההוא של ארי פולמן. והתסריט הוא של כריסטופר המפטון, גם הוא ביגשוט.

    ובדוקומנטרי- סרט חדש של זוכת האוסקר ברברה קופל, ושל המועמדת לאוסקר לוסי ווקר ("האמנות בזבל"). וחוץ מזה, נדמה לי שדוקומנטרים על מוסיקה חביבים עליך במיוחד. יש שם שניים – אחד על נירוונה, והיותר מעניין – אחד על "הנשרים".

    וחוץ מזה – אין מצב ש"ארגו" לא יהיה מועמד, ואולי גם יזכה בכמה פרסים.
    "כוננות עם שחר" – לא נראה לי שיוקדם. אם כבר ידחה. ככה זה בארץ.

    וגם
    נחמד לראות את "5 מצלמות שבורות" בשורט-ליסט, אבל נדמה לי שהוא לא יצליח להתברג הלאה. הבאז שהיה סביבו נגוז, ואינו משתווה בכלל לבאז של "שומרי הסף". ומצד שני, "בריונות" היה מדובר מאוד בתחילת השנה (והוא אכן סרט טוב מאוד), והנה הוא כאן (ומצד שלישי, יש לו את הגב של הויינסטנים).

  2. אוהד קאופמן 4 דצמבר 2012 ב - 14:19 קישור ישיר

    מהטריילר הראשון שראיתי של: "Zero Dark Thirty" הבנתי שיש לנו מועמד רציני לאוסקר. היום הגיעה ההוכחה. בנוסף לאיכויות של הסרט (רק על סמך הטריילר את הסרט עוד לא ראיתי לצערי) אל לנו לשכוח שהאמריקאים הם מאוד פטריוטים ולכן הסרט הזה ירוץ חזק מאוד במרוץ לאוסקר ללא ספק.


השאירו תגובה