02 ינואר 2013 | 23:45 ~ 2 תגובות | תגובות פייסבוק

לכתה של גברת חבר

זהרירה חריפאי מתוך "סלאח שבתי" עם שרגא פרידמן ואריק אינשטיין. למטה מימין: "תעלת בלאומילך". משמאל: "השוטר אזולאי"

 

כמה עצוב הוא מותה של זהרירה חריפאי היום. היא היתה בת 83. חריפאי היתה השחקנית הכי קבועה בסרטיו של אפרים קישון. היא שיחקה בארבעה מתוך חמשת סרטיו, ממש כמו שייקה אופיר ששיחק גם הוא בארבעה מתוך חמישה (אבל מזוהה עם קישון יותר מחריפאי). טופול יבדל"א – ששיחק לצד חריפאי גם בבצל ירוק וגם בתיאטרון חיפה (בהפקה ההיסטורית ההיא של "מעגל הגיר הקווקזי") – שיחק רק בשני סרטים של קישון. ובכל זאת, חריפאי מזהה כיום בעיקר עם התיאטרון של חנוך לוין ולא עם הקולנוע של קישון.

ב"סאלח שבתי" היא גילמה את "גברת חבר" (כך קרא לה סאלח שבתי), מבכירי הקיבוץ שמאמץ את המעברה, ומי שדורשת ממר שבתי היקר (בסצינה הנ"ל בלול, בעיניי הסצינה הגדולה ביותר בתולדות הקולנוע הישראלי) לשכוח מהר-מהר את מנהגיו הברבריים ולהסתגל לאורח החיים המודרני. ב"השוטר אזולאי" היא גילמה את אשתו העקרה, החולנית והמעשנת של אזולאי (שייקה אופיר), זו שהכינה לפקד לבקוביץ' כל בוקר בורקס חם וטרי. ב"תעלת בלאומילך" היא הראתה איך עושה מנוף.

חריפאי מצטרפת היום לשייקה אופיר, שרגא פרידמן, ניסים עזיקרי, אבנר חזקיהו, יהודה פוקס ויעקב בנאי ששיחקו אצל קישון והלכו לעולמם. הדור שעבד עם קישון הולך ונעלם. לפני שבועיים נפטר אברהמל'ה מור (שגדלתי עליו ב"קרוסלה" ובמחזות הזמר שלו עם חוה אלברשטיין מאת לאה נאור), שהופיע לצד חריפאי בלהקת בצל ירוק.

ברמה האישית, כמעט אנוכית, היום הזה עצוב לי, כי במסגרת פרויקט תיעודי שאני שותף לו תכננו לראיין את חריפאי על עבודתה עם קישון בימים הקרובים. היא שבה מלונדון השבוע ומערכת הפרויקט היתה בקשר איתה כדי לתאם מועד לצילום ממש בקרוב. והיום הגיעה הבשורה הזאת.

נושאים: בשוטף

2 תגובות ל - “לכתה של גברת חבר”

  1. רון 3 ינואר 2013 ב - 0:27 קישור ישיר

    באחת ההרצאות שלי על קולנוע ויהדות אני מקרין את הקטע בלול ואכן זו אחת הסצינות הנפלאות של הקולנוע הישראלי(מר שבתי היקר עליכם לשכוח מהר מהר את כל המנהגים הברבריים שלכם ולהתרגל למציאות בארצנו המתקדמת…)תנצב"ה.

  2. יובל 3 ינואר 2013 ב - 10:55 קישור ישיר

    אם כבר, אז למה לא להזכיר גם את הסרט הרביעי של קישון בו היא משתתפת, לדעתי הנוקב מכולם – השועל בלול התרנגולות – שרלוונטי עד היום… שם שיחקה בתפקיד כפול את אשתו של ח"כ אמיץ דולניקר בעולם האמיתי ואת מאהבתו בחלום… "אדון מהנדס"… אחחח איזה סרט!


השאירו תגובה